Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Hvorfor er der ingen JRPGs på Wii U?

O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

Skrevet 24-03-2014 12:35

Folk snakker meget om manglen på 3rd party support til Wii U, og personligt ser jeg ikke nogen forskel på den nuværende situation, var Wii U støttet til fulde af firmaer som Activison, EA og Ubisoft (sidstenævnte har været gode, men vi ved at de har trukket i land og Watch_Dogs nu venter ligeså stille på at blive færdiggjort - forholder mig pessimistisk)

Nej for mig handler det om manglen på visse genre af spil, som er totalt ødet, når man sådan skuer over Wii U-plænerne. Nintendo har aldrig været for shooters eller sim-racers, alligevel har de forsøgt med ZombiU og det kommende Project C.A.R.S (som jeg tror kommer til at gøre sig bedst hjemme hos Wii U, da Gran Turismo og Forza i forvejen dominerer de alternative konsoller, men lad os nu se) -

Men havde Nintendo én fordel sidste generation, så var det et hav af stensolide JRPGs, som ikke klingede til én artstyle og rent faktisk turde noget mht. spilmechanics. Fans var klar over dette, til sådan en grad at de startede Operation Rainfall, for ikke at gå glip af 2 af de svedigste JRPGs i længere tid + et solidt actionspil fra østen.


Det her er ét af mine yndlings øjeblikke fra sidste gen. Alcamoth i sigte!


Xenoblade og The Last Story var to sene udgivelser, i en tid hvor de fleste havde pakket Wii'en sammen og for længst affundet sig med Nintendos egne interesser, og hvordan de ikke var i overensstemmelse med gameren som ønskede lange eventyr og rige spiloplevelser; nej "Wii >ét eller andet<" er ikke 50-100 timers sjov og spas, det små doser af sjov med hele familien, men der er nogle af os, som elsker at købe en cola og glemme hvor hård vores dagligdag kan være, så vi hopper tilbage i sofaen og overvinder de monstre som spillet byder på, i stedet for de monstre dagligdagen byder på

Jeg er selv i færd med at tonse igennem Muramasa: The Demon Blade, som er et fantastisk 2D action hack 'n slash med et væld af RPG elementer, og noget af det flotteste grafik jeg har set i aner. Alt er malet med vandbaseret farver og atmosfæren er helt i top! Det er et udfordrende spil, hvor du ikke bare kan hakke igennem alt og alle, men stadigvæk må overveje dit gear, buffs og andet RPG-relateret for at kunne komme fremad. Nu er det på Vita, endnu en platform hvor det ikke får opmærksomhed, men selvom det har fået en HD-overcoating, hvorfor kunne Nintendo så ikke liiiige have spurgt om port til Wii U... Salgstal igen...


Mmmm .. han ser vel nok hyggelig ud


Hvor er "Tales" serien på Wii U? Tales of Abyss var et virkelig elsket 3DS spil, og muligvis én af de eneste reelt gode spil i starten af 3DS'ens levetid. Tales of Graces var udemærket på Wii og Tales of Symphonia: A Dawn of a New World var ikke det bedste, men et stensolidt spil på Wii, og en fin efterfølger til ét af de mest elsket spil på GameCube... Gæt engang hvor det rent faktisk er havnet; på PS3 i et HD-remake kaldet "Tales of Symphonia Chronicles", som blot har Dawn of a New World, men også den gamle GC klassiker - begge i HD - begge på PS3, ikke Wii U, selvom de oprindelig lå på Nintendos platformer.

Hvor er Little King's Story? Chocobo's Dungeon? Final Fantasy?

Hvorfor fik vi aldrig Earth seeker? Zangeki No Reginleiv? Hvorfor var Another Code R så umuligt at finde i sin tid.. SALGSTAL SALGSTAL SALGSTAL! og derfor er alt rykket til Sony, så hvor Wii'en havde et fantastisk udvalg, har Wii U... ingenting.. medmindre du vælger at kalde Monster Hunter 3G Ultimate for et JRPG... Det er det vel... Anser det mere som en sjov grindfest, men det kan til tider være én og samme..


