Nintendo World Championsh...

Tre nye Game Boy-titler l...

N-cast #218: Endelig tale...

Salgstal for perioden mar...

Nintendo Switch-efterføl...

Animal Well ude nu - se l...

Endless Ocean Luminous (S...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Luigi's Mansion 2

Fortnite

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

BoxBoxBoy! (3DS eShop)

Skrevet af KJ85 - 01-08-2016 20:51

HAL Laboratory kender vi nok bedst for deres arbejde med Kirby-serien og Super Smash Bros.-spillene, men de har såmænd været involveret i udviklingen af mange andre spil gennem årene, og sidste år introducerede de verdenen for en ny firkantet helt i spillet BoxBoy! udgivet på 3DS eShop. Originalen var ganske god, og selv om det måske ikke fik den fortjente omtale i sin tid, så har de her et år senere sendt en efterfølger til spillet på gaden under titlen BoxBoxBoy! Jeg har i den seneste tid haft fornøjelsen af at se nærmere på spillet.

BoxBoxBoy! er en puzzle-platformer, hvor man som spiller tager kontrollen over en kvadratisk helt kaldet Qbby, og efter at have overstået strabadserne i BoxBoy! er han nok engang klar til at begive sig på eventyr. Med sig har han vennerne; Qucy og Qudy, men de spiller egentlig ikke nogen rigtig rolle i spillet, og der er da heller ikke nogen historie at forholde sig til. Det væsentlige er altså gameplay’et, og Qbby har den særlige evne, at han kan danne sammenhængende blokke af kvadrater på samme størrelse som ham selv. I BoxBoy! kunne man have én af disse blokke i spil af gangen, men i spillets sidste verdener lod man spilleren have to blokke i spil samtidigt, og det er denne mekanik, som danner grundlaget i BoxBoxBoy!


Qbby kan bringe to bokse i spil denne gang.

Spillet består denne gang af 127 baner fordelt på i alt 18 verdener, hvoraf de 12 første udgør hovedspillet, og målet er ganske simpelt at guide Qbby sikkert frem til døren for enden af hver bane. Når man har klaret samtlige baner i de 12 første verdener, så udløses rulleteksterne, og der åbnes her op for den første af de fem bonus-verdener, hvor sværhedsgraden er øget en smule, men udover dette, så er der ikke noget, som ændrer sig rent praktisk. ”Vent nu lige, 12 + 5 er da kun 17, så der må være mere”. Det er der også, for en særlig Challenge World eksisterer også, men det er altså ikke et krav at klare banerne deri for at komme videre til bonus-verdenerne, og hvad den indeholder, det skal jeg nok komme ind på senere.

Første verden i spillet indeholder blot tre baner frem for de 6-8 stykker, som de resterende har, og den fungerer samtidig som en form for tutorial, hvor man som spiller lærer det helt basale – eller, det gør den første bane i hvert fald, og så introducerer spillet ting løbende, når der er brug for det. Det hele er imidlertid ret simpelt. Du navigerer Qbby rundt ved brug af D-Pad eller Circle Pad, hopper på B, danner samt kaster bokse med Y og får bokse til at forsvinde med et tryk på X. Med disse værktøjer og enkelte andre spilmekanikker kan du altså løse enhver udfordring, som du bliver stillet i banerne, og du skal ikke tænke så meget over, om du laver fejl undervejs, for Qbby har et uendeligt antal liv, og der er indlagt checkpoints i banerne efter hver lille sektion. Det er dog en god idé at forsøge at minimere sin brug af kvadrater, for hver bane indeholder en eller flere kongekroner, som man skal indsamle for at klare banerne perfekt, og disse forsvinder, hvis man danner for mange kvadrater, før kongekronerne er indsamlet. Ved at trykke samtidig på L og R kan man derfor også starte forfra i den aktuelle del af banen, hvis man begår fejl.


Kontakten for neden skal aktiveres for at åbne døren.

Hvor mange kvadrater Qbby kan anvende i dannelsen af hver blok fremgår af en tekst på nederste skærm, og det varierer denne gang mellem 2, 3 og 4 i de forskellige baner. Det betyder altså, at man alt efter bane kan have 4-8 kvadrater i spil på samme tid, og genererer man en ny blok efter at have sat to andre i spil, så forsvinder den første af dem selvfølgelig, hvilket spillet indikerer ved at lade den blinke, så snart man trykker Y for at danne en ny. I de første baner er det ikke rigtig noget, som man skal tænke over, men det skal man selvfølgelig inden længe, og så skal man overveje rækkefølgen, hvormed man danner blokkene, for det dur jo ikke, hvis man står på den blok, der forsvinder, og det var den man havde brug for at komme videre fra.

