Super Mario RPG (Switch)

Skrevet af Zone - 24-11-2023 18:43

Super Mario-tematiserede rollespil har overraskende nok været en del af Nintendos katalog i flere årtier. Mario & Luigi-spillene, samt Paper Mario-serien startede dog et helt andet sted. Det startede nemlig med Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, udviklet af Squaresoft, som de hed dengang, til SNES. Spillet har ikke altid være nemt at spille for os i EU, men det er ligemeget nu, da ArtePiazza i samarbejde med Nintendo, har genskabt klassikeren på Nintendo Switch. Men holder spillet stadig den dag i dag, og er det et godt remake de har lavet?

Super Mario RPG er et spil der føles som et JRPG fra 90’erne, men som ligner et moderne spil. Spillet starter med at Prinsesse Peach bliver taget til fange af Bowser, i bedste Super Mario-stil. Mario tager ud for at redde hende, og spillet starter sådan set ved Bowser’s Castle. Efter en kort sekvens får man besejret Bowser... Og så er det vel det? Men nej, nu begynder spillet for alvor. Over Bowser’s slot ser man et kæmpe sværd falde. På vejen ned smadrer sværdet en stjerne, der knuses i 7 stykker, og kolliderer så med Bowser’s slot. Mario må nu finde ud af hvad der er sket med Peach, og bevæger sig derudover ud på en rejse for at finde de 7 stjernestykker. Det originale Squaresoft design er bibeholdt, med turnbaseret kamp og fantasy-agtige landsbyser man rejser rundt til, men samtidig har spillet flere Mario-agtige elementer, såsom at Mario kan hoppe uden for kamp og undgå fjender, eller hoppe op i kasser og få mønter. Derudover er det et world map i bedste Super Mario World-stil, som man rejser rundt på for at komme til de forskellige områder.

Historien i spillet er ikke den dybeste fortælling og er en smule repetitiv, men den charmerende humor, som vi blandt andet også kender fra Paper Mario-spillene er i den grad at finde i Super Mario RPG. Mario snakker ikke, og må derfor bruge mimer og fagter til at forklare de andre beboere i Mushroom Kingdom noget som helst, når han har brug for noget. Det skaber en række komiske situationer. Dialogen i spillet er generelt velskrevet og sjov, men det er ikke her du finder en dramatisk eller tankevækkende historie. Mario rejser rundt i Mushroom Kingdom for at finde de 7 stjernestykker, så ‘The Starway’ kan blive gendannet. For uden den, kan ønsker ikke gå i opfyldelse, og det er jo noget værre noget. På sin færd møder Mario både nye ansigter, og velkendte figurer fra serien. Tidligt i spillet tilslutter skydrengen Mallow sig til Marios hold, som i det store hele virker som Marios stemme, når der skal siges ting, men som også har sin egen historie om at finde sig selv og sine rigtige forældre. En anden unik karakter i Super Mario RPG er trædukken Geno, der bliver vækket til live af et væsen fra The Starway, der kommer til Mushroom Kingdom for at hjælpe med at finde de 7 stjernestykker. Han er åbenbart en meget populær person i fan-fællesskabet, og er tit blevet nævnt som en værdig figur til Super Smash Bros.-serien, men han er nu ikke så interessant igen - dog er han en stærk figur med nogle seje evner, så det kan være det er derfor folk er så glade for ham. Derudover tilslutter både Bowser og Peach sig dit hold i løbet af spillet, hvilket i sig selv er en vild situation, og måden de begge tilslutter sig på er morsom. Alt i alt er historien humoristisk med simpel, og det er måske ikke det aspekt man skal købe spillet for.

Til gengæld har spillet et tiltrækkende gameplay loop, som man ikke behøver være JRPG-fan for at sætte pris på. Super Mario RPG er et forholdsvist simpelt japanske rollespil. Det er turbaseret, men opfordrer spilleren til at være aktiv i kamp, for at gøre mere skade eller beskytte sig mod fjenders angreb - præcis som vi kender det fra Paper Mario. Tryk A på dette rette tidspunkt når du angriber eller roter styrepinden for at forbedre dit special move, og husk at trykke A på det rigtige tidspunkt når en fjende angriber dig - Det er vejen til succes og det gør også at kamp aldrig bliver alt for passivt og kedeligt. Derudover er kampene i spillet korte og snappy. Man loader ind og ud af kampe ret hurtigt, og det tager ikke en krig at komme en helt runde af angreb igennem, da animationer er hurtige i kamp. Man skal heller ikke sidde og holde øje med mana på alle sine figurer, da de alle deler samme manapoint pool (eller blomster point, som det hedder i dette spil). Sværhedsgraden er heller ikke alt for høj, hvilket gør at spillet virker let tilgængeligt for yngre spillere, eller folk der normalt afskrækkes af JRPG-spil.

