Nintendo Switch-efterføl...

Salgstal for perioden mar...

Annonceringer af annoncer...

Wii Sports (Wii)

Skrevet af Zøvnig - 18-12-2006 22:28

Så er det tid til at se på spillet Wii Sports som hørte med til selve Wii konsollen. Det byder på 5 forskellige sportsgrene så der skulle være mulighed for at alle kan finde et spil som er noget for dem. Det har uden tvivl været en klog beslutning fra Nintendos side af at vedlægge Wii Sports da det giver et godt overblik over hvad Nintendos nye konsol kan. Desværre udstiller det også nogle svagheder

Så blev det endelig Wii tid
De fleste af os havde ventet med længsel på Wii Sports da det er en oplagt mulighed for at se hvad vores nye dejlige yndlingskonsol kan præstere. Så det var naturligvis med en vis spænding jeg pakkede spillet ud om formiddagen den 8 decemer. Jeg havde tidligere stiftet bekendtskab med flere af de vedlagte spil under D3 messen men denne gang havde jeg alverdens tid til at afprøve det i. Siden da er det blevet til en hel del Wii Sports. Spillene i pakken er på mange måder rigtig gode og noget nær den perfekte spilpakke at få med til en så speciel konsol. Og det fungerer rigtig godt langt hen ad vejen.

Jeg spiller ikke spil fordi jeg gerne vil være sej så for mig har det været sjovt at kaste mig ud i sportsgrene jeg normalt ikke ville røre. Og helt ærlig så føler jeg at jeg har rent faktisk har været tæt på at opleve den virkelige vare mens jeg spillede. Jeg har spillet golfspil før og det har da været meget sjovt. Men jeg har aldrig før stået med tungen lige i munden og været nervøs for at et put skulle misses. Jeg har aldrig før været tvunget til seriøst at skulle sigte for at være sikker på at bolden i et tennis spil ender hvor jeg ønsker den. Jeg er heller aldrig før vågnet op med ømme muskler, dagen efter at have bokset med en modstander på min skærm.

Og det er lige her vi finder Wii Sports og Wiis største styrke. Det er første gang vi virkelig har haft muligheden for at komme så tæt på virkeligheden. Og denne gang er det ikke bare en påstand der bygger på hvor god grafikken er. For selvom grafikken i Wii Sport er enkel, ødelægger den på ingen måde det samlede indtryk. Hele vejen igennem er man ikke i tvivl om at gameplayet har været sat i højsædet fra starten af.

Vil der komme spil der er mere realistiske? Ja, uden tvivl. Wii Sports er i bund og grund 5 demo spil. De er dog uhyggelig meget bedre end andre spil i samme genre, alene pga. styringen. De er derudover krydret med nogle gode trænings programmer der gør at man kan finindstille sine evner til at styre. For at være reel kan man sagtens vinde i Tennis ved bare at slå mere eller mindre tilfældigt til bolden. Modstanderen skal nok miste bolden før eller siden så man vinder spillet. Spiller man derimod multiplayer giver det en stor tilfredstillelse at vinde fordi man nu behersker styringen godt nok til at sende ens kammerat forvirrede rundt på banen. Det samme gælder for alle sportsgrenene i øvrigt.

Jamen hov. Den bevæger sig jo...
Fælles for alle disse spil er at vi får lov til at fornemme hvordan man mere eller mindre ville spille den pågældende sportsgren i virkeligheden. I bowling holder du Wiimoten som om den var en rigtig bowling kugle og en rigtig bowlingbevægelse for at sende kuglen afsted. Selvom det er B knappen der afgør hvornår du slipper kuglen, giver den en god feeling.
I Boksning er styringen også spændende. Man dukker sig ved at bevæge Nunchucken og Wiimoten sidelæns til den ene eller anden side, hvilket føles fedt. Til gengæld er styringen af slag halvskidt. Nogle gange registrerer den simpelhen ikke de slag man laver. Der sker faktisk så ofte at det kan være direkte frustrerende.

