KuvertNy trailer for Star Wars ...

KuvertPaper Mario: The Thousand...

KuvertLEGO annoncerer LEGO Lege...

KuvertMinecraft fejrer 15 års ...

KuvertSuika Game får ny multip...

KuvertN-club Streams: Uge 21

KuvertNintendo World Championsh...

KuvertTre nye Game Boy-titler l...

KuvertN-cast #218: Endelig tale...

KuvertSalgstal for perioden mar...

KuvertPokémon Unite

KuvertMario Kart 8 Deluxe

KuvertLegend of Zelda: Tears of...

KuvertHvad spiller du nu? Hvor ...

KuvertPaper Mario: The Thousand...

KuvertAmiibo!

KuvertSpil på vej til Switch

KuvertSwitch - spilrygter og sp...

KuvertSuper Mario 3D World + Bo...

KuvertSwitch 2 - rygter og disk...

KuvertTilbudstråden

KuvertK: Diverse 3ds spil

KuvertV: Wii U Basic med Wii Fi...

KuvertS: Starlink inkl figur og...

KuvertS: Mario samlerting

KuvertGBxCart eller lignende GB...

KuvertSwitch spil købes

KuvertS Bayonetta 3

KuvertK> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

KuvertS:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Disney Infinity 3.0 (Wii U)

Disney Infinity 3.0 (Wii U)

Skrevet af KJ85 - 08-10-2015 01:28

Disneys interaktive legeplads i Disney Infinity har siden sensommeren, 2013, forsøgt at stjæle forbrugernes opmærksomhed på det meget lukrative toys-to-life-marked, som Activision skabte med introduktionen af Skylanders nogle år tidligere. I år er de klar med tredje udgave af spillet, og efter sidste år at have tilføjet adskillige Marvel-universer til legepladsen, så er den helt store tilføjelse dette år Star Wars, som Disney har opnået rettighederne til gennem købet af LucasArts og dets moderselskab i 2012. Udgivelsen markerer samtidig den første gang, hvor vi her på siden har fået mulighed til at kigge nærmere på et spil i serien, så lad os straks komme i gang.

Den første gang, du starter spillet, vil du efter valg af sprog (dansk er en mulighed) blive kastet ind i en spilsekvens, hvor du introduceres for nogle af de produkter, der er er tilgængelige til Disney Infinity 3.0. Fra start overtager du derfor styringen af Anakin Skywalker, der sammen med Ahsoka Tano og Obi-Wan Kenobi jagter en fjendtlig droide, som har stjålet vigtige informationer fra senatet. Her introduceres styringen og når du efter en smule kamp med lyssværd står overfor Darth Maul, så hopper vi videre til en ny scene. Ombord på Tusindårsfalken befinder sig Han Solo, Prinsesse Leia, C-3PO og Chewbacca, og som spiller skal vi nu nedskyde TIE Fighters i rummet. Denne scene ender da den sidste fjende er ved at slippe væk, hvorpå Luke Skywalker støder til og får ram på den. Nu videre til en scene fra Inderst Inde, hvor Glæde og Vrede skal have fat på et af Rileys kerneminder, før det sendes permanent til lossepladsen. Her er det klassisk platforming i 3D, og når kernemindet er fundet, så springer vi videre til sidste scene, hvori vi skal med Mickey og Minnie på køretur i et ræs. Det ender alt sammen med en alternativ overhaling, og så er spillet for alvor i gang.


Velkommen til Disney Infinity 3.0.

Målet med den indledende sekvens er selvfølgelig at gøre spilleren opmærksom på nogle af de mange muligheder, man har i Infinity-universet, og kender man til spillene, så ved man, at oplevelsen overordnet set kan opdeles i to – henholdsvis Play Sets og Toy Box. Play Sets byder på strukturerede og historiedrevne eventyr på tværs af adskillige baner, hvor skaberne har forsøgt at være tro mod de pågældende universer, og i spillets Toy Box kan spillere skabe sine egne eventyr med udgangspunkt i elementer fra alverdens forskellige universer fra Disney, Disney Pixar, Marvel og Star Wars. Der er altså noget forskelligt at give sig til, og med den nye startpakke i hånden kan man prøve begge dele af, da den foruden spil og base inkluderer et Star Wars: Twilight of the Republic Play Set med figurerne; Anakin Skywalker og Ahsoka Tano. Tingene aktiveres i spillet ved at placere dem fysisk på basen.

