Minecraft fejrer 15 års ...

N-club Streams: Uge 21

Nintendo World Championsh...

Tre nye Game Boy-titler l...

N-cast #218: Endelig tale...

Salgstal for perioden mar...

Nintendo Switch-efterføl...

Animal Well ude nu - se l...

Endless Ocean Luminous (S...

Prøv Star Wars: Knights ...

Paper Mario: The Thousand...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

EDGE (Wii U eShop)

Skrevet af Shajita - 11-12-2013 15:54

Siden lanceringen af DSi har Nintendo skovlet indie-spil til sig (spil udviklet af selvstændige udviklere), og med eShop'en er den trend fortsat kørende på Wii U. EDGE er et af de seneste spil til at finde et hjem på Nintendos konsol, selvom det ikke er dets første. Spillet har nemlig kunnet købes på iOS-maskiner i årevis nu, og det har hen også fundet sin vej til Playstation og Steam. Jeg har aldrig spillet nogen af de versioner og kendte ikke til spillet før dagen inden jeg anmeldte det. Jeg vil derfor kun kigge på, kommentere, tale om og anmelde Wii U-versionen af spillet.

Så, hvad er EDGE? Jeg ville kategorisere det som et puzzle platformer. Du styrer en kasse, (ja, seriøst) der skal nå til enden af hver bane og kontrollen kunne ikke være mere simpel. Du holder styrepinden i den retning du ønsker din kasse skal bevæge sig i....og det er sådan set det. Spillet er udelukkende kontrolleret med den venstre styrepind. Ved at trille ind i en anden kasse kan du kravle op ad den, og der er et avanceret trick hvor du skal kravle halvt ad en genstand, og prøve at holde dig der uden at kravle helt op eller falde ned.



Udfordringerne kommer ikke fra kontrol, men fra level design. Der er mange elementer i spillet, som kasser i bevægelse, platforme der falder ned når du ruller over dem, et felt der skrumper dig ned til kvart størrelse, bumbers der giver dig et kraftigt skub og kontakter, der aktiverer forskellige ting. Udviklerne hos Mobigame og Two Tribes malker konceptet for alt hvad det er værd, og det skal tages som et kompliment.

EDGE er dog ikke fejlfrit. Spillet observeres fra en skrå kameravinkel og som følge deraf er det til tider sværere end det burde være, at se hvor du lander. Den skrå kameravinkel gør også kontrollen lidt akavet, da du ruller skråt op mod højre når du holder styrepinden lige opad. Jeg foreslår, at du vænner dig til at tilte styrepinden i samme retning som kameraet viser, da det fungere bedst - i det mindste for mig.

Der er også et lille 8-bit kort over landskabet i øverste venstre hjørne, men det er meget lille og lidt svært at få overblik over hvis du sidder to gode meter fra skærmen, som jeg gør. Det problem er heldigvis løst, hvis du spiller på GamePad'et, hvilket jeg tit nød mere end min større skærm.

Spillet har en mærkelig sans for momentum. Når du begynder at trille, så vil din kasse ikke komme nogle vegne før efter et halvt sekunds tid mens den vælter i den retning du ønsker, men efter det så spæner den af sted i top fart. Det kræver en anelse tilvænning, og jeg er røget ned i et hul mange gange fordi jeg ikke lige havde styr på min fart.



Præsentationen er ikke noget, der vil ændre din verden, men den er pæn og ren. Næsten alting er bare kasser og plader svævende i det tomme rum. Det har sin charme og komplimenterer gameplayet perfekt. Spillet kommer med et 8-bit soundtrack, og selvom vi ikke snakker de mest mindeværdige toner var der ikke nogen øreblødere indblandet. Spillets hovedtema er helt klart musikkens højdepunkt, og lyder som noget der var på vej til et Mega Man-spil men for vild i trafikken og endte her.

Det gode:
Simpel kontrol og godt level design bringer hele oplevelsen sammen. Næsten alle af spillets 100+ baner er godt designet og som nævnt tidligere malker de konceptet for alt hvad det er værd. Når jeg spiller tænker jeg tit, over idéer og koncepter som mekanikken tillod, men som udviklerne ikke prøvede af. Den følelse kom aldrig med EDGE.
¨
Simpel grafik og gode melodier gør også spillet ganske behageligt at se og høre på. Det har sit eget, unikke look, og selvom alle baner ligner hinanden bliver det look aldrig trættende.

Det dårlige:
Spillets mærkelige momentum og skæve kameravinkel kan være skyld i, at du løber ud over en afsats et par gange. Der er intet ekstralivs-system og checkpoints næsten konstant, så du har frie tøjler til at lære spillet i dit eget tempo, men det er stadig ikke helt optimalt at din figur... kasse bliver væk bag andre objekter.



Den ideelle spiller:
For 30 kroner burde alle, der er nysgerrige springe på vognen. Det har en fed retro følelse til dem der savner NES-dagene . Hver bane giver dig en rang baseret på, hvor hurtigt du klarede det, og hvor tit du døde, så der er rigeligt at gå i gang med for dem, der forlanger S-rang på alt. Det er også simpelt og uskadeligt for de små gamers.

Konklusion

EDGE er et fint spil. Ikke voldsomt nytænkende, og det har nogle designproblemer med kontrol og kamera, men der er mange baner, en okay udfordring og en indbydende pris. Hvis noget af det her lyder interessant, så foreslår jeg, at du giver det et skud. Det vil ikke ændre dit liv, men det burde underholde dig i nogle timer.

2
1ups givet

3/5


Forbeholdt niche gamere

Fremragende lyd

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

11-12-2013 23:18

Shajitas anmeldelse er hermed oppe Smiley

Nedenstående burde måske nok have været nævnt i anmeldelsen:


0
1ups givet