N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Diskussion om NSMBW og Uncharted 2

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 30-01-2010 15:34 - Redigeret 30-01-2010 15:43

Diskussionen fra Zelda-tråden fortsætter her:

Alexander Brock Petersen skrev:
Dingler >> NSMBW er et fantastisk spil. Det er det spil i år, jeg har brugt mest tid på, selvom jeg har haft fingre i fine titler som Batman, Uncharted 2 og Assassin's Creed II. At kalde NSMBW for et SMB3 rip-off er direkte diskrimerende mod videospil. Kald det i stedet New Super Mario Bros. 5. Jeg synes, at NSMBW er undervurderet, og al den kritik der har været blandt hardcore gamere (jeg siger ikke nødvendigvis dig), kan jeg slet ikke tage seriøs. Det er ren skær arrigskab over, at et 2D-spil allerede har formået at sælge mere end det flotte Super Mario Galaxy samt udsælge alle hardcore-titler pånær MW2 i 2009.

I forhold til din kritik af manglende indhold er jeg ikke enig. Nintendo har problemer med manglende indhold i nogle af deres spil, se blot hvordan Wii Music og Animal Crossing fejlede i 2008. NSMBW har masser indhold, men det ligger i de interessante valg, man kan foretage sig i selve gameplayet. Men det kræver nok en større diskussion og gennemgang af, hvad indhold i videospil egentligt er. Den tager vi lige en anden gang.

Jeg forstår ikke, hvorfor du først nævner Wii Sports, Wii Fit og så Mario Kart Wii, for derefter at konkludere, at de fleste spil fejler på grund af motion control. For mig viser de titler, at det især er motion control, der appellerer til forbrugeren, hvis den vel og mærket er udført ordentligt.

Og jeg vil absolut ikke mene, at jeg har fanboy-briller på. Det burde du vide både fra min tid på N-Touch og Kamino.

Men hov. Tilbage til Zelda. Jeg tror, vi er ved at være enige. Så længe vi konkluderer, at manglende HD er det mindste problem, som den legendariske serie kæmper med lige nu.



Dingler_ skrev:
Jeg er kun glad for NSMB har klaret sig så fint som det har, hvis det stod til mig skulle vi tilbage til 2D for evigt. Men det er og bliver i store træk et SMB3-ripoff, hvis du ikke kan se det, er det for lang tid siden du har haft NES'en til. Alle verdenerne er ens og endda i samme rækkefølge, enormt mange fjender som KUN er blevet set i SMB3 er pludselig tilbage i NSMBWii, og minsandten om ikke også alle bosserne (et par få undtaget) i spillet er tro kopier af bosserne i det fabelagtige SMB3. Jeg har på intet tidspunkt sagt NSMB er dårligt, slet slet ikke, det er et af de bedste spil jeg spillede i 2009, men det er alt alt for hyped i forhold til hvad man rent faktisk får, hvilket er; Et brushed-up SMB3 med multiplayer og collectables. Granted multiplayer øger altid replay value for et spil, men når man har brugt en uge på at lære alle banerne og har samlet alt, er der ikke meget mere tilbage i denne titel end at tilbyde venner og familie et nostalgitrip af de bedre.
Hvordan du kan bruge længere tid på NSMB end Uncharted2 forstår jeg ikke, medmindre du samler alle star coins på alle profiler, sletter profilerne og gør det igen.

Men det må være en diskussion til en anden gang ven Smiley - jeg tror nu ikke vi ligger så fjernt fra hinanden som det lyder på papir.



Michael skrev:
For mig at se, er NSMB Wii netop det alle SMB3-fans har ventet på. Jeg har personligt selv brugt utrolig meget af min tid på SMB3, og det bliver for mit vedkommende aldrig kedeligt at finde frem.

Da jeg for første gang prøvede NSMB Wii i den lokale Elgiganten, kunne jeg virkelig ikke holde op med at smile. Det var lige ved at gå hen og blive pinligt, så glad så jeg ud, mens jeg spillede de første baner af spillet igennem.