Kampsystemer i JRPG-spil virker ofte komplekse og man kan tit bruge timer på at lave det helt rigtige setup. Til forskel er Super Mario RPG igen ret simpelt. Du har bare en equipment-skærm, hvor du kan sætte våben, armor og en enkelt accessory og det er ikke svært at forstå. De forskellige figurer har dog forskellige våben, der fungerer en smule forskelligt fra våben til våben, men det er igen ikke særligt komplekst. Nogen vil nok finde spillet for nemt og for simpelt, men personligt er jeg blevet fan af de lidt mere bite-sized JRPG-eventyr de sidste par år, ikke mindst Live A Live, der kom sidste år, og som også kan gennemføres på 15-20 timer, og som ikke har en masse komplekse systemer. Spillet er derfor perfekt til yngre spillere, spillere der ikke har så meget tid, men gerne vil spille JRPG-spil eller folk der ikke er så vante i JRPG-genren. Jeg er selv begyndt at spille færre JRPG-spil i de senere år, pga. den høje kompleksitet og tidsinvestering de ofte kræver.

Udover quality of life-forbedringer ift. Kamp og gameplay, er Super Mario RPG dog meget lig sin forgænger. Der hvor spillet i den grad har fået en overhaling er i præsentationen. Rent grafisk er spillet blevet genskabt fra bunden i Unity-spilmotoren. Der er kræset for detaljerne, så spillet gengiver scenerne fra det originale spil, men sætter du dem op side om side, er den nye version et overflødighedshorn i farver og detaljer. Super Mario RPG efterligner grafikstilen fra det originale, der giver figurerne og områderne et diorama-agtigt look, i stil med Link’s Awakening remaket fra 2019. Spillet er utroligt flot og kører i en høj opløsning. Spillet kører overordnet set med 60 billeder i sekundet, hvilket tilføjer til spillets flydende gameplay og gør spillet en fryd at spille. Desværre er der nogle fald i billedhastigheden til tider, hvilket er meget tydeligt når det sker, men det går heldigvis ikke ud over ens evne til at ramme A i tide i kamp eller hoppe på det rigtige tidspunkt uden for kamp. Derfor er det en del nemmere at leve med, og heldigvis sker det ikke så ofte.

Musikken er også blevet genskab i nye arrangmenter. Den originale komponist, Yoko Shimomura, er vendt tilbage for at genskabe spillets musik. Hun er blandt andet også kendt for at lave soundtrack til Live A Live, Mario & Luigi-spillene, Kingdom Hearts og Mario + Rabbids: Sparks of Hope og har været med til at lave musik til bla. Super Smash Bros. Ultimate. Hun er en kendt faktor indenfor især JRPG-spil, men også Nintendo-spil, og hendes velkendte sound er klart tydelig i Super Mario RPG, som oprindeligt var et af hendes første store projekter. Musikken er ørehængende og god, men min eneste anke er at mange musiktemaer desværre genbruges, så der er ikke så stor variation i den musik man hører.

Holder spillet så den dag i dag? Ja, det vil jeg klart mene. Selvom nogle gameplay elementer og designbeslutninger virker en smule daterede (f.eks. måden puzzles eller level design er lavet på, så har den opdaterede grafik, og de små livskvalitetsforbedringer, gjort at spillet alligevel føles relevant og gør at det passer fint ind i en moderne Switch lineup. Gameplayet er sjovt, historien humoristisk og spillet passer perfekt til at have med på farten eller som et hurtigt JRPG man nupper, mellem de større spil. Det vil dog være lidt for simpelt for nogen, og nogle gange føles spillet lidt ensformigt. Men kan man se mellem fingre med de ting, så er Super Mario RPG et charmerende, farverigt eventyr, der er let at gå til.

3

4/5