Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

LEGO afslører tre nye LE...

Overblikstrailer for Prin...

Snufkin: Melody of Moomin...

Splatoon 3

Legend of Zelda: Tears of...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Load spil fra extern hard...

Outage af Facebook, Insta...

Nintendo Switch

Pokémon GO

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Hvad gør i med jeres save games?

Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

Skrevet 10-05-2018 15:31 - Redigeret 10-05-2018 15:34

Jeg har ligesiden Nintendo lancerede Switch, set folk overalt på nettet brokke sig over manglen på Cloud Saves. Nu kommer cloud saves endelig til maskinen, via deres online service, så nu er alt godt i andedammen (i hvertfald for dem der starter et abonnement).

Men det er nu ikke det jeg ønsker at debattere her. Ofte ser jeg folk argumtere at cloud saves er hamrende vigtige, ellers risikere de at miste alle deres save games! - altså ikke vores spil, men progression i spillet. Fx vores 999 måner i Odessey eller 900 korok-seeds i Breath of the Wild.

Så sent som i seneste nyhed om Nintendos nye online service:

ThePatrickBay
Medlemskab er en no-brainer for mig. Glæder mig til at se, hvad de gør med online-funktionalitet i de gamle spil. Cloud-saving er også en vigtig sikkerhed at have. Ville være ked af at miste alle mine 999 moons i Odyssey, alle quests i BotW, 100% i Mario+Rabbids, 100% i Picross S.



Her skriver Patrick, at han vil være ked af at tabe denne progression. Nu er det ikke for at hænge dig ud Patrick, jeg har set dette argument mange steder på Reddit og Facebook mm.

Mit spørgsmål, hvorfor er det så vigtigt at gemme disse save games?

Jeg kan forstå det kan være irriterende hvis ens maskine går i stykker, når man er halvvejs igennem et spil som Odessey og derfor skal starte på ny igen, hvis man ønsker at gennemfører det. Men når først det er gennemført og alle måner er samlet, hvad er så værdien af denne save-fil?

    JOEP
    JOEP

    73297
    Online
    Level: 50 (Torizo)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 10-05-2018 15:41

    Godt spørgsmål. Det drejer sig vel om den ære, der kan være i at fremvise et helt gennemført spil, hvis dette er en bedrift i sig selv, og så er det for at kunne vise, at man ikke har lagt mange timer i noget uden at det er forgæves. Det er altid surt at miste noget, man har brugt timevis på at skaffe, som f.eks. tre stjerner i alle cups i Mario Kart 8. Det er ikke noget, man ikke kan gøre igen, men det er da ikke ligefrem fordi, man synes det er sjovt.

    Det leder mig til mit andet argument. Der er mange spil, hvor man låser op for indhold ved at klare noget. Hvis det er et spil, man spiller meget, f.els. Splatoon eller Smash Bros., så er det da lidt surt at skulle starte forfra for at få det gear, man havde tidligere.

    Andre spil, f.eks. Binding of Isaac, belønner spilleren for at bruge mange timer ved at give spilleren stærkere items hurtigere. Så er der selve spil som Pokémon, hvor man kan have brugt timevis på at finde den rigtige udgave af en Pokémon (her er der selvfølgelig backup i form af Bank, men det er lidt irrelevant).

    Jeg kan huske, at jeg solgte Banjo-Tooie for nogle år siden. Efterfølgende får jeg en sms fra køberen, hvor han spørger, om det virkelig er mig, der har fået 100 % i spillet. Det gav da en vis stolthed, men det leder jo bare tilbage til mit første argument.


    powerfull499
    powerfull499

    107
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 10-05-2018 16:21 - Redigeret 10-05-2018 16:22

    Mange pointerne er nævnt, men her kommer min holdning:

    For mig så er det vigtigt at kunne tage backup af saves i spil, man ikke har gennemført. Jeg er eksempelvis 20 timer inde i LA Noire, og hvis min save forsvandt, så ville jeg aldrig få det gennemført!
    Derudover er cloud saves også vigtigt i spil som fx Mario Kart, hvor man kan unlocke forskelligt udstyr - det er træls, hvis det går tabt! Især fordi at Mario Kart er et spil, som man vender tilbage til i ny og næ.

    Angående de situationer, som Patrick nævner, hvor man har klaret alt 100%, så kan jeg også godt se problemet. Der er noget tilfredsstillende i, at man har et spil på sin konsol, som bare er 100% gennemført. Personligt er det dog ikke så vigtigt for mig, da jeg sjældent får 100% i noget spil Smiley.


    ThePatrickBay
    ThePatrickBay

    7955
    Online
    Level: 33 (Hammer Bro)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 10-05-2018 16:27

    Kanin skrev:
    Nu er det ikke for at hænge dig ud Patrick, jeg har set dette argument mange steder på Reddit og Facebook mm.

    Mit spørgsmål, hvorfor er det så vigtigt at gemme disse save games?


    No worries, jeg kan jo passende svare på det selv.

    Der er, som JOEP foreslår, helt klart noget omkring stolthed, ære eller hvad end man vil kalde det. Et bevis på, at man har klaret de missioner, man påstår overfor sine venner.

    Ville du heller ikke kunne se idéen i det, hvis det omhandlede at færdiggøre en fysisk samling, der så bliver væk? Jeg samler ikke på N64-spil for den monetære værdi - mest for at kunne gå på opdagelse i konsollens spilbibliotek. Den værdi, sammen med stoltheden af at have "færdiggjort rejsen", vil ikke blive bevaret (til fulde), hvis jeg mister samlingen.


