Mario Party Superstars (Switch)

Skrevet af Zone - 25-11-2021 15:51

Du er inviteret til nostalgisk fest med Mario og kompagni i Mario Party Superstars. Nintendo kigger tilbage på gamle bræt og gamle mini-spil og pakker det ind i en lækker, moderne indpakning, med livskvalitetsforbedringer og HD grafik! Læs hvordan det fungerer i min anmeldelse af spillet.

Mario Party er en af de mest trofaste Mario spinoff-serier vi har. Siden Nintendo 64-dagene har der været mindst ét Mario Party-spil på Nintendos hjemmekonsoller. Mario Party Superstars er det andet Mario Party til Switch, men er et lidt specielt ét af slagsen, da det hylder de ældre spil i serien. Gamle mini games og spillebræt er blevet taget frem og har fået HD-behandlingen og er blevet tweaket til moderne standarder, men det føles stadig nyt nok til at det ikke bare er en-til-en den samme oplevelse som dengang.

Mario Party Superstars har to spiltilstande at dykke ned i. Den ene er den klassiske brætspilsfest, hvor op til 4 spillere konkurrerer om at blive ‘The Superstar’ - altså vinderen af Mario Party. Man slår terninger for at komme rundt på brættet, hvor man både kan få belønninger, men også blive straffet, og hver runde slutter med et mini game, hvor vinderen tager det hele - medmindre der selvfølgelig er tale om et coin mini game, hvor alle får lidt med. Det handler om at samle så mange stjerner som muligt, uden at blive overhalet af de andre spillere. Superstars har 5 bræt at vælge imellem, som alle er klassiske Mario Party-bræt fra N64-spillene. Og der er noget for enhver smag. Peach Birthday Cake tilbyder en enklere, mere lineær oplevelse, mens Woody Woods byder på et meget random board hvor alt kan ske, mens Horror Land tilbyder den klassiske, strategiske Mario Party-oplevelse. Man kan spille hvert bræt i op til 30 runder, altså en nedgradering fra de oprindelige 50 runders spil, men 30 runder er mere end rigeligt til at fylde en underholdende aften ud i godt selskab - men kan ikke love at jeres venskab overlever. Generelt set føles det som en bred vifte af bræt der giver forskellige, men varierede oplevelser. Man finder nok hurtigt et favoritbræt, hvis man ikke allerede har det fra svundne tider af. Man kan i øvrigt spille hele spillet online, så hvis man ikke lige har venner ved hånden, kan man bare finde nogle villige modspillere på nettet til en omgang Mario Party.

Items er der nok af - ja måske endda lidt for mange. Hvert bræt har masser af felter, hvor man kan få items, så der går nærmest ikke én runde uden der bliver brugt et golden pipe, en triple terning eller en chain chomp. Det ville være rart hvis man kunne ændre på hvilke items hver slag Mario Party skal indeholde og hvor mange man får, men det er kun en lille plet på en ellers klassisk og underholdende Mario Party-opevelse.

Minispillene er som vi kender dem, men som sagt, opgraderet til HD-grafik. Det er fedt at se gamle mini-spil i nye klæder, og der er virkelig mange at vælge imellem, ja faktisk 100 stykker, og de spiller stort set alle sammen godt. Der går derfor ikke længe før man finder sine favorit-spil. Med både holdbaserede spil, samt 1 mod 3-baserede spil og klassiske alle-mod-rov-dueller, så er der noget for enhver smag. Det skal også siges at man har større valgfrihed når det kommer til mini-spil, da man kan, udover at kunne have alle mini-spil med, også kan vælge udvalgte pakker, som f.eks. ‘N64 only’-minispil, eller action-orienterede minispil.

Og kan man ikke få nok af minispillene, så kan man spille den anden store spiltilstand i Mario Party Superstars - nemlig Mt. Minigames. Mt. Minigames er stedet hvor du kan slå dig løs og bare spille minigames. Der er forskellige modes hvor man kan udfordre CPU’en eller sine venner lokalt eller spille med og mod fremmede på internettet, og vise sit værd - eller bare øve sig i ens favoritspil! Det fungerer rigtig godt, hvis man bare har lyst til at spille de sjove minispil uden alt det andet.

I begge modes tjener man mønter som kan bruges i metaprogressionen. Mønterne kan bruges i toad butik, hvor man kan købe klistermærker og kortdesigns til ens ‘Mario Party’-kort, hvor man blandt andet kan vise hvilket spil i serien man holder mest af og hvad for nogle minispil man bedst kan lide. Jo flere ting man laver, jo flere erfaringspoint får man, og så går ens Mario Party level op, hvilket låser op for flere ting i butikken. Spillet indeholder også achievements, som du kan låse op for ved at udføre bestemte handlinger i spillet, som man kender det. Der er derfor mere at spille for end bare den hygge og sjov man får ud af det med vennerne.

Alt i alt er Mario Party Superstars et underholdende trip tilbage i tiden, men føles samtidig moderne i Super Mario Partys spilmotor og med nogle af de mechanics vi kender derfra. De klassiske bræt fra N64-dagene ser fantastiske ud i HD og der er noget for enhver smag, om man så leder efter et mere lineært bræt eller et kompliceret bræt hvor man kan udøve sine Mario Party-strategier. Minispillene er helt i top, da der er blevet taget spil fra nogle af de bedste spil i serien og de ser ud og spiller forrygende i Mario Party Superstars. Mt. Minigame tilbyder endda at man kan spille så mange minispil man har lyst til, uden at skulle starte et nyt bræt op for at gøre det. Man kan derfor både øve sig, når vennerne ikke er på besøg, samt spille med folk online hvis man har brug for et hurtigt fiks. Spillet indeholde meta-progression i form af mønter og achievements, der gør at man har mere at spille for end bare at hygge med vennerne - hvilket i sig selv egentlig er fint nok, men det er en god tilføjelse. Mens man kan justere sin oplevelse en del, ville det stadig være endnu bedre hvis man kun justere alt ned i detaljen, ikke mindst items, som virker lidt for hyppige og stærke i Superstars. Men alt i alt, er Mario Party Superstars en underholdende oplevelse, som både taler til nye fans af Mario Party-serien og gamle nostalgikere, som bare gerne vil spille Shy Guy Says eller Bowser’s Big Blast. Er du fan af serien, eller mangler du et godt party game til dine selskaber, så er Mario Party Superstars til Nintendo Switch en no brainer.

2

4/5