Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise (Switch)

Skrevet af JOEP - 02-12-2020 16:00

Trenden med motionsspil startede for alvor med Wii og introduktionen af bevægelsesstyring i konsolspil, og noget kunne tyde på, at det stadig er et attraktivt marked, måske specielt nu hvor mange stadig er henvist til hjemmekontoret og derfor mangler noget daglig motion. Sidste år udkom Ring Fit Advntures til Switch, og nu kommer så endnu et motionsspil, Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise, der som navnet antyder er et motionsspil, som henter sin inspiration fra boksetræningen. Men du skal ikke ud at løbe på trapper og heller ikke sjippe dine skinneben ihjel, i stedet skal du tage en JoyCon i hver hånd og slå ud i luften - men er det egentlig sjovt?

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise er - som navnet antyder - en opfølger til Fitness Boxing, der udkom i januar sidste år. I spillet bliver du guidet gennem dagens træning af en mere eller mindre veltrænet personlig instruktør, M/K, som du selv kan vælge og beklæde. Når du starter spillet op første gang kommer du igennem en forholdsvis lang introduktion, hvor du bliver instrueret i korrekt håndtering af JoyCons og får lov til at dele personlige detaljer om dig selv, såsom højde, vægt og drømmevægt, og herefter bliver du guidet ind i din første daglige træning, hvor du dog stadig bliver holdt i hånden og får vist alt ned i mindste detalje.

Når du har gennemført dagens træning første gang, får du frie tøjler i spillet og kan vælge mellem endnu en omgang daglig træning; fri-træning, hvor du kan vælge hvilke øvelser du vil prøve; øvelse/guide, hvor du kan øve dig i de forskellige slag. Herudover kan du så kigge på din træner og ændre på denne, se dine achievements og justere dine data og andre tekniske ting.

Når du træner/spiller, foregår det ved, at du holder en JoyCon i hver hånd, og når en box på skærmen når et vist punkt på en linje skal du slå med den hånd, der korresponderer til den linje, du ser på skærmen, og jo bedre du rammer rytmen, jo flere point får du. Får du så fyldt en måler på skærmen op, får du flere point pr. slag, fordi du er in the zone. Mens du slår, skal du derudover holde rytmen i små hop på stedet, skiftevis højre og venstre fod, hvilket nok skal få din puls til at stige. Undervejs vil din træner give dig små fif og forsøge at motivere dig til at blive ved. Du vælger selv længden på din træning, hastigheden og hårdhedsgraden, og du kan selv vælge, om du vil starte og slutte med lidt udstrækning.

Der er massevis af kombinationer af slag og forskellige træninger at låse op for, men i starten har du kun de basale slag, og til min rædsel opdagede jeg, at en tilfældig gang daglig træning ikke låser op for de mere krævende kombinationer, noget som jeg var ivrig efter at prøve. Her skal du spille Free Training og klare de forskellige øvelser én efter én samt få 2-3 stjerner i dem.

Da jeg startede spillet første gang oplevede jeg, at jeg blev sur på spillet, fordi det ikke bare ville lade mig træne, som jeg ville. Det er ikke raketvidenskab at slå ud i luften på denne måde, så 10 minutters gennemgang af interfacet og mine bevægelser føles altså som alt for meget. Udover den første gang er det dog hurtigt nok at komme ind i spillet, selvom det stadig efter flere sessioner lige bruger lidt tid på at fortælle dig, hvordan du skal stå, og at du skal bevæge dig i rytmen, sådan her “1-2-1-2, front-back-front-back”, en rytme jeg absolut ikke selv kan fange, og den føles faktisk lidt ude af takt med musikken fra tid til anden.

Du kan selvfølgelig også træne sammen med en ven, hvor I enten har en JoyCon hver og dermed mere eller mindre samarbejder eller har et sæt JoyCon hver og dermed konkurrerer på lige fod.

Udover multiplayer er der dog ikke ret meget spil i Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise. Der er ingen variation i de forskellige spiltyper, og det er derfor hip som hap, hvad du vælger. Vil du låse op for flere bevægelser, skal du gå struktureret til værks i Free Training, lader det dog til.

Noget af motivationen til at spille det kommer fra, at du låser op for alt muligt udstyr til din træner ved at låse op for achievements, som gives for stort set alt i spillet. Du kan næsten ikke tage en session uden at låse op for nogle stykker, som giver dig billetter til at købe tøj til din træner. Vil du have alt tøjet, kommer du dog på arbejde, for nogle achievements er ikke helt ligetil.