Endda med det infamøse "black cover", som betyder at spillet ikke er for børn!


Nintendo havde alverdens muligheder, og selvom jeg glæder mig til X af Monolith Soft, så er jeg så ked af, at det rent faktisk bliver det eneste story-oriented JRPG, som maskinen nogen sinde får lov at modtage. Overvej det. Ét reelt JRPG på en konsol hvis forgænger spyttede samtlige fantastiske JRPGs ud, og i alle mulige former!

Dét er faktisk mit største problem med Nintendo pt. De vil ikke engang samle på andet end deres eget, og det de begår sig med.



Mit forhold til Nintendo er kompliceret ;I
    Zalman
    Zalman

    322
    Offline
    Level: 28 (Skeeter)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 24-03-2014 13:12

    Fordi det japanske marked ikke er, hvad det har været. De er ikke særlig interesserede i hjemmekonsoller længere. Bare se på PS4-salgstallene. På nuværende tidspunkt er selv Wii U foran. De fleste fokuserer på håndholdte. Og som du selv nævner er Wii Us relativt lille installbase selvfølgelig også skyld i det.


    Bota
    Bota

    140
    Offline
    Level: 20 (Moblin)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 24-03-2014 16:39

    Det kræver selvfølgelig en større install base for udviklerne gider lave dem eksklusive, men stort set alle Wii'ens RPGs udkom i sidste halvdel af dens levetid, så der er stadig tid nok til de kommer på Wii U. Lige nu er der selvfølgelig ikke noget, men det var der heller ikke rigtig på Wii'en i starten.
    I den nærmeste fremtid er der jo udsigt til X og (forhåbentlig) Shin Megami Tensei X Fire Emblem; og hvis Nintendo og Square Enix lige tager sig sammen, kan det være vi også får Dragon Quest X at se.


    Dead-Cheese
    Dead-Cheese

    1967
    Offline
    Level: 25 (Kokiri)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 26-03-2014 00:20

    Det er en virkelig god problemstilling der er stillet her.
    Det er svært at komme med en forklaring her..

    En ting jeg tror at er en stort grund til at der ikke udkommer mange JRPG spil til wii u, er at denne type spil er sværd at sammensætte med Wii U's gimics.
    Det lyder umidelbart dumt at en gimmick skulle kunne styre hvilke spil der udkommer.
    Men ser man på det nuværende udvalg så vil der være en tendens for at de har en form for unik feature som gør brug af konsolens unike funktioner (i forhold til andre konsoller).
    Langt de fleste konsoller ser en række spil som gør brug af dennes gimmicks i en kort til længere periode.
    Med tiden stopper udviklerne med at fokusere på gimmics, og laver færre spil der gør brug af konsollernes gimmics.

    Så kort sagt, så er min teori baseret på at JRPG spil ikke er nemme at lave unikke funktioner ved hjælp af WII U gimmics, hvor dette betyder at der nok skal gå nogen tid længere før at der vil udkomme nogle spil, da spil gør mindre brug af gimmics senere i en konsols levetid.

    Se i øvrigt denne liste : IGN's liste over kommende WII U RPG spil.


    Zalman
    Zalman

    322
    Offline
    Level: 28 (Skeeter)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 26-03-2014 18:29

    Det har ikke noget med "gimmicks" eller unikke funktioner at gøre. Spil sælger bare ikke på Wii U. Mere er der ikke i det.


