Minecraft fejrer 15 års ...

N-club Streams: Uge 21

Tre nye Game Boy-titler l...

Wii Party U (Wii U)

Skrevet af Grauling - 22-12-2013 16:02

Det er ikke nogen hemmelighed, at det flød med diverse party-spil på Wii’en, og rigtig mange solgte faktisk utrolig godt. Selv Nintendo red med på bølgen og udviklede et par stykker. Ud over de populære Mario Party-spil, blev det også til et par party-spil der havde deres ikoniske Mii’s i hovedrollen. Meget tidligt i Wii’ens levealder udkom Wii Sport og Wii Play, der begge havde stor succes, så Nintendo begyndte udviklingen af Wii Party der lagde op til at være det ultimative party spil til Wii’en. Spillet fik en meget blandet modtagelse. Nogen nød spillet, hvorimod andre ikke syntes spillet bød på nok nyt. Nu er Nintendo ude med 2’er til spillet på deres nyeste hjemmekonsol Wii U. Byder spillet på noget nyt eller er det mere af den samme gamle sang?

Det første man ligger mærke til ved Wii Party U er, at der er utrolig mange forskellige modes i spillet. Der er Tv Party, House Party og Gamepad Party. Ud over disse modes er det også muligt at spille Minigame mode, hvor man både kan spille sammen eller mod hinanden i alle de minigames der findes i spillet.

Tv Party: Under TV Party er der 5 forskellige boards man kan vælge mellem at spille. Nogle er dog sjovere end andre. Den første og anden man kan vælge er nok de bedste, og dem man kommer til at spille flest gange. Det første hedder Highway Rollers, og minder en del om Mario Party. I Highway Rollers er der dømt terninger for alle pengene. Den med flest terninger har hele 10 terninger at gøre godt med, og det samlede tal man slår må man så flytte. I tænker nok "10 terninger?!", men der er så også over 250 felter at rykke rundt på, så det er forståeligt nok, at der skal bruges en del terninger. Efter hver person har slået og rykket er der minigames, hvor den der vinder får lov til at få de 10 terninger, hvorimod dem der er kommet på 2.-, 3.- og 4-pladserne så får alt fra 7 til 2 terninger at slå med. Selvfølgelig ligesom i Mario Party er der en masse måder, at den, der er længst bagud, har en chance for at komme tilbage i kampen, så spillet er dejlig uretfærdigt ligesom vi kender det fra Mario Party.

Det andet minder meget om Ludo, hvor det ikke så meget er minispillene der er i centrum i forhold til at være den der slår højest, og kommer først i mål. I dette mode er der kun minigames, hvis man løber ind i et minigames-felt, og vinder man får man så lov til at rykke fremad. Hver runde slår man, ligesom i Ludo, hvor meget man må rykke frem, dog er der en ny måde at slå på i hver runde. Alt fra bueskydning til oppustning af balloner bedømmer hvilke tal du rykker på boardet. Dette mode er rigtig sjov, og er godt for børn, da det er meget simpelt. Dog kan der godt gå lidt tid ind imellem det er ens tur, da alle spillerne skal igennem hver deres lille minigame, for at finde ud af hvor langt de rykker.

House Party: I Huse Party laver den ens stue om til et stort legeareal. Her er der lege som fx et der minder om det kendte spil twister, hvor forskellige personer skal holde diverse knapper nede på både Gamepad'en og ens Wiimotes, eller et hvor man skal samle vand op fra en flod der befinder sig på Gamepad'en, og med sin Wiimote balancere det hen til en flaske på sit TV. De fleste af House Party-spillene er da også ret sjove, men der er desværre også et par stykker, der er en lille smule kedelige. Fx er der et, hvor man bare skal arbejde på en fastfood restaurant og slå de andres spilleres ordrer ind på et kasseapparat. Måske vil det underholde små børn, men for mig kunne jeg slet ikke se pointen i dette spil.

