Skrevet 01-02-2014 18:53
.. Det meget basale svar må jo være "børn" - det har været deres fokus, siger de. Nogle vil måske sige "Nintendo-fans", men vi ved jo, at der har været mere end 5 millioner Nintendo-fans.
Tal er fra vgchartz (sagsøg mig..)
Set i lyset af Donkey Kong Tropical Freeze's kommende udgivelse, hvordan har aben så færdes mht. salg?
Det er altså klart at folk hellere ville have Donkey Kong i sidste generation.
Men dette kan jo skyldes en masse faktorer?
- FPS genren var domineret af franchises som Halo, Call of Duty og Battlefield
- FPS-fanatikere søgte mod HD-gaming
- Online scenen var mere attraktiv
- Marketing
- Metroid var udbrændt
Etc.
Samtidig må man sige at Nintendo har et ry for sit output af solide platformers, og Donkey Kong Country Returns var et dejligt gensyn ift. de mere gimmicky entries i DK-franchisen under GameCube-æraen.
MEN, hvad betyder alt dette?
Det betyder såmænd, at Nintendo så større salgspotentiale i platform-scenen end nogle andre genre, og hvor efterlader det os?
Det efterlader os et sted, hvor vi faktisk oplever Nintendo leverer spil, som det vestlige marked IKKE værdsætter i samme stil som RPG'er, FPS'er, og Sandbox spil. Det betyder, at på trods af Nintendos stærke titler, ikke formår at dække andre genrer, sådan som Sony fx. gør - og husk vi snakker eksklusive titler. 3rd party er en lidt mere risikabel debat, for jeg tror ikke Nintendo har i sinde at få mere 3rd party support, så det vi ser i fremtiden bliver nok Nintendo eksklusivt alligevel.. Bayonetta og X dækker fx. 2 meget eftertragtet genre: Hack 'N Slash og RPG (JRPG*) <---- fører mig videre.
Hvor er JRPG's?
Hvis Nintendo gjorde noget rigtig med Wii, så var det at lade konsollen flyde over med JRPG's. Det ikke fordi Sony's PS3 ikke havde nogen, men Wii var pakket til tops med denne genre. Alt fra Tales til Xenoblade. Final Fantasy var der masser af, både retail og VC, og i Japan var der masser af spil, som aldrig så lyset af dagen her i vestpå.
Det var altså JRPG-console to-go-to. Måske er det en niche her i vesten, men igen: har Mario platformers ikke også bevist sig således? I hvert fald på hjemmekonsol-fronten. Måske en overdrivelse, men tænk over det.
Det ville i hvert fald sælge i Japan, hvor de nu gør sig glade af PS3'eren og Vitaens overflod af RPG's. Selv 3DS'en substituerer ganske fint.
Man må altså konkluderer at Nintendo ikke blot sigter efter den forkerte aldersgruppe, men også de forkerte genre-grupper. Alle værdsætter en god Mario platformer, men hvordan skal Wii U overleve, hvis ikke den kan dække samtlige genre? Især dem som dominerer her i vesten? Ser i det problematisk, når Nintendo ikke har ressourcer til at dække et bredere spektrum, og tror i det skyldes mangel på interesse, når man kigger på salget af 3rd party? Hvorfor skulle Nintendo gå ind og lave et stort actionspil, når hverken Assassin's Creed eller Splinter Cell kan sælge? Personligt tror jeg, at det ville ryste godt op i spilverdenen hvis Nintendo brød med sine dogmer, og gad markedsføre et spil, som ikke kun var tilegnet det selvproklameret 'mature audience', men også præsenterede sig selv således.
Problemet er, at de ikke vil tage chancen, for odds er store for et flop. Og så må man leve med en drøm. Men man må jo kigge på Sony som via denne strategi formår at holde mange til sig... og så er der Microsoft, som formår at holde alle 'bro'-typerne hos sig, fordi de total ignorere ALT hvad der kunne anses for at være barnligt Minus Kinectimals <3
Hvad er jeres tanker?
#1 - Skrevet 01-02-2014 20:11
De forsøgte at sigte efter alle, men i sidste ende endte de kun med at fange hardcore Nintendo-fans, og dem er der ikke mere end 15 millioner af.#2 - Skrevet 01-02-2014 20:22
Ingen idé omkring hvem de sigter efter, dog kan jeg da fortælle at grunden til at min Wii U har samlet støv de sidste 6 mdr, hovedsageligt er pga manglende trophy / achivement system. For mig giver det lige de ekstra at man opbygger sig en general Gamerscore / Level på tværs af samtlige spil, og for mig er det en gåde at Nintendo ikke har inkluderet et lignende system.