Handlingen i Star Wars: Twilight of the Republic Play Set foregår i samme tidsperiode som Star Wars: Episode: I-III, og når du spiller dette sæt igennem, så vil du komme til at stå over for en masse opgaver – nogle i forbindelse med historien og andre som sidemissioner. Fælles for opgaverne er det, at du ved udførsel belønnes med erfaring til den figur du spiller med og desuden kan opnå nogle stjerner på hver mission, hvis du opfylder specifikke krav. Det kan blandt andet være at gennemføre missionen på en specifik sværhedsgrad eller med en bestemt karakter, og på denne måde kan man få noget ud af de mange ekstra figurer, som kan tilkøbes. Foruden det inkluderede Play Set kan man på nuværende tidspunkt tilkøbe et Star Wars: Rise Against The Empire Play Set (baseret på Star Wars: Episode IV-VI) og et Inderst Inde Play Set, der hver kommer med to tilhørende figurer, og på et senere tidspunkt udgives der et Marvel Play Set og et Play Set baseret på Star Wars: Episode VII, som snart lander i biograferne. Da de respektive Play Sets, hver især kan betragtes som deres eget spil, så vil jeg dog undlade at fordybe mig i dem her, for i stedet at anmelde dem hver for sig senere.


Trods stort fokus på Star Wars er der blevet plads til Mickey.

Når du ikke kaster dig ud på historiedrevne eventyr fra spillets udviklere, så kan du som sagt gå på opdagelse i spillets Toy Boxe, og her spiller den centrale Toy Box Hub en væsentlig rolle. Når du besøger dette sted for første gang, så vil verdenen være tæt på farveløs, men den består af forskellige områder, som kommer rigtig til live, når du begynder at udforske dem. I midten finder du en slags portal, der giver dig adgang til at kreere dine egne Toy Boxe, men før du kaster dig ud i den del, så kan det anbefales at besøge de seks områder som denne verden er inddelt i. Rundt om portalen i midten står en række Toy Box-værter således placeret, og disse er parate til at lære dig om de respektive områder, der i øvrigt er kendetegnet ved farverne; blå, grøn, orange, gul, rød og lilla. Hvad du kan foretage dig i hvert af disse områder, det vil jeg forsøge at forklare i det følgende.

I det blå område findes udforsker-værten, der vil lære dig om at hoppe, dobbelthoppe og gribe fat i afsatser – alt sammen handlinger, som kan forbindes med traditionel platforming. I området finder du desuden en portal til udforskningsbaserede Toy Boxe, hvor du skal interagere med objekter og måske klare nogle opgaver undervejs. Udviklerne har til dette område kreeret fem Toy Boxe, der giver spilleren forskellige oplevelser, og i Phineas og Ferbs platformsparadis skal du eksempelvis indsamle 15 havenisser på tid i en vild forhindringsbane i deres baghave.


Værterne vil undervise dig.

Portalen i det grønne område giver adgang til fire hjælper-baserede Toy Boxe. Hjælpere er små legetøjsudgaver af diverse Disney-karakterer, og i disse Toy Boxe lærer du, hvordan de kan fremkaldes og hjælpe dig med forskellige opgaver. En hjælper kan blandt andet udstyres med hatte samt våben eller andet udstyr, der påvirker dens egenskaber, og således kan de blandt andet hjælpe dig i kamp. For at gøre det lidt levende, så er hjælperne desuden karakteriseret ved fem egenskaber, der kan forbedres ved at lade dem hjælpe dig og ved at fodre dem med mad. I sidstnævnte tilfælde kommer en af spillets nye funktioner ind i billedet, for du kan dette år sætte din hjælpere til at dyrke mad på en farm, hvor du så selv skal fjerne ukrudt og uønskede afgrøder for senere at høste. En hjælper kan også sættes til at skabe ting for dig, så de søde små legetøjsfigurer er i sandhed nyttige.

Går vi videre til det orange område, så finder vi portalen til ”mit INteriør” – et hjem du kan designe, som du har lyst til. I denne personlige Toy Box vil et par værter introducere dig for de værktøjer, der benyttes til at designe et hjem indvendigt, og du vil blandt andet finde ud af, hvordan du udvider hjemmet med flere rum og tilpasser vægge, gulve og dekorationer. Små legetøjsfigurer render desuden rundt med trivia om Disney-relaterede emner, så du vil blive informeret såvel som stillet spørgsmål på din paratviden. Facts kan eksempelvis være, at Simba betyder løve på swahili og et spørgsmål kan dreje sig om karakteren bag Iron Man. Korrekte svar belønnes med gnister (spillets valuta), og nogle opgaver belønnes sågar med nye hjælpere.