    O-train
    O-train

    326
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 27-03-2014 12:56

    Man må jo erkende at JRPG's ofte holde sig sky for nye generationer af maskiner (se selv PS3'eren, som både har Tales of Xillia 2 og Persona 5 på vej), men alligevel forekommer det mig mystisk, at Nintendo ikke selv har sørget for at få fat på disse udviklere, når Wii var hjem til så mange fantastiske spil. Igår spillede jeg videre i Xenoblade, og jeg er konstant "wauwet" hver gang jeg når til en ny zone, det er så varieret og stort, det som et MMO men designet omkring single-player, så alt er i balance og intet føles for alvor dødt eller livløst, hvilket ironisk nok kan være tilfældet i mange MMO's idag, selv de største -

    Jeg synes blot det er ærgerligt at en genre som JRPG, som har været grundlag for nogle af de største spiloplevelser gennem tiden (man kan jo ikke benægte Final Fantasy seriens indflydelse fx.) bliver mast sådan bag andre genre, fordi de ikke sælger ordenligt eller ser uddateret ud, hvad der angår det visuelle. Det handler altsammen om marketing, og jeg ved at der er et marked for disse spil, se blot Xenoblade, som vandt på sin hype.

    Hvis genren rykkede mod Wii U, så ville der være god grund for folk til at samle netop den maskine op, for så var der et hjem til en genre, som åbenbart ikke har råd til at kaste 50 millioner dollars efter reklamer (forståeligt - synes selv Activision og 2k er småperverse, når de kaster med pengene på den måde, men de tjener dem jo ind..)

    PSP'en blev jo netop tilflugtssted for den genre, og hvis man ønsker en maskine med solide JRPG's, så er PSP det perfekte tilflugtssted... NDS'en må heller ikke glemmes, for pokker hvor er der mange solide titler på den maskine!

    Men ak, hvor ville jeg dog ønske at jeg kunne se mere af dette:









    så farverigt... så fuld af tal... så.. ikke brunt ..


    Dead-Cheese
    Dead-Cheese

    1967
    Offline
    Level: 25 (Kokiri)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 27-03-2014 15:09

    Zalman skrev:
    Det har ikke noget med "gimmicks" eller unikke funktioner at gøre. Spil sælger bare ikke på Wii U. Mere er der ikke i det.



    Tja det kan man jo også mene er en grund. Jeg vil dog påpege at en konsols gimmics har en stærk sammenhæng med de spil der udgives efter en konsol's udgivelse.

    Havde eye toy været en primære kontroller til ps2 så havde der nok også være t flere party spil, da dette fungerer godt til kameraet (forudsat at nogen overhovedet ville have købt den Smiley ).

    Men den primære grund er sandsynligvis dårlige salgstal, og relativt høje produktionomkostninger ved at lave RPG spil der lever op til forventningerne hos forbrugerne.


    O-train
    O-train

    326
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 27-03-2014 15:59

    Jeg er ikke helt enig med dig i din påstand Dead-Cheese, altså mht. gimmicks, alligevel så må jeg pointerer (mest for Zalman), at en Bioware-talsmand udtalte, at Nintendo var troppet op, ret arrogant, og sagt: "Her er hvad vi har lavet, og her er hvad vi ønsker i skal lave", altså som om at Nintendo bestemte hvad et 3rd party måtte producerer på deres hardware... og det må de jo egentlig også, men vi ved alle hvordan den attitude har løsnet sig enormt det seneste års tid, så man kunne jo vælge at læse mellem linjerne (selvom det aldrig er præcist) og sige at der kunne være hold i Dead-Cheeses påstand, da Nintendo da sikkert har skræmt en hel del udviklere væk, ved at fortælle dem hvordan deres software BØR være, og som ham Bioware talsmanden sagde, så var det bare ikke interessant for dem at blive talt til på den måde, det umotiverende.

    Samtidig så har Nintendo haft alt for stærkt fokus på børn, og hvis der er noget som skræmmer børn væk, så er det dybdegående levelsystemer og strategisk gameplay...

    Så var der jo også den infamøse "Nintendo vil ikke have japanske indies"-episode, og den har sgu nok skræmt en del JRPG udviklere væk..

    Åh Nintendo... you pieces of s***


    Eagle
    Eagle

    3
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 27-03-2014 20:45 - Redigeret 27-03-2014 20:45

    Hvor er "Tales" serien på Wii U? Tales of Abyss var et virkelig elsket 3DS spil, og muligvis én af de eneste reelt gode spil i starten af 3DS'ens levetid. Tales of Graces var udemærket på Wii og Tales of Symphonia: A Dawn of a New World var ikke det bedste, men et stensolidt spil på Wii, og en fin efterfølger til ét af de mest elsket spil på GameCube...



