N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

DLC

Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

Skrevet 06-04-2012 10:14

Nintendo har jo ikke været så meget med på Downloadable Content som Sony og Microsoft, nok primært fordi deres onlinestrategi generelt har haltet efter.

Men føler I det er en god ting eller ej? Benytter I jer at DLC, og hvad skal det i så fald koste og give jer, hvis det er noget for jer? Jeg har købt en lille smule i form af sange i Guitar Hero, men udover det har min erfaring med det primært været at det er meget dyrt i forhold til hvad jeg får ud af det.

Jeg snakker selvfølgelig om den slags DLC man skal betale for, den gratis er altid velkommen i min bog Smiley

stelzig
stelzig

4785
Online
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 06-04-2012 10:47 - Redigeret 06-04-2012 10:52

Det kommer lidt an på hvordan det bruges (både DLC og patching). Hvis det bruges til at sende ufærdige spil ud så er det noget lort... Men samtidig ville jeg da have elsket udvidelser til mine yndlingsspil uden nødvendigvis at skulle betale for et helt nyt i serien. Ting som helt nye baner eksempelvis er da noget jeg gerne vil betale for og kan forøge levetiden på spil gevaldigt - DLC baner i mariokart (måske i form af et nyt grand prix) ville for eksempel være ret nice IMO.

Patching er yderligere problematisk fordi jeg tror udviklere nogle gange har andre interesser end spillere på det punkt og meget sjældent omfavner glitches/bugs/exploits som overvejende forbedrer spillet. I hvert fald efter udgivelse. Tror specielt det kan blive (er blevet) et hårdt slag mod kompetitiv gaming fordi de patcher elementer som gør spillene dybere og får udviklingen af metagamet til at halte.
Jeg har hørt at street fighter valgte at ændre spillets opbygning og tilpasse det en glitch/gøre den en del af spillet og GREZZO lod vist også en masse glitches blive i Oot 3D, men udover det kender jeg ingen tilfælde hvor udvikleren har set positivt på dem.

Edit: Bare alt den balancing der rent faktisk sker i netop street fighter er dog også det som jeg kan se som lidt problematisk. På den ene side er det fedt at få et så balanceret spil som muligt, men også det halter/genstarter udviklingen af metagamet og gør at spillere aldrig rigtig bliver nødt til at overvinde/tilpasse sig visse strategier for de skal nok blive nerfed alligevel. Jeg relaterer det selvfølgelig hurtigt til smash som er det spil jeg har mest erfaring med og jeg kan slet ikke forestille mig hvor meget anderledes det ville se ud i dag hvis det kunne patches - Både på grund af "cheap" strategier, exploits/glitches og generel "balancering".


Michael
Michael

5406
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 06-04-2012 20:53

Jeg elsker DLC, og jeg elsker firmaer der forstår at bruge konceptet rigtigt; nemlig ved at kunne adskille mellem hvad der er små, gratis bonus-pakker til fansene (den første ME3 DLC pakke er et godt eksempel på det) og hvad der ligner en større, længere udvidelse, som man sagtens kan tillade sig at tage penge for.


Bota
Bota

140
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 06-04-2012 21:04

Day 1 DLC er det værste eksempel på moderne gaming-filosofi blandt udviklerne; de kunne lige så godt have sat det ind på disken, men de ved alle de mange fanboys køber det lige meget hvad, hvilket betyder mindre indhold til os andre, der ikke gider give 100 kr ekstra for noget, der egentlig skulle have været med på disken fra starten.
Hvis udviklerne efter noget tid gerne vil tilføje noget, kan de gøre det via DLC. Hvis det er godt (til prisen), ser jeg intet problem i det. Så forlænger det bare spillets levetid, hvilket er positivt.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 06-04-2012 21:30

DLC dræbte unlocabels. I stedet for at unlocke ting, er udvalget nu tit begrænset, eller komplet væk, så du skal købe dig til det i stedet.
Det muliggjorde at man kunne undgå at street fighter og ligende spil fik genudgivelser med nyt inhold til samme platform, men det gør næsten ingen brug af.

