Skrevet 22-06-2011 10:25 - Redigeret 09-09-2012 13:32
Vi elsker alle spil. Del din seneste spiloplevelse her. SPIL!#1 - Skrevet 22-06-2011 10:31 - Redigeret 22-06-2011 11:11
Microsoft fokuserer på mere interaktive reklamer#2 - Skrevet 23-06-2011 16:02
Umidelbart er det bare mere reklame, og jeg tror det vil fejle... Ideen er god nok, men med alt det reklame det allerede har fået, vil der vel ikke ske meget mere i salget.#3 - Skrevet 30-06-2011 23:36 - Redigeret 30-06-2011 23:38
En god artikel, der gennemgår problemerne ved brugen af begreberne "casual" vs. "hardcore". Uanset om man tror, man er interesseret i business-delen af industrien eller ej, så er det et must read, hvis I spørger mig:#4 - Skrevet 01-07-2011 19:11
Valid Pointe. Det er sjovt som Nintendo ikke selv lader til at arbejde med Blue Ocean længere.... Wii var perfekt og beviste præcis hvordan Blue Ocean fungere og satte Nintendo som markedsleder over "bevægelses-gaming". Konkurrenterne er overhoved ikke tæt på Nintendos succes med Wii og alligevel vælger Nintendo at gå væk fra bevægelses spil. Wtf?#5 - Skrevet 01-07-2011 23:33 - Redigeret 01-07-2011 23:41
Nintendo har foretaget så mange sindssyge beslutninger det seneste stykke tid, at selv en fem-årig vil kunne gennemskue, at det går galt før eller siden. Nintendo gør alt, hvad de tilbage i 2006 sagde, at man ABSOLUT IKKE SKULLE GØRE i videospilsindustrien.#6 - Skrevet 02-07-2011 15:11
Wii u kommer til at have mulighed for at kunne bruge wii controllere. Om de vil bruge det til fremtidige multiplayer spil, er ikke helt klart, men i teorien kan man i et golf spil have en wii controller hver og have wii-u controlleren på gulvet og skyde på tur, ligsom i wii sport, blot at man nu kan se golf bolden på jorden. Wii for at se hvad de vil gøre.#8 - Skrevet 07-07-2011 22:11 - Redigeret 07-07-2011 23:26
Iwata - Nintendo willing to spend to make third-party support happen#9 - Skrevet 08-07-2011 00:01
Fair nok - men jeg tvivler personligt på at Lord Of The Rings har været direkte inspirationskilde til Zelda.#10 - Skrevet 08-07-2011 00:06
Nu snakker jeg også om præmisserne. Selvfølgelig er Mario og Alice in Wonderland ikke det samme. Langt fra. Men det er den samme præmis.#11 - Skrevet 08-07-2011 01:49
Alex punkter er også nogle af kravene, der præsenteres i denne video:#12 - Skrevet 08-07-2011 03:29 - Redigeret 08-07-2011 03:30
Alexander Brock Petersen skrev:
At lave videospil er et håndværk, så der skulle gerne være forskel på det, som de professionelle laver og det, som amatørerne laver. Eller det var der engang. Forskellen er nok blevet mindre med årene.
Forskellen er blevet mindre, men om ikke andet er den stadig meget stor. Se engang litle big planet baner. De baner som er i spillet er langt bedre end dem brugere laver, selv om de har samme muligheder.
I dag bliver spil lavet af spilDESIGNERNE, dvs. unge gamere, der er vokset op med videospil og synes, det kunne være sejt, hvis de kunne lave det næste Zelda eller MGS - men blot med deres eget præg i form af kreative ideer. Det har medført at spil ikke på samme måde er et håndværk eller en videnskab.
De har nu også muligheden at se hvor andre har lavet en fejl og har på forhånd en stor viden om branchens spil. Hvor er det dårlige i det? Jeg ser ikke problemet blot at mulihederne er blevet langt større.
Og de skal da slet ikke være inspireret af klassiske fortællinger, der har holdt i hundrede år, "da det ikke er kreativt nok".