    Fyi, siden du elsker at snakke salgstal og hvad der rykker konsoller, så sælger Tales-serien enormt dårligt. Det er et under at vi overhovedet får nogle af titlerne i Europa, synes jeg læste om rekord dårlig salg af Tales of Vesperia i Europa, som også udkom flere måneder efter den amerikanske udgivelse.

    For i øvrigt var Tales of Graces på Wii fyldt med bugs der aldrig blev fikset, så vidt jeg husker, og igen droppede de at udgive det uden for Japan. Den forbedrede port til PS3 blev dog udgivet her, men det rykker bestemt ikke maskiner.

    Tales of Symphonia 2 var alt andet end "stensolidt" og "en fin efterfølger". Det var en efterfølger der gjorde alt værre end forgængeren, fjernede adskillige features og med en historie der lød som en dårlig fan fiction af, hvad der foregik efter det originale Symphonia. Ad.


    O-train
    O-train

    326
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 27-03-2014 22:08 - Redigeret 27-03-2014 22:19

    Fyi, siden du elsker at snakke salgstal og hvad der rykker konsoller, så sælger Tales-serien enormt dårligt. Det er et under at vi overhovedet får nogle af titlerne i Europa, synes jeg læste om rekord dårlig salg af Tales of Vesperia i Europa, som også udkom flere måneder efter den amerikanske udgivelse.



    Forstår ikke helt, hvad det er du tager op? Jeg har da aldrig sagt de solgte godt? Og jeg har bestemt ikke sagt, at det vil rykke konsoller. Jeg sagde spillene var gode og at Nintendo havde den fordel, at de stadigvæk kunne bevare en del af core-markedet ved sin side, ved at udgive JRPG's som tilbød de lange og dybe oplevelser til dem som ønskede det. Wii'en var kendt for sine mini-games og casual-software, men der var altid de gode Nintendo spil og så selvfølgelig nogle gode JRPG's! -

    Det ikke ensbetydende med gode salg, men det betød bl.a. at jeg kom tilbage til Nintendo efter årevis, hvor jeg ellers havde det fint hos Xbox og PS3 Smiley Selv Xenoblade solgte relativt dårligt, ét som rigtig faktisk vækkede interessen for Wii hos de fleste, som ellers havde givet op. Men okay de udgav det også underlig. Et worldwide release og mere marketing kunne nok have gjort mere. Overvej hvor lidt Nintendo selv troede på det, og alligevel har det ry for at være én af de bedste JRPG's fra sidste generation. Én af de bedste spil for nogen. I min top 10 i hvert fald.

    Jeg ved godt Nintendo, af alle firmaer derude, aldrig kunne finde på at tage chancer, når det kommer til software, men min drøm var (og pointe iøvrigt, håber jeg du forstår nu, når uddyber mig lidt), at de kunne skabe en perfekt platform for JRPG's og genrens fans.

    Et sted hvor den genre er i front, eller i hvert fald hvor genren stod stærk og florerede ligesom på NDS'en og Wii. Japanske udviklere er ofte sky for at dykke i store budgetter ligesom vesten, nok fordi de ikke kan, så man kunne forestille sig at Wii U ville være et godt sted for dem. Bevares der skal investeres i at forstå arkitektur, men derfra kan det umuligt være ligeså kosteligt som PS4 og Xbox One udvikling.

    Har iøvrigt Tales of Symphonia Chronicles til PS3, og nej DotNW er ikke ligeså godt som det første, bestemt ikke, men jeg synes nu stadigvæk det kan være relativ underholdende... relativt. Nu var jeg aldrig kæmpe Tales fan, men troede serien havde fundet sin fanbase, siden de bliver pumpet ud. Kunne ligeså godt have skrevet Crystal Bearers i stedet så.


