Skrevet 24-03-2014 12:35
Folk snakker meget om manglen på 3rd party support til Wii U, og personligt ser jeg ikke nogen forskel på den nuværende situation, var Wii U støttet til fulde af firmaer som Activison, EA og Ubisoft (sidstenævnte har været gode, men vi ved at de har trukket i land og Watch_Dogs nu venter ligeså stille på at blive færdiggjort - forholder mig pessimistisk)#1 - Skrevet 24-03-2014 13:12
Fordi det japanske marked ikke er, hvad det har været. De er ikke særlig interesserede i hjemmekonsoller længere. Bare se på PS4-salgstallene. På nuværende tidspunkt er selv Wii U foran. De fleste fokuserer på håndholdte. Og som du selv nævner er Wii Us relativt lille installbase selvfølgelig også skyld i det.#2 - Skrevet 24-03-2014 16:39
Det kræver selvfølgelig en større install base for udviklerne gider lave dem eksklusive, men stort set alle Wii'ens RPGs udkom i sidste halvdel af dens levetid, så der er stadig tid nok til de kommer på Wii U. Lige nu er der selvfølgelig ikke noget, men det var der heller ikke rigtig på Wii'en i starten.#3 - Skrevet 26-03-2014 00:20
Det er en virkelig god problemstilling der er stillet her.#4 - Skrevet 26-03-2014 18:29
Det har ikke noget med "gimmicks" eller unikke funktioner at gøre. Spil sælger bare ikke på Wii U. Mere er der ikke i det.#5 - Skrevet 27-03-2014 12:56
Man må jo erkende at JRPG's ofte holde sig sky for nye generationer af maskiner (se selv PS3'eren, som både har Tales of Xillia 2 og Persona 5 på vej), men alligevel forekommer det mig mystisk, at Nintendo ikke selv har sørget for at få fat på disse udviklere, når Wii var hjem til så mange fantastiske spil. Igår spillede jeg videre i Xenoblade, og jeg er konstant "wauwet" hver gang jeg når til en ny zone, det er så varieret og stort, det som et MMO men designet omkring single-player, så alt er i balance og intet føles for alvor dødt eller livløst, hvilket ironisk nok kan være tilfældet i mange MMO's idag, selv de største -#6 - Skrevet 27-03-2014 15:09
Zalman skrev:
Det har ikke noget med "gimmicks" eller unikke funktioner at gøre. Spil sælger bare ikke på Wii U. Mere er der ikke i det.
Tja det kan man jo også mene er en grund. Jeg vil dog påpege at en konsols gimmics har en stærk sammenhæng med de spil der udgives efter en konsol's udgivelse.
Havde eye toy været en primære kontroller til ps2 så havde der nok også være t flere party spil, da dette fungerer godt til kameraet (forudsat at nogen overhovedet ville have købt den ).
Men den primære grund er sandsynligvis dårlige salgstal, og relativt høje produktionomkostninger ved at lave RPG spil der lever op til forventningerne hos forbrugerne.
#7 - Skrevet 27-03-2014 15:59
Jeg er ikke helt enig med dig i din påstand Dead-Cheese, altså mht. gimmicks, alligevel så må jeg pointerer (mest for Zalman), at en Bioware-talsmand udtalte, at Nintendo var troppet op, ret arrogant, og sagt: "Her er hvad vi har lavet, og her er hvad vi ønsker i skal lave", altså som om at Nintendo bestemte hvad et 3rd party måtte producerer på deres hardware... og det må de jo egentlig også, men vi ved alle hvordan den attitude har løsnet sig enormt det seneste års tid, så man kunne jo vælge at læse mellem linjerne (selvom det aldrig er præcist) og sige at der kunne være hold i Dead-Cheeses påstand, da Nintendo da sikkert har skræmt en hel del udviklere væk, ved at fortælle dem hvordan deres software BØR være, og som ham Bioware talsmanden sagde, så var det bare ikke interessant for dem at blive talt til på den måde, det umotiverende.#8 - Skrevet 27-03-2014 20:45 - Redigeret 27-03-2014 20:45
Hvor er "Tales" serien på Wii U? Tales of Abyss var et virkelig elsket 3DS spil, og muligvis én af de eneste reelt gode spil i starten af 3DS'ens levetid. Tales of Graces var udemærket på Wii og Tales of Symphonia: A Dawn of a New World var ikke det bedste, men et stensolidt spil på Wii, og en fin efterfølger til ét af de mest elsket spil på GameCube...
