Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Er fighting-spil kun for de hardcore?

Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

Skrevet 14-05-2011 14:25

I anledning af annonceringen af Soul Calibur V, vil jeg gerne høre hvad folks holdning til fighting-genren er.

Jeg oplever tit, når jeg spiller fighting-spil med andre, at de hurtigt bliver trætte af spillet.
De kan ikke finde ud af fighting-systemet og ender hurtigt med at button-mashe. Hvis de så taber, siger de, at spillet er kedeligt.

Jeg har selv spillet en række fighting spil, vundet enkelte mindre turneringer og er virkeligt glad for genren.
Men det overraskede da også mig hvor lang tid det tog mig at komme ind i Street Fighter IV, en fighting genre, som jeg hidtil ikke havde beskæftiget mig med.
Alene det at man skal køre fingeren over d-paddet, for at lave angreb, tog mig over en time at finde ud af.
De venner, som jeg har fremvist spillet, har alle sagt, at det var for besværligt og at de ikke gad sætte sig ind i det.

Det virker som om, at udviklerne kun laver kamp-spil, til den gruppe af mennesker, der allerede mestrer de tidligere spil i serien.

Hvis fighting-spil virkeligt er så avancerede, burde spiludviklerne så ikke gøre dem mere simple og lettilgængelige?

Super Smash Bros. er nok det bedste eksempel på en serie, der formår at gøre fighting-formularen simpel.
Normale angreb udføres på a-knappen og special-angreb udføres ved b-knappen + en retning. Simpelt og let-forståeligt for alle.
Når nu Sakurai formåede at lave sådan en brugervenlig serie, skulle man tro, at fansne ville være ellevilde over at se endnu flere tiltag for at gøre genren nemmere at forstå.

Men da Brawl udkom, klagede alle over at spillet var blevet for let og at serien blev ødelagt, fordi det var for noob-venligt.

Hvad synes i? Skal fighting-spil gøres mere tilgængelige for mainstream brugerne, der normalt ikke gider bruge tid på at sætte sig ind i comboér og avanceret styring, eller skal udviklerne satse på gøre deres hardcore niché-følgegruppe tilfredse?

Dead-Cheese
Dead-Cheese

1967
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 14-05-2011 14:48

Jeg er stor kamp spil etausiast, og spiller selv mange af dem.
Jeg er i øvrigt meget glad for anonceringen af soul calibur 5, da jeg elsker de andre i serien og har fulgt med siden soul blade (mellem nr. 1 og 2).
Hvis man vil have et slåspil med en god story, grafik og et virkeligt godt kamp sytem, så vil jeg sige tekken er det perfekte valg. Super fedt og min absolutte favorit.
Vil man have masser af blod og vold, dystre og flotte steder og med plads til udvikling, Mortal kombat siger jeg. Jeg er ikke en fan, men må sige at det er okay, og vil give underholdning.
Street figther er ikke mig, jeg har en del af dem, og syntes ikke det er godt, da jeg syntes man skal bruge de samme triks alt for mange gange... Kedeligt at se på er det også.
Blazeblue minder en del om street fighter, men er efter min mening det bedre. Dangen efter jeg havde købt det var jeg solgt. Stilen er fed og gameplay er langt bedre end så mange andre kamp spil. Det er også sjovt at se andre spille, fordi man kan bruge mange forskellige triks som skal kombineres.
Dead or alive er virkeligt flot, men minder om tekken 6, hvor der ingen mid attacks er, og bannerne har også funktioner som "stage dive", hvor man bliver taget til side og skal falde et stykke tid.
En tit glemt kamp serie er dragon ball, de er alle sammen rimelig fede, men er alt for ens. Den nyeste er som regel det bedste i den serie. Men faktisk meget fedt, med enkelte problemmer støder på.
Soul calibur, meget godt, hvor der er stor variation i kamp stille, og gode muligheder for costumation. Virlkeligt fedt.
Darkstarkers er også fedt. Stemningen er fed, og angerbene er varienrende.

Nu lavede jeg et resüme af nogle af de mange slås spil der er, men alle har deres favoritter.