Her er blevet dyrket grøntsager på livet løs.

I det gule område finder vi transportværten, der kan lære os om spillets forskellige transportmidler. Der findes hele fire typer i dette spil, og disse inkluderer biler, fly, helikoptere og dyr til at ride på. Afhængigt af dit spørgsmål til værten kan du således blive introduceret til styringen af hver af disse transportmidler, og vil du lære om stunts og ræs, ja så er det såmænd også muligt. Tingene du lærer kan du så efterfølgende benytte i de fem fartøjsbaserede Toy Boxe, hvor du eksempelvis bliver udsat for at skulle navigere Jolly Rodger gennem luften og frem til Ønskeøen alt imens du skal flyve igennem en lang række ringe på din vej.

Vil du vide mere om kampe, så er det i det røde område, at tingene foregår, og her vil kampværten først og fremmest introducere dig til brugen af våben. Her er det måske vigtigt at nævne, at der differentieres mellem figurbundne våben og spillets øvrige udstyr, og holder du venstre eller højre inde på D-Pad kan du således fra en cirkulær menu vælge pakker og værktøj til din figur. Pakker inkluderer våben som sværd, der bruges på X, mens værktøj inkluderer pistoler, der affyres med ZR. Vil du aktivere/deaktivere dette alternative udstyr så trykker du ganske enkelt på de før nævnte retninger på D-Pad uden at holde knappen inde. Det røde område giver selvfølgelig også adgang til fem kampbaserede Toy Boxe, og her kommer du i sandhed ud for lidt af hvert. Der bliver blandt andet brugt legetøj, når du affyrer skud fra store kanoner og skyder til måls med en gigantisk slangebøsse alt imens den flytter sig rundt om dine mål, og du ser, hvordan nærkampe kan virke fuldstændig forskellige i henholdsvis 2D og 3D.


Transportmidler er der mange af.

Det lilla område er det mest omfattende af de seks områder, og her findes foruden baseværten, der forklarer dig om brugen af Play Sets og figurer, hele fem steder, som er værd at kigge nærmere på. I Flynn’s Arcade, eller Disney Infinity-arkaden om I vil, kan man gå online og dyste med andre spillere i forskellige multiplayer-baserede Toy Boxe, og her findes blandt andet Disneys svar på Splatoon. I biografen, El Capitan Theatre, har man derimod adgang til alverdens Toy Boxe fra spillere verden over såvel som spillets udviklere. På plakaterne i biografen kan man prøve nogle Toy Boxe fremhævet af Disney, fra døren til selve salen kan man se afsnit af Toy Box TV direkte i spillet frem for at finde afsnittene på YouTube, og værten i biografen lader dig tilmed besøge dine venners Toy Boxe, hvis de har delt nogle online. I området finder vi også Heltenes Hal, der i denne udgave er inddelt i tre; Disney-heltenes Hal, Marvel-superheltenes Hal og De galaktiske heltes Hal – altså en til originale Disney-figurer, en til Marvel-figurer og en til Star Wars-figurer. På disse lokationer vil du finde info om alle de fysiske figurer og Power Discs, der er udgivet til spillene siden begyndelsen i 2013, og jo flere figurer du benytter i dit spil, jo mere dekorerede bliver stederne. Ja, hver figur har tilmed en statue, som udvikler sig i takt med at du optjener erfaring til den pågældende figur.

Joakim von And, der ligeledes er placeret i det lilla område, fungerer som legetøjsvært, og gennem ham kan du lære om ting, der kan åbnes op til dine Toy Boxe, og spillets valuta. Placerer du eksempelvis Play Sets og figurer fra de første versioner af spillet på basen, så vil legetøjet tilknyttet disse dele blive åbnet op i den nuværende version, da du ikke har mulighed for at spille Play Sets fra de gamle spil i det nye. Han tillader dig også at handle for dine opsparede blå gnister, og med dem i banken kan du blandt andet købe en masse forskelligt legetøj efterhånden som du åbner op for indholdet gennem dit spil. Nogle ting vil man gratis få adgang til ved udførelse af opgaver i spillets Toy Box og de forskellige Play Sets, men mange ekstra ting kan altså købes med gnisterne, og det giver dig frihed til rigtig at være personlig i skabelsen af Toy Boxe.


Indsamling af gaver kan åbne op for indhold til din Toy Box.

