Skrevet 14-05-2011 14:25
I anledning af annonceringen af Soul Calibur V, vil jeg gerne høre hvad folks holdning til fighting-genren er.#1 - Skrevet 14-05-2011 14:48
Jeg er stor kamp spil etausiast, og spiller selv mange af dem.#2 - Skrevet 14-05-2011 14:58 - Redigeret 14-05-2011 14:59
Genren er blevet mere og mere nybegynder venlig i den her Generation.#3 - Skrevet 14-05-2011 15:11 - Redigeret 14-05-2011 15:16
Angrebene i street fighter i sig selv er da generelt lige så enkle som i smash bros. Et par specielle angreb og combos skal man måske lære nogle forskellige inputs for at kunne, men synes nu ikke det er så forfærdeligt svært at sætte sig ind i the basics i det spil, men jo hver enkelte figur skal man da lige lære et par ting om for at kunne spille ordentlig og du kan ikke bare buttonmashe ligesom du kan i tekken eller smash bros. (som mange er af den holdning man kan i de to spil så det må jo virke for "casuals" i dem )#4 - Skrevet 14-05-2011 15:12 - Redigeret 14-05-2011 15:16
Fighting-genren er helt klart kun tilegnet en relativt lille gruppe indforståede hardcore gamere, og det afspejles også i f.eks. Street Fighter IV's salgstal. Omkring 4 millioner blev det til på tværs af platforme, og Super solgte kun omkring 1,5 millioner.#5 - Skrevet 14-05-2011 15:14
Shajita skrev:
Genren er blevet mere og mere nybegynder venlig i den her Generation.
Jeg ved ikke om du har spillet tekken 6, men det er alt andet end lettere.
Bosserne er langt svæere. I hvert fald i arkade mode, og story mode.
Det gjorde ikke spillet bedre. Langt fra, Jeg spillet ultra hard, men bøvler nogen gange en halv time med den dumme boss! Den er så F***ing sværd at den nærmest er umugelig. Alt efter hvem man styrer, men hvis man vil klare spillet med alle og få deres endnings, så tager 4 kampe laaannnngggg tid.
Kampsystemet var næsten det samme som i tekken 5, men gav nogle nye combos og moves, som man forventer.
Udover det var der en mode hvor man skulle spille på en tekken force atig måde, den var ikke vidre svær, men på hard måtte man anstrenge sig (meget i de sidste baner).
#6 - Skrevet 14-05-2011 15:21 - Redigeret 14-05-2011 15:30
Tror ikke shajita tænker på single player mode og hvor svært det er at klare CPUs, maxio. Han snakker bare om styringen. Den har aldrig rigtig været et problem i tekken netop fordi at hvis man vil kan man "nemt" bare buttonmashe og lave en masse seje ting. Skal ikke kunne kommentere på tekken6 dog, jeg har ikke rigtig prøvet nyere spil i tekken serien end tag team tournament (tror jeg det hed)#7 - Skrevet 14-05-2011 15:31
Stelzig skrev:
Tror ikke shajita tænker på single player mode og hvor svært det er at klare CPUs, maxio. Han snakker bare om styringen. Den har aldrig rigtig været et problem i tekken netop fordi at hvis man vil kan man "nemt" bare buttonmashe og lave en masse seje ting. Skal ikke kunne kommentere på tekken6 dog, jeg har ikke rigtig prøvet nyere spil i tekken serien end tag team tournament (tror jeg det hed)
tekken tag tournament var også virkeligt fedt.
Angående nemt at button smash, kan man det jo i stort set alle spil.
Kontroleret button smash, er det næste stadie (i hvordan man lærer at spille kampspil, kontroleret button smash går ud på at man kan huske nogle hvile knapper man smasher og hvilke man ikke gør, eks. soul calibur, undgår man block knappen for at hyre løs) hvilket jeg tror mange bruger i tekken serien.
Jeg så e på et tidspunkt et skema over hvodan man lærer at spille slåasspil, skemaet er ikke perfekt men forklarer det godt. Jeg kan lnke til det hvis der er interrese.
#9 - Skrevet 14-05-2011 15:43
Jonas skrev:
Ser det sådan ud?
nope, men den der er nice.
