Fashion Dreamer (Switch)

Skrevet af Spitzann - 28-11-2023 11:00

Pigespil bør have en berettigelse på spilmarkedet. Det fik jeg proklameret forleden i et længere rant i vores podcast N-cast. Pigespil (eller rettere spil med traditionelt feminine temaer som markedsføres mod piger og unge kvinder) vil de fleste af os huske fra vores barndom. Klassikere som My Pet Vet, Star Stable, Hamsterz, Imagine Babyz og andre spil, der med en insisterende påtaget ungdommelighed tilføjer z'er til ord, der ikke behøver dem. I de klassiske gamerkredse ser man ned på pigespil, fordi de ofte, ja lad os sige det ligeud, er dårlige. Dårlige spil lavet under dårlige forhold med små budgetter. Alligevel sælger skidtet som varmt brød, for udbuddet af pigespil er lille, mens efterspørgslen naturligvis er stor. Nå, men dette her skulle jo også handle om Fashion Dreamer.

Fashion Dreamer blev første gang fremvist i den famøse Nintendo Direct i september 2022. En Direct, som senere ville blive husket for de mange farmingspil - ja, faktisk de mange pigespil, som blev fremvist i løbet af de små 40 minutter, udsendelsen varede. Efter traileren afskrev jeg Fashion Dreamer som endnu et uambitiøst og hult pigespil, men jeg var alligevel lidt betaget af det, for pigespil har deres berettigelse, og vi fortjener sgu gode spil med klassisk feminine temaer. Derfor vil jeg nu tage jer igennem min rejse ind i spillenes svar på Project Runway.

Introduktionen er simpel. Du bydes velkommen til verdenen Eve, en digital platform, der forbinder folk rundt omkring i verden gennem mode og design. Fashion Dreamer starter med at proklamere, at mode er et sprog, hvormed man kan udtrykke sig selv; et kommunikationsværktøj, der transcenderer sprog og kultur. Så det er bare af sted ind i modedesignernes land.

Character Creation
Intet tøj uden en karakter. Men det er ikke bare en karakter, du laver; det er en muse, som skal få inspirationen til at blomstre. Det er her, jeg for første gang skuffes af Fashion Dreamer. Af et spil, som slår sig op på at være en kreativ udfoldelse af selvet, låser Fashion Dreamer dig enormt meget fast i spillets egen æstetik, og det opleves allerede i character creatoren. Mens udvalget er stort, når det kommer til at lave flotte, perfekte muser med modelmål, er der forsvindende få muligheder for at skabe muser, der divergerer fra samfundets generelle skønhedsidealer. Dette gælder både for de feminine og maskuline modeller. Nogle vil måske sige, at spillet handler om at udleve sin drøm som muse med modelmål, men jeg vil alligevel slå et slag for en bredere repræsentation, når der er tale om et produkt, der delvist markedsføres til børn. Nå, men inden min muse og jeg kunne rejse ind i Eve, skulle jeg definere min smag indenfor alt fra yndlingsfarve, stil og print. En slags digital venindebog, som vi kendte dem fra folkeskolen.

Med muse og venindebog i hånden er jeg klar til at drage ind i modens digitale verden, Eve. Eve er et mærkeligt sted. Tilsyneladende går jeg rundt blandt flyvende brolagte veje, der svæver højt oppe omgivet af skyskrabere og billboards. Du bydes velkommen af en muse-guide, som viser dig rundt, og det er her, spillet begynder… troede jeg, for efter nogle timer på Eve er jeg faktisk i tvivl om, hvorvidt man egentlig kan betegne Fashion Dreamer som et spil eller om vi hellere skal se det som en platform til at dele modekreationer.

Påklædningsdukker
Gameplay finder man ikke meget af i Fashion Dreamer. Mestendels handler det om at klæde muser på, hvilket låser nyt tøj op, som du kan bruge til at klæde andre muser på. En slags påklædningsdukke-gameplay, der dog er lidt mere fancy end dengang, hvor man klippede nyt tøj ud af et papirark. De forskellige muser har nemlig ønsker til deres outfits; det kunne være, at outfittet skal bestå af mørkt tøj eller have krav til bestemte accessories, der skal inkluderes. Disse ønsker fungerer som en god katalysator for designprocessen, og de hjælper en med at bruge alternative tøjgenstande, farver og stilarter. Spillet giver endda stjerner baseret på, hvor godt man opfylder musens ønsker.

Når man har klædt en håndfuld muser på, låser man op for at skabe et helt butiksvindue med tøj og dekorationer. Her kan man virkelig sætte sin æstetiske sans på prøve, når man både skal finde den rette indretning og en kreativ vision for sin kollektion af outfits.

Hvis det ikke er nok at bruge det prædefinerede tøj, som kan findes i butikkerne i Eve, har man mulighed for at designe sit helt eget. Fashion Dreamer byder nemlig på et avanceret designværktøj, hvor man kan dekorere alle tøjgenstande med sine egne mønstre og farver. Det var for ambitiøst for mig, og jeg klarede mig fint med de mange fine prædefinerede tøjgenstande.

Målet med det hele er at opbygge en følgerskare på spillets fiktive sociale medie, hvor man deler billeder af de outfits, man kreerer. Dette opnår du ved at klæde muserne på og ved at skabe butiksvinduer. Til at starte med er det fiktive følgere, du får på dit sociale medie, men Fashion Dreamer har også en online-del, hvor man ikke kun kan vise sine egne outfits til andre spillere, men også hjælpe dem med at skabe nye looks.

Mere platform end et spil
Jeg hyggede mig egentlig ret fint med Fashion Dreamer de første par timer. Der blev introduceret nye mekanismer i et fint tempo, og der var tilstrækkeligt med designudfordringer for muserne.

Men så snart spillets introduktion var ovre, følte jeg mig kastet ind i en tom platform, hvor mine eneste muligheder for yderligere gameplay var at fortsætte med at lave outfits til livløse muser. En form for gameplay, der helt sikkert vil tiltale folk med et stærkt kreativt drive til at skabe looks og outfits i massevis, men de fleste vil helt sikkert stige af toget her.

Desværre blev Fashion Dreamer altså heller ikke det spil, som skulle overbevise mig om, at der var kvalitet at hente i disse "pigespil". Der er helt sikkert folk, der vil nyde at skabe looks og kollektioner i Fashion Dreamer, men langt de fleste vil gå i stå, så snart den korte tutorial giver slip på spilleren.

Der er helt klart en berettigelse for traditionelt feminint-kodede spil, men vi skal tage det mere seriøst end Fashion Dreamer formår, for der er en stærk feministisk mission i det lyserøde, det bløde, og det søde.

2

2/5