Sidste ting i det lilla område er portalen til de bygge- og logikbaserede Toy Boxe, og her lærer du selvfølgelig alt muligt forskelligt om at kreere i Toy Boxen. Det kan med rette siges at være en utrolig essentiel del af spillet, og derfor har jeg også gemt den til sidst. Via portalen har du adgang til otte forskellige Toy Boxe, der i modsætning til de øvrige Toy Boxe i Toy Box Hub åbnes en efter en, fordi du skal bruge din viden fra nogle øvelser i en anden Toy Box. Den første af disse lærer dig om Editoren, hvorfra du kan hente forskellige byggeklodser ind i dit spil med et tryk på minus, og i samme omgang lærer du om muligheden for at flytte og slette objekter med tryllestaven. I de næste Toy Boxe får man blot lov til at lege med lidt forskelligt legetøj, som demonstrerer nogle af de mange muligheder i spillet – dette inkluderer blandt andet brug af en masse udløsermekanismer, som får ting til at falde fra himlen eller på anden vis påvirker dit spil.

I den andensidste Toy Box bliver det så for alvor sjovt, for nu skal du til at programmere nogle af de såkaldte Creativi-Toys ved at oprette logiske forbindelser mellem udløsermekanismer og andre objekter. Rent praktisk foregår det ved hjælp af tryllestaven, og første opgave består i at åbne en dør, når du træder på en plade. For at løse opgaven peger man først på udløseren med tryllestaven og trykker på Y. Herpå får man adgang til at oprette en logisk forbindelse, og i dette tilfælde skal handlingen ske, når nogen eller noget træder op på pladen. Når det er valgt, så får man til sidst lov til at knytte et objekt til forbindelsen, og her skal man selvfølgelig vælge døren, der så skal åbne. Der findes et enormt udvalg af Creativi-Toys i spillet, og de kan bruges til alt fra generering af fjender til kraftpåvirkning af objekter, og når du når enden af denne Toy Box, så skal du eksempelvis helt selv finde ud af, hvordan du vil sørge for, at en bold genereret ude over intetheden bliver transporteret hen i en basketballkurv, der udløser adgang til en skat. Til at løse opgaven har du adgang til et lille udvalg af Creativi-Toys, og så er det ellers bare med at bruge fantasien. Selv har jeg løst opgaven på to vidt forskellige måder, og der er ganske givet rigtig mange alternative løsninger.


Her flyttes broen på plads med tryllestaven.

Værterne i den sidste Toy Box i Bygnings- og Logikportalen underviser dig i skabelse og tilpasning af alt fra terrændele til bygninger og udsmykninger som planter. Du har sikkert allerede gættet det, men igen er det Editoren og tryllestaven, der er i fokus. Editoren er det redskab du bruger til at hive alt ind i dine Toy Boxe, så den er selvfølgelig kategoriinddelt med blandt andet indbyggere, terræn og bygninger. Det smarte er så, at der findes byggere og skabere, som automatisk kan opføre forskellige ting for dig i din Toy Box – f.eks. en racerbane eller et træhus – og på den måde skal du ikke nødvendigvis gøre alt selv. Vil du ændre temaet for din Toy Box, så frodige græsområder måske i stedet bliver til en gold ørken, så kan det let og enkelt lade sig gøre med tryllestaven. Efter valg af værktøjet sigter du ganske enkelt på den type strukturer du vil ændre – eksempelvis terrændelene – og derefter vælger du et nyt udseende, som du så kan tilføje til alle objekter af denne type i din Toy Box. Efter at have besøgt alle områder beskrevet indtil nu, så kan man mere roligt give sig ud i skabelsen af sine helt egne Toy Boxe, men er der så mere at fortælle? Jo, det er der, for vi har slet ikke rigtig været inde på figurerne i spillet endnu.

Hver figur til spillet kan, som I sikkert har forstået det, optjene erfaring, og det gør man ved at indsamle orange gnister, som man kan få i Play Sets såvel som Toy Boxe. Dette vil således medføre at figurerne stiger i niveau, og alle figurer – nye såvel som gamle – kan nå helt op til niveau 20. For hvert niveau, din figur stiger, optjenes samtidig et antal evnepoint, som kan bruges til at opgradere figuren på forskellige områder. Dette foregår gennem evnetræet, hvor du kan købe evner i de fire kategorier; helbred og forsvar, specialevner, nærkampsevner og distanceevner – kategorierne kan dog hedde noget andet, når du eksempelvis bruger Star Wars-figurer, der mestrer Kraften. Dette fortæller os, at figurerne har forskellige måder at angribe fjender på. X og nogle gange Y bruges på tæt hold, ZR fra distancen og R til udførelse af special-angreb. For at udføre special-angreb kræver det imidlertid, at du har indsamlet nok lilla gnister, som langsomt fylder et meter for oven, og dette tømmes selvfølgelig, når angrebet er blevet brugt. Med det sagt kan vi lige så godt også runde den sidste type af spillets gnister af, og det er de grønne af slagsen, hvilke bruges til at opfylde livspoint du måtte have mistet i kamp.

