Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Det, der gør et sjovt spil sjovt.

FancyPants
FancyPants

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

Skrevet 03-12-2008 15:18

Hej folkens. Jeg er ny her, men det ligner en fin side.

Jeg oprettet dette emne for at høre om andre kan hjælpe mig med at fange det på skrift; Hvad gør et sjovt spil sjovt?

Jeg blev inspireret til dette emne for nylig. Jeg havde spillet Zelda: Twillight Princess igennem, og det var da et ganske fint spil, men da jeg var færdig til det måtte jeg se det i øjnene. Spillet var langt og flot. Der var mange templer og sidequests, men der var bare et problem. Det havde ikke været specielt sjovt at spille igennem. Det var udfordrende til tider, men mere på en irriterende måde end en måde hvor man altid lige skulle prøve igen.

Der gik en periode hvor jeg ikke rigtig spillede noget, da jeg ikke gad spilde mange timer på et langt og episk spil som egentlig ikke var så sjovt at spille igennem. Dog gik det hverken værre eller bedre end at jeg under opfordring af en ven kastede mig over super mario galaxy. Og der var en verden til forskel...

Her fik jeg virkelig troen på spil tilbage. Jeg sad hele tiden med oplevelsen "ahh lige én stjerne til" og da jeg endelig troede jeg havde gennemført det hele overaskede spillet med med ekstra materiale (vil ikke lige spoile hvad det er her i tilfælde af at nogen ikke har spillet det.. Smiley) Da jeg så troede jeg var blevet fuldstændig færdig med det gik det op for mig at det var jeg ikke. Jeg blev ved med at finde det frem hver dag når jeg kom hjem og tage et par stjerner (selvom jeg havde fået dem før).

Jeg tænkte tilbage på twillight princess og prøvede at finde ud af hvori denne store forskel lå, og det er her jeg håber nogen kan hjælpe mig. Det kan selvfølgelig godt være det bare at mig der er "ikke-hardcore" nok til at nyde TP så meget som mange andre gør. Måske er det fordi man kan spille Galaxy lidt ad gangen og ikke er tvunget til at gennemføre et helt tempel. Måske er det fordi der ikke er så mange komplicerede items at vælge imellem og missionerne er små. Jeg ved det faktisk ikke, men for mig er forskellen på et sjovt og et andet spil "spillificeret" i de to spil.

Hvad mener i? Hvad gør et sjovt spil sjovt for jer? I kan både komme med eksempler, som jeg, men i må også gerne forsøge at fange i ord, hvori den gigantiske forskel ligger (det mener jeg den er).

Puha, i må undskylde at det blev lidt langt men blev helt revet med Smiley Jeg håber min lille tale har ramt nogen og at nogen har en kommentar til den.

Mvh Jeppe Smiley

http://www.n-club.dk/nyheder/3992/

ProPokémonMeztarh skrev:
Dustman ville owne jer alle. Smiley

    Jaas
    Jaas

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 03-12-2008 17:02

    Jeg mener at et spil er sjovt, når det har en god historie, og når der hele tiden sker noget. Har selv The Legend of Zelda: Twillight Princess samt Super Mario Galaxy (synes at begge spil er meget gode). Smiley
    Men det at det har en god grafik, gør også at spillet er meget flot at se på. Specielt synes jeg at The Legend of Zelda: Twillight Princess er et meget godt spil, fordi at jeg har spillet de tidligere spil i serien. Det har givet mig et godt indblik i Links univers, og det kan jeg godt lide. Smiley


    Grauling
    Grauling

    410
    Offline
    Level: 23 (Skree)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 04-12-2008 07:40

    Et spil med nytænkning, godt gameplay og fed historie gør altid et spil sjovt at spille. Smiley


    FancyPants
    FancyPants

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 04-12-2008 09:32

    Tror meget det er gameplayet, der gør det for mig. Et spil behøver for min skyld ikke være nyskabende, flot eller have en god historie selvom de alle selvfølgelig er plusser.

