Skrevet 08-10-2011 21:53
Rent hypotetisk, hvad ville Nintendo være nødt til at gøre for at skabe endnu et spilikon?#1 - Skrevet 09-10-2011 00:55
"Rent hypotetisk, hvad ville Nintendo være nødt til at gøre for at skabe endnu et spilikon?"#2 - Skrevet 09-10-2011 00:58
1. Find et gammelt NES-spil#3 - Skrevet 14-10-2011 19:55
Lave et nyt spil. Og så tage charteren med i et smash bros. spil. Ligsom Olimar. Eller bliver han stadig ikke accepteret?
1. Find et gammelt NES-spil
2. Få hovedkarakteren med i Smash Bros.
3. Genopliv serien, denne gang med 3D-Gameplay
4. ?????
5. Profit!
Jeg vi påstå at Olimar og Kid Icarus(endnu)ikke er i samme liga som Link og Samus. Hvis man prøver at sætte målet for spilikonet til at være en karakter med samme høje fanstatus som Link og Samus virker det som en stor opgave at skabe et nyt spilikon..
Hvis jeg blev bedt om at lave en brainstorm for hvad det kræves at skabe et spilikon med samme status som Link og Samus, er disse punkter nogle jeg ville komme ind på:
- Kvalitet: Jeg tror det er nødvendigt at nå en vis spilkvalitet, som Link, der "gav os" A Link to the Past og Ocarina of Time og Samus, der "tog os igennem" Super Metroid og Metroid Prime. Inden for socialpsykologien snakker man om en haloeffekt(nej, ikke den Halo ), der vil sige at man betragte et andet menneske som overvejende godt og på grænsen til at være ufejlbarlig(hint; "halo" betyder "glorie" på dansk). Det er en slags generaliserende holdning, der sker ved at man danner sig et meget stærkt og godt indtryk, der har svært ved at slippe en bagefter. Om det samme gælder spilkarakterer, kan helt sikkert diskuteres, men hvis det gør, så må det betyde at et spil skal gøre et meget godt og stærkt indtryk på spilleren før vedkommende får lyst til at sætte spilfiguren på en slags piedestal.
- Konsistens(herunder kvantitet): En af grundene til at jeg ikke vil mene at Olimar er lige så højt på den ikoniske rangstie som Link og Samus, er at viften af spil han har været en del af er meget begrænset. Zelda-serien har haft mange forskellige udtryk igennem de sidste 25 år og alle spil har været forbundet af en rød tråd af kvalitet(hvilket dog kan diskuteres, hvilket N-club også vidner om ). Det giver en form for tillid at vide at en serie højest sandsynligt ikke skuffer med sin næste udgivelse - en tillid som jeg tror måske vil smitte af på spillerens følelse af tryghed overfor spilkarakteren.
- Barneøjne: Spilikoner som Mario, Link, Samus osv. er kendetegnede ved er at mange har dannet sig oplevelser med dem som børn tror jeg. Ting jeg elskede i min barndom, som for eksempel Albertes børnealbum "Tjubang Sjokolademand", giver mig stadig en særlig følelse af tryghed og nostalgi når jeg lytter til det i dag. Nostalgi er måske netop et vigtigt nøgleord, hvis man ønsker at skabe et spilikon i samme klasse som Link og Samus. Som Niarn så yndefuldt siger det: "De dage kommer aldrig igen"... Hvordan kan man tilføje nostalgi til en ny spilkarakter? En måde er at sørge for at spillet blandt andet appelerer til børn og unge - så vil tiden hjælpe med resten.
Det er hvad jeg lige kan komme på jeg synes kendetegner de virkelig ikoniske spilfigurer. Jeg synes bare det er interessant at i et ocean af nye og foranderlige spilidéer og koncepter at der stadig er figurer/serier, der står fast plantet i det hele og stadig holder(min egen umiddelbare mening).