Button smash, jeg bruger det ikke. Man kan ende med at gøre det hvis man ikke sætter sig ind i kampsystemet. Tutorials og ligende burde man lige se på.
Men der er da altid sjovt, også at spille imod Smiley
Uforudsigeligt!!

Angående sværhedsgrad, syntes jeg det er ligegyldigt. Man kan sætte det til det man kan lide (altså jeg er ikke stødt på nogen uden valg af svæhedsgrad), så der er ikke noget problem, men ved smash bros. var mange utilfredse, men jeg syntes det var meget godt. Styringen var nemmere efter min mening.


Shajita
Shajita

338
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 14-05-2011 14:58 - Redigeret 14-05-2011 14:59

Genren er blevet mere og mere nybegynder venlig i den her Generation.

Timingen for Special angrebene i Street Fighter IV er blevet meget mere tilgivende fra tidligere spil i serien, og flere og flere spil har en ny comeback mekanik, der giver ham som taber kampen et super angreb eller lignende.

Desuden er der spil som Tatsunoko vs. Capcom og Marvel vs. Capcom 3, som har super fleksible combo systemer, der tillader dig at forbinde næsten alle angreb med hinanden uden problemer, og begge spil har også en Easy mode hvor controlsne efterligner Smash Bros.

Og som det sidste jeg lige kan mindes, kan special angrebe i Blazblue udføres ved at klikke i en retning med den højre styrepind.

Hvis alle de hjælpemidler stadig ikke er nok, så er fighting genren nok bare ikke noget for dig eller dine venner.

Hvis i er fast besluttet på at spille fighters, så kan jeg anbefale Dragon Ball Z Burst Limit og Naruto: Ultimate Ninja Storm 2. Ganske simple, men ganske sjove slås spil.


stelzig
stelzig

4725
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 14-05-2011 15:11 - Redigeret 14-05-2011 15:16

Angrebene i street fighter i sig selv er da generelt lige så enkle som i smash bros. Et par specielle angreb og combos skal man måske lære nogle forskellige inputs for at kunne, men synes nu ikke det er så forfærdeligt svært at sætte sig ind i the basics i det spil, men jo hver enkelte figur skal man da lige lære et par ting om for at kunne spille ordentlig og du kan ikke bare buttonmashe ligesom du kan i tekken eller smash bros. (som mange er af den holdning man kan i de to spil så det må jo virke for "casuals" i dem Smiley)

Kan anbefale at introducere dine venner til en figur som blanka i street fighter hvis de ikke gider at sætte sig ind i det for meget. Også en af de mere skånsomme for tommelfingeren når man spiller med pad Smiley

On a sidenote så er det lidt sjovt at tanken er omvendt inden for kompetitiv gaming (eller på smashboards er det anyway) hvor der for tiden bliver snakket om at street fighter og andre mere traditionelle fighting spil er nemmere/hurtigere at sætte sig ind i, og bliver yderligere styrket af at de minder om hinanden mens smash (melee) er så anderledes og det tager en hel del tid at sætte sig ind i hvordan det spilles og at forstå hvad der overhovedet foregår når man spiller mod erfarne spillere.
http://www.smashboards.com/showthread.php?t=303170 (læs: Der er en masse bias, hate og bs i denne tråd, men det er da meget sjovt at se at tanken pludselig er omvendt her)


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 14-05-2011 15:12 - Redigeret 14-05-2011 15:16

Fighting-genren er helt klart kun tilegnet en relativt lille gruppe indforståede hardcore gamere, og det afspejles også i f.eks. Street Fighter IV's salgstal. Omkring 4 millioner blev det til på tværs af platforme, og Super solgte kun omkring 1,5 millioner.

Meget af det skyldes også spillenes konkurrenceprægede attitude. De kræver nærmest af spilleren, at man dedikerer sig til dem og øver sig i timevis, og som du selv siger, bliver de hurtigt kedelige, hvis man ikke kan finde ud af at lave sin figurs moves.