#10 - Skrevet 14-05-2011 20:05 - Redigeret 14-05-2011 20:09
Fighting-spil var en af de mest populære genrer i arkadehallerne i sin tid. Og tilbage i 92-95 var Street Fighter II det måske populære spil, der var til Super Nintendo. Alle og enhver havde det.#11 - Skrevet 14-05-2011 23:31
Speaking of fighting spil:#12 - Skrevet 15-05-2011 17:41
Alexander Brock Petersen skrev:
Det er samtidig rigtigt, at nogle udviklere har opdaget, at der er et problem, men deres løsning på problemet er forkert. De tror, at hvis de gør spillene nemmere og 'dummere', så vil flere folk spille fighting-spil igen. Se blot hvad Nintendo prøver på med Brawl. Det er en forkert analyse. Spillene skal ikke være lettere, men være lettilgængelige.
Nævn et andet tlfælde end brawl, du kan jo ikke hive alle over en kam.
Alexander Brock Petersen skrev:
Et helt andet problem er, at folk generelt er blevet uinteresserede i gaming på grund af mange de problemer, jeg konstant snakker om her på N-club. Derudover har udviklerne de seneste år gjort alt for at dræbe lokal multiplayer, fordi de hellere ville lave online multiplayer. Fighting-spil har alle dage været tiltænkt lokal multiplayer, men når industrien gør alt, for at fjerne fokus på netop det element, bliver resultatet en faldende interesse i genren.
...
Vent hvad!? Hvilket kamp spil i denne generation (hvis overhovedet nogen) har ikke haft en lokal multiplayer? Mange har nu mulighed for at kunne spilles on line som tekken 6 og street fighter, men de har aldirg prøvet at dræbe det, det er jo direkte forkert at skrive. Jeg kan se det i andre spil serier, men aldrig i kamp spil serien.
Selv Brawl er blevet bedre. Mulighed for flere udskiftningsmetoder så alle kan komme til ++, det kaldes at leve det op. Ikke dræbe.
Grunden til faldende interrese tror jeg virkelig ikke skyldes tilgængelighed eller multiplayer egenskaber. Jeg tror nærmere at de fleste har deres favorit serie de er loyal, end at det skyldes noget andet. dvs. at jeg tror at de forskellige spil konkurer hinandens salgstal ned... Eller man har nok i en af seriens spil, da der kan magle inhold. f.eks. tekken 5 vil jeg mene er bedre end tekken 6 til psp, men det forholder sig omvendt til ps3, hvilket jeg tror medfører lavere antal solgte tekken 6 spil til psp.
Men det er teori. Der kan lige meget andet bag det.
Lige det med tilgængelighed havde tekken 5 dark reseruction (og alle efter) da mestret. Alle figurer er tilgængelige og man kan banke løs på hinanden, nemme menuer og enkle modes som man kan spille. tekken 6 (ps3 og xbox360) havde da story mode (og adventure) hvor man kunne unlucke, men i alle andre modes var alle karakterer tilgængelige.
#13 - Skrevet 15-05-2011 17:53
Han siger ikke, at fighting-genren går væk fra lokal multiplayer, han siger at gaming generelt er på vej væk fra det, og det har han ret i. Hvornår har du sidst spillet et bilspil med splitscreen? Et skydespil?#14 - Skrevet 15-05-2011 18:05
Jonas skrev:
1 Han siger ikke, at fighting-genren går væk fra lokal multiplayer, han siger at gaming generelt er på vej væk fra det, og det har han ret i. 2 Hvornår har du sidst spillet et bilspil med splitscreen? Et skydespil?
3 Når alle andre genrer konstant forsøger at overbevise folk om, at online multiplayer er vejen frem, kan det ikke undres, at spil med lokal multiplayer (så som fighting) nogle gange bliver ignoreret.
1 Men han nævner det som en grund for at genren dør. Hvilket ikke er rigtigt.
2 Hvornår jeg sidst har prøvet det? Skydespil: warhawk, unreal tounament, halo ect. Bilspil; mairo cart, need for speed serien (hvis man ser bårt fra world), sega køre spillet ect.
Nogle undlader det. Ja, men det er ikke noget inde for kamp gernen.
Tvært imod.
3 Nej, hvis der er noget som burde holde det i live burde det jo lige netop være kamp gernen, som altid har været lokal (nogle med online muligheder). Jeg tror det er gældende for bilspil som need for speed world og skydespil som counterstrike og rpg men aldrig kamp spil.
#15 - Skrevet 15-05-2011 19:07
Apropos unlocking så var det noget andet lidt "sjovt" ved SFIV. Et par af figurerne i spillet var virkelig dumme at skulle unlocke både mht. sværhedsgrad og bare det lige at finde ud af hvordan man gjorde uden at slå det op på nettet. Heldigvis fattede de med SSFIV at det med at unlocke characters i fighting spil generelt egentlig bare er fjollet.