Minecraft fejrer 15 års ...

Nintendo World Championsh...

Tre nye Game Boy-titler l...

N-cast #218: Endelig tale...

Salgstal for perioden mar...

Nintendo Switch-efterføl...

Animal Well ude nu - se l...

Endless Ocean Luminous (S...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

Paper Mario: The Thousand...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Tumblestone (Wii U eShop)

Skrevet af JOEP - 25-07-2016 23:00

Udviklerholdet The Quantum Astrophysicists Guild, der er kendt som skaberne af The Bridge; et sort-hvidt puzzle-spil med en veludviklet fysik-motor, som undertegnede anmeldte for et års tid siden, er nu klar med en ny udgivelse i puzzle-genren. Denne gang har de ikke gang i brugen af kompliceret fysik, men de har i stedet taget fat i en velkendt formel for match-3-spil og har tilføjet et helt særligt twist for at gøre spillet unikt. Efter sigende har man brugt Machine Learning til at sørge for, at spilleren altid bliver udfordret af dette spil, og dette har betydet, at spillet faktisk allerede har modtaget en pris. Det drejer sig om prisen som bedste puzzle-spil ved 2015 Intel Level Up Contest, men lad os nu se, om spilet lever op til denne pris.

Tumblestone er altså som udgangspunkt et match-3-spil, som vi kender det fra Bejeweled, Pokémon Shuffle, Candy Crush og mange flere, men Tumblestone kombinerer dette med elementer fra Bust-a-Move (eller Puzzle Bobble, som det vist også hedder), hvor du fjerner blokke nedefra. Når du har valgt en blokfarve, så skal du fjerne tre blokke af denne farve for at kunne vælge en ny farve, og heri består match-3-elementet. Dit mål er at fjerne alle blokke på banen ved at fjerne farverne i den rette rækkefølge, og der er ingen fortryd-knap, så det skal ske i ét forsøg, men du kan dog starte forfra så tosset, som du vil. Efterhånden, som man kommer længere i spillets Story Mode, vil man dog blive præsenteret for forskellige modifikationer til denne formular – f.eks. er der blokke, der ikke kan fjernes, før alle andre blokke i dens række er fjernet, og en blok der skifter farve afhængigt af, hvad den tidligere har været. Der er normalt blokke i 3-4 farver på banerne.


En af verdenerne i Story Mode.

Match-3-spil er som oftest ret ensformige, men der er en del forskellige muligheder i dette spil. Først og fremmest er der Story Mode, hvor du spiller på 12 verdener med 30 baner i hver, og her går du fra bane til bane, efterhånden som de klares. Hver verden har sin egen modifikation, så det er altid spændende at bevæge sig videre til den næste verden, og du afslutter i øvrigt hver verden med en Versus-kamp, hvor det gælder om at være først til at tage tre sejre i alt. Undervejs i Story Mode møder du også baner, hvor du skal klare tre eller flere puzzles for at klare banen, og fejler du på ét af dem, så starter du forfra, hvilket giver lidt adrenalin, når der samtidig er tid på. Ved at gå gennem Story Mode låser du op for figurer, som du kan spille som i de andre game modes, men dette er blot et skin til din figur og har ingen indflydelse på spillet.

Udover Story Mode finder vi også Arcade indeholdende forskellige single player modes i form af Marathon, Heartbeat og Infinipuzzle. I Marathon skal du fjerne blokke til du segner, mens nogle af blokkene er bag en glasfacade. Er du nødsaget til at fjerne en blok bag glasset, så falder alle blokkene én linje længere ned, og du dør, hvis de falder hele vejen ned til dig. I Heartbeat falder brikkerne i modsætning til i Marathon kontinuerligt, og det vil sige, at du skal være meget hurtigere på fingrene og derfor ikke har mulighed for hele tiden at sondere terrænet inden dit træk. Undervejs i spillet tilføjes flere og flere farver samt modifikationer, hvilket blot gør det sværere! Inifinipuzzle handler om at fjerne alle blokke på banen som i det rigtige spil, men begår du en fejl, så er det slut. I alle disse game modes i Arcade kan du slå modifikationer til og fra, som du lyster, og dermed kan udfordringsniveauet tilpasses enhver.


En af de mere irriterende modifikationer – døren (som markøren står på) forsvinder hver anden gang, man vælger en blok.

Er man flere i lokalet, så er det multiplayer, der skal kigges på, og her er det som boss-kampene i Story Mode, hvor det gælder om at vinde et vist antal kampe i alt. Der er i alt tre forskellige måder at spille på for op til fire spillere, og disse kaldes Tug-of-War, Battle og Puzzle Race. Puzzle Race handler om at fjerne alle blokkene først, og Battle handler om at holde blokkene væk fra bunden af banen, mens alle spillere i Tug-of-War får samme puzzle og kan tilføje ekstra blokke hos modstanderne ved selv at fjerne en vis portion af blokkene på sin egen bane – vinderen er den der formår at fjerne alle blokke. Tug-of-War var klart den sjoveste af de tre, da den føltes mest fair, når man får den samme bane alle spillere. Spillet tildeler i de andre modes automatisk sværere puzzles til de spillere, der er længst foran eller har vundet et par kampe i træk, og det gøres i sagens natur for at udfordre dem disse spillere mest. Denne funktion kaldet Rubber Banding kan dog slås fra, hvis man ønsker det, og også her kan man altid vælge modifikationer til og fra. Har du ingen venner i nærheden, så tilbyder spillet online multiplayer, hvilket jeg dog ikke har kunnet afprøve, da der ikke var nogen at spille mod de gange, hvor jeg forsøgte.