    Grafik og historie gør efter min mening spillet mere filmagtigt, men det gør det ikke sjovere at spille.


    stelzig
    stelzig

    4720
    Offline
    Level: 24 (Whomp)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 04-12-2008 12:23

    Jeg synes generelt ikke at spil er "sjove" udover historien som i nogle spil kan have humor. De eneste spil jeg kunne finde på at definere som sjov ellers er multiplayer.
    Man for et ganske almindeligt single player spil tror jeg at ordene "opslugende" og "spændende" er langt bedre. Smiley
    Det er så tilgendgæld ikke negativt da selv multiplayer spil er noget jeg nyder mere på et konkurrence-præget niveau hvor "sjov" igen mere kommer til at ligge under "udfordring, adrenalin, spænding etc...) end decideret sjov.

    Ja kan godt være jeg bare er lidt ordkløver her heh. Men kunne personligt bedre lide twilight princess end galaxy selvom begge var underholdende. Men jeg havde lidt den følelse med galaxy som du havde med TP. Det var egentlig ikke specielt underholdende det var bare lige noget der skulle spilles igennem. Tror kun jeg tog de første fem minutter af det ekstra du snakkede om at man kan gøre efter man har klaret spillet. Gad simpelthen ikke Smiley


    FancyPants
    FancyPants

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 04-12-2008 14:31 - Redigeret 04-12-2008 14:32

    Ja jeg har måske været uklar, med sjov mener jeg i denne tråd underholdende.

    Jeg har slet ikke tænkt på multiplayer som du nævner.

    Jeg har også selv spillet "hardcore" multiplayer meget konkurrencepræget, men det er efterhånden ved at være nogle år siden. Den gang var der selvfølgelig også nogle spændende kampe, men der spillede jeg faktisk også lidt af "pligt" man skulle ligsom skaffe de point så man kunne konkurrere om sejren i turneringen. Det regnede ens clanmates også med (var et spil hvor man fik mange point når man vandt og kun tabte få når man tabte - dvs. det galt om at spamme kampe).

    Nu nyder jeg enormt meget super smash bros brawl og mortal kombat vs DC med nogle venner, og kan faktisk kun give dig ret i at multiplayer virkelig også er sjovt. Selvom det er noget tid siden jeg har spillet det seriøst er jeg nok lidt konkurrenceminded og elsker 1v1 normale regler i stort set alle spil mens sådan noget "funregler" som gør spillet skørt/anderledes ikke siger mig så meget.

    Det du siger med at det "ligsom bare skulle spilles igennem" rammer meget godt min følelse med TP. Hader når jeg har det sådan med spil for kan heller ikke lide at stoppe halvejs. Er nok lidt sådan ikke-gamere har det med bøger Smiley


    stelzig
    stelzig

    4720
    Offline
    Level: 24 (Whomp)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 04-12-2008 21:55 - Redigeret 04-12-2008 21:56

    Ja sådan har jeg det også. Der skal virkelig meget til for at jeg fuldstændig opgiver et spil når jeg først er gået igang med det.
    Nu sagde jeg at det "bare" skulle spilles igennem, men jeg nød det da stadigvæk. Bare ikke så meget som jeg gør med mange andre spil. Synes stadigvæk at det er bedre end SM64, men jeg kan nok bare bedre lide mario spil i 2D (i modsætning til zelda hvor jeg foretrækker 3D Smiley) Smiley


    Kanin
    Kanin

    641
    Offline
    Level: 23 (Skree)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 04-12-2008 22:22

    Hvad er det der gør et spil sjovt? Tja. Det er meget svært at definere...

    Men det er vel spillets evne til at tryllebinde spilleren, ved bare, at blive spillet.
    Det er vel måden hvorpå spillet giver spilleren mulighed for at integrere med spillet og give spilleren en fornemelse af kontrol. Give spilleren en lyst til at spille og fortsætte konstant.

