Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Det gode spil

Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

Skrevet 06-06-2012 15:57

Meget af diskussionen herinde omkring E3 ender ud i at vi ikke er enige om en mængde spil er gode eller ej, men det ender nok lige så meget ud i at vi ikke er enige om hvad et godt spil er. Derfor denne tråd.

Jeg vil bede jer først fortælle mig om I primært synes Nintendo skal bruge deres penge og arbejdskraft på

1) Helt nye spilserier
2) Nye spil i deres eksisterende serier
3) Remakes af deres gamle spil

Hvis I synes 1), så vil jeg gerne have jer til at beskrive spillet i detaljer. Vi snakker gameplay, grafikstil, online, singleplayer, multiplayer, hvad I end kan komme på.

Jeg vil have jer til at gøre det samme i 2) og 3), men her er I velkomne til også at udvælge et af jeres yndlingsspil fra Nintendo og fortælle hvordan I mener det ville kunne blive endnu bedre i en genudgivelse eller i en efterfølger.

    Oni Nick
    Oni Nick

    25
    Offline
    Level: 26 (Octopi)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 06-06-2012 18:08 - Redigeret 06-06-2012 18:10

    Der var engang hvor Nintendo var geniale til at finde på content i deres spil. Basically, hvad de skal gøre er at stoppe med at sætte gameplayet i højsædet. Ja, gameplay er vigtigt. Det er det der gør, at vi kan spille spillet. Men hvad er gameplayets job? Det er det spørgsmål, man skal stille. Gameplayets job er at give dig mulighed for at opleve spillets content.

    Med andre ord bør spiludviklingen starte med indholdet. Hvad skal dette spil gå ud på? Alt efter hvilket spil, der skal udvikles, kan der være forskellige approaches til dette. Er det et Zelda-spil, f.eks., skal udviklerne sætte sig ned og opfinde en overworld. De skal lave skove, bjerge, søer og andre steder spilleren kan udforske. Dernæst skal de lave nye monstre og fjender, som spilleren kan kæmpe mod. Dernæst skal de lave templer og dungeons og våben og alt det. Det hele skal kunne fremstå som et samlet univers. Dvs. du kan ikke lave middealderinspirerede våben og så lave en sci-fi overworld. Det er der ingen, der køber. Alt skal passe ind i universet - i dette tilfælde Zelda.

    Er det en ny IP der skal udvikles er der mere frit spil. Dér har du ikke nogen forudbestemt kontekst, hvilket vil sige at du skal skabe et univers fra bunden og lave nye spilleregler for dette univers. For at dette univers skal kunne sælge og blive populært er du også nødt til at vide, hvad der rører sig i samfundet. Hvad interesserer folk sig for osv. Dernæst skal du lave et troværdigt univers og ikoniske figurer og fjender og hvad der ellers hører til.

    Dernæst skal du lave gameplayet. I Zeldas tilfælde vil dette være, at man for det første skal få Link til at gå. Når den del af det er på plads, skal man gøre Link i stand til at slås mod fjender. Derfor skal nu programmere combat-delen. Når det er på plads kan man faktisk i realiteten opleve spillets indhold. Mere skal der ikke til. Hvis det viser sig relevant at udvikle en flyvemekanik, fordi fugle er en del af dette spil, så gør man også det. Men man gør det ikke omvendt - man laver ikke fugle, fordi man har lavet flyvegameplay på forhånd. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være relevant for Link at flyve, når han kan teleportere sig rundt, sejle og gå.

    Men det er sådan du laver et godt spil.


    kasper88
    kasper88

    22
    Offline
    Level: 28 (Skeeter)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 06-06-2012 19:37 - Redigeret 06-06-2012 19:40

    Det er en meget stor opgave, du sætter os på, Bo. Jeg kan kune fortælle i generelle træk om, hvordan gode Nintendo-spil er.

    Det gode Nintendo-spil
    - Spillet skal være SJOVT at udvikle for udviklerne, fordi de har fortjent det.
    - Spillet skal indeholde rigtig mange instruktioner og tutorials så alle forstår, hvad det handler om.
    - Spillet skal være tilpas barnligt, så kun Japanere og vestlige nørder, synes det er cool.
    - Spillet må ikke indeholde noget nyt - i så fald kun gummifigurer som i Pikmin, Sunshine og Galaxy 2.
    - Gammelt indhold skal genbruges. Der må ikke tilføjes mere end 5 % nyt.
    - Spillet skal bygge på et hardware-gimmick så som Wii Remote eller uPad. Det må ikke vælges fra.
    - Spillet skal være meget nemt, så man stort set ikke kan dø og alle spiller ens, på trods af forskellige evner.
    - Spillet skal helst ikke understøtte online og hvis det gør, skal det ikke fungere for godt.
    - Det er vigtigere at spillet indholder fjolleri så som at samle mønter, gå i skole, slå græs, tale med NPC'er end action og intensitet.
    - Kameraet skal været programmeret, så det drejer rundt om karakterne som i en Hollywood-film.
    - Der skal helst være Mii's med.
    - Det skal helst udskydes i mindst et par år, så den samlede udviklingstid nærmer sig fem år.
    - Det skal gerne kunne genudgives om nogle år, så nye generationer kan opleve dem - evt. med nye hardware-gimmicks på de nye konsoller


    Peblisko
    Peblisko

    58
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 06-06-2012 19:47 - Redigeret 07-06-2012 10:26

    De må godt revampe deres gamle serier og for sin vis også godt malke de serier, der sælger, for de skal selvfølgelig også overleve alle deres fejltrin.

