N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Låste ting i spil

Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

Skrevet 22-07-2012 23:04

Mange spil indeholder ekstra sværhedsgrader, nye baner og alt muligt andet som kan skaffes ved at gennemføre ting i spillet på bestemte måder. Jeg synes det hører fortiden til, alt bør være åbnet fra start af, og det bør kun være achievements man får ved at klare spillet på denne måde. Især synes jeg det er irriterende i tydelige multiplayer-spil som for eksempel Mario Party, hvor ting skal skaffes ved at spille det for sig selv.

Hvad er jeres holdning til dette? Er det irriterende eller fedt at man bliver belønnet med nye ting for at klare spillet?

KJ85
KJ85

21414
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 22-07-2012 23:12

He, blev du lige inspireret af mit svar i den anden tråd?

Synes personligt det afhænger meget af spillet, og netop spil som Mario Party og Boom Street kan det da virke direkte tåbeligt at skulle spille gennem en til tider kedelig single-player-del. Mener faktisk ikke det var så slemt i det seneste Mario Party, men jeg kan huske forkert. Man får ihvertfald point og handle for i både single- og multiplayer Smiley


Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 22-07-2012 23:19

Jeg syntes det er sejt med hemmeligheder i spil, også en form for belønning.
Da der var memory cards endnu var det bare irriterende hvis man ikke havde noget. Der var det tit bare noget møj.
Jo større hemmelighed, desto mere spænedne er det Smiley Ligsom swop and go i Banjo and Kazoie er meget spændende, hvorimod en gemt karakter man ikke kan undgå at unlocke efter man er startet bare er træls.
Jeg syntes så at det er irriterede at halvdellen af et spils karakterer er låst når man begynder. Det er især irriterede hvis man har venner på besøg og mangler nogen. F.eks. Clayfigther 63 2/3 til nintendo 64, kunne man ikke gemme efter at have fået alle karakterer. Det er meget irriterende.
Ellers er det også okay at man i et spil starter småt ud, og skal lvl op eller unlocke nye moves for at kunne mere. Det kan også være irriternde, men som oftest er det okay.


stelzig
stelzig

4770
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 22-07-2012 23:42 - Redigeret 22-07-2012 23:50

I multiplayer er det oftest yderst irriterende. Især unlocking af characters i fighting spil - hold da op hvor var det godt de ændrede det i de senere versioner af street fighter 4... Især fordi et par af SFIV's characters var utrolig besværlige at unlocke.

I single player er det mest kontrolbaseret unlocking der ofte irriterer mig. Det kan vel forsvares med at man ikke vil lade spilleren blive forvirret af for mange muligheder, men hold da op hvor er det også forfærdeligt nogle gange. Synes det klassiske rayman er et rigtig godt eksempel på et spil hvor det virker rigtig dårligt, specielt det at man unlocker dashing så sent....

Overall er jeg ikke en fan, medmindre det er mindre ting som skins og måske enkelte secrets i single player spil (eller til single player mode og KUN single player mode)

Edit: I mario party kan jeg godt leve med at man unlocker lidt boards efterhånden som man spiller de andre boards, men det er lidt noget fis at man unlocker mange andre ting gennem single player.
Smash gjorde det ret godt ved at man kunne unlocke characters ved bare at spille en masse multiplayer, men det var stadig overall en gene (og der var stadig en masse ting man ikke kunne unlocke i multiplayer desværre Smiley Ikke et problem for mig med melee dog for jeg var så kæmpe fan... Og fik tilmed alle trophies IIRC. I melee that is. Fuck bawrl)

Edit2: Ekstra sværhedsgrader kan jeg godt leve med. Det skal bare ikke betyde at en høj sværhedsgrad ikke er tilgængelig fra starten af.


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 22-07-2012 23:53

KJ85: Jep! Smiley

Stelzig: Spøjst du lige nævner Rayman. Jeg synes Rayman og Metroid er spil hvor det faktisk fungerer rigtig godt med at man skaffer ting hen af vejen.

Men jo, ellers enig. Det er fedest hvis det er ting der er skins og sådan man skaffer, men så er det også bare så intetsigende at det alligevel nærmest bare kan droppes.


stelzig
stelzig

4770
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 22-07-2012 23:59 - Redigeret 23-07-2012 00:05

Synes nu skins til figurer og baner kan være meget fede. Det kan selvfølgelig også være andre ting som en eller anden fjollet god-mode abbility Smiley

Jeg elskede at spille rayman på PC da jeg var barn, men da jeg genspillede det igen for et par måneder siden så irriterede det mig virkelig meget hvor begrænset (og langsom) jeg var i starten. Som (stadig lidt) completionist irriterede det mig også at jeg ikke kunne samle alt jeg fandt i en bane med det samme, men er tvunget til at vende tilbage til samtlige baner selvom jeg har gennemskuet en given "secret".

