Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Load spil fra extern hard...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Epic Mickey

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 21-11-2010 12:14 - Redigeret 21-11-2010 12:14

Jeg lige set nogle videoer , hvor der er en, der spiller Epic Mickey fra starten af. Uhh, det ser godt nok ikke særlig spændende ud. Alt for mange mellemsekvenser og stoppen op på grund af tale ("Hey! Listen!). Selve gameplayet virker bare kedeligt, hvor man skal hoppe lidt rundt og male eller viske en masse ting ud, som designeren på forhånd har bestemt sig for.

Det er endnu en spildt mulighed for at skabe noget stort på Wii. Jeg ved, at Disney har økonomiske problemer, så vi får næppe et ordentligt Disney-spil at se igen foreløbeligt.

Anyway. Spillet lander snart i de danske butikker, så det kunne være interessant at høre andres meninger, når de prøver det eller ser mere af det.

Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 21-11-2010 12:26

Det er vist ikke helt unormalt at mange nyere spil starter ud med at styre en ved hånden for senere at give dig løse tøjler, så det undrer mig egentlig ikke, at spillet stopper så tit i netop de videoer du linkede til, som ligner begyndelsen af spillet. Om det er irriterende eller ej synes jeg afhænger lidt af, hvor godt spillet udfører det.

Jeg er lidt fristet til at købe det fordi det er så billigt, og fordi jeg altid har været glad for Disney. Kan personligt ikke rigtig bedømme noget ud fra videoer.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 21-11-2010 12:41

Jeg vil virkelig gerne købe det, men alt hvad jeg ser fra spillet, får mig kun til at synes mindre og mindre om det.

Jeg er også rigtig glad for Disney. Jeg havde håbet på, at Spector og co. ville lave noget, der skilte sig ud fra mængden, og ikke mindede om alt det andet på markedet p.t., men var mere old school i gameplayet og sit udtryk. Disney havde en storhedstid i starten af 90'erne takket være Capcom, der lavede tonsvis af gode spil til NES og Sega Mega Drive. Desværre minder Epic Mickey slet ikke om dem. I stedet ligner det det et generisk platformsspil til PS2. Ja, det ligner faktisk Sly 3 blot med Mickey Mouse i hovedrollen.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 21-11-2010 13:01 - Redigeret 21-11-2010 13:04

Hm, er der noget galt med Sly 3? Smiley

Nå men jeg har i hvert fald bestilt både Epic Mickey og The Sly Collection (on an unrelated note), men jeg kan desværre ikke fortælle jer om det inden d. 26., da lanceringsdatoen blev ændret umiddelbart efter jeg bestilte mit eksemplar.
Til gengæld kan I høre lidt om, hvad LTWW synes om det:
http://smashbros.dk/viewtopic.php?pid=25202#p25202

Men jo, synes også det er en skam, at der skal tutorial levels og alt sådan noget med i så mange spil nu om dage. Ikke nok med at de er irriterende, de gør også spil ulidelige at komme i gang med igen, hvis starter forfra en gang.


LinkTheWindWaker
LinkTheWindWaker

3011
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 21-11-2010 13:10 - Redigeret 21-11-2010 13:17

Der er ikke specielt mange mellemsekvenser, og faktisk er de ganske gode og holder en fin tegnefilms-stil. Desværre er der ingen indtalt lyd, så det hele skal læses, og det er faktisk lidt af et problem, fordi underteksternes hastighed ofte ikke svarer til mundbevægelserne. Det er nemlig nogle gange lidt svært at nå at læse det hele.

Spillet er på ingen måder fantastisk rent gameplay-mæssigt. Det føles på mange punkter temmelig gammeldags med et halvdårligt kamera og tonsvis af fetch quests. De første mange verdener føles også ret tomme og kedelige, især når man tænker på Disneys ellers sprudlende og magiske verdener.

Når dét så er sagt, er Epic Mickey et spil, som handler om nostalgi. Hvis man ikke bryder sig synderlig meget om Disney generelt, er dette nok ikke spillet for én, man er man fan af Disneys figurer, og har man mod på at prøve en unik og anderledes cocktail, er Epic Mickey bestemt et spændende bekendtskab. Det er ikke noget børnespil, som man kunne fristes til at tro, men holder en fin grænse mellem det yngre og ældre publikum.

