Skrevet af The ultimate beast - 27-04-2014 23:27
Det er sjældent, at vi i Europa ser et spil som dette. Aldrig før har et spil i UmiharaKawase-serien forladt solens rige, og serien stammer helt tilbage fra 1994, hvor det første spil blev udgivet til Super Nintendo, eller rettere Super Famicom. En efterfølger udkom på Sonys Playstation , hvorefter spillet blev genudgivet til PSP. Nintendos konsoller så først serien igen på Nintendo DS, hvor en samling, af både det første og det andet spil blev udgivet. Det første spil er kendt som en kultklassiker indenfor retro-scenen, men det føles som om dette spil kommer ud af ingenting. Jeg kan dog betryggende meddele, at spillet ikke er halvhjertet konstrueret.
Gameplayet i serien er karakteristisk fordi det er et platformspil, men med fokus på ”physics”. Det vil her sige, at din figur er udstyret med en fiskestang som du kan bruge til at komme rundt omkring i banerne. Sayonara UmiharaKawase må være indbegrebet af sætningen ”let at lære, svært at mestre”, da spillet i bund og grund kun kontrolleres af et par knapper. Du styrer pigen Umihara med D-Paddet, hopper på B og bruger din fiskeline på Y-knappen. Hele denne funktion med fiskestangen er det, som gør spillet interessant, og igennem det, får du ikke blot fornemmelsen af et godt konstrueret platformspil, men også nogle aspekter fra puzzlegenren. Hver bane i spillet føles ikke blot som en forhindringsbane fra A til B, men også som en hjernevrider, om hvordan du kommer til måls. De puzzles du løser her er meget baseret på timing og bevægelse, og derfor blander de godt sammen med platformgenren.
#1 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
28-04-2014 18:53
Så fik vi the ultimate beasts anmeldelse af det spændende platformspil Sayonara UmiharaKawase smidt op.#2 - Lorvald
Level: 23 (Skree)
13-06-2014 17:26
Har stærkt overvejet at købe det her spil. Det virker bare en smule dyrt i øjeblikket.#3 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
13-06-2014 17:32
Du skal anse det som værende et retail-spil, og så er det jo lige pludseligt billigt.. Sådan ser jeg i hvert fald på det#4 - MegaHiro
Level: 3 (Koopa-Troopa)
21-09-2014 11:38
Jeg var også meget tilbageholdende pga. prisen, da jeg i starten ikke vidste at det i virkeligheden var et retail spil udenfor Europa. Men da prisen dykkede til halv pris tidligere i denne måned, var jeg der straks for at samle det op. Jeg blev grebet af det interessante gameplay og det skønne soundtrack med det samme, og i dag havde jeg gerne betalt fuld pris for det.Sayonara UmiharaKawase er, som det fremgår af titlen, det seneste og nok desværre også sidste vi får at se fra serien UmiharaKawase, der har kørt i Japan siden Super Famicom dagene, og er et unikt platform spil omhandlende hoved heltinden af samme navn. Virkelig en skam at vi ført hører om det nu.
Spillet har næst til ingen historie, og omhandler basalt set den 20 årige Umihara Kawase, der ved hjælp af sin elastiske fiskestang skal manøvrere igennem over 40 baner fyldt med muterede salt- og ferskvandsvæsner, og helt igennem skøre bane designs. Spillet er nemt at gå til, men begynder hurtigt at tage til i sværhedsgrad og virkelig forlange at du har mestret gameplayet - all banerne er meget korte, men nogle tog mig ned til 1 minut at gå igennem, for andre drillede så meget at jeg brugte over 1 time - men det er så sjovt og afhængighedsdannende at du bliver ved med at prøve igen, og hele tiden ser frem til hvad næste bane byder på af udfordringer.
Spillet byder som sagt på over 40 baner, men har også forskellige ruter man kan tage på "verdenskortet", dvs. at der er nogle baner der indeholder TO døre du kan tage for at komme videre til næste bane. Den ene dør tager dig måske fra bane 7 videre til 8, hvor den "hemmelige" dør låser op for en alternativ siderute og tager dig til bane 17. Man kunne diskutere at det gør spillet for nemt/kort at man kan hoppe forbi banerne på den måde, men selve udfordringen i spillet, da det jo ikke har en historie som sådan, ligger i den tilfredshed man opnår ved at klare samtlige baner. I øvrigt er man ofte NØDT til at klare baner med to døre to gange for at få begge døre, da dette er den eneste måde at komme videre på. Fx ruller de første tekster allerede efter bane 9, hvor du så må gå tilbage til en tidligere bane og finde den hemmelige dør for at kunne komme videre til 10.
Grafikken er måske ikke det mest banebrydende vi har set på 3DSen når man tager spil som Resident Evil: Revelations og Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance i betragtning, men for et lille men meget charmerende spil som dette, gør det mig ikke noget. I øvrigt er det kun karakter modellerne der ser lidt kantede ud - selve banernes design er en fryd for øjet, og--- er det en kæmpe vinkelmåler??
Lyden byder både på nyt og gammelt, hvilket man nok ikke vil lægge mærke til hvis man ikke kommer fra Japan og derfor ikke har prøvet de tidligere spil i serien. Men soundtracket i sig selv er fantastisk. Det byder på rolige, atmosfæriske, og up-beatede toner som passer spillets tema perfekt og virkelig får en til at slappe af og nyde oplevelsen. Derudover har japanerne efterhånden lært at vi sætter stor pris på at ha en in-game jukebox, hvor man kan låse op for melodierne ved at indsamle rygsække som er spredt ud over all banerne, og som kan være djævelsk drilagtige at få fat på.
Spillet er efter min mening helt klart en skjult/overset juvel i 3DSens bibliotek, og er en tidsrøver jeg varmt vil anbefale til alle der er fans af udfordrende platformere, men samtidig har et åbent sind for noget nyt. Jeg nappede spillet på eShoppen til halv pris for 100kr, men efter at have forelsket mig i det, ville jeg intet have haft imod at betale fuld pris. (Score: 5/5)
#5 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
21-09-2014 14:20
Har tilladt mig at kopiere MegaHiros anmeldelse af spillet ind i ovenstående svar, så det ikke var spildt arbejde.#6 - MegaHiro
Level: 3 (Koopa-Troopa)
21-09-2014 17:13
KJ85 skrev:
Har tilladt mig at kopiere MegaHiros anmeldelse af spillet ind i ovenstående svar, så det ikke var spildt arbejde.
Som ny bruger på siden er det jo ikke så nemt at vide, at vi faktisk havde anmeldt spillet tidligere
Aww, det havde du da ikke behøvet, men jeg takker Jeg burde jo have tjekket på forhånd, men jeg troede som sagt at man kunne anmelde hvad man ville og bare have det liggende på sin profil. Well, the more I know