Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Pocket Card Jockey (3DS eShop)

Skrevet af JOEP - 13-05-2016 11:59

Game Freak Inc. er måske blandt Nintendo-fans bedst kendt for Pokémon-serien, men udviklerne har faktisk mange andre spil på markedet, heriblandt HarmoKnight og Drill Dozer, og nu er de endnu engang på banen med et nyt spil. Pocket Card Jockey blev skabt på baggrund af en intern konkurrence, hvor udviklerne blev bedt om at skabe et produkt, der ikke nødvendigvis skulle udgives, men det blev det imidlertid – i første omgang kun i Japan, hvor det også blev udgivet til iOS- og Android-enheder tilbage i 2013. Her skal vi se nærmere på 3DS-udgaven, der kom til Europa torsdag i sidste uge.

Pocket Card Jockey er noget så spøjst som et hestevæddeløbsspil kombineret med kabale, og det må nok være blandt de underligste kombinationer af genrer i spilverdenen til dato. Hestevæddeløbsdelen er den overordnede ramme, som spillet har. Du spiller som den nytilkomne jockey, som vi her blot kalder Jockey, da du selv vælger køn og navn. Jockey ønsker at blive den bedste jockey i verden og vinde et derby, fordi han ikke lige kan finde på andet, men undervejs i processen kommer han galt af sted og må derfor se sig nødsaget til rent faktisk at lære, hvad det vil sige at være jockey. Her starter spillet så, og du introduceres for din mentor, Mr. Makiwae, som vil hjælpe dig til at nå dit mål.


Du bestemmer selv, hvad din hest skal hedde.

Væddeløbet er inddelt i tre faser, hvoraf de to første gentages et par gange i løbet af hvert løb afhængigt af længden af løbet. Første fase er kabalen, som jeg vender tilbage til lige om lidt. Anden del er positionering, hvor du høster belønningen for dine for syge kabale-skills, og tredje fase er målfasen, hvor du skal sørge for at vinde ved at udnytte nogle point og taktikker, som du har gjort dig belønnet til igennem kabalerne. I positionsfasen bruger du touch-skærmen til at positionere hesten optimalt i forhold til resten af feltet, men her er der en del tilfældige elementer, som påvirker din hest – f.eks. kan de andre heste positionere sig der, hvor du ville, hvormed du mister den position, du havde udset dig.

Kabale-delen af spillet foregår undervejs i spillet, og bare rolig, det er ikke en 7-kabale, der skal gå op. Det er en forsimplet kabale, som sikkert har et navn i den virkelige verden, men som jeg ikke kendte på forhånd. Du har 5x5 kort, hvoraf du kun kan interagere med det forreste af dem, men du kan se værdien af kortene bagved. Din opgave er at rydde bordet for kort med så mange kort tilbage på hånden som muligt. Du rydder kort af vejen ved at vælge dem i enten stigende eller faldende rækkefølge eller ved at kombinere de to, men kortene skal være naboer (talmæssigt). Ligger der f.eks. 4, 5, 3, 4, og 2 fremme på bordet, så kan du starte med 4, og så 5, men så kan du ikke vælge 3 eller 2, fordi der er en forskel på 2 eller mere i talværdien. Til gengæld kan du vælge 4 igen, så 3 og så 2, og hver gang du vælger et kort, så bliver kortet under blottet. Dermed kan du, hvis du er kløgtig, få ryddet hele bordet relativt hurtigt.


Pimp my horse!

Skulle du ende med at sidde fast, så har du en bunke med ekstra kort, som du kan trække et kort fra og forhåbentlig vil det kort have en værdi, der er nabo til et kort på bordet. Hvis du begår fejl og klikker på forkerte kort, så mister din hest fart, men er du god og laver en lang combo, så bliver din hest gladere for dig og får ekstra fart på. Nå ja, der er selvfølgelig tid på hver kabale, og er du ikke færdig med kabalen inden tiden er gået, så bliver alle de resterende kort trukket fra din hests humør, hvilket påvirker hvor meget tid, du har til at klare kabalerne. Ydermere er der adskillige ekstra-kort, der kan samles op under løbene, og disse kort skal så aktiveres under kabalen. F.eks. er der hesteskoen, der giver ekstra EXP, ildkuglen (orange), der giver mere motivation for hesten (som angiver hvor hurtigt hesten kan løbe i målstykket), og så er der skills-kortene, der giver din hest point til at kunne få skills, der er specielle evner, der aktiveres på forskellige og tilfældige tidspunkter.