Fyi, siden du elsker at snakke salgstal og hvad der rykker konsoller, så sælger Tales-serien enormt dårligt. Det er et under at vi overhovedet får nogle af titlerne i Europa, synes jeg læste om rekord dårlig salg af Tales of Vesperia i Europa, som også udkom flere måneder efter den amerikanske udgivelse.
For i øvrigt var Tales of Graces på Wii fyldt med bugs der aldrig blev fikset, så vidt jeg husker, og igen droppede de at udgive det uden for Japan. Den forbedrede port til PS3 blev dog udgivet her, men det rykker bestemt ikke maskiner.
Tales of Symphonia 2 var alt andet end "stensolidt" og "en fin efterfølger". Det var en efterfølger der gjorde alt værre end forgængeren, fjernede adskillige features og med en historie der lød som en dårlig fan fiction af, hvad der foregik efter det originale Symphonia. Ad.
#9 - Skrevet 27-03-2014 22:08 - Redigeret 27-03-2014 22:19
Fyi, siden du elsker at snakke salgstal og hvad der rykker konsoller, så sælger Tales-serien enormt dårligt. Det er et under at vi overhovedet får nogle af titlerne i Europa, synes jeg læste om rekord dårlig salg af Tales of Vesperia i Europa, som også udkom flere måneder efter den amerikanske udgivelse.
Forstår ikke helt, hvad det er du tager op? Jeg har da aldrig sagt de solgte godt? Og jeg har bestemt ikke sagt, at det vil rykke konsoller. Jeg sagde spillene var gode og at Nintendo havde den fordel, at de stadigvæk kunne bevare en del af core-markedet ved sin side, ved at udgive JRPG's som tilbød de lange og dybe oplevelser til dem som ønskede det. Wii'en var kendt for sine mini-games og casual-software, men der var altid de gode Nintendo spil og så selvfølgelig nogle gode JRPG's! -
Det ikke ensbetydende med gode salg, men det betød bl.a. at jeg kom tilbage til Nintendo efter årevis, hvor jeg ellers havde det fint hos Xbox og PS3 Selv Xenoblade solgte relativt dårligt, ét som rigtig faktisk vækkede interessen for Wii hos de fleste, som ellers havde givet op. Men okay de udgav det også underlig. Et worldwide release og mere marketing kunne nok have gjort mere. Overvej hvor lidt Nintendo selv troede på det, og alligevel har det ry for at være én af de bedste JRPG's fra sidste generation. Én af de bedste spil for nogen. I min top 10 i hvert fald.
Jeg ved godt Nintendo, af alle firmaer derude, aldrig kunne finde på at tage chancer, når det kommer til software, men min drøm var (og pointe iøvrigt, håber jeg du forstår nu, når uddyber mig lidt), at de kunne skabe en perfekt platform for JRPG's og genrens fans.
Et sted hvor den genre er i front, eller i hvert fald hvor genren stod stærk og florerede ligesom på NDS'en og Wii. Japanske udviklere er ofte sky for at dykke i store budgetter ligesom vesten, nok fordi de ikke kan, så man kunne forestille sig at Wii U ville være et godt sted for dem. Bevares der skal investeres i at forstå arkitektur, men derfra kan det umuligt være ligeså kosteligt som PS4 og Xbox One udvikling.
Har iøvrigt Tales of Symphonia Chronicles til PS3, og nej DotNW er ikke ligeså godt som det første, bestemt ikke, men jeg synes nu stadigvæk det kan være relativ underholdende... relativt. Nu var jeg aldrig kæmpe Tales fan, men troede serien havde fundet sin fanbase, siden de bliver pumpet ud. Kunne ligeså godt have skrevet Crystal Bearers i stedet så.
#10 - Skrevet 28-03-2014 04:58 - Redigeret 28-03-2014 05:00
Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med tråden. Vil du bare pointere, at Wii U går glip af en masse forskellige genrer, RPG iblandt, fordi den ikke sælger godt? Jeg vil da mene at salgstal netop var dit argument, når du snakker om fordelen ved at udgive flere spil i genren på Wii U.#11 - Skrevet 28-03-2014 10:48
Nej du har sådan set forstået mig ret. Jeg lægger ikke op til den større debat, men blot muligheden for at folk kan give sin mening, og dele sine oplevelser med genren, samt ønsker for fremtiden.