    Eksempel:
    Pt spiller jeg meget Gears of War 2 på Xbox 360. Hele spillet bygger på en masse teknikker man har set et utal af gange før i andre spil. I Gears of War er disse teknikker bare 100% velfungerende. Men det er egentlig ikke i teknikken det 'sjove' kommer fra. Det sjove kommer fra følelsen af at spille det - i hvert fald sådan jeg føler det.
    Følelsen af at bevæge sin store tunge bad-ass karakter rundt i banerne. Se, hører og mærke hvordan karakteren kaster sig i cover.
    Lyden af maskingæveret når det skydes. Den visuelle effekt når man rammer en fjende - blod til alle sider og arme og ben der flyver til alle sider.
    Hele den mekanik er så velpoleret og "right-on" at bare det at åbne en enkelt MP bane med kun én enkelt bot, kan være underholding nok for en hel aften!
    Det episke historie med co-op samt 10-player Mulitplayer er bare tilbehøret. Det er varriationen af det, der gør Gears of War 2 sjovt - grund mekanikken er hvad der gør det sjovt.

    Mario er lidt i samme bold gade. Så længe det er fedt at styre mario, samle mønter op og hoppe på Goombas - ligeså længe er Mario spillene 'sjove'.
    Hvis ikke Mario var så nem at kontrollere og lydeffekterne ikke var på plads, så ville alle spillets baner og alt ekstramaterialet ikke være noget værd overhovedt. De flotte grafiske scenerier ville være ligegyldige og historien ville ryge glemmebogen. Det ville bare være fyld på en ellers kedelig og ufængende.

    Heldigvis er Nintendo én af de firmaer der mestre teknikken at gøre et spil 'sjovt', bedst i spilbranchen.
    Jeg tør næsten vædde med at samtlige Nintendo spil nogen kan nævne, leverer denne følelse af lyst til at spille videre... At det så ikke altid har nok indhold i forhold til andre spil udgivet, er så en anden sag.

    Håber i kan følge mig. Spørgsmålet er genialt og hamrende relevant. Noget alle udviklere med respekt for sig selv, skal overveje!





    FancyPants
    FancyPants

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 05-12-2008 15:17

    Stelzig: Ja selvfølgelig nyder man det da Smiley Men man kan stadig godt nogengange sidde med en følelse af at man gør det lidt af pligt, men alt i alt er det da sjovt og en god oplevelse alligevel Smiley ellers gjorde man det jo ikke.

    Detkanin: Det lyder som om vi er rimelig enige p dette punkt. Var meget sjovt du nævnte det med mario og at det var sjovt at styre ham. Spillede for nylig super mario 64 sammen med en venine og selvom jeg blev ved med at fortælle hende at det ikke nyttede noget at lede efter mønter med mindre man havde tænkt sig at tage alle 100 blev hun alligevel ved med at f 50-70 hver gang inden hun kom til stjernen bare fordi det var sjovt Smiley


    Som sagt er jeg nok ikke saa hardcore for tiden, da jeg lige nu finder smaa hurtige spil sjovere end lange tunge spil. Lige nu kan jeg slet ikke, som jeg kunne tidligere, tage mig sammen til at begynde paa et mange timer langt rpg, men jeg spiller dagligt lige en verden igennem i new super mario bros, da det selvom at det er kort bliver ved med at være underholdende for mig. Er nok meget de korte baner og det hurtige gameplay, der siger mig meget, men kan ogsaa klart sætte mig ind i dem, der elsker at fordybe sig i gigantiske spil og udforske en hel værden eller bruge ½ time paa hver fjende (RPG overdrevet med okay Smiley)


    Rotjen
    Rotjen

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 05-12-2008 16:53

    Free roaming! + et awesome soundtrack!/fed musik

    Det bedste af slagsen er Garry's Mod (kan købes via steam).
    Jeg lavede for nyligt en katapult ud af zombier (på hjul endda), og fik den til at affyre atom missiler (jeg døde hver gang, da banen ikke var stor nok Smiley ).
    METAL GEAR ZOM var født!
    Altimens havde jeg selv lagt musikken ind under gmod mappen, så jeg kunne høre min egen musik.