Hvert væddeløb starter med en start-kabale, hvor der ligger specielle start-kort i bagerste række, som angiver hvor god en start du får på løbet. Her er der værdier fra 1 til 5, og 5 er naturligvis det, som du skal gå efter. Det handler dog også særligt om, hvor meget tid du har brugt på det, så det gælder samtidig om at tænke hurtigt. Hvis ikke du når at tage et kort i bagerste række, så kan det nemlig blive en katastrofal start på løbet.


Love is in the air… Hesteavl er naturligvis også en ting i spillet.

Jeg vil ikke gå i detaljer med at beskrive alle de forskellige ting, der kan ske i væddeløbene mellem kabalerne, og som kan være direkte udfald af, hvor godt du har klaret kabalen. Det er nemlig et ret komplekst system, hvor der er adskillige faktorer, der påvirker resultatet af væddeløbet. Ja, selv efter et par timers spil var jeg ikke fortrolig med, hvad der betød hvad, og hvordan jeg skulle bruge det. Spillets manual og tips har dog en ret grundig gennemgang af det, og det giver ingen mening at beskrive delene i detaljer, når man ikke har spillet det. Prøv i stedet at spille demoen, for der bliver det hele gennemgået. Kort fortalt, så har vi en måler, der kan give udslag i din hests motivation, og som viser hestens humør og tilknytning til dig. Denne måler påvirker blandt andet, hvor langt du kan flytte hesten mellem løbene. Der er under løbet tre forskellige comfort zones, hvor din hest høster mere motivation ved at løbe, men til gengæld bliver kabalerne sværere at klare perfekt – altså bliver det sværere at fjerne alle kort på bordet. En perfekt kabale i comfort zone lvl. 3 giver et enormt boost i motivation og fart, så det er værd at forsøge sig med det, selv om det er sværere.

Når du starter spillet op, så har du mulighed for at træne eller gå i Growth Mode, der er spillets primære spildel – adventure mode så at sige. Her starter du med en hest, som bliver ældre i løbet af sæsonen, og som du selvfølgelig selv navngiver. Når din første hest er blevet 3 år gammel, så låser du op for Mature Mode, der er sværere og mere brutal end Growth Mode, og her stiger din hest ikke længere i level eller får bedre skills og stats. Her forventes det altså, at du har styr på spillet. Når du har gennemført Mature Mode, eller bare vælger at lade din hest pensionere, så får du adgang til bondegården, hvor du kan avle på din hest for at få en ny og bedre hest, som du kan gå igennem Growth Mode med, og som så selv en dag kan avle en ny og bedre hest. Her kommer der også en anelse samspil med andre spillere ind i billedet, for du kan dele din hest ved hjælp af en QR-kode, som andre spillere så kan få glæde af. Hver hest har nogle stats, skills og et temperament, som kan gå i arv, men føllets evner afhænger også af, hvor meget din første hest har vundet. Pas dog på med indavl, for det fører ikke til noget godt!


De hvide, lodrette linjer er de forskellige comfort zones. Kortene der er på banen er EXP (hestesko), Skill points (pære) og lidt speed force (gulerod).

Det gode:
I forhold til, hvad man kan forvente, når man ser noget fra spillet, så er gameplay’et i Pocket Card Jockey enormt dybt og komplekst. Præmissen er ellers simpel nok, men det er netop den dybde, der giver spillet god holdbarhed og den der vanedannende ”bare et spil til!”-mentalitet.

Avl og byt af heste fungerer ret godt og kan være direkte nødvendigt for at vinde nogle af de senere løb i spillet. Det giver også spillet en god social kontekst, så man har en undskyldning for at gå på Miiverse og finde en hest, som man kan lide.


Der er rigeligt med løb at gå efter at vinde i spillet.

Til sidst skal det pointeres, at spillet er tåbeligt, og det ved det! Der er mange meta-referencer til, at spillet faktisk bare er et spil, og humoren i spillet går meget på, hvor fjollet spillet er – især i starten, hvor du møder hjælperen Horse Off-Course og englen, der genopliver Jockey. Et eksempel er, at hvis du har klaret dig rigtigt godt i et væddeløb, så skifter musikken, og her dukker hjælperen op igen og kommenterer, at musikken er meget sejere end den normale musik.