Kend dine spil bedre. Det er jo rent ud sagt vrøvl. Spil har stadig basis på begivenheder, historier og fortællinger. SOM DET ALTID HAR VÆRET. Call og duty, og alle krigspil har selføllig masser af krige at inspirre sig af, Okami baserer på en gammel japansk fortælling, Dynasti warrior baserer på gamle krigslegender, og alternative begivenheder, Dead space har taget inspiration fra mord og kiget på billeder af lig, Final fantasy er med tiden i større grad blevet inspirert af krige, stride, diskusioner end nogen sinde før. De har verdens billeder i hovedet. Det kalder jeg inspiration.
Hvis man sammenligner det originale Super Mario Bros. med det seneste Super Mario Galaxy 2, er der en kæmpe forskel. Det originale Mario bygger tydeligvis på en form for matematisk stringent tilgang, der gør, at gameplayet føles universelt og kan spilles igen og igen. Det er tidsløst. Det er måske en lidt abstrakt beskrivelse, men spil, der er bygget sådan, "føles" bare gode og rigtige. Mange andre arkadespil har en lignende følelse.
Jep, men har det ikke også noget med hvor lange spillene er? Jeg orker som oftest ikke genspille et spil jeg ved jeg vil bruge 30 timer på, mens et spil som kirbys dream land kan jeg nemt sætte 1 time af til.
Sådan føles Galaxy 2 ikke. Det føles mere som et spil, der er designet ud fra én bestemt vision, der var aktuelt i 2010, men bliver mindre og mindre interessant, som årene går. Galaxy 2 er skam godt designet og produceret, men er det et godt spil?
Jeg vil så mene at Galaxy 2 er fulkommen tidsløst. Kun ting som simpsons (jeg tænker både som serie og spil) og ligende, mister med tiden sin charme i henholdsvis spil eller afsnit. De forælder fordi de nu tager emner op som har relevans, men som om få år forekommer som ligeyldige. Det kan jeg ikke genkede fra Galaxy serien.
Er det et godt håndværk? Er der tænkt over enhver balance og struktur i spillet eller har man bare designet en masse baner, som man har sat sammen... "Nu skal spilleren bruge Sky Mario. Nu skal spilleren dit. Nu skal spilleren dat"?... Er det matematik eller blot "en kreativ vision"? Jeg siger det sidstnævnte, og derfor føles det ikke så godt som ældre Mario-spil.
Gammel mario: Løb og hop for at nå enden af banen. Ny mario: løb og hop, med side qusest for at nå enden.
Er det virkeligt så slemt at der nu også bliver eksperimenteret med ting som skiller sig ud fra den konstante rytme af hop og rænden?
Det er måske lidt abstrakt beskrevet, men jeg håber, I fanger min pointe. Min pointe er bare, at jo mere spil mister følelsen af at være et "håndværk", jo mindre bliver forskellen mellem amatøragtige spil og professionelle spil. Det er måske i virkeligheden derfor, at spil så hurtigt mister sin værdi i dag - og bliver solgt og købt brugt - i modsætning til for 10-20 år siden.
En virkelig grund til at de mister værdi er at ældre spil stadig findes. Med det mener jeg at de konkurerer nu med sig selv, forstået sådan at det konstant skal være bedre, det skal kunne erstatte og eller suplere hvad der allerede er på markedet. Derfor skal det både prismæssigt og kvalitets mæssigt blive bedre. Det har intet med amartør spil at gøre.
#13 - Skrevet 23-07-2011 11:14
Jeg kom til at tænke over alt det capcom gør i øjeblikket...#14 - Skrevet 23-07-2011 16:26
Lige siden de nægtede at udgive Ace Attorney Investigations i Vesten, har det kun gået ned ad bakke mht. deres beslutninger. Har altid været fan af dem, men jeg er snart ved at miste tiltroen til dem og deres beslutninger.#15 - Skrevet 28-07-2011 23:09 - Redigeret 28-07-2011 23:10
Spørgsmål: Hvad kommer til at ske først?