Med hensyn til Smash Bros., så har jeg kun hørt meget få, der har klaget over, at Brawl er blevet lettere at spille. Problemet er ikke så meget øget tilgængelighed, som det er simplificering af spillet, og ja, der er forskel.
Sjovt nok var der ingen grund til at ændre på noget, da det i forvejen var en forsvindende lille del af spillets publikum, der overhovedet anede, at man kunne wavedashe og lave comboer osv., og ud af dem var det nok ca. halvdelen, der var utilfredse med det. Sakurai har altså i virkeligheden ændret på spillet for at tilfredsstille en meget lille del af brugerne.
For at komme med et eksempel, så har jeg meget sjældent hørt om nogen, der synes Brawl er bedre, fordi man ikke længere kan wavedashe. Langt de fleste nævner forøgelsen af indholdet og bedre grafik.

Nå, men det var lidt af et sidespring. Skal fighting-spillene gøres mere åbne, så andre en entusiaster kan komme til?
Ja, jeg ser det kun som et plus, hvis alle kan finde ud af at spille det, men jeg tror ikke, det er så nemt at gøre, som det lyder.

Hvis vi skal prøve at analysere forskellen mellem Smash Bros. og Street Fighter, så har Smash Bros. en række fordele. En ting er, at det er bygget op som et platformspil med mange forskelligartede baner, og man har meget fri kontrol over sin figur. Det er sjovt og føles godt at spille, uanset ens ambitionsniveau.

(samtidig har Smash Bros. også Mario, Link og Pikachu).

Til sammenligning har Street Fighter 2 mennesker, der står overfor hinanden på en lille, flad bane (uanset hvilken bane man vælger). På overfladen ser det ud som om, det er den samme situation hver eneste gang, og det bliver hurtigt kedeligt, hvis man ikke ønsker at konkurrere eller blive god til spillet.

Bemærk at jeg ikke har nævnt kontrollen, eller hvor nemt/svært det er at lave et special move. Fighting-spil er bare ikke indbydende nok for folk der ikke er "hardcore," og det kan et simple controls ikke rette op på (Marvel vs Capcom 3 har prøvet med det Smash Bros.-agtige "simple mode," men jeg tvivler på, at det ændrer på noget).

Så ja, lad os få flere lettilgængelige fightere som Smash Bros. og de der Naruto-spil, men de gamle, eksisterende serier er vel en "lost cause" i denne forstand Smiley


Dead-Cheese
Dead-Cheese

1967
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 14-05-2011 15:14

Shajita skrev:
Genren er blevet mere og mere nybegynder venlig i den her Generation.



Jeg ved ikke om du har spillet tekken 6, men det er alt andet end lettere.
Bosserne er langt svæere. I hvert fald i arkade mode, og story mode.
Det gjorde ikke spillet bedre. Langt fra, Jeg spillet ultra hard, men bøvler nogen gange en halv time med den dumme boss! Den er så F***ing sværd at den nærmest er umugelig. Alt efter hvem man styrer, men hvis man vil klare spillet med alle og få deres endnings, så tager 4 kampe laaannnngggg tid.
Kampsystemet var næsten det samme som i tekken 5, men gav nogle nye combos og moves, som man forventer.

Udover det var der en mode hvor man skulle spille på en tekken force atig måde, den var ikke vidre svær, men på hard måtte man anstrenge sig (meget i de sidste baner).


stelzig
stelzig

4725
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 14-05-2011 15:21 - Redigeret 14-05-2011 15:30

Tror ikke shajita tænker på single player mode og hvor svært det er at klare CPUs, maxio. Han snakker bare om styringen. Den har aldrig rigtig været et problem i tekken netop fordi at hvis man vil kan man "nemt" bare buttonmashe og lave en masse seje ting. Skal ikke kunne kommentere på tekken6 dog, jeg har ikke rigtig prøvet nyere spil i tekken serien end tag team tournament (tror jeg det hed)

