KuvertNy trailer for Star Wars ...

KuvertPaper Mario: The Thousand...

KuvertLEGO annoncerer LEGO Lege...

KuvertMinecraft fejrer 15 års ...

KuvertSuika Game får ny multip...

KuvertN-club Streams: Uge 21

KuvertNintendo World Championsh...

KuvertTre nye Game Boy-titler l...

KuvertN-cast #218: Endelig tale...

KuvertSalgstal for perioden mar...

KuvertPokémon Unite

KuvertMario Kart 8 Deluxe

KuvertLegend of Zelda: Tears of...

KuvertHvad spiller du nu? Hvor ...

KuvertPaper Mario: The Thousand...

KuvertAmiibo!

KuvertSpil på vej til Switch

KuvertSwitch - spilrygter og sp...

KuvertSuper Mario 3D World + Bo...

KuvertSwitch 2 - rygter og disk...

KuvertTilbudstråden

KuvertK: Diverse 3ds spil

KuvertV: Wii U Basic med Wii Fi...

KuvertS: Starlink inkl figur og...

KuvertS: Mario samlerting

KuvertGBxCart eller lignende GB...

KuvertSwitch spil købes

KuvertS Bayonetta 3

KuvertK> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

KuvertS:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Blip festival: NO CARRIER interview

Blip festival: NO CARRIER interview

Skrevet af Matthias Aurelian - 05-08-2009 13:11

Vi er nået videre i rækken af videoer og interviews fra Blip festivalen 2009. Denne gang drejer det sig om et interview med NO CARRIER (Don Miller) fra Philadelphia, Pennsylvania, USA, som leverede flot grafisk materiale løbende under Blip festivalen. NO CARRIER er både underviser, programmør og live visualist.

NO CARRIER leverede bl.a. visuelt materiale til danske Bu Bu Kitty Fuckers, Nullsleep fra USA og RANDOM fra Sverige.

Desværre er lyden knap så god i dette interview grundet baggrundsstøj, og at undertegnede i dette inteview var nød til at holde kameraet selv (dvs. længere afstand til NO CARRIER), samt den primære årsag som er en dårlig flash video konvertering som gør lyden meget dårlig ift. det original materiale... Det skal I ikke lide for, og af denne årsag får I her størstedelen af interviewet oversat på skrift. Her nedenfor har I stadigvæk interviewet, som man, hvis man lytter godt efter, godt kan høre visse dele af.

Den originale skrift af interviewet på engelsk er lagt op som artikel.


Interviewet:

N-club spørgsmål: Hvad startede det hele med for dig?

NO CARRIER: Jeg startede med at lave 8-bit visuals for et par år siden, og jeg var hovedsageligt interesseret i visuals fordi jeg altid har været interesseret i chip-musik og demo kultur, og jeg ville eksperimentere med programmering under alle omstædigheder, så jeg tænkte at det ville være en god applikation for det. Jeg ville tilgå det fra et hardware niveau. Som en visualist tænkte jeg at jeg burde bruge hardware her også, så jeg begyndte at programmere til Nintendo Entertainment System.

N-club spørgsmål: Hvad er den største udfordring i a lave 8-bit grafik?

NO CARRIER: Jeg tror den største udfordring er manglen på ordentlig dokumentation. Du arbejder på systemer og konsoller som er 20 år gamle og måske endda ældre. Jeg programmerede på ATARI 600, Comondore 64 og på Nintendo Entertainment System som jeg kunne lide. Der er ikke megen information derude, så man må sætte sin lid til mennesker og på at lære ad sig selv.

N-club spørgsmål: Moderne programmeringssprog har ofte fejlfri interfaces, hvordan er det i dit tilfælde?

NO CARRIER: Når du koder for en masse af de ældre systemer, så laver man på en måde sine egne redskaber, og hvis man burger de redskaber der er tilgængelige, så er det ikke nødvendigvis det bedste. Men samtidigt, så er der små engagerede communities som er der hvis du har brug for dem for det meste af tiden. Jeg synes at mange musikere har ret godt software. De fleste DJ’s og musikere på 8-bit scenen laver deres eget hardware eller software, og der er en del visualister som er pionere på det område.

N-club spørgsmål: Startede du med mere traditionel programmering?