Alle der har læst bare en lille del af mine posts på sider som N-club og N-Gamez, ved hvor meget jeg har foragtet Wii'en, og hvor meget jeg forbander de mange washed-up crapware titler vi dag ud og dag ind må finde os i. Mario Galaxy var et OK spil i min bog, det var ikke super eller fedt, men OK, det samme kan jeg sige om Nintendos to håndholdte Zelda DS-titler.

Generelt har jeg hadet Nintendo i denne generation. Men jeg kan lige så godt afsløre, at jeg hurtigt fik lånt en Wii af en ven og købt NSMB Wii, og det har været en fantastisk fornøjelse at sidde og få den samme, rare følelse man fik af at spille oldschool Mario - og det er som om alt mit had til Nintendo lige så stille er svundet ind.

Jeg elsker NSMB Wii, og selvom det langt fra er det bedste spil jeg har prøvet i 2009, så har jeg ikke nydt et spil så meget som det.

Dingler: Det samme kan vel siges om Uncharted 2. Jeg har aldrig set et spil ligne sin forgænger så meget som Uncharted 2. Ser man bort fra den polerede grafik - og den noget kedsommelige multiplayer - kunne singleplayer-delen lige så godt være smidt ind som DLC. Der er intet nyt under solen at hente der, men det er så ligegyldigt som det nu og engang kan være, for gameplayet i Uncharted var rigtig godt. Man behøver ikke opfinde den dybe tallerken hver gang man arbejder på et nyt spil, og det er netop derfor vi nok også skal få et Uncharted 3 og tilmed 4 at se - for Naughty Dog kan deres kram.



Michael >> Hvis du elsker NSMBW og der ikke er andre spil i 2009, som du har nydt så meget, hvordan kan det så ikke være det bedste? Det forstår jeg slet ikke. Det bedste spil er vel det spil, man har den bedste oplevelse med?

I forhold til Uncharted 2: Jeg købte det, da det kom ud, og jeg gennemførte det. Det er et fantastisk flot spil med meget flotte mellemsekvenser, men det bedste spil i 2009? Slet ikke. Efter et par timer inde i det, begyndte jeg at kede mig og længtes blot efter at få det gennemført, så jeg stadig kunne nå at sælge det tilbage til GameStop og få en rimelig pris for det. Det var ikke synderligt sjovt at spille. Slet ikke i sammenligning med NSMBW.

Får vi Uncharted 3 og 4 at se? Det gør vi nok, men det viser bare udviklernes problem. Uncharted 2 solgte dårligt. Et par millioner er ikke godt for spil, der har kostet så meget at udvikle. Det var det samme, der skete med GTA IV. Udråbt som det helt store spil, der skulle overgå alt. Det skete ikke. Forbrugeren er bare ikke interesseret nok i disse typer spil. Og det burde efterhånden være tydeligt. Derfor er det så underligt at se, hvordan hele industrien, især anmelderne, gik fuldstændig i ekstase, da Uncharted 2 udkom. Havde de ikke lært noget af, hvordan det var gået GTA IV og MGS4. Matt C. fra IGN gik så vidt, at han skrev en artikel om, hvordan Uncharted 2 kunne rede hele industrien.

Min pointe er blot, at så dyre og så store spil kan ikke blive ved med at sælge så lidt. Udviklerne og udgiverne kan ikke holde til det i længden. Derfor er der også røde tal over alt i industrien.

Nintendo er et af de få spilfirmaer, der har opdaget, hvor galt det kan gå på sigt. Derfor har de ændret kurs.

Michael
Michael

5396
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 30-01-2010 15:52

Alexander: En stor del af den nydelse jeg får fra NSMB Wii kommer af, at jeg får den gode følelse af nostalgi fra min tid med SMB3. Jeg får helt klart også mere ud af NSMBW, end mine venner gør, der aldrig har været gode til 2D Mario.

