The Super Mario Bros. Movie

Skrevet af Nemy - 07-04-2023 19:31

Nintendo har haft svingende succes i transformationen fra spilmediet til film. Den største succes må siges at være Pokémon, der i flere omgange har gjort det godt og fornuftigt på både det lille og store lærred. Mindre held må man dog sige, at Mario-brødrene har haft i deres forsøg. Derfor var der formentlig mange Nintendo-fans, der (forståeligt) var skeptiske, da Nintendo annoncerede at der var en ny spillefilm med Mario på vej. Filmen er landet nu, og lad mig bare slå fast fra begyndelsen, at der var ingen grund til at være bekymret. Super Mario Bros.-filmen leverer lige præcis det den skal.

"Super Mario Bros. Filmen" tager publikum med på en hæsblæsende og farverig rejse ind i svamperiget, hvor vi møder vores elskede karakterer fra Nintendo-universet. Historien begynder, da vores allesammens Mario og Luigi har brugt hele deres opsparing på at starte et lille blikkenslager firma i Bronx. Det går ikke helt som håbet, og der går ikke længe før de to brødre bliver transporteret til en magisk verden gennem et mystisk rør. Da brødrene bliver adskilt, må Mario begive sig ud på en farlig mission for at finde sin bror og redde svamperiget fra den onde Bowser, der vil overtage det hele.

Det står ret hurtigt klart, at Super Mario Bros. Filmen er én lang fanservice. Du skal derfor ikke forvente dig det store dybdegående plot, men lad os være ærlige, det er heller ikke det man forventer sig af en Mario-film. Ligesom i spillene bliver det oplevelsen, der skal bære filmen, og det gør den virkelig godt! Valget af Illumination er det helt rigtige. De formår at oversætte universet til en sjov verden, der gør sig godt på det store lærred. Det stod hurtigt klart for mig, at det viste sig at være et ligeså godt match, som Rabbids viste sig at være i Mario+Rabbids til Switch.

Det er tydeligt, at Nintendo har haft en stor finger med i filmen. Hele filmen er vi vidne til et hav af referencer til Mario- og Nintendo-universet. Som Nintendo-fan er det en fornøjelse at være vidne til en film, der i den grad kan vaske skampletten væk fra Marios tidligere forsøg i filmmediets verden. Der er inddraget Nintendo-magi i stort set alt, som filmen foretager sig. Det er alt fra små subtile referencer til kørsel i Mario karts.

Inden filmens udgivelse var der megen snak om, at Chris Pratt var dårligt castet i rollen, som Mario. Efter at have set filmen må jeg erklære mig direkte uenig i den kritik. Jeg tænkte på intet tidspunkt over, at det var Chris Pratt, men lod mig bare rive med at universet og Mario. Med al den kritik der har været af Chris Pratt på forhånd må det betyde, at han er godkendt i rollen. Generelt er hele præstationen på tværs af castet vikrelig i top. De formår at levere en oplevelse, der på trods af et lidt simpelt plot, holder dig fanget hele filmen igennem.

Musikken er et andet mesterligt eksempel på fanservice. For en Nintendo-entusisat gemmer der sig en perlerække af musikstykker i løbet af filmen, som sætter filmen i scene på en helt ny måde. Og selvom undertegnets favorit er et nyt stykke musik (uden at spoile for meget kan jeg sige, at det sker på et klaver), så er rækken af gamle numre, der skaber den rette stemning og passer perfekt ind imponerende. Det minder i den grad én om, hvor stærkt et lydbillede Nintendo har formået at levere i så mange år.

Super Mario Bros. Filmen er et underholdende og visuelt imponerende eventyr, der formår at bringe Nintendos populære spilunivers til live på det store lærred, som jeg havde drømt om. Den skriver sig ind på listen over filmatiseringer af spil, som formår at gøre det godt. Filmen har ikke et mesterligt plot, men det er heller ikke det man bør forvente sig af en filmatisering af Mario-universet. Nintendos store force i spilverdenen er at give dig et solidt gameplay og oplevelser mere end det er de dybe historier. Super Mario Bros. Filmen giver dig en super oplevelse med et utal af referencer og easter eggs, som du vil elske, hvis du er Nintendo-entusiast.

3

5/5