Hver figur har forskellige evner.

Hvordan figurerne hver især angriber er selvfølgelig meget forskelligt. Star Wars-figurerne anvender eksempelvis lyssværd i nærkamp, mens Mulan slår med sin kæp, og Olaf fra Frost slår med sine grenarme, snurrer rundt eller hopper på sin bagdel for at nedkøle fjenderne. Nogle figurer vil med deres distance-angreb kaste objekter efter fjenderne eller skyde dem, mens andre vil fare frem for at angribe med et hurtigt træk. Mickey kaster eksempelvis med forskelligt klassisk kasteskyts fra de gamle klassiske tegnefilm og Olaf nyser, så gulerodsnæsen flyver afsted. Special-angrebene er formentlig de mest forskellige figurerne imellem, og de kan være ganske sjove. Mickey kan her tilkalde en eller flere små legetøjsfigurer af venner som Pluto, Fedtmule og Anders And, der så farer på fjenderne i kort tid, men Obi-Wan Kenobi kan gøre fjender forvirret og få dem til at angribe hinanden. Fælles for alle angreb er det, at de kan gøres bedre gennem evnetræet og det kan føre til mange spændende kombinations-angreb.

Opgradering af figurer gennem evnetræet er imidlertid ikke eneste måde du kan påvirke figurer på, for det er også muligt at placere op til to runde Power Discs under hver figur på basen, og dette kan give nogle midlertidige evner til dem – eksempelvis øget styrke. I årets udgave af Disney Infinity er det ikke længere nogen du køber i blinde pakker, men de er derimod udgivet i forskellige pakker med bestemte Power Discs. De runde af slagsen tilføjer evner til figurerne, mens de sekskantede kan påvirke dine Toy Boxe ved at ændre himlen eller terrændelene eller hidkalde transportmidler til dem. Der følger ingen Power Discs med til startpakken i år, så det er altså noget, som skal købes separat, og du kan selvfølgelig bruge alt fra de tidligere spil også.


Sådan ser det ud på GamePad, når du spiller på dit TV.

Med figurer og Power Discs forklaret, så føler jeg, at det er lykkedes at komme godt omkring spillets forskellige elementer. Senere udgiver Disney dog også nogle Toy Box Expansion Games som separate udgivelser, og her kan du få nogle mere strukturerede oplevelser i Toy Boxen gennem de udviklerskabte Toy Box Takeover og Toy Box Speedway-pakker. Førstnævnte fokuserer på masser af kamp, mens det andet handler om ræs, og disse udvidelser kommer vi forhåbentlig til at anmelde senere.

Det gode:
Jeg har i løbet af de seneste uger fået hygget mig meget med spillet, og der er bestemt mange positive elementer at tage fat i. Det er først og fremmest vildt at se, hvor meget indhold det enorme udviklingshold bag spillet har fået plads til, og det er alt sammen præsenteret på smukkeste vis, så er man sand Disney-fan, så kan man sikkert fornøje sig meget med bare at undersøge mulighederne for at skabe alt fra bygningerne i Aladdins Agrabah til de højteknologiske miljøer i Tron. Ikke bare er spillet pænt, men det er også akkompagneret at uovertruffen lyd som vi kender det fra Disneys mange produktioner i film- og tv-verdenen. Du vil helt sikkert kunne genkende noget af musikken andre steder fra, og det bedste af det hele er vel næsten, at der er blevet indtalt stemmeskuespil til alle de mange figurer på dansk såvel som engelsk, så de lyder også som vi kender dem, når de siger noget fra tid til anden. Fortælleren må jeg heller ikke glemme i den sammenhæng, for der er gjort et fantastisk arbejde ud af at informere dig på et sprog, som du forstår.


Der kan skabes eventyrlige rum.