Jeg syntes det bliver brugt rigtigt træls...

Kun få som gta IV brugte det rigtigt efter min mening. Eller street fighter IV arcade edition, hvor man kunne opgradere sit spil. Sidstnævnte var blevet forsømt en gang før, og ved andre kamp titler vil de ikke bruge det, og sikkert heller ikke til street fighter igen.

Jeg vil helst have hele spil, så jeg venter tit til en complete pack kommer, eller undgår spillet komplet. Jeg gider i øvrigt ikke give mere end den orriginales pris. Så vil jeg hellere undgå en spil serie.

Ahh... Nogen gange er det okay, f.eks.ved nogen spil hvor du bare kan købe xp, så du ikke behøver at farme. Bare det ikke er lavet til at skulle være umuligt hvis du ikke køber xp.
Andre gange er det også okay, f.eks. når spillet er gratis, og marioteten af upgrades så koster en smule.


Zøvnig
Zøvnig

10
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 06-04-2012 21:48

DLC er som udgangspunkt en rigtig god ide, som kan forlænge min spilleglæde, når jeg elles er ved at køre lidt træt i et spil. Stelzigs eksempel med en nyt Grand Prix i Mario Kart er lige netop den type DLC som jeg meget gerne ser.

Jeg spiller en del BF3 og der glæder jeg mig rigtig meget til Close Quarters udvidelsen der kommer til Juni. Den bringer nye maps ind i spillet, som skiller sig en del ud fra dem vi har nu og den kommer sandsynligvis til, at skabe en ny spilleglæde his mig og mange andre.

Jeg kan sagtens se, at Nintendo kunne gøre godt brug af DLC og jeg vil gerne betale for gode udvidelser til mine eksisterende spil.

Når det er sagt, så er jeg enig i, at DLC der udkommer på udgivelsesdagen af et spil virker som en ren Cash cow som burde have været en del af selve hovedspillet. En ting jeg hader ved min XBox er eksempelvis, at jeg skal købe og betale for nye wallpapers, nyt tøj til mit avatar osv. Helt grotesk, at man vil have 20 til 50 kr. for et par Star Wars inspirerede bukser til mit avatar. Hvorfor får jeg det ikke gratis af producenten af mit Star Wars spil? Jeg har lige betalt 400,- kr. for spillet, men vil jeg reklamere for spillet overfor mine venner, så skal jeg betale ekstra? Den udvikling ser jeg gerne Nintendo holder sig langt væk fra.

Jeg holder af min Xbox 360, fordi jeg kan få spil til den, som min Wii aldrig kunne trække. Men Microsofts griske indgangsvinkel til DLC alene, gør at jeg håber, at jeg med glæde fravælger min Xbox igen, hvis Wii U holder hvad den lover og både giver mig Mario, Zelda, Assasins Creed, Battlefield og GTA spillene i en og samme konsol.


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 06-04-2012 22:32 - Redigeret 06-04-2012 22:33

^Jeg tror det i fremtiden vil være svært at udgive DLC uden at det bare er en cashcow, der blev planlagt fra day one. Det skete selvfølgeligt her i starten, hvor ideen var ny og udgiverne tænkte "det må vi også gøre med vores gamle spil", men i dag kan det planlægges forud.^

Jeg er selv ikke glad for betalt DLC, men jeg håber alligevel at From Software annoncerer noget DLC bag deres mur på Facebook. Gerne et helt nyt område med et par store bosser og så lige en annoncering af en sequel til Dark Souls. Det ville ikke være værst.


Shajita
Shajita

338
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 06-04-2012 23:08

@ Zøvnig:

Jeg har ikke selv udviklet spil, men har snakket med en der har.
Når et spil er færdigt (se: Go Gold) så bliver det sendt ind til det firma som ejer konsollen spillet skal være på, som går igennem et kvalitets tjek. De kigger som regel efter stavefejl (som fx. skal PS3 altid staves Playstation 3).

