Nintendo World Championsh...

Tre nye Game Boy-titler l...

N-cast #218: Endelig tale...

Salgstal for perioden mar...

Nintendo Switch-efterføl...

Animal Well ude nu - se l...

Endless Ocean Luminous (S...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

Paper Mario: The Thousand...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

The Legend of Kusakari (3DS eShop)

Skrevet af JOEP - 09-09-2016 12:31

Kender du det, at du i et The Legend of Zelda-spil ser et område med græs og bare MÅ klippe det ned for at se, hvad der mon ellers gemmer sig bag det? Eller har du måske nogensinde sat dig for at beskære alt græs i et område i The Legend of Zelda-serien? Hvis du kan svare ja til et af disse spørgsmål, så bør du læse videre her, for australske Nnooo udgav sidst i august spillet The Legend of Kusakari fra de japanske udviklere hos Librage til Nintendo 3DS, og i spillet er dit eneste formål i livet netop er at beskære alt græs i et område. Spørgsmålet er nu blot om det er værd at bruge penge på, og er konceptet godt nok til at danne grundlag for et helt spil?

The Legend of Kusakari er i bund og grund en kombination af et action-eventyr og et puzzle-spil, og som spiller tager man kontrollen over en gut kaldet Kari. Kari er ikke en kriger, men da der udbryder krig mod dæmon-kongen i kongeriget, så vælger han alligevel at hjælpe hæren med at vinde krigen – og dét på sin helt egen måde. Ifølge Kari må de rigtige krigere nemlig have lettere ved at vinde deres kampe, hvis græsset er slået, og det bliver derfor hans mål i livet. Bevæbnet med sin le begiver Kari sig altså ud i verdenen for at beskære alt det græs, som han finder på sin vej, og således lyder historien, der ruller over skærmen inden første bane. Bag denne simple historie gemmer der sig et lille spil, hvor det gælder om at beskære alt græs i et område, inden tiden løber ud.


En helt normal bane og kortet på touch-skærmen.

Tiden i spillet er repræsenteret ved hjerter, som du har fem af, og disse kan opfyldes ved specielle blå buske, som du skal forsøge at hakke ned på de rette tidspunkter. Rundt om på banen er der desuden fjender – herunder spøgelser, duellerende soldater og slimklatter – som tager noget af dit liv, hvis du løber ind i dem, og det giver dig så endnu mindre tid til at klare banen. Underlaget betyder også noget for din fremdrift, så sand og syre tapper eksempelvis af dit liv, mens moseområder gør dig langsommere. Dertil kommer, at ikke alt græs kan klares med et enkelt hug. Mørkere græs kræver nemlig to eller sågar tre hug (eller alternativt et fuldt opladet spin-attack) at fjerne, og her finder vi så udfordringen, når sådanne buske er placeret midt ude i noget sand, der fjerner dit liv med højere hastighed. Der er således adskillige ting, som kan tappe dit liv, mere end det som udgangspunkt sker pr. automatik, og løber Kari tør for liv, så må man naturligvis starte banen forfra.

Spillet foregår i et 2D-fugleperspektiv, som vi ser det i det f.eks. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, og du styrer Kari rundt i billedet med Circle Pad, mens B benyttes til beskæring af græs umiddelbart foran Kari. Med A laver du et spin-attack, der er meget nyttigt i klynger med græs – især hvis det kombineres med et Dash, der udføres med L- eller R-knappen. Undervejs i banerne kan du desuden opbygge dit spin-attack, så det får en større rækkevidde – her er fire niveauer, som du optjener ved at hugge græs ned med almindelige hug. Hvilket niveau, dit spin-attack har nået, er angivet til venstre for hjerterne for oven, og du kan selvfølgelig ikke overføre det optjente niveau til andre baner, da dette ville påvirke den pågældende udfordring. Foruden Karis forskellige metoder at hugge græs på, så er kortet på touch-skærmen også et uvurderligt værktøj til succes. Her kan du nemlig hurtigt kan få et overblik over, hvor meget græs du mangler, hvor det er, og vigtigst af alt, hvor de blå stykker græs er, så du kan planlægge din rute nærmere.


Her ser du dragen, der udgør den største forhindring i spillet.

Spillets hoveddel består af 50 baner at klare, før du når rulleteksterne, og når det sker så åbnes der op for en bonusverden, hvor der kræves et bestemt antal S-ranks for at åbne banerne op. Der foruden kan du give dig i kast med at klare en udfordring i hver af spillets baner, og der er såmænd også en endeløs spiltilstand at finde, hvor du kan konkurrere mod andre spilleres highscores online. Den endeløse spiltilstand går selvfølgelig ud på at hakke så meget græs som muligt ned i en bane, hvor græsset gror ud igen over tid, og for at gøre det hektisk, så dukker de blå græsknolde op på tilfældige steder ind imellem, så du skal jagte dem for at holde Kari i live.