Det er klart, at man vil få mest ud af spillet ved at tilkøbe ekstra figurer og den slags, men med startpakken i hånden kan man faktisk få utroligt meget ud af sit spil. Det medfølgende Play Set brugte jeg omkring 10-12 timer på at gennemspille med en ven, hvor vi gav os tid til at prøve de mange sidemissioner, og jeg har vel sagtens brugt mere end det dobbelte i spillets Toy Box indtil videre. I Play Set såvel som Toy Box er der dog stadig en del at åbne op for, så der er god grund til at vende tilbage senere. Det pågældende Play Set kommer der som sagt en anmeldelse af senere, men jeg kan godt afsløre, at jeg holdt af den strukturerede oplevelse den gav, og jeg er samtidig vældig imponeret over mulighederne i Toy Boxen.

Man forstår også bedre spillets titel, når man har fået lov til at udforske det, og selvom mulighederne selvsagt ikke kan være uendelige, så er de uden tvivl mange. Hvor ellers får du mulighed for både at udforske, kæmpe, køre, flyve, ride, farme, bygge, indrette og alt mulig andet i omgivelserne fra så bredt et udvalg af universer i samme spil? Jeg kan ikke svare på det, men det føles overvældende, og meget af indholdet er ret sjovt at lege med. Udvalget af ting at lave vokser selvfølgelig fra udgave til udgave, og veteraner i serien vil sikkert blive glad for de mange nye elementer, som blandt andet giver spilleren mulighed for at lade legetøj følge bestemte ruter, at fremkalde tilfældigt legetøj uden først at åbne det op og at spille musik. Et element faldt jeg særligt for, og det er de små søde legetøjshjælpere, der kan udføre forskellige opgaver for dig. De er ikke bare praktiske, men også virkelig søde, og det giver mig lyst til at skaffe dem alle.


Hjælperne er ret nuttede.

En ting, som overraskede mig meget, var, at jeg som spiller ikke rigtig føler, at jeg går glip af noget, hvis jeg ikke køber ekstra figurer og den slags til spillet. De største fans vil helt sikkert samle alt, men man kan sagtens nøjes, og spillet fortæller dig yderst sjældent, at du skal bruge andre figurer for at gøre brug af ting. Nu fik jeg som anmelder ganske vist den helt store pakke, men så kunne jeg jo også se, at udviklerne belønner fans ved at lade dem hurtigere tjene erfaring, hvis de har registreret mange figurer. Det synes jeg faktisk er ganske fint, for folk med få figurer vil ikke have noget imod af bruge lang tid på at få deres figurer i højeste niveau, mens dem med mange helt sikkert gerne vil have det til at gå lidt tjept.

Det dårlige:
Spillet er dog ikke bare en glad leg konstant, for der er også problemer at adressere, og det mest graverende synes at forekomme i spillets Toy Box-del. Efterhånden som min Toy Box Hub blev mere livlig, så kunne spillet ganske enkelt ikke levere en flydende oplevelse. Måske er man blevet lidt forvænt i forhold til frameraten i de fleste Nintendo-spil, men når billedet hakker rundt, som det nu engang gør ved stor aktivitet og mange objekter på skærmen, så bliver det altså til en lidt dårligere oplevelse. Jeg kan gå med til, at det sker, når intensivitetsmåleren kommer op i det røde felt under skabelsesprocessen, men det bør ikke være sådan i så central en del af spillet som Toy Box Hub.


I det mindste er loading-skærmene kønne.

En anden ting, som irriterede mig en smule under min test af spillet, var de lange loading-tider. Det er selvfølgelig en ting der følger med, når man har store åbne verdner i et spil, men de forekommer bare ret ofte her, når du går fra Toy Box til Toy Box for at lære, søge inspiration og have det sjovt. Ikke bare skal du vente på, at en Toy Box indlæses, men du skal også efterfølgende se den blive bygget lidt efter lidt. Sidstnævnte er ikke så slemt, for det går nogenlunde hurtigt, og det kan faktisk være spændende at kigge på, men den første type indlæsning har man altså været nødt til at krydre med flotte illustrationer og en masse tips til spilleren, for at de ikke skal kede sig fuldstændigt.