Selve dannelsen af blokkene foregår som sagt ved at trykke Y, men man skal også vælge, hvor kvadraterne skal dannes gennem brug af de forskellige retninger på D-Pad, og det er sådan udformningen af blokkene dikteres. Man kan ikke starte med at danne et kvadrat direkte under Qbby, men man godt hæve ham fra underlaget ved at danne et kvadrat direkte under et andet i blokken i berøring med underlaget og derefter danne den næste del af blokken under Qbby. Som beskrevet vil det resultere i en trappe med to trin, og sådan en blok kan man selvfølgelig også danne på anden vis, for så at bestige den med et hop i stedet. Qbby selv hænger fast til den dannede blok indtil han kaster eller slipper den, og det kan man blandt andet udnytte til at komme hen på overflader, som blokken kan hvile på. Eksempelvis kan man bruge en blok som en krog til at hægte sig fast på en overflade, og når Qbby så hænger der for enden af krogen, så kan man hive ham hen til kvadratet i den anden ende med et tryk på Y. En lignende teknik kan man bruge til at komme gennem snævre passager, hvor Qbby ikke kan bevæge sig ind ved at gå.


Qbby har hægtet sig fast og kan nu hive sig op til kvadratet markeret med rødt omrids.

Stort set alle gameplay-elementer er gengangere fra det første spil i serien, og har du spillet det, så vil du være helt fortrolig med BoxBoxBoy! fra start. Der er ofte kontakter, som skal presses ned/ind med en boks for at åbne op for en port. Der er pigge, som ikke må berøres, og huller, som man ikke skal falde i. Der er lasere, som man skal beskytte sig imod med sine bokse. Der er fjender, som skal guides hen til et bur for at åbne op for den videre færd. Der er elektriske kontakter, hvor en forbindelse mellem plus og minus skal skabes med blokke. Der er permanente grå blokke, som man kan skubbe til og udnytte på anden vis. Der er bevægelige platforme omgivet af elektriske felter, som Qbby ikke må komme i kontakt med – han kan selvfølgelig stå uskadt på blokke ovenpå disse platforme – og der er sikkert også elementer, som jeg ikke kan huske. Den grundlæggende tanke er altså, at udfordre spilleren med et lille udvalg af forhindringer og et snedigt banedesign.

Når man har klaret en bane for første gang, så udløser det et vist antal medaljer, der kan anvendes i spillets butik, og klares en bane perfekt, så får man lidt flere medaljer at handle for. Medaljerne kan bruges til at købe adgang til små humoristiske tegneseriestriber med Qbby og vennerne, til at låse op for spillets forskellige musiknumre, eller til at åbne op for nye kostumer. Gennemfører man hele spillet og får fat på alle kongekroner, så kan man købe alt indholdet i butikken, men har man save data fra det første spil i serien, så kan man også få adgang til de tilgængelige kostumer derfra. Nogle kostumer ændrer på gameplay-mæssige ting, men de fleste giver blot en kosmetisk ændring.


Man belønnes med ekstra medaljer for at klare banerne perfekt.

Jeg omtalte tidligere en Challenge World, og i den er det lige præcis kostumer, der spiller en væsentlig rolle. Med inverterede farver og udklædt som ninja eller kanin skal Qbby således her tackle baner som sædvanligt, men i stedet for enkeltstående baner, så er der tale om områder med adskillige baner, der skal klares i en sammenhæng med et samlet antal blokke tilgængelige til at opnå kongekronerne i dem alle. I ninja-kostumet bevæger man sig hurtigere, mens man i kanin-kostumet kan hoppe højere, og det betyder selvfølgelig, at nogle tidligere umulige ting for Qbby her er mulige, men omfanget af banerne er nogenlunde det samme som sædvanligt.

Personligt brugte jeg omkring 12 timer på at klare samtlige af spillets baner og indsamle alle kongekroner, men selv efter at have opnået dette, så er spillet ikke nødvendigvis ovre. Efter at have klaret alle baner for første gang, så afslører spillet nemlig din rang for hver af spillets verdener og vurderer dig på baggrund af gennemførselstid, antal brugte bokse og antal retries. Disse ting kan man således gå efter at forbedre for hver af spillets baner for i sidste ende at opnå S-rang på det hele, og vil man det, så kan man formentlig bruge mange flere timer på spillet.


Laserne er nu sat ud af spillet.

Det gode:
På overfladen synes BoxBoxBoy! formentlig en anelse simpelt, men det er også en af spillets styrker. Tegn et ansigt og nogle ben på en firkant, der bevæger sig rundt i en verden i sort-hvid farvepalet, og tilsæt noget stille og roligt musik for at skabe en afslappet atmosfære – mere skal der ikke til, og det understreger, at gameplay-elementerne er det vigtige. Her er ikke engang nogen stereoskopisk 3D-effekt til at skabe dybde i billedet, men det er også fuldstændig ligegyldigt, for Qbbys verden er flad og firkantet, og det er sådan vi skal opleve den. Det er simpelt og alligevel charmerende, så hvad kan man mere bede om?