Det dårlige:
Det nok mest frustrerende og dårlige ved spillet er den enormt stejle læringskurve, der er. Hesten, Horse Off-Course, der er din lille guide i spillet, gør ellers sit bedste for at instruere dig, men spillets start er ganske enkelt for overvældende og hurtigt overstået til, at de finere mekanikker hænger ved. Det bevirkede så for mit vedkommende, at mens de indledende spil gik godt, så tabte jeg igen og igen senere i spillet til trods for, at mine kabale-evner egentlig ikke var så tossede – der var bare noget af det andet, der var passeret hen over hovedet på mig. Især start-delen er afgørende for resten af spillet, for det kan nemlig være meget bedre hurtigt at banke en 1-stjerne af sted frem for at finde 5-stjernen og bruge for lang tid på det. Det er altså en god idé at studere spillets manual nærgående efter endt tutorial for at gøre sig forhåbninger om at forstå spillet til fulde. Dette betyder, at du først vil kunne spille spillet ordentligt og begynde at vinde de betydende væddeløb, når du har spillet nogle timer og dermed opdrættet et par heste, som du kan avle på, da standard-hestene i spillet bare ikke er gode nok til at vinde særligt meget – det er i hvert fald min undskyldning efter gang på gang at tabe de store løb, før jeg fik mig min egen, fremavlede hest.

De tilfældige elementer i spillet kan også frustrere nogle spillere. Selv efter et perfekt løb, hvor hesten har fået masser af motivation, har rigelig stamina tilbage og kabalerne generelt er gået godt, så kan du risikere at misse førstepladsen. Det kan jo godt virke absurd, men det er måske blot en afspejling af virkeligheden, hvor hestevæddeløb og kortspil begge er meget tilfældige til trods for, at der kan udføres nøjagtig statistik på begge dele.


Her havde jeg en ret dårlige runde med kabalen – jeg kunne kun bruge et es, en 3’er, en 5’er eller en 7’er – og selv efter 7 kort havde jeg kun kunnet fjerne 3 kort.

Tekniske fejl, såsom fald i framerate, opstår ret ofte på ikke-New 3DS-modeller, har jeg kunnet læse mig til, hvilket kan overraske meget, eftersom spillet er ret simpelt udadtil og end ikke benytter 3D-effekten – det er simpelthen bare ikke blevet optimeret særligt godt til den gamle 3DS-maskine. Spillet er dog ikke noget, der kræver præcis og hurtig reaktion, så det er ikke noget, der ødelægger spillet, men det ødelægger da helhedsindtrykket. Der er imidlertid ingen problemer på New 3DS.

Konklusion:
Pocket Card Jockey er et ganske fornuftigt spil alt i alt, for mens det ser både let, små-kedeligt og tåbeligt ud, så har det et dybt og vanedannende gameplay og et charmerende udtryk. Spillet er fjollet, og det ved det såmænd godt. Trods den stejle læringskurve hygger man sig med spillet, og det har meget den der ”lige et spil til”-mentalitet. Hvis du har en gammel 3DS, så skal du måske vente med at anskaffe dig Pocket Card Jockey pga. tekniske udfordringer – det er ikke ødelæggende for spillet, men det er irriterende og uforståeligt. Har du til gengæld en New 3DS, så behøver du ikke bekymre dig om dette, og du får for 52,50 kr. et vidunderligt hyggeligt spil, der alligevel har lidt bid i sig og en dybde og kompleksitet, der bestemt ikke er for børn. Hvis du kan lide logiske kortspil med ekstra krydderi, så tror jeg, at du vil kunne lide Pocket Card Jockey – jeg kunne i hvert fald efter et par timer i dets selskab.

Spillet fylder 853 blocks.

2
1ups givet

4/5


Hjernegymnastik

Særdeles udfordrende

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

13-05-2016 12:01

Så kom anmeldelsen af Pocket Card Jockey også op. Vi håber, at den kan bruges Smiley
0
1ups givet

#2 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

19-05-2016 15:47

Jeg har endelig fået mig en ordentlig hest, så nu er jeg begyndt at vinde markant mere!

Tit lægger jeg et spil fra mig, når jeg har anmeldt det, men dette er en undtagelse - spiller det stadig ganske meget!

Er der andre, der har taget Jockey-spillet til sig?
0
1ups givet

#3 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

04-01-2023 08:26

Spillet er nu kommet til Apple Arcade.
0
1ups givet