    Jeg har brugt utallige timer på Gmod Smiley

    -Rotjen,,



    FancyPants
    FancyPants

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #10 - Skrevet 07-12-2008 15:32

    Nu er det måske bare mig, der er lidt dum, men hvad mener du med free roaming? Altså som jeg hører det lyder det som om du er glad for selv at designe dit spil meget (som i garrys mod) i stedet fgor at det hele er givet på forhånd med storyline osv.
    Det passer også meget godt med at ud er glad for selv at k8unne sætte det musik kpå du kan lide. Så er det jo klart det er "awesome" Smiley

    ER nok ikke selv typen der sidder i lang tid og leger med selv at lave baner, men kan egentlig godt se det fede i det. Er nogen der virkelig elsker med det og kan sidde 10 timer i træk og gøre det, men det bliver nok for ensformigt for mig eller også er jeg bare ikke tålmodig nok Smiley


    Rotjen
    Rotjen

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #11 - Skrevet 07-12-2008 16:00

    Nah, sidder aldrig 10 timer i træk når jeg spiller det Smiley
    Jeg bruger en save-feature som gør at jeg kan gemme hvad jeg har lavet, og så kan jeg vende tilbage til det senere.

    Free roaming betyder at man har frihed til at gøre hvad man vil. De fleste kender vel nok Grand Theft Auto spillene?

    -Rotjen,,


    FancyPants
    FancyPants

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #12 - Skrevet 07-12-2008 16:34

    Ah ja okay paa den maade. Ved jeg nu ikke lige om man kan i GTA Smiley men nok mere i garry's mod.


    Excel
    Excel

    26
    Offline
    Level: 3 (Koopa-Troopa)

    0
    1ups givet

    #13 - Skrevet 07-12-2008 18:13 - Redigeret 07-12-2008 18:19

    Havde det næsten helt omvendt Smiley
    Jeg kunne næsten ikke slippe TP og jeg nød virkeligt spillet i fulde drag, selvom jeg dog ikke har gennemført alt det ekstra endnu.
    Men efter at have gennemført spillet blev jeg nærmest helt trist til mode ved at være færdig med det. Smiley
    Derimod syntes jeg at Super Mario Galaxy var lidt kedeligt i længden og selvom underholdningsværdien var rigtigt stor og jeg havde meget glæde af det spil syntes jeg ikke helt det levede op til sine forgængere.

    "Det der der gør et spil sjovt"... hmm... det er et meget dybt spørgsmål som jeg tror hver eneste gamer har Smiley
    Selv kan jeg ikke give dig et svar men jeg håber da andre kan da jeg egenligt også selv syntes det kunne værre sjovt at se hvad andre siger.
    Tænk hvis vi har forskellige opfattelser af tingene lolol Smiley


    FancyPants
    FancyPants

    0
    Offline
    Level: 1 (Goomba)

    0
    1ups givet

    #14 - Skrevet 07-12-2008 20:52

    Haha, ja det har vi nok. Jeg synes ogs det er meget spændende at se hvad andre siger til spørgsmlet. Det lyder til at de fleste er uenige med mig med hensyn til galaxy og TP Smiley Kan oplyse at jeg giv i gang med super mario trillogien i fredags og foreløbig har gennemført 64 og sunshine (uden bugs self) og har 21 stjerner i galaxy Smiley

    Er sug nogle meget hyggelige spil synes jeg. Er nok bare generelt fordi jeg er lidt "bange" for templer i zelda. Synes nogen gange de er meget store og kedelige fx det der temple in the sky i TP. Har hørt om andre der bare elskede det, men for mig var det bare et helvede Smiley