I det store hele ser jeg Uncharted 2 som et bedre spil, for ser man bort fra de nostalgiske minder, så er NSMBW "bare" endnu et Mario, vi har set så mange af før.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 30-01-2010 16:11

NSMBW er ikke "bare" endnu et Mario-spil, hvis du spørger mig. Det er sjovt, at mange anmeldere og såkaldte "hardcore" gamere forsøger at nedgøre NSMBW ved at antyde, at det er et nemt spil at lave. Det er absolut ikke et nemt at lave. Det kræver megen tæft at lave en spiloplevelse som den, man får i NSMBW. Det er hundrede procent spildesign - godt spil design vel og mærket. Hvis der er noget, der er nemt, må det være at lave spil, der gemmer sig i animationer, dårlige historier og trophies.

Og hvor mange rigtige Super Mario Bros.-spil er det lige vi ser? NSMBW er for mig den rigtige 5'er i serien (Jeg medregner ikke Yoshi's Island, da det adskiller sig markant fra de andre spil i serien, samt NSMB, der var til DS). I så fald er det 19 år siden, det sidste Super Mario Bros. 4 udkom. 19 år. Det er mange år. Derimod kommer der massevis af Uncharted-lignende spil hvert år, og det har der gjort i de sidste par generationer. Som du selv skriver, er der jo stort set ingen forskel på Uncharted 1 og 2.


Michael
Michael

5396
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 30-01-2010 16:42

Jeg forstår så til gengæld ikke hvordan du kan vælge at se bort fra NSMB DS, da det har mindst lige så meget "SMB"-feel over sig, som Wii-versionen har, hvis ikke mere. At man tilføjer en propelhat og et pingvinkostume, og en anelse højere opløsning til et DS-spil, blot for at smække det ud med et Wii-label på, gør ikke et spil "smukt designet".


L3G3ND
L3G3ND

6
Offline
Level: 12 (Fire Keese)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 30-01-2010 18:12

Lidt mærkeligt ikke at tælle NSMB DS med, ja.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 30-01-2010 18:14 - Redigeret 30-01-2010 18:15

Dit indlæg viser problematikken ved at anskue spildesign udfra modes, opløsning og "umiddelbare" features.

Jeg er ret lige glad med opløsningen, antallet af power-ups osv. i et Mario-spil - og alle andre for den sags skyld. Det har intet med spildesignet at gøre (power-ups har selvfølgelig indirekte, men ikke i udgangspunktet).

For mig er New Super Mario Bros. til DS ikke et godt Mario-spil. Faktisk er det ret middelmådigt. New Super Mario Bros. Wii er derimod fantastisk. Der er kæmpe forskel på de to spil, hvis man kigger på selve spiloplevelsen. Jovist har de samme præsentation, men leveldesignet, udfordringen og Mario-følelsen er ret forskellig i de to spil. Det er så tydeligt, at der er lagt meget mere arbejde i NSMBW. Det er den rette efterfølger til Super Mario Bros. 4. Ikke Yoshis Island. Ikke New Super Mario Bros. til DS.

Måske er det også derfor, at du har moret dig så meget med netop NSMBW sidste år, som du selv skriver? Fordi det bare er et super spil?

Faktisk modsiger du lidt dig selv. For du skriver jo selv, at NSMBW er det spil i 2009, du har nydt mest. Samtidig skriver du efterfølgende, at forskellen på NSMBW og NSMB til DS kun er minimal i form af højere opløsning, nye power-ups osv. Men hvorfor nød du så ikke NSMB til DS tilbage i 2006 ligeså meget?

New Super Mario Bros. Wii er bare et fantastisk spil. Det kan man se på de flestes ansigter, når de spiller det (det kunne man også se på dit, skriver du selv). Mange såkaldte "hardcore" gamere forsøger så at efterrationalisere spillets kvalitet ved at trække en sammenligning til DS-spillet ind, eller klage over manglende fornyelse i spillets præsentation. Måske mest af alt, fordi de har svært ved at acceptere, at et spil med et fundament, der er 25 år gammelt, slog de fleste og mere moderne spiloplevelser sidste år.


Michael
Michael

5396
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 30-01-2010 18:30 - Redigeret 30-01-2010 18:32

Nu skal du passe på, du ikke kaster udtalelser efter mig, jeg endnu ikke har ført ud i lyset.