Edit: En anden måde at sige de jeg sagde i min tidligere post om street fighter er vel at du ikke rigtig kan komme uden om den command list (eller trial mode) på samme måde som du lidt kan i eksempelvis tekken og smash hvor du lidt nemmere kan nøjes med det mere intuitive spil hvor du lærer angrebene og styringen bare ved at spille - ikke dermed sagt at du dog ikke godt også kan lære meget mere og bliver meget bedre i de spil hvis du vil obviously.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

1967
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 14-05-2011 15:31

Stelzig skrev:
Tror ikke shajita tænker på single player mode og hvor svært det er at klare CPUs, maxio. Han snakker bare om styringen. Den har aldrig rigtig været et problem i tekken netop fordi at hvis man vil kan man "nemt" bare buttonmashe og lave en masse seje ting. Skal ikke kunne kommentere på tekken6 dog, jeg har ikke rigtig prøvet nyere spil i tekken serien end tag team tournament (tror jeg det hed)


tekken tag tournament var også virkeligt fedt.
Angående nemt at button smash, kan man det jo i stort set alle spil.
Kontroleret button smash, er det næste stadie (i hvordan man lærer at spille kampspil, kontroleret button smash går ud på at man kan huske nogle hvile knapper man smasher og hvilke man ikke gør, eks. soul calibur, undgår man block knappen for at hyre løs) hvilket jeg tror mange bruger i tekken serien.
Jeg så e på et tidspunkt et skema over hvodan man lærer at spille slåasspil, skemaet er ikke perfekt men forklarer det godt. Jeg kan lnke til det hvis der er interrese.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 14-05-2011 15:32

Ser det sådan ud?


Dead-Cheese
Dead-Cheese

1967
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 14-05-2011 15:43

Jonas skrev:
Ser det sådan ud?


nope, men den der er nice.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 14-05-2011 20:05 - Redigeret 14-05-2011 20:09

Fighting-spil var en af de mest populære genrer i arkadehallerne i sin tid. Og tilbage i 92-95 var Street Fighter II det måske populære spil, der var til Super Nintendo. Alle og enhver havde det.

Kigger man på salgstallene bare til SNES, så har Street Fighter II i de forskellige versioner solgt over 12 millioner eksemplarer i hele verden, hvilket er sindssygt højt, når man tænker på, at "hele verden" dengang bestod af færre territorier end i dag samt der levede færre mennesker.

Hvad er så gået galt? Mit bud er, at spillene er blevet for komplicerede og svære. Spil, der kun kan spilles af nørder, fordi kræver at man spiller 30 timer om ugen, bliver sjældent et hit.

Det er samtidig rigtigt, at nogle udviklere har opdaget, at der er et problem, men deres løsning på problemet er forkert. De tror, at hvis de gør spillene nemmere og 'dummere', så vil flere folk spille fighting-spil igen. Se blot hvad Nintendo prøver på med Brawl. Det er en forkert analyse. Spillene skal ikke være lettere, men være lettilgængelige.

Et helt andet problem er, at folk generelt er blevet uinteresserede i gaming på grund af mange de problemer, jeg konstant snakker om her på N-club. Derudover har udviklerne de seneste år gjort alt for at dræbe lokal multiplayer, fordi de hellere ville lave online multiplayer. Fighting-spil har alle dage været tiltænkt lokal multiplayer, men når industrien gør alt, for at fjerne fokus på netop det element, bliver resultatet en faldende interesse i genren.


Jainay
Jainay

2
Offline
Level: 2 (Keese)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 14-05-2011 23:31

Speaking of fighting spil:

Mortal Komabt 9 Las Vegas Turnering: HADOUK- nej vent.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

1967
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 15-05-2011 17:41

Alexander Brock Petersen skrev:
Det er samtidig rigtigt, at nogle udviklere har opdaget, at der er et problem, men deres løsning på problemet er forkert. De tror, at hvis de gør spillene nemmere og 'dummere', så vil flere folk spille fighting-spil igen. Se blot hvad Nintendo prøver på med Brawl. Det er en forkert analyse. Spillene skal ikke være lettere, men være lettilgængelige.


Nævn et andet tlfælde end brawl, du kan jo ikke hive alle over en kam.