Men fra spillet er sendt ind, til det rent faktisk udkommer, der går der tit en måned eller to. Tid, hvor du har over 100 super talentfulde og pisse dyre udviklere sidde og krumme røv. Derfor ser vi mere og mere day 1 DLC og patches. De bruger simpelthen den ekstra, frie tid mellem hænderne til at teste spillet endnu mere for bugs som bliver rettet med patches, og ekstra content som udkommer hurtigst muligt.


Zøvnig
Zøvnig

10
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 07-04-2012 11:09

Jeg kan godt se din pointe Shajita, men det er nu langtfra altid det er sådan. Da jeg var tester hos Deadline games, der gik der kun få dage fra sidste test, til at spillet gik i trykken og blev sendt ud. Det er så rigtig, at der stadig ville være et par uger herefter, hvor de kunne gå i gang med DLC. Jeg vil dog påstå, at det tager måneder, at udvikle god solid DLC og derfor er den slags nøje planlagt fra firmaets side, så de starter på at udvikle DLC, længe før det endelige spil er udgivet.

Den tendens bryder jeg mig ikke om, men det de er nok pænt ligeglade med min holdning til dette i sidste ende Smiley


Shajita
Shajita

338
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 07-04-2012 12:40

Det kan selvfølgelig være rigtigt. Er som sagt ikke udvikler, så jeg ved ikke hvor lang tid det tager at producere fx. 3-5 nye multiplayer baner, eller en håndfuld nye figur kostumer.

Det værste eksempel på det her i nyere tid må vel være Street Fighter X Tekken.
Spillet udkom med 12 figurere og 2 ekstra kostumer per figur på disken, som alle sammen skal købes når Capcom en gang gider udgive det. Den slags lort er virkelig bare ikke acceptabelt.


chessr
chessr

341
Offline
Level: 31 (ChuChu)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 07-04-2012 14:37 - Redigeret 07-04-2012 14:37

Jeg synes det er fint nok hvis der kommer DLC. Det skal bare være produceret efterfølgende eller samtidig for at det er klar til de hurtigere spillere måske et par uger efter release. Men vil gerne indrømme jeg er faldet i med begge ben før i f.eks. Mortal Kombat 9 Smiley


KJ85
KJ85

21435
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 27-08-2014 12:49

Denne her tråd kunne være spændende at hive op igen nu, hvor vi har set Nintendo med adskillige bud på DLC. Gør Nintendo det på den rigtige måde synes I, og køber I det?


chessr
chessr

341
Offline
Level: 31 (ChuChu)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 27-08-2014 13:35

meget indhold og lav pris så ja


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 28-08-2014 12:38 - Redigeret 28-08-2014 12:39

Ved nu ikke om jeg synes det er lav pris, men nye figurer er meget sjovt (dog lidt intetsigende, synes jeg) og baner er altid velkommen, så det er bestemt godt. Kommer til at købe det, men kun fordi jeg spiller det meget i forvejen Smiley

Det er DLC, der ikke ødelægger balancen, som fx nye items ville gøre, og som faktisk giver noget ekstra til spiloplevelsen uden at det oprindelige indhold i spillene føles mangelfuldt ved udgivelsen.


KJ85
KJ85

21435
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 28-08-2014 12:46

Prisen er da lav, når man tænker på, at spillets indhold (antallet af baner) bliver udvidet med 50%, hvilket vi kun betaler 1/5 af spillets pris for.

Tag et spil som One Piece: Ulimited World Red, der gennem DLC tilbyder alternative kostumer som badedragter for 25 kr. pr. pakke. Der er allerede udgivet DLC til det spil for i alt 316 kr., og det eneste du får for dine 25 kr. er et skaldet kostume og en ekstra quest du kan spille. Det er jo møghamrende dyrt til sammenligning..


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 28-08-2014 13:03

Jep, synes bestemt også det er en retfærdig pris, især i forhold til, som jeg skrev i nyheden, at man får 50% forøgelse på baner og det er decideret billigt hvis man sammenligner med mange andre spil der køber DLC. Jeg synes dog i højere grad det er andre spil der er dyre end Mario Kart 8 DLCen der er direkte billig.