Det gode:
Allerede i introsekvensen ser vi, hvordan The Legend of Kusakari emmer af humor, og hele spillet er da også bygget på en ret sjov idé. Undervejs i spillet er der mange referencer til The Legend of Zelda-spillene, hvilket klæder The Legend of Kusamari og giver det sin egen charme. Alene det, at temaet spilles af nogle meget tonedøve trompetister er ret sjovt!


Udover Story Mode har vi også Endless Mode, hvor du får lov til at klippe græs i ét væk.

Vigtigere end humoren er dog, at gameplayet er enormt lettilgængeligt og vanedannende. Banerne tager ikke meget mere end et par minutter, og dør du, så er du sjældent sur over andet, end at du overså monsterets bevægelsesmønster. Den ene bane tager med andre ord hurtigt den næste, og før du får set dig om har du spillet en del af dem igennem. Dertil kommer, at du kan forlænge spiloplevelsen ved at gå efter S-rank og samtidig se, om du klare banernes udfordringer, bestående i enten at klare en bane uden at blive ramt af en fjende, at klare den uden at heale eller at klare den uden at hugge forbi græs på noget tidspunkt. Det er ganske rart, hvis man bliver grebet af spillet, for den primære del er ikke ret lang.

Det dårlige:
Selvom The Legend of Kusakari er vanedannende, så bliver du dog også lidt træt af det på et tidspunkt. Der er nemlig lidt for lidt variation, og banerne kommer hurtigt til at føles ret ens. I løbet af de første 10 baner er alle spil-mekanikker blevet introduceret for dig, og derfra er det bare at spille banerne igennem, hvor der flyttes lidt rundt på placeringen og mængden af græs. Af den grund er det også fint nok, at der kun er 50 baner at gå i krig med, men omvendt er de overstået på et par timer, hvilket er ret hurtigt. Der er godt også det bonus-kapitel, hvor banerne bliver låst op efter opnåelse af et vist antal S-ranks (det kræver 4 at åbne den første, 8 for den næste, så 12, osv.), men det er en særdeles udfordrende proces at åbne op for dem alle, og derfor er det ikke sikkert, at den gængse spiller orker at gå efter det – især når banerne ikke er særligt varierede. Det er desværre heller ikke sådan, at du ved, hvilken tid du skal gå efter at klare de forskellige baner i for at få S-rank, og det er lidt irriterende, da man dermed ikke ved, om man har været tæt på det eller ej.


Greenthumb Almanac fortæller dig, hvordan du skal klare en bane for at få banens achievement.

Jeg nævnte tidligere udfordringer, der giver anledning til spillets achievements, som en fin måde at forlænge spillet på, men systemet synes desværre ikke helt gennemtænkt. Når du starter en bane, så ved du nemlig ikke, hvilken af de tre missioner, du skal gå efter i den pågældende bane, og for at finde ud af det, så skal du ud af Story Mode og derefter ind i Options for at finde frem til det. Her findes nemlig et undermenupunkt kaldet Greenthumb Almanac, hvor missionen angives for hver bane, og du må altså en tur derind for først derefter at finde tilbage til den bane, som du er i gang med. Besværligheden betyder, at du ikke rigtigt gider gå efter udfordringerne i det lange løb, og udvikleren kunne nok godt have fundet på lidt flere former for missioner for at krydre det yderligere – f.eks. hug 6 stykker græs ned på én gang, eller klar banen på under X minutter. Skulle du vælge at gå efter at klare udfordringerne, så kan det i hvert fald anbefales, at notere sig de forskellige typer for en længere række baner på forhånd, så du ikke skal fare frem og tilbage i menuerne.

Konklusion:
The Legend of Kusakari er et spøjst spil med et ganske sjovt grundlag og en god humor, og det er en fin lille adspredelse fra sædvanlige puzzle-spil. Der er god fart over det, da banerne ikke tager så lang tid at klare, og flere af dem kræver gerne et par forsøg at komme igennem, men der er desværre ikke nok baner og variation i dem til, at spillet holder på den lange bane. Personligt overstod jeg de 50 baner på et par timer, og selvom jeg ikke fik åbnet for alle banerne i bonus-verdenen, så følte jeg ikke behov for at komme tilbage til spillet, men det er fint nok, at der er et ekstra mål at gå efter, for dem der skulle blive grebet af det. Til en pris på 35 kr. er det selvfølgelig ikke nogen stor investering, så har du lyst til et spil med et atypisk koncept, god kontrol, sjove referencer og god udfordring, så får du det bestemt i The Legend of Kusakari.

Spillet fylder 320 blocks.

3
1ups givet

3/5


Hjernegymnastik

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

09-09-2016 12:37

JOEP har taget et kig på The Legend of Kusakari, så smid da endelig en kommentar afsted mod hans anmeldelse af spillet Smiley
0
1ups givet

#2 - Kalak Nuan

Level: 18 (Twhomp)

09-09-2016 22:52

Endnu én fornuftig anmeldelse. 1-up herfra Smiley efter at have læst denne, blev jeg bekræftet i min forventninger og springer elegant over denne såkaldte tribut Smiley
0
1ups givet