Alle spillets game modes har leaderboards, hvor du kan sammenligne din score med spillere verden over og/eller med dine venner, og der ikke overraskende også musik i spillet. Det er ikke noget, som man lægger særligt mærke til, men bare en form for baggrundsmuzak, som hverken gør til eller fra. Tegnestilen i spillet er afslappet og tegnefilmsagtig, men ikke noget man lægger mærke til, når først man spiller spillet. I Story Mode er der dog ganske pæne mellemsekvenser på visse steder, men det er desværre utroligt ligegyldigt at læse dem, så det føltes faktisk mere irriterende end lækkert at se på.


"Nogen har givet sfinksen hipster-briller," sagde Cleo og pegede på sfinksen.


Det gode:
Tumblestone er som spil ret vanedannende og har den der ”bare lige et spil til”-stil, der er så lækker, når man har tiden til det. Der er masser at tage sig til, og der er mange variationer af grundspillet at vælge mellem, hvilket er et stort plus for holdbarheden. Grundspillet er også i sig selv er et udmærket tag på Match-3-formlen, da det tilføjer et noget større puzzle-element end hidtil set i genren. Flere af disse puzzles kræver mange forsøg og giver virkelig god udfordring til de små grå, for det er slet ikke ligegyldigt, hvornår du fjerner hvilke blokke, og for fans af puzzle-genren, så er det jo ikke dumt. Gevinsten ligger selvsagt i at komme frem til den rette løsning, og man kan blive noget så glad, når man endelig klarer en svær bane.

Multiplayer-delen er rigtig god! Her kan der let opstå intense konkurrencer, og man spiller aldrig bare ”med sig selv” med andre, da alle påvirker hinanden. Har man ikke mange venner i nærheden, så er der også rigelig udfordring i computermodstanderne på de højere sværhedsgrader, og ellers er der online multiplayer, men her kan det i øjeblikket altså være vanskeligt at finde andre at spille imod. En god detalje i spillet er desuden, at det er oversat til mange sprog og heriblandt dansk. Jeg har ikke tjekket kvaliteten af denne oversættelse, men jeg fandt det, da jeg legede med indstillingerne, og blev positivt overrasket over at se det.


Multiplayer er stærkt underholdende med mange spillere.


Det dårlige:
Som I kan høre det, så kan jeg sagtens se kvaliteterne i Tumblestone, men det har i mine øjne også dets svage sider. Først og fremmest er der for mange baner i hver verden i Story Mode, og man når derfor at blive lidt små-træt af den samme type puzzles undervejs. Min erfaring er, at det tager 45-60 minutter at klare en verden, hvor nogle er sværere end andre, og det synes jeg er lang tid at bruge på den samme slags puzzle, selvom de varierer udfordringen lidt undervejs. Nogle modifikationer til spillet er tilmed mere irriterende, end de er udfordrende og sjove, og det gør det svært at motivere sig selv til at komme igennem Story Mode.

Spillets største svaghed er, at det er for dyrt. Der er ganske vist en fysisk udgivelse på vej, men selvom der er en fin mængde indhold at komme efter, så skal man være mere end ualmindeligt glad for denne type spil, hvis man skal punge 190 kr. ud for den digitale udgave af Tumblestone og formentlig endnu mere for den fysiske. Spillet er ganske vist markant anderledes end andre spil i samme genre, og der er nok at tage sig til, men genren er bare svær at sælge – især fordi det godt kan gå hen og blive lidt ensformigt trods variationen banerne imellem.


Når du har klaret alle brikkerne under den grå række, så fjernes denne. Dette er princippet i Tug-of-War, hvor modstanderne så får endnu en blok som den over den grå række, og den skal også fjernes!

Konklusion:
Tumblestone er et match-3-spil, men absolut ikke som vi kender det fra Candy Crush. Her er tilføjet et lækkert puzzle-element, så det ikke er ligegyldigt, hvilken blok du fjerner først, og det passer ret godt til genren. Spillet er vanedannende, som match-3-spil normalt er, men også enormt krævende for hovedet. Mens Story Mode godt kan blive lidt langtrukket, så er der nogle gode tilføjelser i de forskellige andre game modes, og multiplayer fungerer super godt – desværre er der bare ikke mange spillere online. Jeg ville meget gerne give spillet en vurdering over middel, fordi det gør det godt og kun lider af at blive lidt ensformigt ved længere tids spil, men prisen på 190 kr. for den digitale udgave trækker ned, da jeg forventer mere af spil i dette prisleje. Det kan være svært at sammenligne på tværs af genrer, men se bare Shovel Knight og FAST: Racing Neo, der begge er billigere og tilbyder en langt mere stabil spiloplevelse. En pris på 100-120 kr. kan sagtens forsvares, så finder du dette på tilbud til den pris, så er det bare med at slå til!

Spillet fylder 828 MB.

2
1ups givet

3/5


Essentiel multiplayerdel

Hjernegymnastik

Nemt at gå til

Særdeles udfordrende

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

25-07-2016 23:05

JOEPs anmeldelse af Tumblestone er også blevet klar til publicering nu, og den håber vi selvfølgelig, at I kan bruge. God læselyst Smiley
0
1ups givet

#2 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

26-07-2016 08:00

Jeg vil lige sige, at spillet er gratis på Xbox One med Guld-medlemsskab indtil 15. august, så hvis I har sådan en ville jeg nok vælge den version! Til prisen af et Guld-medlemsskab har vi i hvert fald 4/5 her.
0
1ups givet