Eksempelvis er det sjovt at kunne nikke genkende til nogle af de gamle tegnefilmsklassikere, som Mickey kommer igennem. Om nostalgien er nok til at holde hele oplevelsen igennem, skal jeg ikke kunne sige, da jeg kun har spillet det i tre-fire timer indtil videre.

Grafisk er det flot, set i forhold til Wii'ens kapacitet, og male-mekanikken fungerer udmærket. Jeg er dog stadig meget i tvivl om hele konceptet med at have moralske valg (red person X, eller snyd person X og få en skattekiste), som indtil videre virker temmelig overfladisk og ensidigt. Men på den anden side er det en god light-udgave af et koncept, som selv spil som Mass Effect stadig har problemer med rigtig at tackle.

Alt i alt har jeg svært ved rigtig at danne en mening om Epic Mickey endnu. Jeg elsker hele tankegangen om, at Warren Spector har fået lov til at dykke ned i Disneys hemmelige arkiver, og det er virkelig fedt at genkende mange ægte Mickey-merchandise som tegneserier, Mickey-ure, NES-cartridges madkasser, osv. Hell, bare sådan noget som at hver filmlærred, der fungerer som en portal á la malerierne i Super Mario 64, viser de rigtig intro-billeder fra Mickey Mouse-filmene, er sgu lidt sjovt at opleve i et spil til Wii.

På den anden side er spillet som sagt ikke noget videre specielt, hvis man skærer hele universet og historien væk. Men hvorfor skulle man også gøre dét? Spillet skal opleves som en samlet pakke, og selvfølgelig er der både gode og dårlige ting. Spørgsmålet er så bare, hvad man vælger at prioritere højest i sådan en situation.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 21-11-2010 13:31 - Redigeret 21-11-2010 13:32

Tak fordi du gider at dele dit indtryk af spillet med os andre, LTWW.

Desværre synes jeg din beskrivelse viser, hvad der er galt med videospilsindustrien lige p.t. Der er blevet brugt et forholdsvis stort budget på Epic Mickey. Grafikken er flot, man er dykket ned i Disneys historie og man har mange tegnefilmsreferencer med. Endvidere er der gode mellemsekvenser, der er minder om de gamle tegnefilm, og vi kunne blive ved. Men er gameplayet godt? Er spillet sjovt at spille? For mig og se virker det meget, meget kedeligt, og du virker heller ikke til at være fuld af begejstring over gameplayet. Når en passioneret og interesseret gamer som dig ikke er begejstret, så kan jeg garantere for, at de mere traditionelle gamere heller ikke bliver det. Mit bud er derfor, at spillet ikke kommer til at klare sig særlig godt.

Og det er en skam. Disney-universet er så oplagt at lave videospil over. Mickey Mouse er en figur, der kan appellere til gamere i alle aldre - ligesom Mario. Men som sagt har Disney Interactive udtalt at de vil satse mindre på videospil i fremtiden, fordi det ikke er økonomisk fordelagtigt for dem, som det ser ud nu. Hvis Epic Mickey var lavet rigtigt, kunne det har været et spil, der havde givet Disney succes, og derved givet os flere Disney-spil i fremtiden.


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 21-11-2010 13:39

Det lyder ret middelmådigt og generisk (gameplaymæssigt) - hvilket egentlig også var mit indtryk lige siden de første screenshot. Skuffende, især det rigtig spændende koncept art taget i betragtning.


LinkTheWindWaker
LinkTheWindWaker

3011
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 21-11-2010 13:40 - Redigeret 21-11-2010 14:04

Kan godt se, hvad du mener, Alexander, men lige netop med dette spil er det, tror jeg, ikke så sort-hvidt som "godt gameplay" eller "ikke godt gameplay". Det er svært at sætte konkrete ord på, men jeg vil ingenlunde blåstemple Epic Mickey som et "spændende koncept, men dårlig udførsel", selvom det kan virke nærliggende. Det har en grad af "det generiske gameplay" i sig, det indrømmer jeg, men det er ikke det hele. En stor del af nok udviklernes kærlighed til kildematerialet, som skinner igennem.