Gamepad Party: For alle der har set traileren for spillet, er det tydeligt at Gamepad Party er den mest markante ændring fra det originale. Her spiller to spillere mod hinanden i forskellige små spil, så som bordfodbold, fire på stribe og andre lignede spil, på Wii U Gamepad. Alle spillene har dog et strejf af Nintendo. Fx i fire på stribe (eller retter sagt tre på stribe i denne udgave) indeholder hver cirkel en af din Miis kropsdele (hoved, mave og ben) og for at få point skal de lægges så de danner en Mii. Spillene er utroligt underholdene om man så spiller det sammen eller mod hinanden.

En af de rigtig gode funktioner ved Wii Party U er, at man efter man har spillet et minispil, kan rate det fra 1-5, hvor det derefter bliver gemt online. Denne funktion gør at man når man spiller Minigame mode, kan justere søgefunktionen, så de minigames der er bedømt bedst, af alle dem der ejer spillet, kommer først, hvorimod de dårligste kommer til sidst. Denne funktion er fantastisk, hvis man hurtig lige skal have et overblik, over hvilke spil det er folk generelt synes er de bedste. Man skal dog huske på, at alle folk er forskellige, så det er jo ikke sikkert, at netop det du vil synes er sjovest, er det der ligger i top 10.

Gamepad Party er også en fantastisk tilføjelse. Det er en underholdene måde at spille minigames på, og bringer en unik oplevelse, da disse minigames også bruger knapperne på controllerne, så mange af disse spil er altså ikke bare normale ”tablet-spil”.

Det knap så gode:
Nogle af Gamepad-spillene bærer præg af at Gamepad'en ikke har multitouch. Dette kan fx ses i et af spillene, hvor man skal fange guldsmede. Normalt på tablets i spil som disse, ville man nok have dem til at fare vildt rundt på Gamepad'en, og den der hurtigst kunne ramme den vil få pointet. I denne udgave er det dog turbestemt, så man skifter hele tiden om at være den der skal fange guldsmeden. Det er på ingen måde noget der ødelægger de minigames, men det havde nok været en tand sjovere, hvis multitouch havde været en mulighed.

En anden ting er at det er ikke alle modes der er lige sjove. The Balldozer fra TV Party er fx en mode der intet sagde mig. I dette mode skal man vinde minigames for at få flest kugler, som man så skal bruge til at starte en kædereaktion, der i sidste ende får nogle kugler af forskellige værdi ned i et hul. Problemet ved dette mode er, at det er så tilfældigt om man ender med at få flest point til sidst, og det har meget lidt at gøre med om man er den der har vundet flest minigames.

Hvorfor to?: Hvorfor lave en ny serie der indeholder Party spil? Mario Party er altid sjovt at spille, da det er så dejligt uretfærdigt. Her kan alt ændre sig på en enkel tur. Wii U Party er ikke så komplekst som Mario Party, og er derfor en del nemmere at gå til for nykommere og børn. Her er der kun en rute at følge, i forhold til Mario Party der har en masse forskellige veje man kan gå, og forskellige ting på banen der konstant ændre sig. I Mario Party skal man også samle Stjerner, hvorimod Wii Party U går mere ud på at komme først i mål i de modes der kunne minde om Mario Party. Kvaliteten af minispillene er dog ret ens, der er både gode og knap så gode, så den store forskel er egentlig mere her, om du vil se Mario og co. duelere mod hinanden eller om du er mere til dig og dine venners Miis.

Alt i alt er Wii Party U nok et af de bedste multiplayer spil på konsollen, nok kun slået af Nintendo Land og Super Mario World 3D. Der er en masse forskellige modes at vælge imellem, så selvom det ikke er alle der er lige underholdene, er der stadig massere af timers underholdning af finde i denne titel. Spillet egner sig til alle, men er rigtig godt til børn, da det er nemmere at gå til end spil som Mario Party. Og har man ikke 45 minutter at spille, kan man altid spille minigame mode eller det fantastiske Gamepad Party, der på en nem og sjov måde, kan underholde folk i alle aldre.

4

4/5