Jeg fik det ikke nævnt under det positive, men det er selvfølgelig fantastisk, at man har mulighed for at spille både lokalt og online med sine venner i dette spil, for mange ting bliver i den grad sjovere, når man er to. I forhold til den online multiplayer er det bare synd, at der tilsyneladende ikke er nok spillere på Wii U til at udnytte alle spillets funktioner, og da jeg besøgte arkaden, så lykkedes det mig ganske enkelt ikke at starte et spil med nogen til trods for, at jeg ventede længe i lobbyen og forsøgte på flere forskellige tidspunkter. Her kan man så selvfølgelig forsøge at aftale et spil med andre på Miiverse, og det bliver nok vejen frem. Jeg havde dog også et andet lille problem med multiplayer-delen, og det var i det medfølgende Play Set. Når man spiller lokal multiplayer, så er det selvfølgelig med split-screen – om det er horisontalt eller vertikalt delt skifter lidt – men problemet opstod under en flyvesektion, hvor spillet vil komme tips til spilleren. Tips er gode, men når det bliver placeret på en central del af spiller 1s skærmområde, så vedkommende ikke har en jordisk chance for at navigere, ja så er det et problem.


Multiplayeren er oftest rigtig god.

Den sidste ting jeg vil behandle er skabelsesprocessen, som jeg desværre finder ret tung. Jovist, der er mange ting som kan hjælpe spilleren godt i gang, men når Wii U nu har en sekundær skærm, så kunne det jo være praktisk, hvis den blev brugt aktivt i processen. Som det er nu, så kan den vise info om spiller 1s figur, som vist på et billede tidligere, eller alternativt vise billedet fra TV-skærmen i off-tv-play-tilstanden. Det er selvfølgelig også fint, men det er langt fra optimalt, og det bliver hurtigt trivielt at bladre efter byggeklodser i det store katalog, der fremkaldes i Editoren. Man skal i hvert fald have tålmodighed, hvis man har planer om at skabe nogle underholdende Toy Boxe, og jeg er ikke sikker på, at det er så let for de mindste at sætte sig ind i. Ja, jeg havde det såmænd svært nok, da jeg forsøgte at skabe mig et spil, hvor man via tasteinput på controlleren kan styre en bold gennem en labyrint. Det var måske også en lidt ambitiøs udfordring at stille sig selv som det første, men jeg fandt hele programmeringsdelen forbundet med opgaven virkelig spændende.

Konklusion:
Der er i sandhed mange muligheder i Disney Infinity 3.0, og det er imponerende at se så mange forskellige kendte universer samlet i én pakke og præsenteret på smukkeste vis. Hvad enten du søger gode historier eller muligheden for at udfolde din kreative side, så kan du få det opfyldt med startpakken i hånden, men du skal selvfølgelig være klar over, at man får en smule ekstra ud af diverse tilkøb. I det medfølgende Play Set kan du sagtens få en hel dag til at gå, hvis du vil have det hele med, og i Toy Boxen finder du et gigantisk udvalg af byggesten til din virtuelle legeplads. Desværre kan det være ret tungt at skabe noget spændende, for selv om det introduceres nogenlunde i spillet, så kræver det stadig, at du investerer en masse tid på egen hånd, og du kommer til at bladre konstant frem og tilbage i det store katalog af byggesten – her kunne det være rart, hvis Wii U GamePad blev udnyttet til at skabe overblik i skabelsesprocessen, men sådan er det altså ikke. Jeg er ikke sikker på, at de mindste vil få så meget ud af den del, men de kan sikkert finde nok underholdning i det brugerskabte indhold fra ældre spillere. Desværre er det tekniske heller ikke helt i top, for skærmbillederne er langt fra flydende i Toy Box Hub, men som en helhed er spillet et positiv oplevelse, som der kan bruges et utal af timer på.

5
1ups givet

4/5

Mario stjerne Mario stjerne Mario stjerne Mario stjerne Tom Mario Stjerne
Anmeldelsesemblem
Familiesjov
Anmeldelsesemblem
Fremragende lyd
Anmeldelsesemblem
Øjeguf

Kommentarer:

KJ85

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-10-2015 01:35

Ja, det blev så lidt sent, men endelig kunne jeg levere en anmeldelse af dette spil. Jeg ved den er lang, men jeg håber I har lyst til at læse den og kommentere, når I er friske til det Smiley

Jeg har tænkt mig at levere anmeldelser af de enkelte Play Sets senere, da de i mine øjne kan betragtes som separate spil, og det samme gælder Expansion Games...
0
1ups givet
Scrapper

#2 - Scrapper

Level: 32 (Pebblit)

08-10-2015 10:14

Godt med en god lang anmeldelse til morgenlæsningen. Det lyder godt nok som om der er masser at lave, dog lidt ærgerligt, når spillet jo nok trækker flest børn til sig, at det så er lidt kompliceret at lave noget i toy boxen :/