    Eagle
    Eagle

    3
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #10 - Skrevet 28-03-2014 04:58 - Redigeret 28-03-2014 05:00

    Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med tråden. Vil du bare pointere, at Wii U går glip af en masse forskellige genrer, RPG iblandt, fordi den ikke sælger godt? Jeg vil da mene at salgstal netop var dit argument, når du snakker om fordelen ved at udgive flere spil i genren på Wii U.

    Så vidt jeg kan læse på din OP, så siger du nu, at vi går glip af JRPGs pga. at den sælger dårligt, og at den muligvis kunne skabe sig et nichemarked med en masse RPGs. Men er det virkelig tilfældet? Du sammenligner med PSPen, men den havde vel heller ikke den helt store succes med det, når det kommer til stykket.

    I din uddybelse siger du at de kunne skabe en perfekt platform, men hvorfor er det tilfældet? Hvad gør Wii U bedre til dette? Ja, de sparer måske penge på budgettet, men de tjener det formodentlig ikke ind igen. RPG-spil behøver heller ikke at være enormt flotte i de fleste tilfælde.

    Vil du bare diskutere Xenoblade (eller andre RPGer på Wii)? Fordi det vil jeg da meget gerne. Jeg elsker også spillet, og jeg ser enormt meget frem til X!


    O-train
    O-train

    326
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #11 - Skrevet 28-03-2014 10:48

    Nej du har sådan set forstået mig ret. Jeg lægger ikke op til den større debat, men blot muligheden for at folk kan give sin mening, og dele sine oplevelser med genren, samt ønsker for fremtiden.

    Du skrev bare "fyi, siden du elsker at snakke salgstal.." men så bekræftede du det jeg nævnte tidligere med, at det nok er salgstal som forhindrer udvikling af genren på Wii U (da det også er det som forhindre udviklingen af så mange andre 3. party spil), så forstod ikke hvorfor du skrev "fyi", går ud fra, at det var fordi jeg skrev om Tales serien i min oprindelige post.

    Selvom de måske ikke sælger i millioner, så må der jo være en grund til de pumpes ud på gang på gang, og derfor skriver jeg, at det kunne være interessant hvis Nintendo rent faktisk gad være den ideelle platform for genren, hvilket man kunne vove og tro ville ske, så den kunne finde et hjem, hvor den ikk skulle konkurrere med samtlige vestlige spil, som sælger langt mere og er meget mere populære. Naturligvis ville et sådan marked højst sandsynligt blive niche i vesten, og så står vi endnu uden interessante spil som Earth Seeker eller Dragon Quest serien for den sags skyld...

    Jeg tror selv, at det ville gavne Nintendo, hvis de rent faktisk åbnede mere op for japanske spil, især på Wii U (det virker da som om det kører på 3DS), men jeg ved det ærlig talt ikke med sikkerhed, for som det er nu, for hvis det reelt set er salgstal som forhindrer det, så kommer det ikke til at ændre sig foreløbigt. Det virker bare som om, at de to ting gik hånd i hånd for en generation siden... Sony har nu nok været mere aktive alligevel...

    Det svært at diskuterer, når man ikke har en idé om omkostningerne for udvikling eller marketing for den sags skyld. Grunden til at jeg nævner PSP, er fordi at den netop ikke var NDS mht. salg, men alligevel flød det over med JRPGs og jeg tænker, at der da stadigvæk må have været en mulighed for indtjening. Tror sgu ikke at der er nogle PSP spil, som blev trykt i millioner eksemplarer, men tværtimod har man været varsom. Vel derfor sådan noget som Xseed eller Nis findes, for de kender til efterspørgsel og ser er potentielt marked, hvor end småt.

    Jeg synes bare det er ærgerligt at genren druknes i et hav af vestlige spil, som efterhånden ser sig ligeså traditionel mht. gameplay som JRPGs. Jeg savner bare PS1-æraen, hvor man kunne få lidt af hvert. En platform med Nintendospil + JRPGs, det ville være perfekt for mig! I stedet får man en Nintendokonsol med ingen spil og ét kommende JRPG, og jeg haaaader det.