Som jeg skrev tidligere, så er NSMB Wii netop lige præcis "bare" endnu et Mariospil. Det holder sig tro til originalen, og tilføjer praktisk set ikke noget nyt til serien, den holder det bare på samme gode niveau. NSMBW er et fantastisk spil - jeg har ikke givet udtryk for andet - men DS-spillet agerer bare som forfader og inspirationspunkt.

Det er også tydeligt, at Nintendo har taget ved lære af DS-spillet, og netop derfor hiver de også mange elementer med fra det spil, blot med små fikses hist og her. Havde NSMBW været det første i "New..."-serien, og DS det næste, så er jeg næsten helt sikker på, at det havde lignet det vi i stedet fik på DS. Wii-versionen er en naturlig udvikling for Nintendo, hvor man tydeligt kan se, at de har taget kritikken af DS-spillet til sig.

Jeg har moret mig over NSMBW, det ér et super spil, det samme kan jeg sige om DS-spillet, så hvordan jeg modsiger mig selv, har jeg svært ved at se - for jeg har da i hvert fald ikke før givet udtryk for, at DS-spillet var ringe, eller på anden måde dårligt.

Der vil altid være PS3- og Xbox 360 fanboys, der vil praktisere 8-klasses "dis" på spil som Mario, men på samme måde har vi også en god stak Nintendo enthusiaster, der ikke kan se i øjnene, at et spil sagtens kan være fedt, selv hvis det har god grafik, pæne filmsekvenser og godt multiplayer. Godt gameplay er ikke nødvendigvis en modsat pol.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 31-01-2010 01:28 - Redigeret 31-01-2010 01:31

Jeg tror, det giver sig selv, at gode spil sagtens kan være gode, hvis de har god grafik.

Men hvis vi holder os til eksemplet med Uncharted 2 og NSMBW, viser det den udvikling, der har været de seneste generationer. Uncharted 2 repræsenterer moderne spildesign, NSMBW traditionelt.

De cinematiske sekvenser og historiefortællingen i moderne spil påvirker spiloplevelsen - ikke kun æstetisk. Selvom jeg blev meget imponeret over den tekniske side af Uncharted 2, kedede det mig rent faktisk på grund af slap historiefortælling (jeg ved godt, at anmelderne er enige om, at historien er "fantastic", men hvis du sendte det manuskript ind til en Hollywoodinstruktør, så vil han dø af grin) samt mellemsekvenser, der sætter tempoet ned (ikke i forhold til spillets historie, men i forhold til spillerens indlevelse). Læg dertil at jeg ikke anser spillets kerne som noget fantastisk. Det samme skete, da jeg i sin tid købte MGS4. Jeg var imponeret over det tekniske, men det var en flad spiloplevelse, og jeg gennemførte det aldrig.

Jeg ved, at der er mange, der er uenige med mig. Alle anmelderne og de dedikerede på diverse fora på internettet. Det er dem, der har udråbt sig selv til "hardcore gamere”. Og underforstået i det ligger der, at de er de rigtige gamere, der ved, hvad der er godt. For dem er spilidealet blevet, at et videospil skal ligne en Hollywoodfilm så meget som muligt samt indeholde alle mulige komplekse features og modes. Netop derfor er der mange, der enten hader på NSMBW, fordi det har fået så stor succes og ikke er cinematisk på nogen måde, eller der som dig indrømmer, at NSMBW er sjovt, men efterrationaliserer og konstaterer, at der findes andre spil, der generelt er bedre.

Men ved du hvad? Jeg er ikke den eneste, der har den holdning til spildesign. Derfor sælger spil som Wii Fit Plus, Wii Sports Resort og NSMBW over ti millioner på under et halvt år, mens spil som Uncharted 2 kun sælger et par millioner. Den gængse forbruger kan lide traditionelt gameplay, der ikke indeholder animationer og lange narrativer, som kan forstyrre oplevelsen. Det har de sidste tre år om noget bevist.

Jeg spiller begge typer spil, for som du skriver, så betyder god grafik ikke, at spillet er dårligt. Industrien er dog blevet så besat af, at alt skal være cinematisk og have en lang historie, at mange spil lider under det. Derfor vil jeg til enhver tid vælge en spiloplevelse som NSMBW over Uncharted 2 og lignende spil i 2009.