Det er helt sikkert en god idé at dele anmeldelsen op og tage play sets for sig. Specielt når man tager i betragtning hvor lang denne anmeldelse blev. Jeg ser ihvertfald frem til de kommende anmeldelser Smiley
0
1ups givet
Rockarina

#3 - Rockarina

Level: 31 (ChuChu)

08-10-2015 13:52

Det var en ordentlig omgang Kenneth Smiley
Selvom starwars ikke siger mig en dyt, så fik jeg faktisk lyst til at prøve det efter jeg havde læst anmeldelsen. Jeg har stadig kun spillet det første spil i serien, selvom jeg også ejer marvel. Kan selv huske at jeg var svært irriteret over toybox moden, fordi det tog alt for lang tid at skabe noget ordentlig. Jeg kunne på daværende tidspunkt også godt have tænkt mig at man havde muligheden for at placere ting ved at bruge gamepad/touchpind ala super Mario maker. Ærgerligt de ikke har valgt at gøre sådan for wii u spillere Smiley
Kan så forstå at man ikke kan spille online på tværs af konsollerne (Xbox/ps/nintendo), det kunne ellers have været smart.
Jeg kommer nok ikke til at købe det, men min kæreste vil meget gerne have det til sin ny indkøbte Xbox one - så hvem ved, måske kommer jeg til at prøve det en dag Smiley
0
1ups givet
KJ85

#4 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-10-2015 13:57

^Der er jo også muligheden for at købe digitalt og anvende sine gamle figurer i spillets Toy Box, hvis Star Wars alligevel ikke siger en noget. Infinity-spillene benytter jo alle den samme base, og jeg mener faktisk, at prisen er rimelig Smiley
0
1ups givet
Rockarina

#5 - Rockarina

Level: 31 (ChuChu)

08-10-2015 14:01

^ jeg venter bare til min kæreste engang køber det (så spare jeg mine penge, muahahahaa)
Er det et nyt univers hvis man bruger de gamle playsets, eller er det ens fra første spil. (Eksempelvis toy story, monsters inc?) Smiley det forstod jeg nemlig ikke lige ud fra anmeldelsen
0
1ups givet
KJ85

#6 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-10-2015 14:04

^Gamle Play Set pieces åbner blot op for alt det legetøj du kunne låse op for i deres original-spil. Du kan ikke spille historier med dem..

Altså bruger du dem bare lige som en engangsnøgle, men figurer og Power Discs kan du jo bruge så tosset du vil Smiley
0
1ups givet
Lunario

#7 - Lunario

Level: 17 (Deku Baba)

08-10-2015 14:58

Nu forstår du vel, hvorfor jeg er så stor fan af serien, ikke?
Det giver jo lidt sig selv, at en stor Disney-fan skal eje et spil, hvor jeg kan lege med Disney som det passer mig.

Jeg er også glad for, at du ikke bare syntes, at hele serien kun er en stor pengesluger, men at man med startpakkerne alene kan få en fyldestgørende oplevelse ud af det.

Forresten så hedder Obi-Wan altså kenobi, ikke kenobe. Desuden så er Twiligt of the Republic ikke baseret på episode I-III. Faktisk er det en helt ny, original historie skrevet specifikt til dette Play Set, som bruger elementer fra den animerede Clone Wars-serie. Tænkte bare lige, at du måske ville vide det.
0
1ups givet
KJ85

#8 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-10-2015 15:18

Jo, sagtens Lunario! Jeg synes godt om konceptet, men jeg har på fornemmelsen, at det bliver sværere og sværere at være ny spiller af serien. Måske var det lidt lettere at forholde sig til i den første udgave, men det ved jeg ikke.

Så frem til en kommentar fra dig, da jeg ved du formentlig er den største fan af spillene her på siden, og jeg håber min anmeldelse rammer plet Smiley

Tak for rettelserne. Skulle måske have forklaret bedre med det medfølgende Play Set. Er klar over, at den ikke er direkte baseret på filmene, men vi snakker samme tidsperiode og det kan man jo så kalde løst baseret, hvilket jeg tror de har gjort i nogle af de pressemeddelelser, der har været. Desuden får det jo en separat anmeldelse, hvor jeg får plads til at fortælle mere om det Smiley
0
1ups givet
KJ85

#9 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

01-03-2016 10:29

Hvis man vil vide, hvad fremtiden bringer for dette spil, så er der en præsentation på deres YouTube-kanal kl. 19.00 i aften.

Jeg skriver formentlig en nyhed om afsløringerne efterfølgende, men vil man følge det live, så er der altså mulighed for det Smiley
0
1ups givet