Spillet fungerer meget ligesom Super Mario Galaxy/Sunshine, og dét skal der nok være folk, som synes godt om. Epic Mickey er et spil, der efter min overbevisning kan appellerer til flere målgrupper samtidig: Dem (typisk yngre), som blot synes, at det er sjovt at hoppe rundt med Mickey Mouse, samt dem (typisk ældre), der er vant til denne type spil og måske keder sig en smule rent gameplay-mæssigt, men stadig kan værdsætte Disney-universet og spillets ret unikke design.

Jeg ved ikke, om Disneys senere udtalelser om økonomi og investeringen inden for spiludvikling har haft nogle indflydelse på udviklingen af Epic Mickey. Faktisk startede Junction Point med at lave det som multiplatform-spil, men på et tidspunkt besluttede man sig for udelukkende at fokusere på Wii. Selvom jeg ville elske at spille det i HD, tror jeg, at dette var et fornuftigt valg at tage.

Alligevel er det svært helt at sætte en finger på spillet. Det er i hvert fald ikke et typisk cash-in spil, hvilket kan ses bare på coveret, hvor den berømte mus ses bagfra og ikke forfra, som man ville forvente. Jeg værdsætter helt klart den anderledes tilgang til franchisen, men om det i sidste ende havde været mere rentabelt at lave et stereotypisk cover med Mickey Mouse og massevis af børnevenlige farver, skal jeg ikke kunne sige. Jeg håber blot, at spillet også kommer til at sælge på grund af navnet. Mange forældre vil uden tvivl overveje at give deres børn et Mickey Mouse-spil i julegave. Børnene vil så, måske let overrasket, opdage, at dette ikke er et typisk licens-spil, men faktisk har en grad af dybde i sig; spillet kan på den måde være en introduktion til, hvad spilmediet også kan byde på i stedet for de traditionelle skabelonskåret licens-titler.

EDIT: Jeg har som sagt kun spillet ganske få timer af spillet, og det lader til at være temmelig stort, så jeg skal ikke kunne sige, om tingene ændrer sig på et senere tidspunkt.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 21-11-2010 14:12 - Redigeret 21-11-2010 14:15

Link-The-Wind-Waker skrev:
Epic Mickey er et spil, der efter min overbevisning kan appellerer til flere målgrupper samtidig: Dem (typisk yngre), som blot synes, at det er sjovt at hoppe rundt med Mickey Mouse, samt dem (typisk ældre), der er vant til denne type spil og måske keder sig en smule rent gameplay-mæssigt, men stadig kan værdsætte Disney-universet og spillets ret unikke design.


Jeg er i hvert fald glad for, at jeg var barn i starten af 90'erne og ikke i 2010, for jeg har svært ved at se det sjove i spillet fra et barns perspektiv. Epic Mickey kommer ikke i nærheden af eksempelvis Chip'n'Dale, Darkwing Duck og Duck Tales til NES eller Aladdin, Lion King, The Magical Quest Starring Mickey Mouse til SNES. Og så har jeg ikke engang nævnt nogle af titlerne til GameBoy eller SEGAs konsoller. Jeg vil sågar mene, at nogle af de Disney-spil, der er blevet lavet til PS2, er mere spændende at spille for børn end Epic Mickey.

Så er der de lidt "ældre gamere". Som sagt bliver det i hvert fald ikke de mange millioner af gamere, som elskede Disney-klassikerne i 90'erne, der køber Epic Mickey, for det minder slet ikke om de gamle spil - hverken i stil eller i kvalitet.

Tilbage har vi den lille gruppe af "hardcore gamere" som os herinde. De sidste par år har vist, at hvis man i videospilsindustrien kun appellerer til denne gruppe, så får man det økonomisk svært, fordi der er for få af dem. Når man så samtidig kan se, at mange af os herinde reagerer negativt på Epic Mickey, fordi vi synes, at spillet virker for generisk og kedeligt, så tror jeg, man får problemer med at sælge mange kopier af spillet.