    Men jeg beder til at de som minimum holder gameplayet til den givne serie og ikke ændrer fuldstændig på det, medmindre der ikke er tvivl om, at der er tale om et spin-off, hvilket der godt også må være plads til.
    Jeg går fx ikke ud fra, at der er nogen der betragter Kid Icarus: Uprising som et spin-off, vel? Det kan jeg i hvert fald ikke læse mig til på nettet. Men okay, det er fristende at overse, når vi har haft tørke for serien i 2 årtier.
    Jeg synes, det er mærkværdigt, at man laver en nyfortolkning med netop godt Star Fox-gameplay, når vi kun sjældent ser ét godt Star Fox-spil i en hel konsols levetid.

    Lav desuden nogle åbenlyse nye IP'er med de idéer vi ser i moderne Zelda'er: en steampunk- eller cyperpunk-serie kunne være fin at koble med de elementer, de hele tiden introducerer til den hårdt-afprøvede mytologi i Zelda. Yoshiaki Koizumi er godt eksempel på én der har haft en masse gode idéer, der burde være oversat til nye IP'er (eller i hvert fald andre, end de er landet på).


    Statustekst
    Statustekst

    3
    Offline
    Level: 10 (Bomchu)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 06-06-2012 20:48

    Alexander, du glemte Usher. Skam dig.


    Bo130
    Bo130

    110
    Offline
    Level: 38 (Tatori)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 07-06-2012 02:49

    Det ærgrer mig at I mistolker emnet inden det overhovedet er kommet i gang. Her er et par eksempler på spil jeg personligt godt så kom, baseret på ting vi tidligere har set

    Pokémon Trading Card Game Online - Et spil til Nintendo 3DS, der udnytter online til kortbyt og kampe om kort, samt NFC til mulighed for at få sine kort ind i spillet. Ellers skulle det fungere meget som GBC-spillet.

    F-Zero U - Til Wii U, skulle det tage udgangspunkt i F-Zero GX, tilføje level editor (fra 64DD), samt online. Desuden skulle Death Race komme tilbage. Man skulle styre med Wii U Gamepad, hvor man også kunne se førstepersons synsvinkel fra bilens indre på sin egen skærm.

    Pokémon Snap Wii U - Til Wii U, tage billeder som man ser det fungere i Wii U Panorama View, og ellers bare meget som N64-udgaven, dog med flere baner, alle 151 første Pokémon'er, samt mulighed for online scoreboards og at dele billeder med sine venner i spillet.

    Mario Party Collection - Til Wii U, bare alle minispillene (eller de bedste) fra Mario Party 1-9, og bruge mikrofonen i Wii U Gamepad til de spil der kræver det. Desuden gøre det online, og lidt mere Wario Ware GameCube Multiplayer-agtigt, så det er overskueligt at finde spillene til online. Hvis der skulle være bræt med også, så de bedste af dem og gerne Dual Mode tilbage!

    Wii Sports Plus - Et spil til Wii. Nærmest bare Wii Sports igen, dog med ekstra sportsgrene man faktisk gider at spille og som passer ind, fx Basketball og Ishockey ville kunne fungere ret godt med Motion Plus. Det skal ikke blot være minispil, det skal dem man kan få medaljer på, hellere lave et stort spil ud af det, så man kan spille rigtige kampe med rigtige antal spillere og tid i en kamp. Ligeledes ville jeg gerne have det online, både til kampe og til deling af high score i minispillene der hører til hver sportsgren.


    kasper88
    kasper88

    22
    Offline
    Level: 28 (Skeeter)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 07-06-2012 08:23

    Gode spilideer, Bo, men de kommer næppe nogensinde - måske med undtagelse af Wii Sports Plus. Men det vil blive et spil med stort fokus på gimmicks - så som at "gribe" bolden med uPad og lægge den på gulvet, så du kan spille golf.


    Bo130
    Bo130

    110
    Offline
    Level: 38 (Tatori)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 07-06-2012 09:14

    Jeg skal gerne indrømme at jeg selv synes det ser det lidt sort for Nintendo efter dette års E3, men jeg forbinder fortsat gamle Nintendo-spil med magi, så det er den magi jeg prøver at holde i live ved at se positivt på det. Derfor jeg lavede dette emne, som går ud på at skrive hvad vores drømmespil i en bestemt serie er, og ikke argumentere for hvorfor vi aldrig får det. Det kunne være rart hvis emnet kunne holdt til det Smiley


    Peblisko
    Peblisko

    58
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 07-06-2012 10:25 - Redigeret 07-06-2012 10:28

    Jeg har ikke tid til at komme med en liste på den måde lige nu, men læs mit sidste indlæg, der handler om nogle generelle træk, de skulle gøre anderledes med serierne.

    EDIT: Jeg støtter idéen med nyt F-Zero i det hele taget. Heck, hvis vi bare kunne få F-zero Climax i ventetiden ville det altid være noget - det spil har en map editor.


    kasper88
    kasper88

    22
    Offline
    Level: 28 (Skeeter)

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 07-06-2012 10:54

    Jeg støtter også F-Zero-ideen. Det spil ville ikke være så dyrt at udvikle. Map editoren skal dog væk. UG content er dødens pølse og vil kun give anledning til at NIntendo slap for at lave content selv.


    Pieyanthikos
    Pieyanthikos

    2693
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #10 - Skrevet 07-06-2012 11:59

    Boom Blox vil være oplagt til Wii U - skærmen kunne bruges til at sigte, og så var der mange muligheder for at lave asymmetrisk gameplay. Fremragende multiplayerspil - det var virkelig en frisk spiltitel, der havde rod i simple ideer, men med biteren Angry Birds er der nok ikke meget salgspotentiale i serien mere.