Alexander Brock Petersen skrev:
Et helt andet problem er, at folk generelt er blevet uinteresserede i gaming på grund af mange de problemer, jeg konstant snakker om her på N-club. Derudover har udviklerne de seneste år gjort alt for at dræbe lokal multiplayer, fordi de hellere ville lave online multiplayer. Fighting-spil har alle dage været tiltænkt lokal multiplayer, men når industrien gør alt, for at fjerne fokus på netop det element, bliver resultatet en faldende interesse i genren.


...
Vent hvad!? Hvilket kamp spil i denne generation (hvis overhovedet nogen) har ikke haft en lokal multiplayer? Mange har nu mulighed for at kunne spilles on line som tekken 6 og street fighter, men de har aldirg prøvet at dræbe det, det er jo direkte forkert at skrive. Jeg kan se det i andre spil serier, men aldrig i kamp spil serien.
Selv Brawl er blevet bedre. Mulighed for flere udskiftningsmetoder så alle kan komme til ++, det kaldes at leve det op. Ikke dræbe.
Grunden til faldende interrese tror jeg virkelig ikke skyldes tilgængelighed eller multiplayer egenskaber. Jeg tror nærmere at de fleste har deres favorit serie de er loyal, end at det skyldes noget andet. dvs. at jeg tror at de forskellige spil konkurer hinandens salgstal ned... Eller man har nok i en af seriens spil, da der kan magle inhold. f.eks. tekken 5 vil jeg mene er bedre end tekken 6 til psp, men det forholder sig omvendt til ps3, hvilket jeg tror medfører lavere antal solgte tekken 6 spil til psp.
Men det er teori. Der kan lige meget andet bag det.

Lige det med tilgængelighed havde tekken 5 dark reseruction (og alle efter) da mestret. Alle figurer er tilgængelige og man kan banke løs på hinanden, nemme menuer og enkle modes som man kan spille. tekken 6 (ps3 og xbox360) havde da story mode (og adventure) hvor man kunne unlucke, men i alle andre modes var alle karakterer tilgængelige.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 15-05-2011 17:53

Han siger ikke, at fighting-genren går væk fra lokal multiplayer, han siger at gaming generelt er på vej væk fra det, og det har han ret i. Hvornår har du sidst spillet et bilspil med splitscreen? Et skydespil?
Når alle andre genrer konstant forsøger at overbevise folk om, at online multiplayer er vejen frem, kan det ikke undres, at spil med lokal multiplayer (så som fighting) nogle gange bliver ignoreret.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

1967
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 15-05-2011 18:05

Jonas skrev:
1 Han siger ikke, at fighting-genren går væk fra lokal multiplayer, han siger at gaming generelt er på vej væk fra det, og det har han ret i. 2 Hvornår har du sidst spillet et bilspil med splitscreen? Et skydespil?
3 Når alle andre genrer konstant forsøger at overbevise folk om, at online multiplayer er vejen frem, kan det ikke undres, at spil med lokal multiplayer (så som fighting) nogle gange bliver ignoreret.


1 Men han nævner det som en grund for at genren dør. Hvilket ikke er rigtigt.
2 Hvornår jeg sidst har prøvet det? Skydespil: warhawk, unreal tounament, halo ect. Bilspil; mairo cart, need for speed serien (hvis man ser bårt fra world), sega køre spillet ect.
Nogle undlader det. Ja, men det er ikke noget inde for kamp gernen.
Tvært imod.
3 Nej, hvis der er noget som burde holde det i live burde det jo lige netop være kamp gernen, som altid har været lokal (nogle med online muligheder). Jeg tror det er gældende for bilspil som need for speed world og skydespil som counterstrike og rpg men aldrig kamp spil.


stelzig
stelzig

4725
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 15-05-2011 19:07

Apropos unlocking så var det noget andet lidt "sjovt" ved SFIV. Et par af figurerne i spillet var virkelig dumme at skulle unlocke både mht. sværhedsgrad og bare det lige at finde ud af hvordan man gjorde uden at slå det op på nettet. Heldigvis fattede de med SSFIV at det med at unlocke characters i fighting spil generelt egentlig bare er fjollet.