Skrevet 30-01-2010 15:34 - Redigeret 30-01-2010 15:43
Diskussionen fra Zelda-tråden fortsætter her:Alexander Brock Petersen skrev:
Dingler >> NSMBW er et fantastisk spil. Det er det spil i år, jeg har brugt mest tid på, selvom jeg har haft fingre i fine titler som Batman, Uncharted 2 og Assassin's Creed II. At kalde NSMBW for et SMB3 rip-off er direkte diskrimerende mod videospil. Kald det i stedet New Super Mario Bros. 5. Jeg synes, at NSMBW er undervurderet, og al den kritik der har været blandt hardcore gamere (jeg siger ikke nødvendigvis dig), kan jeg slet ikke tage seriøs. Det er ren skær arrigskab over, at et 2D-spil allerede har formået at sælge mere end det flotte Super Mario Galaxy samt udsælge alle hardcore-titler pånær MW2 i 2009.
I forhold til din kritik af manglende indhold er jeg ikke enig. Nintendo har problemer med manglende indhold i nogle af deres spil, se blot hvordan Wii Music og Animal Crossing fejlede i 2008. NSMBW har masser indhold, men det ligger i de interessante valg, man kan foretage sig i selve gameplayet. Men det kræver nok en større diskussion og gennemgang af, hvad indhold i videospil egentligt er. Den tager vi lige en anden gang.
Jeg forstår ikke, hvorfor du først nævner Wii Sports, Wii Fit og så Mario Kart Wii, for derefter at konkludere, at de fleste spil fejler på grund af motion control. For mig viser de titler, at det især er motion control, der appellerer til forbrugeren, hvis den vel og mærket er udført ordentligt.
Og jeg vil absolut ikke mene, at jeg har fanboy-briller på. Det burde du vide både fra min tid på N-Touch og Kamino.
Men hov. Tilbage til Zelda. Jeg tror, vi er ved at være enige. Så længe vi konkluderer, at manglende HD er det mindste problem, som den legendariske serie kæmper med lige nu.
Dingler_ skrev:
Jeg er kun glad for NSMB har klaret sig så fint som det har, hvis det stod til mig skulle vi tilbage til 2D for evigt. Men det er og bliver i store træk et SMB3-ripoff, hvis du ikke kan se det, er det for lang tid siden du har haft NES'en til. Alle verdenerne er ens og endda i samme rækkefølge, enormt mange fjender som KUN er blevet set i SMB3 er pludselig tilbage i NSMBWii, og minsandten om ikke også alle bosserne (et par få undtaget) i spillet er tro kopier af bosserne i det fabelagtige SMB3. Jeg har på intet tidspunkt sagt NSMB er dårligt, slet slet ikke, det er et af de bedste spil jeg spillede i 2009, men det er alt alt for hyped i forhold til hvad man rent faktisk får, hvilket er; Et brushed-up SMB3 med multiplayer og collectables. Granted multiplayer øger altid replay value for et spil, men når man har brugt en uge på at lære alle banerne og har samlet alt, er der ikke meget mere tilbage i denne titel end at tilbyde venner og familie et nostalgitrip af de bedre.
Hvordan du kan bruge længere tid på NSMB end Uncharted2 forstår jeg ikke, medmindre du samler alle star coins på alle profiler, sletter profilerne og gør det igen.
Men det må være en diskussion til en anden gang ven - jeg tror nu ikke vi ligger så fjernt fra hinanden som det lyder på papir.
Michael skrev:
For mig at se, er NSMB Wii netop det alle SMB3-fans har ventet på. Jeg har personligt selv brugt utrolig meget af min tid på SMB3, og det bliver for mit vedkommende aldrig kedeligt at finde frem.
Da jeg for første gang prøvede NSMB Wii i den lokale Elgiganten, kunne jeg virkelig ikke holde op med at smile. Det var lige ved at gå hen og blive pinligt, så glad så jeg ud, mens jeg spillede de første baner af spillet igennem.