#4 - Skrevet 15-10-2011 00:39
Jeg vil våge at påstå, at hovedpersonen fra Assassins Creed-spillene godt kunne gå for et nyt og moderne spil-ikon.#5 - Skrevet 15-10-2011 07:22
Pit fra Kid Icaruas har potentiale, fordi spillet bygger på noget helt fundamentalt: græsk mytologi.#6 - Skrevet 15-10-2011 11:42 - Redigeret 15-10-2011 11:42
The Rolling Western, der blev annonceret til 3DS' eShop under E3, har ikke fået særligt meget omtale, og det er næppe et spil, jeg kunne finde på at købe (tower defence, nej tak), men figuren deri synes jeg er temmelig fed. Hvis spillet bliver en succes, kunne jeg godt forestille mig, at vi ville komme til at se mere til ham.#7 - Skrevet 15-10-2011 17:06 - Redigeret 15-10-2011 17:11
Jeg vil våge at påstå, at hovedpersonen fra Assassins Creed-spillene godt kunne gå for et nyt og moderne spil-ikon.
Det er jeg ikke uenig i. Det første spil fik noget kritik kan jeg huske hvorefter de stødt har forbedret sig af hvad jeg kan læse(det må jeg gå ud fra). Kratos fra God of War-spillene er måske heller ikke et dårligt bud på en moderne spilkarakter, der bevæger sig i nærheden af et ikonstatus.
Pit fra Kid Icaruas har potentiale, fordi spillet bygger på noget helt fundamentalt: græsk mytologi.
Da jeg spillede Kid Icarus for første gang for 3-4 år siden fik jeg også indtrykket af at jeg spillede et spil, der i en anden verden kunne have udviklet sig til en af Nintendos hovedserier. Konceptet er godt og anderledes i forhold til både Metroid, Mario og Zelda. Eftersigende blev Kid Icarus og Metroid udgivet på omkring samme tid til NES og begge spil solgte godt. Da Ninteno valgte at videreføre kun én af serierne til den nye konsolgeneration(SNES) blev Kid Icarus og Metroid stillet op imod hinanden med hver sit Gameboy-spil. Metroid II: Return of Samus solgte bedre en Kid Icarus-spillet og eftersigende er det derfor vi fik Super Metroid og ikke "Super Kid Icarus". Det er lidt sjovt at tænke på
Hvis spillet bliver en succes, kunne jeg godt forestille mig, at vi ville komme til at se mere til ham.
Spillet ser fedt ud, men jeg tror der er langt fra et 3DS download-spil til det Link og Samus har "været igennem".
#8 - Skrevet 15-10-2011 18:44 - Redigeret 15-10-2011 20:36
Der er faktisk flere faktorer til at man kan lave et moderne ikon.#9 - Skrevet 31-10-2011 18:45 - Redigeret 31-10-2011 18:59
Hvis vi forudtager at hvert Nintendo-ikon står for en bestemt type spiloplevelse(måske sådan her: Kirby er let og glad, Link er eventyrlysten, Samus er mørk og tankefuld, etc.), hvilken type spiloplevelse kunne så mangle at blive repræsenteret af et nyt spilikon?#10 - Skrevet 31-10-2011 21:20
Togbis skrev:
1. Find et gammelt NES-spil
2. Få hovedkarakteren med i Smash Bros.
3. Genopliv serien, denne gang med 3D-Gameplay
4. ?????
5. Profit!
Next: Ice Climbers?
#11 - Skrevet 01-11-2011 13:19 - Redigeret 01-11-2011 13:24
For at komme med et bud på et svar til mit eget spørgsmål#13 - Skrevet 13-02-2012 09:08
Spændende! Måske er et nyt super ikon bare ikke nødvendig. Måske er vi mere flygtige i dag end for 20 år siden.#14 - Skrevet 13-02-2012 09:30
Jaksen skrev:
Spændende! Måske er et nyt super ikon bare ikke nødvendig. Måske er vi mere flygtige i dag end for 20 år siden.
Det er også en mulighed. For eksempel er det senmoderne samfund som vi lever i i dag er eftersigende kendetegnet ved en større fragmentering og "tabet af de store fortællinger".
Det er en god pointe synes jeg at ikoner måske ikke længere kan opstå i samme format som før, nu hvor de kulturelle rammer har ændret sig. Ligesom en perle har brug for at blive formet i en østers har ikoner måske brug for at blive formet af en bestemt type samfund.
#15 - Skrevet 15-02-2012 23:33
Hvordan mon nintendo ville designe Ballon kid fra balloon fight i et nyt spil?