Link-The-Wind-Waker skrev:
Jeg ved ikke, om Disneys senere udtalelser om økonomi og investeringen inden for spiludvikling har haft nogle indflydelse på udviklingen af Epic Mickey. Faktisk startede Junction Point med at lave det som multiplatform-spil, men på et tidspunkt besluttede man sig for udelukkende at fokusere på Wii. Selvom jeg ville elske at spille det i HD, tror jeg, at dette var et fornuftigt valg at tage.


Det var et klogt valg at satse på Wii, da det er den eneste konsol, der klarer sig nogenlunde. Problemet er, at JP - som så mange andre - ikke har forstået, at hvis man laver et spil til Wii-konsollen, skal spillet også afspejle konsollens værdier. Det hjælper ikke noget at sige "Nu smider vi Epic Mickey på Wii, fordi konsollen er utrolig populær", hvis man ikke forstår, hvad det er majoriteten af konsollens brugere kan lide af spilværdier. Og Epic Mickey repræsenterer ikke Wii'ens værdier, det kunne ligeså godt være udgivet på HD-tvillingerne i stedet.


LinkTheWindWaker
LinkTheWindWaker

3011
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 21-11-2010 14:20 - Redigeret 21-11-2010 14:22

Nu er der jo faktisk en del "intermezzo-levels", hvor man i 2D-stil hopper igennem baner taget direkte fra de klassiske tegnefilm. Disse levels er ikke noget videre specielt, men de giver i hvert fald en følelse af de gode, gamle spil, som jeg også var rigtig glad for i sin tid.

Derudover vil jeg mene, at spillet gør fint brug af Wii Remoten. Faktisk ville det være ekstremt trægt at skulle male med en almindelig controller. Selvfølgelig kunne spillet have godt af endnu mere hardware-kraft, men alt i alt synes jeg, at man har gjort det godt. Jeg har i hvert fald ikke nogen fornemmelse af, at spillet "bare" er blevet smidt på Wii for at tjene ekstra mange penge. Derimod befinder genren og universet sig rigtig godt på en Nintendo-maskine efter min mening.

Op til spillets release har jeg på intet tidspunkt set nogle trailers eller behind-the-scenes fra spillet, udover hvad der blev vist frem til E3. Men nu er jeg begyndt at kigge lidt på GameTrailers, og det slår mig, hvor mange verdener, der tilsyneladende er i spillet. Jeg genkender kun ganske få ting, som jeg selv har spillet i løbet af de omtrent fem timer, så det slår mig, at der er en del mere indhold på disken, end jeg ellers havde forventet Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 22-11-2010 01:12

Har I spillet nogen af Warren Spectors spil? Jeg spørger bare så jeg ved hvor I kommer fra.

Jeg går ud fra at spillet kun er så streamlined i starten af spillet for at få koncepterne på plads. Epic Mickey er et spil jeg glæder mig enormt meget til. Jeg tror ikke det er spil hvor udfordring er den største faktor, men snarere indlevelse og underholdning og jeg tror det bliver meget klarere for os hver især når vi selv er nået et stykke ind i spillet. Med mindre selvfølgelig at spillet ikke holder hvad det lover, hvilket jeg ikke ser som en væsentlig risiko, med både Spector og Disney ved roret og flere år i produktion.

Jeg tror det bliver SJOVT og måske hvad der for mig er de to vigtigste beskrivelser for god underholdning, om end det handler om tekst, musik, film eller spil: Originalt og vellavet.


LinkTheWindWaker
LinkTheWindWaker

3011
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 22-11-2010 11:43

Har kun spillet Deus Ex i ganske få timer, men ellers har jeg ikke rigtig nogen førsthåndserfaringer med Warren Spectors spil.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 22-11-2010 14:26 - Redigeret 22-11-2010 14:32

Ok. Det bliver spændende at høre om du kommer til at opleve punkter med frie valg på bedre og mere flydende måder længere inde i Epic Mickey.

Jeg elskede Deus Ex for den enorme frihed det gav til at løse forskellige opgaver. Når min storebror og jeg spillede det hver for sig på samme tidspunkt, var det tydeligt at vi havde vidt forskellige oplevelser med det på grund af de forskellige valg vi tog.