Alle der har læst bare en lille del af mine posts på sider som N-club og N-Gamez, ved hvor meget jeg har foragtet Wii'en, og hvor meget jeg forbander de mange washed-up crapware titler vi dag ud og dag ind må finde os i. Mario Galaxy var et OK spil i min bog, det var ikke super eller fedt, men OK, det samme kan jeg sige om Nintendos to håndholdte Zelda DS-titler.
Generelt har jeg hadet Nintendo i denne generation. Men jeg kan lige så godt afsløre, at jeg hurtigt fik lånt en Wii af en ven og købt NSMB Wii, og det har været en fantastisk fornøjelse at sidde og få den samme, rare følelse man fik af at spille oldschool Mario - og det er som om alt mit had til Nintendo lige så stille er svundet ind.
Jeg elsker NSMB Wii, og selvom det langt fra er det bedste spil jeg har prøvet i 2009, så har jeg ikke nydt et spil så meget som det.
Dingler: Det samme kan vel siges om Uncharted 2. Jeg har aldrig set et spil ligne sin forgænger så meget som Uncharted 2. Ser man bort fra den polerede grafik - og den noget kedsommelige multiplayer - kunne singleplayer-delen lige så godt være smidt ind som DLC. Der er intet nyt under solen at hente der, men det er så ligegyldigt som det nu og engang kan være, for gameplayet i Uncharted var rigtig godt. Man behøver ikke opfinde den dybe tallerken hver gang man arbejder på et nyt spil, og det er netop derfor vi nok også skal få et Uncharted 3 og tilmed 4 at se - for Naughty Dog kan deres kram.
Michael >> Hvis du elsker NSMBW og der ikke er andre spil i 2009, som du har nydt så meget, hvordan kan det så ikke være det bedste? Det forstår jeg slet ikke. Det bedste spil er vel det spil, man har den bedste oplevelse med?
I forhold til Uncharted 2: Jeg købte det, da det kom ud, og jeg gennemførte det. Det er et fantastisk flot spil med meget flotte mellemsekvenser, men det bedste spil i 2009? Slet ikke. Efter et par timer inde i det, begyndte jeg at kede mig og længtes blot efter at få det gennemført, så jeg stadig kunne nå at sælge det tilbage til GameStop og få en rimelig pris for det. Det var ikke synderligt sjovt at spille. Slet ikke i sammenligning med NSMBW.
Får vi Uncharted 3 og 4 at se? Det gør vi nok, men det viser bare udviklernes problem. Uncharted 2 solgte dårligt. Et par millioner er ikke godt for spil, der har kostet så meget at udvikle. Det var det samme, der skete med GTA IV. Udråbt som det helt store spil, der skulle overgå alt. Det skete ikke. Forbrugeren er bare ikke interesseret nok i disse typer spil. Og det burde efterhånden være tydeligt. Derfor er det så underligt at se, hvordan hele industrien, især anmelderne, gik fuldstændig i ekstase, da Uncharted 2 udkom. Havde de ikke lært noget af, hvordan det var gået GTA IV og MGS4. Matt C. fra IGN gik så vidt, at han skrev en artikel om, hvordan Uncharted 2 kunne rede hele industrien.
Min pointe er blot, at så dyre og så store spil kan ikke blive ved med at sælge så lidt. Udviklerne og udgiverne kan ikke holde til det i længden. Derfor er der også røde tal over alt i industrien.
Nintendo er et af de få spilfirmaer, der har opdaget, hvor galt det kan gå på sigt. Derfor har de ændret kurs.