Hvor meget du får ud af spillet som træning kommer an på dit udgangspunkt. Jeg selv er i god form og træner i forvejen stort set dagligt efter at være forvist til hjemmekontoret og dermed misser en del cykling og gang, og jeg savner noget intensitet og variation i træningen i Fitness Boxing 2 - jeg kan dog godt se det som et supplement til min træning på en gråvejrsdag, hvor jeg absolut ikke er oplagt til den hårdere træning med vægte, jeg ellers normalt ville vælge, og jeg kan da også godt mærke mine sessioner med spillet i mine arme dagen efter. Jeg ville bare ønske, at jeg jeg kunne vælge nogle mere intense træninger fra dag 1 uden at skulle igennem alle fri-træninger først.

Har du derimod svært ved at komme i gang, kan Fitness Boxing 2 være et helt reelt godt supplement til f.eks. Ring Fit Adventures, og med endnu flere sange end i 1’eren, er der også basis for mere variation på dén front. Spillet er mere eller mindre ligeglad med, hvad du laver, så længe du slår på en eller anden måde, men jo mere du giver af dig selv, jo mere får du også selv ud af det.

På det tekniske plan fungerer spillet fint. Jeg kunne godt have ønsket mig lidt mere detaljegrad på trænerne og mere variation i deres kommentarer, da det trods alt er det eneste, der reelt set skal animeres og laves i spillet, og så kunne der godt være flere forskellige baggrunde at vælge mellem. Der er adskillige sange i spillet, men jeg kunne nu godt have tænkt mig noget integration med f.eks. Spotify, som har en funktion med at finde musik med en vis BPM (|i]Beats Per Minute[/i]), så jeg selv kan sørge for variationen i musikken. Selve slagene har en tilfredsstillende lyd og rumble, når du rammer, men nogle gange er JoyCons lidt for sensitive, så noget der ikke helt var et slag bliver registreret som et, og omvendt kan du bare slå på en vilkårlig måde ud i luften, og slaget registreres - det kunne godt fungere lidt bedre, men jeg ved ikke, om det er teknisk muligt med JoyCons. Derudover skal de vende helt rigtigt, for ellers kan du risikere at misse en masse slag.

Hvis du ikke har TV’et tilgængeligt, men gerne vil træne lidt, skal du dog lige knibe øjnene lidt sammen og stille din Switch op i øjenhøjde, da det ellers kan være lidt svært at se, hvad der sker på den lille skærm.

Som jeg tidligere nævnte, så er der ikke så meget spil over Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise. Dette skyldes, at der reelt set ikke er noget andet at lave end de træningssessioner, spillet tilbyder. Her havde inklusionen af nogle minispil baseret på boksning været en god måde at tilbyde spilleren mere indhold og samtidig gøre træningen til en leg. Her kunne der også med fordel tilføjes en Versus-mode, hvor du kunne spille mod en anden spiller og på den måde få lidt multiplayer-sjov ind i stuen. Det var der faktisk i det første spil, så det er meget mystisk, at dette er blevet fjernet i 2’eren.

Hvis du allerede ejer det første spil, skal du lige stoppe op et øjeblik, inden du opgraderer. Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise er mest af alt en lille opgradering i forhold til det. Der inkluderes 23 nye sange, tre nye trænere og noget nyt tøj til trænerne, og så har du mulighed for at sætte en alarm på din Switch, så spillet gør dig opmærksom på, at nu er det tid til træning, men udover det er der ikke meget nyt at komme efter. Har du derfor også allerede prøvet det første spil og brød du dig ikke om det, vil Fitness Boxing 2 absolut ikke omvende dig. Det er dog muligt at importere dine data og din figur fra det første spil, så du ikke behøver starte forfra, hvilket er et plus, men alt i alt burde dette spil tilbydes som en væsentligt billigere opgradering for de, der allerede ejer det første spil.

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise er endnu et bud på, hvordan du kan dyrke motion derhjemme foran skærmen, denne gang i form af boksetræning. Spillet kombinerer rytmer med diverse slag fra bokseverdenen sat sammen i forskellige rækkefølger, sådan at du får trænet hele kroppen i løbet af den daglige træning. Spillet er pakket fint ind med en træner, du kan tilpasse, så han eller hun motiverer dig bedst muligt, og en lydside, der tilføjer 23 nye numre ift. det originale Fitness Boxing til en i forvejen halvstor liste af musiknumre, du kan bokse til. Spillet mangler dog lidt indhold og variation i længden, hvor f.eks. en række minispil havde gjort underværker, og så ville det være fedt, hvis der havde været integration med en musiktjeneste, så du kan finde det musik, der motiverer dig mest. Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise byder på en fin træningsoplevelse, men træner du i forvejen meget, vil effekten af dette spil være begrænset, da det er svært at komme helt op i de høje puls-lag. Er du derimod typen, der har svært ved at motivere dig selv til hjemmetræning kan dette i kombination med f.eks. Ring Fit Adventures være et glimrende spil til formålet.
Ejer du allerede Fitness Boxing skal du nok vente på et tilbud, da den største forskel på de to spil er antallet af sange.

Spillet fylder 2.3 GB

1