Ja, det er i sandhed gameplay’et, der er stjernen i BoxBoxBoy!, og med simple gameplay-mekanikker og enkelt indhold, så har HAL Laboratory endnu engang formået at skrue en masse fornuftige og varierede baner sammen. Det starter simpelt, som det bør, og det er let at komme i gang med spillet, men der kommer forholdsvist hurtigt baner, hvor du måske ikke lige kan gennemskue, hvordan du minimerer brugen af blokke. Som oftest er det ikke det store problem at klare banerne, men skulle du få problemer, så er det meget rart, at man gennem brug af Play Coins kan få hints til den aktuelle sektion i en bane – 1 Play Coin pr. hint koster det, og det er sådan set helt fint. Man mærker tydeligt, at muligheden for at anvende to blokke på samme tid har gjort banerne en smule mere komplekse at klare perfekt, og derfor havde jeg også flere baner at genspille bagefter, end jeg havde i det første spil i serien. Det gør bestemt ikke noget, at det er sådan, for udfordring er sundt.


Har du problemer, så kan du få hints som dette.

Det dårlige:
Som udgangspunkt er BoxBoxBoy! et godt spil, men skal man tage de kritiske briller på, så er der måske ikke så meget nyt at komme efter, hvis man har spillet originalen. Vi skal huske på, at mekanikken med at have to blokke i spil på samme tid var noget, som man allerede havde udforsket i det første spils bonusbaner, og da der ikke er indført nye typer af forhindringer, så føles spillet ikke som meget andet end et sæt nye baner. Ser man sådan på det, så kunne spillet med fordel have været udgivet som DLC til BoxBoy!, men det har man altså ikke valgt at gøre, og det betyder selvfølgelig også, at nye spillere vil kunne hoppe direkte ind i denne efterfølger uden at skulle bekymre sig om det første spil. Det er der som sådan ikke noget i vejen med heller, men der kunne godt have været mere nyt at komme efter.

Det første spil i serien havde også Challenge-baner, men til forskel fra dette spil, så føltes denne del af spillet rent faktisk anderledes. Man havde Time Attack-baner, hvor en bestemt tid skulle slås, og Score Attack-baner, hvor så mange medaljer som muligt skulle indsamles, og disse baner var en fin adspredelse fra resten af spillet. Spørger du undertegnede, så ændrer man ikke meget på formlen ved at lade Qbby iføre sig ninja- og kanin-kostume i dette spils Challenge World, så jeg føler, at man på dette punkt har taget et skridt tilbage i stedet for frem, hvilket er lidt synd.


Forhindringerne er de samme som i det første spil, men to blokke har sine fordele.

Et mindre irritationsmoment ved BoxBoxBoy! og dets forgænger er i øvrigt, at menuerne ikke altid er indrettet lige godt. Når man har klaret en bane, så kan man gå til den næste, genspille den, eller forlade verdenen, og det er også helt fint ved første gennemspilning af banerne. Vil du derimod efterfølgende samle op på de baner, hvor det ikke er lykkedes at indsamle alle kongekroner, så fungerer det mindre godt, da du skal forlade verdenen og gå ind i den på ny, hvis to baner ikke kommer direkte efter hinanden. Det er ikke det store at brokke sig over, men man kan ikke lade være med undre sig.

Konklusion:
Til en pris på 37,50 kr., så er BoxBoxBoy! ligesom dets forgænger en ganske fornuftig puzzle-platformer til pengene, og med sit simple udtryk står det hurtigt klart, at gameplay’et er i højsædet. Det betyder ikke, at spillets grafiske udtryk er dårligt, for det er bestemt charmerende til trods for det nærmest farveløse univers, og enkelte animationer bringer på bedste vis masser af liv til vores firkantede venner. HAL Laboratory har brygget fint videre på formlen fra det første spil og undersøger denne gang det fulde potentiale ved at have to blokke i spil samtidig. Det har resulteret i et godt udvalg af nye og til tider udfordrende baner, som man sagtens kan underholde sig med i mange timer, og de korte baner gør det absolut ideelt til kortere spilsessioner. Som spiller af forgængeren, så kunne jeg imidlertid godt have ønsket mig nogle nye former for forhindringer, og uden disse kommer det altså let til at fremstå som en udvidelse mere end en efterfølger. Har du ikke spillet originalen, så er det selvfølgelig ikke noget at bekymre sig over, og BoxBoxBoy! er absolut et godt spil i sig selv.

Spillet fylder 730 blocks.

4
1ups givet

4/5


Hjernegymnastik

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

01-08-2016 20:53

Efter at være vendt tilbage i sidste uge, så fik jeg mig endelig taget sammen til at færdiggøre anmeldelsen af BoxBoxBoy!. Håber den kan bruges Smiley
0
1ups givet