Men et eller andet sted overrasker det mig ikke at vi måske er uenige mht. rayman. Som du nok husker så morede jeg mig heller ikke synderlig da vi spillede origins Smiley

edit: At skulle unlocke så simple ting som at gribe kanter var også bare dumt i min bog. Lidt det samme med dashing. Nogle af de andre ting var vel ok, men lige de to ville være dejligt at have fra starten så man var bare lidt mindre begrænset.

Det med dashing ligger også meget op af at min ideologi efterhånden er at jo hurtigere det kan spilles, jo sjovere er det. Næsten alle spil synes jeg efterhånden er sjovest hvis man spiller dem så hurtigt man kan. Tildels for kunstigt at øge sværhedsgraden for en selv (i spil hvor hurtigheden ikke er et krav), men fart er ofte også bare sjovt i sig selv Smiley


AND
AND

542
Online
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 23-07-2012 07:05

Det originale Mario Party havde også unlockables, som man sagtens kunne få frem selvom man kun spillede multiplayer. Synes personligt at unlockables er en kæmpe motivation - se eksempelvis moderne spil som Batman: Arkham-serien, eller de seneste versioner af Resident Evil.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 23-07-2012 10:54

Jeg kom lige i tanken om at 'unlockables' i form af cheats er nice Smiley
GTA er et lidt ekstremt eksempel, så jeg tænker når man kan unlocke noget simpelt, som kæmpe hoveder. Jeg elsker hvis der er noget ellers umuligt man kan unlocke ved at trykke nogle knapper Smiley


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 24-07-2012 00:27 - Redigeret 24-07-2012 00:31

Hvis det er et spil med arkade-værdier hvor multiplayer er salgsegenskaben ved spillet, som fx et fighting- eller andet festvenligt spil, så synes jeg, ligesom på de rigtige arkader, at alle karakterer osv. bør være unlocked fra start af, så man kan hoppe direkte ind i det uden at være tvunget igennem en campaign. Story modes og tilhørende ting man unlocker ved at klare disse, skal ikke være afgørende ting for spiloplevelsen. Det kan være små niche-ting, fx ting at customize med, ting som er mest interessant for én spiller.

Jeg ved ikke om achievements osv. er løsningen på det hele, men jeg er enig i, at det er en billig måde at skabe "content" på ved at have gemte funktioner fra start af, som skal låses op for.

Jeg troede først at tråden handlede om DLC-ting, der allerede ligger låst inde i det oprindelige spil og at man skal betale sig for at få fuldt "udbytte" af et spil man fysisk allerede har købt - noget som i hvert fald er lige så provokerende. For i stedet for at kæmpe sig igennem en singleplayer først, kan man nu købe sig til at springe den ellers obligatoriske ventetid over, og det er måske også okay at man har det valg og at udviklerne kan tjene på det, men jeg synes det er skamløst. Det er dog en helt anden, længere diskussion.


Power_Eskild91
Power_Eskild91

1
Offline
Level: 6 (Cucco)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 24-07-2012 12:52

synes overvejende unlockables er en god ting. de tilføjer replayvalue og udfordring som ofte er højt nødvendigt hvis jeg skal gide ligge og rode med et spil i mere end 1-2 uger.


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 26-07-2012 23:19

Dead Cheese skrev:
Jeg kom lige i tanken om at 'unlockables' i form af cheats er nice Smiley



HELT enig! GoldenEye til N64 har noget af det bedste brug af dette jeg kan komme i tanke om! Smiley


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 27-07-2012 11:27

Jeg tænker på et spil som Legend of Zelda. Hvordan bør unlockables virke i dette?

Pt er antallet af spillets items man har fundet, et udtryk for hvor langt man er kommet i spillet. Burde alle items være "låst op for" fra starten?
Ville faktisk give spillet en interessant vinkel, hvis det er muligt at finde alle items fra start af. Altså således at selvom buen krævet i 3. tempel, kan du stadig finde den inden det første og bruge den i overworld.


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 27-07-2012 11:30

Det synes jeg bestemt ikke. Lige netop med Zelda og (især) Metroid synes jeg derimod det kunne være bedst hvis man spillede det igennem fra starten af, og så fik muligheden for at starte et New Game+, hvor man havde alle tingene fra starten af. Selve spillet skal der ikke pilles ved, synes jeg.


AND
AND

542
Online
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 27-07-2012 17:38

Zelda ville slet ikke fungere, hvis man havde alle items fra starten - hvor ville progressionen i spillet så være henne...?


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 29-07-2012 12:17

Men hvad hvis man kunne finde et hvilket som helst item fra start af? Altså skulle de stadig låses op for, men det var ikke forudbestemt hvilke. Desuden ville udfordringen også ligge i at finde dem.

Det er måske bare mig der finder den idé interessant?


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 29-07-2012 12:24

Det ville give en meget forskellig gennemgang af spillet for de fleste og især sværhedsgraden ville derfor ikke være til at styre fra udviklerens side af, så spillet ville med al sandsynlighed blive dårligere, tror jeg.