#1 - Skrevet 30-01-2010 15:52
Alexander: En stor del af den nydelse jeg får fra NSMB Wii kommer af, at jeg får den gode følelse af nostalgi fra min tid med SMB3. Jeg får helt klart også mere ud af NSMBW, end mine venner gør, der aldrig har været gode til 2D Mario.#2 - Skrevet 30-01-2010 16:11
NSMBW er ikke "bare" endnu et Mario-spil, hvis du spørger mig. Det er sjovt, at mange anmeldere og såkaldte "hardcore" gamere forsøger at nedgøre NSMBW ved at antyde, at det er et nemt spil at lave. Det er absolut ikke et nemt at lave. Det kræver megen tæft at lave en spiloplevelse som den, man får i NSMBW. Det er hundrede procent spildesign - godt spil design vel og mærket. Hvis der er noget, der er nemt, må det være at lave spil, der gemmer sig i animationer, dårlige historier og trophies.#3 - Skrevet 30-01-2010 16:42
Jeg forstår så til gengæld ikke hvordan du kan vælge at se bort fra NSMB DS, da det har mindst lige så meget "SMB"-feel over sig, som Wii-versionen har, hvis ikke mere. At man tilføjer en propelhat og et pingvinkostume, og en anelse højere opløsning til et DS-spil, blot for at smække det ud med et Wii-label på, gør ikke et spil "smukt designet".#4 - Skrevet 30-01-2010 18:12
Lidt mærkeligt ikke at tælle NSMB DS med, ja.#5 - Skrevet 30-01-2010 18:14 - Redigeret 30-01-2010 18:15
Dit indlæg viser problematikken ved at anskue spildesign udfra modes, opløsning og "umiddelbare" features.#6 - Skrevet 30-01-2010 18:30 - Redigeret 30-01-2010 18:32
Nu skal du passe på, du ikke kaster udtalelser efter mig, jeg endnu ikke har ført ud i lyset.#7 - Skrevet 31-01-2010 01:28 - Redigeret 31-01-2010 01:31
Jeg tror, det giver sig selv, at gode spil sagtens kan være gode, hvis de har god grafik.#8 - Skrevet 31-01-2010 01:56
Jeg ved ikke om det er fordi du rusher dig ud i et indlæg, men det går i hvert fald flere gange galt for dig mht. Uncharted 2.#9 - Skrevet 31-01-2010 02:09 - Redigeret 31-01-2010 02:11
Jeg ved ikke, hvorfor du bliver ved med at bruge ordet "fanboy"? Jeg kan ikke rigtig se, hvilken sammenhæng det har? Jeg er mere interesseret at analysere, hvad den gængse forbruger/spiller er interesseret i. Videospil rækker udover os, der diskuterer det på diverse spilfora. Vi er faktisk et mindretal, selvom vi af og til har svært ved at acceptere det. Måske er det netop derfor, at vi kalder alle andre end os for "non-gamers"?#10 - Skrevet 31-01-2010 02:30 - Redigeret 31-01-2010 02:33
Der er vel ingen grund til at beskue alle udtalelser iført en tinfoil hat. Spillet har solgt godt, sælger stadig godt, og så har det netop også været med til at øge salg af PS3-konsoller. Dét at spil som Uncharted 2 udkom på det tidspunkt, og at verden fik øje for PS3'eren i forbindelse med PS3 Slim - og dermed det permanente prisnedslag på PS3, viser nemlig hvor godt et job Uncharted 2 har gjort.#11 - Skrevet 31-01-2010 02:53 - Redigeret 31-01-2010 02:55
Det var nok nærmere prisnedsættelsen, der solgte PS3'er fremfor Uncharted 2. Du har ret i, at PS3 oplevede et boom i den periode, også fordi de kørte en dyr marketingskampagne, men effekten er vist ved at forsvinde igen.#12 - Skrevet 31-01-2010 03:15 - Redigeret 31-01-2010 03:16
Jeg er helt enig mht. GTA V. Der skal virkelig ske mirakler, hvis Rockstar skal nå at vende skuden. Det er så her jeg burde have et smart catchphrase, eller modargument klar, men faktum er, at 18 millioner solgte eksemplarer af et spil, til en konsol, der roughly har solgt 120 millioner er fandens godt gået. Den hænger på mig, det havde jeg ikke taget højde for.#13 - Skrevet 31-01-2010 03:19 - Redigeret 31-01-2010 03:22
Jeg synes det er en anelse unfair at du sammenligner GTA: SA's salg med GTA:IV uden at tage højde for hardwaresalg.#14 - Skrevet 31-01-2010 11:28
^ Jeg tænkte præcist det samme, da jeg læste det.#15 - Skrevet 01-02-2010 11:25
Jeg gider ikke til at skrive et længere indlæg, men der er vel også en form for logik i at Mario sælger så meget som det gør - se i forhold til antallet solgte konsoller.