NO CARRIER: Ved mine første koncerter brugte jeg en laptop, men min første erfaring med kodning var på Nintendo (Nintendo Entertainment System), og det var en lang og langsom proces. Jeg startede ud simpelt, men nu er det langt mere komplekst.

N-club spørgsmål: Tænker du på hvad det visuelle gør ved musikken?

NO CARRIER: Ja naturligvis, det er en vigtig ting… Mange gange kontakter jeg musikerne og taler med dem "hvilken type software spiller du?", eller jeg lytter online og får en god fornemmelse af hvordan deres lyd er. Jeg ændre hastighed, koden og mønstret så jeg matcher musikken... Og softwaren skal være skrevet så godt så man kan optræde live, "Du trykker ikke bare på en knap og "go"", man er nød til at være i tid med musikken. Jeg kan ikke tænke på nogen visualist fra 8-bit scenen, som ikke skræddersyr deres set. Man prøver at ændre farvesystemet og også endda stilen af det visuelle... Man hører musikken og man ser det visuelle, og det hele smelter sammen.

N-club spørgsmål: Har du nogensinde haft erfaring med 8-bit konsollerne mht. at spille med dem?

NO CARRIER: Ja selvfølgelig, jeg voksede op med at bruge en Nintendo Entertainment System. Som barn spillede jeg på den hele tiden. Det er måske en af årsagerne til at jeg startede med den konsol. Selvom jeg nu er inde i Comondore 64, er det lidt svært for mig på en måde, fordi jeg er mere tryg ved hvordan Nintendo-maskinen (Nintendo Entertainment System) ser ud og hvordan den styres. Jeg ved at alle her i Europa voksede op med en Comondore 64, og det er meget anderledes i Amerika. Det var genkendeligheden med farverne og grafikken som jeg kunne lide fra Nintendo, kontrollen – alting føltes bare rigtigt.

N-club spørgsmål: Hvad med favorit spil fra 8-bit konsollerne?

NO CARRIER: Jeg husker bestemte dele af spil som skiller sig ud. En del af mit arbejde involverer farve cyklusser. Hvis du kigger på Mega Man 2 for eksempel i bubbleman banen, der er et vandfald. Vandfaldet bevæger sig ikke. Farverne skifter bare i cyklusser. Den effekt af farvebevægelse kun med farve cyklusser er vigtig når du koder for gamle konsoller, fordi det på en måde sparer tid og samtidigt sparer på processer kraften. Så der er nok ikke et bestemt spil som skiller sig ud, men med bestemte dele af spil siger jeg "wow, det er et godt trick" ved, og jeg tænker at jeg kan bruge det. Så nogle spil inspirerer mig bestemt til at lave specifikke kode effekter.

N-club spørgsmål: Hvad synes du om at Blip festivalen bliver afholdt I Aalborg, Danmark?

NO CARRIER: Jeg synes det er herligt. Jeg var meget spændt, også til at lave workshoppen, hvor omkring fyrre eller flere mennesker kom og gav gode kommentarer, og måske endda får andre mennesker til at lave 8-bit visuals. Jeg synes det er fantastisk at komme herover og spille for et nyt publikum. Det er skønt at komme ud og spille, men også at lave workshops. Jeg brugte et par år med hårdt arbejde på det, men jeg startede med at kode til Nintendo (Nintendo Entertainment System), så man kan starte fra ikke at have nogen programmeringsmæssig erfaring, hvis det virkelig er det man vil.

N-club spørgsmål: Har du nogensinde været i situationen som 8-bit musikerne, hvor folk kommer og spørger dig hvilket spil du spiller?

NO CARRIER: Ja, det sker hele tide. Mennesker er altid forvirrede omkring visualisterne. Nogle gange tror de man laver musikken, andre gange tror de man er DJ. Der er mange misforståelser omkring at lave visuals. En god ting ved at lave visuals er at man er i mængden, og folk kan komme og se hvad man laver. Der er ikke den samme barriere som hos musikkerne som er på scenen.

N-club : Vi siger mange tak for interviewet.


NO CARRIER interview



0
1ups givet

Kommentarer:

Lukas Skywalker

#1 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

05-08-2009 13:53

Synd at lyden er så dårlig Smiley

Han virker ellers som en ret interessant fyr !
Smiley
0
1ups givet