Nintendo Switch-efterføl...

Annonceringer af annoncer...

Miitopia (Switch)

Skrevet af Zone - 12-06-2021 19:30

En af de bedste ting ved Nintendo, som udgiver og udvikler er at de nogle gange lader kreativiteten flyde og skaber noget skørt og sjovt, som man ikke havde set komme. Miitopia, som oprindeligt udkom til 3DS i 2017, er en af disse skøre og sjove produkter, der blander Miis ind i rollespils-genren og doserer en ordentlig omgang humor oven i - men er det vellykket eller fungerer det overhovedet ikke? Læs min anmeldelse og find ud af det.

Noget ondt lurer i Miitopia-universet. En mørk fyrste er opstået ud af det blå og er begyndt at stjæle folkets ansigter! Deres ansigter bliver sat på vilde monstres kroppe, og den eneste måde at redde dem på at at nedkæmpe disse uhyrer, som tjener den mørke fyrste. Der er brug for en helt, en helt fra spillerens helt egen fantasi - en vaskeægte Mii. Sådan starter dit eventyr i Miitopia, og som navnet antyder, så har de ikoniske Mii-figurer, som oprindeligt blev introduceret på Nintendo Wii i 2006, en central rolle i spillet. Mens det er helt og aldeles muligt at spille spillet igennem uden at lave en eneste Mii og enten bruge standard Miis eller dem som spiller tilbyder, så får spillet en ekstra dimension hvis man enten selv laver dem eller finder dem online, hos alle de andre Mii creators derude.

Det kan være man har lyst til at skabe sine bedste venner og bruge dem som enten landsbyboere, kongelige eller sågar selveste den mørke fyrste, eller også har du altid godt kunne tænke dig at tage på eventyr med kendte figurer som Mario, Zelda eller Reggie? Jo mere du lader fantasien løbe løbsk, jo sjovere bliver Miitopia.

Miitopia er et simpelt spil, som sætter spillerens fantasi i gang og som derudover skaber en masse sjove og skøre situationer ud fra spillets historie, men især også den brede vifte af vilkårligt generede dialoger og begivenheder. Gameplayet er utroligt simpelt og det meste af spillet foregår nærmest automatisk. Det er en blanding mellem japanske rollespil og deres turbaserede kampe, og så de mange automatiserede kampspil på mobil og PC, hvor spilleren egentlig kun laver opsætningen af holdet og så ser på hvordan kampen udfolder sig. Der er dog lidt mere kontrol i Miitopia. Man styrer sin valgte hovedperson som den eneste i kamp, mens ens party-medlemmer selv vælger hvad de vil gøre i kamp. Som spiller vælger man dog personlighed og ‘job’ for sine medkumpaner, hvilket har en stor indvirkning på kampene. Figurerne stiger i ‘level’ hvilket giver dem nye evner og angreb, mens deres personligheder også giver passive evner, der påvirker kampene.

Kamp er dog ikke alt hvad spillet handler om, selvom det er den primære måde man får indbyggernes ansigter tilbage på. Spillet består af en række baner, som ens party går igennem i løbet af spillet. Nogle har flere ruter, hvilket gør at man ofte skal spille dem igennem flere gange. Efter hver bane ankommer man til en kro, hvor man kan foretage en række forskellige handlinger, som at spise (hvilket giver bedre stats), købe udstyr og vigtigst af alt, sætte sine party-medlemmer sammen i forskellige værelser, så deres venskaber kan forbedres. Dette er et vigtigt aspekt af spillet, som i den grad gør kampene nemmere, da karaktererne får stærkere angreb og beskytter hinanden mere og mere, jo højere venskabs-level de har. Venskabs-niveauet kan hæves yderligere ved at bruge outing tickets, hvor ens Miis kan tage på café, i biografen og andet for at blive bedre venner. Dette giver spillet en ekstra dybde udenfor kampene, som bliver ret vanedannende.

Spillet bliver dog lidt ensformigt i længden, men det prøver dog at skabe noget variation ved at skifte spillerens party ud et par gange i løbet af spillet. Det gør at man får tre nye Miis man kan give nye personligheder og jobs til og som spiller får man også lov til at skifte sit job ud i løbet af spillet, hvilket giver en smule mere variation. Derudover kommer man til forskellige områder, som har forskellige temaer og fjender.

Humoren i spillet er en stor styrke, og det er især de vilkårligt genererede dialoger og begivenheder der skaber den skøre humor. Hvis man ikke synes spillets stil og opbygning er charmerende eller sjov, så får man måske ikke ligeså stor glæde af spillet, men overordnet set er det nok spillets største styrke.

Miitopia kører rigtig fint på Switch i både håndholdt tilstand og TV-tilstand, uden mærkbar forskel. Switch-versionen tilføjer yderligere tilpasningsmuligheder til skabelsen af Miis, så som make-up og parykker, som i den grad opgraderer mulighederne for at skabe kreative Miis. Der er mange dygtige Mii-skabere derude, som har brugt de nye funktioner til at lave nogle flotte og sjove Miis. Man kan derfor med fordel gå online og finde ‘access codes’ fra andre Mii-skabere eller tilgå sine venners Mii-kollektioner for at finde nogle sjove Miis til alle spillets roller.

Miitopia er et vellykket port til Switch, og hvis man ikke spillede det til 3DS er det en frisk oplevelse, som har humor og simpelt gameplay i højsædet. Det er dog ikke et spil man skal købe hvis man savner et dybt, og langtrukkent RPG-spil, men er man lidt træt af de 100-timer lange JRPG-oplevelser, så tilbyder Miitopia en meget mere afslappet og neddroslet udgave i den udbredte genre. Spillets karakter er dog baseret på at jeg som anmelder har hygget mig gevaldigt med spillets systemer og synes humoren er helt fantastisk, men det skal siges at hvis man ikke har lyst til at skabe egne Miis og ikke synes humoren er sjov, så får man måske ikke samme oplevelse. Jeg synes dog Nintendo endnu engang har skabt et sjovt og skørt univers, som fungerer fordi fundamentet under dette simple spil er af høj kvalitet. Hvis det lyder som noget for dig, så synes jeg i den grad at du skal tage på eventyr for at nedkæmpe den mørke fyrste i Miitopia!

2

4/5