Post scriptum: Det var ikke min mening at lægge ord i dine mund. Nogle af mine tidligere påstande var ikke rettet specifikt mod dig, men var ment mere generelt. ☺


Michael
Michael

5396
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 31-01-2010 01:56

Jeg ved ikke om det er fordi du rusher dig ud i et indlæg, men det går i hvert fald flere gange galt for dig mht. Uncharted 2.

Nu vil jeg ikke gå "all-out" i et fanboy angreb, men betragt de næste par linjer som rent fakta, og ikke bare en "holdning" eller en gisning.

Uncharted 2 solgte godt, ifølge en repræsentant fra Naughty Dog selv, "det overgik deres forventninger", så medmindre Naughty Dog rent faktisk satsede på at tabe penge på at producere Uncharted 2, så lader det til at de har noget at være glade over. Førnævnte udtalelse kom allerede en uge efter spillet fik sit release.

Jeg har desuden ikke behov for at forsøge at rationalisere mit tidligere indlæg. Uncharted 2 er et bedre spil i min bog, så hvorfor der skal stilles spørgsmålstegn ved mit tidligere ret konkrete svar, har jeg svært ved at gennemskue.

Hvad angår dit had til de selvopråbte "hardcore gamers", og dit had til en god historie vil jeg lade dig om, for det må være en smagssag - men jeg kan dog tillade mig at stille spørgsmålstegn ved om du har spillet de øvrige titler i "Metal Gear Solid"-serien, før du forsøgte dig med 4'eren. Historien er ret god, fortalt ret langsomt, men god.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 31-01-2010 02:09 - Redigeret 31-01-2010 02:11

Jeg ved ikke, hvorfor du bliver ved med at bruge ordet "fanboy"? Jeg kan ikke rigtig se, hvilken sammenhæng det har? Jeg er mere interesseret at analysere, hvad den gængse forbruger/spiller er interesseret i. Videospil rækker udover os, der diskuterer det på diverse spilfora. Vi er faktisk et mindretal, selvom vi af og til har svært ved at acceptere det. Måske er det netop derfor, at vi kalder alle andre end os for "non-gamers"?

Naughty Dog har sikkert udtalt, hvad du skriver, men det behøver ikke nødvendigvis at være sandheden. For hvad var deres forventinger så? At de blot skulle sælge én million? Stort set alle anmeldere og analytikere forudsagde, at spillet ville sælge bedre, sælge PS3-konsoller og udvide markedet. Ligesom de sagde, at GTA IV og MGS4 ville. Selvom de to spil solgte noget bedre end Uncharted 2, indfriede de ikke de forventninger, der var til dem. GTA IV gjorde ikke PS3 "mainstream", som San Andreas gjorde PS2 til. Og MGS4's salgsboom var kortvarigt.

Du skriver, jeg laver nogle kortslutninger i forhold til Uncharted 2? Det eneste jeg skriver, er mine egne erfaringer samt, at den gængse forbruger og spiller har langt større interesse i spiloplevelser som Wii Fit, Mario Kart Wii, NSMBW og lignende.


Michael
Michael

5396
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 31-01-2010 02:30 - Redigeret 31-01-2010 02:33

Der er vel ingen grund til at beskue alle udtalelser iført en tinfoil hat. Spillet har solgt godt, sælger stadig godt, og så har det netop også været med til at øge salg af PS3-konsoller. Dét at spil som Uncharted 2 udkom på det tidspunkt, og at verden fik øje for PS3'eren i forbindelse med PS3 Slim - og dermed det permanente prisnedslag på PS3, viser nemlig hvor godt et job Uncharted 2 har gjort.

Igen slynger vi vilde påstande ud mod højre og venstre. GTA IV PS3 er - sidst VGChartz opgjorde salgstal for spillet - godt under et par (læs: halvanden million) millioner solgte eksemplarer bagud, i forhold til Xbox. Taget i betragtning af hvor mange penge Microsoft har brugt på at gøre GTA IV så attraktivt til Xbox som muligt, med tilføjelsen af de eksklusive expansions, og det faktum at spillet nærmest er skræddersyet Xboxen, så tror jeg Sony er godt tilfredse.