I tennis spillet bruger du Wiimoten som ketcher hvilket fungerer godt. Du kan både lave forhånds og baghånds slag og med lidt øvelse kan man virkelig blive præcis.
I golf bruger du selvfølgelig Wiimoten som golfkølle og svinger den på samme måde, som du ville svinge sådan én i virkeligheden (Well... næsten). I Baseball svinger du Wiimoten som om du slår med et rigtigt Baseball bat og på denne måde fungere tingene i Wii Sports godt nok til, at spillet er sjovt.

Wii Sports er et af de spil der er en sand fornøjelse at hive frem når du har venner på besøg. Når det er sagt så er der også enkelte tiltag der fungerer mindre godt. Det kan der til gengæld rettes op på før der kommer spil der er dedikeret til de enkelte sportsgrene.

Finurlig eller bare grim grafik?
Smag og behag vil jeg sige. Jeg synes grafikken fungerer godt til et spil af denne type. Wii Sports er et spil for hele familien som er let at styre. Der er ikke brug for en masse grafisk power for at gøre det interessant. Og det at man kan have sine egen Mii personer med i spillet gør det hele mere spændende at se på. Er du til grafisk top tunede spil er Wii Sports nok ikke ligefrem spillet der får dig til at måbe, men er det i bund og grund ikke lige meget når du i den grad har det så sjovt at du glemmer alt omkring dig?

Skal vi skrue op eller ned?
Ærlig talt er Wii Sports et af den slags spil jeg godt kan spille uden lyd hvis jeg spiller alene. Lyden er der og den fungere rimeligt. Når du slår et godt slag jubles der og du kan høre lyden af bolden der rammer din ketcher igennem Wiimotens højtaler. Det lyder ganske udmærket og understøtter spillene meget godt. Der er dog ingen klassiske melodier man husker længe efter og også effekterne bærer i det hele taget præg af at skulle være mere funktionelle end fede.

Hvad så efter en uge?
Jeg spiller stadig Wii Sports og jeg vil gøre det længe endnu. For at sige det lige ud er Wii Sports nok det bedste spil der nogensinde har launchet sammen med en konsol. Det er så underholdende at man hurtig tilgiver de små fejl som spillene har. Som sagt er det et virkelig fedt spil at hive frem når der er gæster og alle kan være med uanset alder .

Et bevis på dette fik jeg i weekenden da min svingermor kom på besøg sammen med sin søster. Svigermor er 38 år og ikke ligefrem typen der spiller spil. Langtfra! Efter 10 minutter som tilskuer endte det med at svigermor ville prøve og sendte sin datter til tælling efter nogle rimelig grumme stød til mellemgulvet i Wii boksning.

Sagt på en anden måde er der virkelig meget holdbarhed i Wii Sports og du vil være overrasket over hvor mange du vil kunne få til at spille spillet hvis du viser det til dem. Og det holder altså hele vejen når vi snakker multiplayer. Om det spilles om et år er jeg i tvivl om, men der vil gå meget lang tid før dette spil ikke roterer i min Wii konsol mere.

Wii Sports er som jeg har nævnt tidligere det perfekte spil at give gratis med til Wii konsollen. Det har så meget at byde på at det som gratis spil er bedre end flere af købetitlerne der udkom til Wii under launchen. Wii Sports er underholdende og er spillet der beviser at konsolfeber sagtens kan brede sig til hele familier. Det er ikke dybt. det er ikke grafisk sprudlende. Til gengæld har det et godt gammeldags solidt gameplay. Enkelt og ligetil. Og det er sådan set iorden fordi spillet aldrig forsøger at være noget det ikke er. Jeg kan ikke anbefale dig at købe spillet da det følger gratis med alle Wii konsoller. Jeg kan til gengæld anbefale dig at købe en Wii konsol for at spille Wii Sports. Det vil du ikke fortryde og så er der jo også lige den der lille fordel at spilkataloget til Wii ser ret lovende ud det kommende års tid.

0

4/5