Abild
Abild

7
Offline
Level: 9 (Bob-omb)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 22-11-2010 15:58 - Redigeret 22-11-2010 15:59

Well. Jeg har ikke rigtig lyst til en lænere eskapade, men jeg vil da lige, for en god ordens skyld, skrive mine første indtryk af spillet ned.

Kameraet er ikek godt, det virker trægt og gammeldags. Det er sådan set mit primære kritikpunkt. Til gengæld gør det spillet lidt sværere, så det kan vel veje lidt op for det haha.

Bortset fra det, synes jeg spillet er rigtig fedt. Måske ikke noget banebrydende rent gameplay-mæssigt, men det meste er sgu solidt nok lavet, og nostalgi-faktoren er i top.
Desuden kan jeg egentlig meget godt lide "valgsystemet". Men jeg havde så heller ikke læst noget som helst om spillet inden, så for mig har det bare været en ekstra bonus.
En af de ting, som jeg bemærkede det kunne bruges til, var, at det kan fjerne problematikken mellem dem, der gerne vil hurtigt igennem, og dem, der gerne vil bruge god tid på spillet. Jeg sad og spillede det med tre andre, og vi havde på et tidspunkt en opgave, som vi ikke kunne løse (vi kunne ikke finde den sidste genstand). Heldigvis kunne man så klare den på en anden, og meget nememre, måde, som vi indledningsvist ellers havde fravalgt. Det synes jeg er ret smart, for os, som ikke er så gode haha..

Plottet er egentlig også ret cool, og jeg kan godt lide persongalleriet og de cutscenes der er Smiley

Oh well.. Altså, jeg kan skide godt lide spillet. Jeg fik lige unlocked en gammel tegnefilm med Oswald her i går, og den var vildt underholdende haha Smiley

Desværre har jeg lovet min bror, at jeg ikke vil spille videre uden ham, så jeg må vente til på torsdag Smiley


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 22-11-2010 16:20

Hvordan fungerer disse valg? Er de eksplicit fremlagt for spilleren?


LinkTheWindWaker
LinkTheWindWaker

3011
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 22-11-2010 17:48 - Redigeret 22-11-2010 17:51

Hassus skrev:
Ok. Det bliver spændende at høre om du kommer til at opleve punkter med frie valg på bedre og mere flydende måder længere inde i Epic Mickey.

Jeg elskede Deus Ex for den enorme frihed det gav til at løse forskellige opgaver. Når min storebror og jeg spillede det hver for sig på samme tidspunkt, var det tydeligt at vi havde vidt forskellige oplevelser med det på grund af de forskellige valg vi tog.



Jeg har som sagt ikke spillet Deus Ex nok til at kunne udtale mig her, men jeg har læst, at andre, som også har spillet Epic Mickey, mener, at det bestemt ikke kan sammenlignes med den store frihed, som Spectors tidligere fremlagde.

Ganske vist er Epic Mickey bane-mæssigt ret åbent, og man kan selv bestemme, hvilken rækkefølge, man udfører nogle af opgaverne i (eller om man overhovedet gider at udføre dem), men det er vist også det. På det punkt føles Epic Mickey meget som Banjo-Kazooie, synes jeg.

Abild skrev:
Oh well.. Altså, jeg kan skide godt lide spillet. Jeg fik lige unlocked en gammel tegnefilm med Oswald her i går, og den var vildt underholdende haha Smiley


Ja, det er ret cool, at man kan unlocke to sort-hvid tegnefilm i spillet. Jeg sad selv og undrede mig over, hvor man IKKE havde gjort brug af denne mulighed, indtil at jeg fandt ud af, at man faktisk kan købe sig til to tegnefilm hos en person i main hub-verdenen. Dog lidt trist at der ikke er flere end to, men det er trods alt bedre end ingenting.

Alexander Brock Petersen skrev:
Hvordan fungerer disse valg? Er de eksplicit fremlagt for spilleren?


De præsenteres meget eksplicit, hvor man for det meste kun har to valg, som er ret entydige hver især. Man skal derfor ikke forvente de store etiske dilemmaer her.