Uncharted 2 er langt over halvvejs i at nå MGS4s salgstal, og det er på bare få måneder, mens MGS4 har haft god tid ude på markedet. Boomet lader ikke til at falde lige foreløbig.

- Du svarede mig forresten aldrig; har du prøvet de øvrige titler i MGS-serien?


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 31-01-2010 02:53 - Redigeret 31-01-2010 02:55

Det var nok nærmere prisnedsættelsen, der solgte PS3'er fremfor Uncharted 2. Du har ret i, at PS3 oplevede et boom i den periode, også fordi de kørte en dyr marketingskampagne, men effekten er vist ved at forsvinde igen.

Det er ret så irrelevant, om PS3-versionen af GTA IV ligger tæt på X360-versionen. Det var ikke pointen. Målestokken var ikke X360-versionen, men de tidligere spil i serien til PS2. Og det viser jo netop den nedgang, der har været. San Andreas solgte 18 millioner på én platform, GTA IV ligger på 13 milloner fordelt på tre platforme.

Dem der er mest trætte af det er Rockstar. GTA IV var et dyrt spil at udvikle, og der blev brugt mange penge på marketing. Men det solgte ikke som forventet. Rockstar var det hotteste navn i spilverdenen inden denne generation. Fordi deres spil solgte massevis af konsoller. Så hot, at Microsoft var villig til at smide penge efter dem for at sikre sig eksklusiv DLC, som det senere har vist sig, at de fleste er ret ligeglad med. Hverken Microsoft eller Sony kunne finde på at smide penge i en lignende aftale i forbindelse med GTA V. Det viser vist meget godt, at GTA IV ikke gjorde, hvad man havde forventet.

Uncharted 2 sat i forhold til MGS4 viser jo netop, at MGS4 også solgte svagt. Det var sådan set min pointe, og derfor at jeg hev det ind som eksempel. Smiley

Og nej, jeg har ikke gennemspillet de andre spil i MGS-serien. Hvis det skal være et krav, før man kan spille et moderne videospil, så har industrien endnu flere problemer, end jeg troede. Ikke så underligt at den gængse forbruger vendte ryggen til MGS4. Selv i Japan var succesen ikke specielt stor. MGS3 skuffede jo også ved ikke engang at runde 4 millioner. Alle i industrien troede, at serien ville komme stærkt igen ved at blive udgivet på en PS3 med Blu-ray-drev, så der kunne være endnu flere cutscenes og spillet kunne blive endnu flottere. Det modsatte skete. Forbrugeren forblev uinteresseret. Det næste spil med Raiden gør formentligt kun tingene værre.


Michael
Michael

5396
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 31-01-2010 03:15 - Redigeret 31-01-2010 03:16

Jeg er helt enig mht. GTA V. Der skal virkelig ske mirakler, hvis Rockstar skal nå at vende skuden. Det er så her jeg burde have et smart catchphrase, eller modargument klar, men faktum er, at 18 millioner solgte eksemplarer af et spil, til en konsol, der roughly har solgt 120 millioner er fandens godt gået. Den hænger på mig, det havde jeg ikke taget højde for.

Mht. min afsluttende bemærkning, så var mit spørgsmålstegn ved om du havde kørt de øvrige MGS-spil igennem ikke med henblik på salg, men nærmere på hvordan det giver mening at svine historien i MGS4 til, når du end ikke har kendskab til forhistorien. Det er trods alt nummer fire i en efterhånden lang serie af spil, derfor er det begrænset hvor let man har ved at forstå fortællingen som nytilkommende.

Et godt råd udenfor diskussionen, er at købe MGS1 over PS Store, der er altså godt med kød på.

- Jeg tror efterhånden vi er ved at være færdige, medmindre du har et nådestød ved hånden.


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 31-01-2010 03:19 - Redigeret 31-01-2010 03:22

Jeg synes det er en anelse unfair at du sammenligner GTA: SA's salg med GTA:IV uden at tage højde for hardwaresalg.
Der findes 134 millioner PS2'er i verden, sammenlignet med 31 millioner PS3'er. Selv med Xbox 360 når de to platforme kun op på 68 millioner enheder.
Prøv lige at kig på GTA: SA's salg på 18 millioner fordelt på 134 millioner PS2'ere, kontra GTA: IV's på 13-14 millioner fordelt på 68 millioner PS3/Xbox360'ere og fortæl mig igen at GTA: IV har solgt dårligt.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 31-01-2010 11:28

^ Jeg tænkte præcist det samme, da jeg læste det.

At der er så suverænt flere PlayStation 2-konsoller, er en temmelig vigtig faktor at have med Smiley


TeluX
TeluX

15
Offline
Level: 2 (Keese)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 01-02-2010 11:25

Jeg gider ikke til at skrive et længere indlæg, men der er vel også en form for logik i at Mario sælger så meget som det gør - se i forhold til antallet solgte konsoller.

Jeg vil vove pelsen og påstå at Mario sælger en stor del af sine kopier på navnet (og de minder som folk har med spillet). Det er jo kendt faktum at så snart der er Mario i et spil, så sælger spillet sygt godt - og det uanset om spillet så er noget lort. Jeg synes personligt ikke NSMBW er så godt som alle gør det til. Ja det er da meget hyggeligt og alt det der, men i forhold til hvilket feel man havde da man spillede Mario 3, så mangler der et eller andet i NSMBW - men det er et sidespring.
Men som sagt skal man opveje salget af spil i forhold til antallet af solgte maskiner - og herunder hvor mange 'mainstreamers' der er begyndt at købe Wii.

Nintendo er en virksomhed og vil gerne tjene penge - og det gør de saftsuseme også, men personligt så ærger det mig at de sælger så meget som de gør - jeg ærger mig dog mere over forbrugernes der spytter penge efter Nintendo. Jeg mener helt personligt at Nintendo er med til at bremse udviklingen indenfor konsolverdenen.

Enhver virksomhed vil gerne tjene penge - det handler om profit. Nintendo laver en maskinen som de sælger med profit fra første dag - mom ikke Microsoft og Sony har luret den af. Hvad mon de vil gøre i næste omgang? Allerede nu er de ved at få implementeret deres versioner af motioncontrol - hvad bliver det næste skridt?

Hertil kommer Nintendo Wiis mest sørgelige bivirkning - udviklerne kan tillade sig at være dovne og sjuskede!
Præcis ligesom konsolproducenterne, vil spiludviklerne nemlig også tjene penge - og det er vel logisk nok - men i stedet for at lave store velproducerede spil, nøjes man med at lave kedelige metervarer med stupide motioncontrol og gimicks. Brugerfladen på Wii er dog så stor, at spillet stadig vil sælge og en lille tam udvikler tjener penge på at lave noget latterligt nemt og simpelt alt imens Hr. og Fru. Dk lapper det i sig. Jeg ærger mig! Det bremser den virkelige kunst og kunne på sigt smide branchen et skridt tilbage. Nu har vi lært at gå og nu skal vi til at kravle igen.

Så derfor ærger jeg mig gul og blå over at et spil som Uncharted 2 ikke sælger mere end det gør - det bringer muligvis ikke noget nyt med sig, men brug af kameravinkler, stemmeskuespil og den generelle "filmskhed" (er det et ord Smiley) gør stadig er der er en form for udvikling og derved fremtidsperspektiv.

Jeg er klar over at mit indlæg her kan skabe en del flame - det er ikke meningen - jeg vil bare lufte min holdning og bekymring omkring Wii - og alt det den bringer med sig på godt og ondt.
Hatten af for og respekt til Nintendo fordi de turde satse og ramte plet med noget utraditionelt - men lige så megen respekt for Microsoft og Sony fordi de giver spiludviklerne en platform i den anden ende af skalaen.

(der tages forbehold for trykfejl og kejtede formuleringer - jeg har skrevet dette indlæg i en frokostpause og har ikke tid til at læse igennem. Skal med glæde udpensle mine pointer yderligere, hvis folk spørger efter dem)

/Martin