    Kanin
    Kanin

    641
    Offline
    Level: 23 (Skree)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 11-05-2018 08:35

    Follow up spørgsmål, hvis uheldet skulle være ude - noget jeg personligt ikke har prøvet - så forstår jeg godt det er dejligt at have en lille backup.

    Vil i betale 150kr om året, for at være sikker på at jeres save-games bliver sikret?
    Kunne man ikke tage et billede af sin 100% screen og lade det stå ved?


    Min personlige holdning er, at når først et spil er gennemført, så vender jeg ikke tilbage til det medmindre spillet har værdig/kvalitet nok også betyder en tidligere savefil intet, da jeg vil starte på ny alligevel.
    Har jeg et 100% spil, noget som jeg igen personligt kun har gjort med 2-3 spil i hele mit liv - ja så er det ærgerligt, men jeg spiller dem sjældent alligevel. Men så er spillene af en kvalitet hvor jeg ikke har noget imod det.

    Kan godt se det træls i at skulle genspille Mario Kart eller Smash igen for unlocks hvis ikke man gider dem - men er det så vigtigt at kunne "vise spillet frem?". I dag er det blevet så meget nemmere at unlock karakterer og biler i MK8 og Smash 4 sammenlignet med fx Gamecubes Smash Melee eller Double Dash.

    Jeg fik slettet min Melee fil back in the day ved et uheld. Men jeg spillede så meget at det ikke gjorde en forskel og unlocks naturligt kom tilbage. Trods alt et fremragende spil.
    PT har jeg fået hænderne i en Switch nummer to og Mario Kart 8 Deluxe er så meget en evergreen, at jeg stadig spiller det. Så det er nu tredje gang jeg spiller igennem Mario Kart 8 - unlocks kommer helt naturligt.


    ThePatrickBay
    ThePatrickBay

    7955
    Online
    Level: 33 (Hammer Bro)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 11-05-2018 09:15

    Kanin skrev:
    Vil i betale 150kr om året, for at være sikker på at jeres save-games bliver sikret?


    Nej, den service set isoleret, gider jeg ikke betale 150 kr om året for. Men for mig gør det ingen forskel, da jeg - cloud saves eller ej - har tænkt mig at betale for Nintendo Switch Online grundet de spil, der følger med abonnementet.

    Vi kommer aldrig til at "overbevise" hinanden, da det kan sammenlignes lidt med, hvis jeg skulle overbevise en, der ikke kan lide øl, at øl smager fantastisk. Jeg kan forklare nok så mange nuancer af smagen, som udgør årsagen til, at jeg elsker øl, men hvis dine smagsløg slet ikke er enige i den vurdering, så er der ikke så meget, vi kan gøre ved det.

    Lige nøjagtigt med multiplayer-spil vil jeg mene, at det er ekstra vigtigt, at unlockables kan blive gemt i skyen. Jeg har ikke spillet så meget Mario Kart 8 Deluxe, siden jeg unlockede alt (undtagen én ting, der kræver 5000 coins). Hvis jeg mistede al progress, ville det være mega demotiverende og gøre, at jeg spiller det endnu mere sjældent, når vennerne er forbi.


    AND
    AND

    417
    Online
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 11-05-2018 09:52 - Redigeret 11-05-2018 09:53

    Der er vel lidt to forskellige situationer i spil her:

    1. Data i gennemførte spil - måske er det her 'samler-genet' er afgørende? Jeg kan sagtens forstå de brugere, som nyder følelsen af at eje/besidde data, der vidner om en præstation, som man er stolt af.

    Personligt interesserer jeg mig dog meget lidt for denne form for ejerskab.

    2. Data i ikke-gennemførte spil - tutorial-delen er overstået, liv-barometeret er kommer i vejret og spillet begynder for alvor at tage fart... og så kommer man af den ene eller anden grund til at slette sin fil. D'oh!

    Det er super irriterende at blive afbrudt på den måde, når nu man lige var kommet så godt i gang (jeg kigger på dig Twilight Princess!).


    Kanin
    Kanin

    641
    Offline
    Level: 23 (Skree)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 11-05-2018 14:29

    ThePatrickBay skrev:

    Vi kommer aldrig til at "overbevise" hinanden, da det kan sammenlignes lidt med, hvis jeg skulle overbevise en, der ikke kan lide øl, at øl smager fantastisk. Jeg kan forklare nok så mange nuancer af smagen, som udgør årsagen til, at jeg elsker øl, men hvis dine smagsløg slet ikke er enige i den vurdering, så er der ikke så meget, vi kan gøre ved det.

    Lige nøjagtigt med multiplayer-spil vil jeg mene, at det er ekstra vigtigt, at unlockables kan blive gemt i skyen. Jeg har ikke spillet så meget Mario Kart 8 Deluxe, siden jeg unlockede alt (undtagen én ting, der kræver 5000 coins). Hvis jeg mistede al progress, ville det være mega demotiverende og gøre, at jeg spiller det endnu mere sjældent, når vennerne er forbi.



    Jeg forsøger ikke at overbevise nogen om noget nødvendigvis. Undrede mig blot over at det var så ømt et punkt i mange gamers. Men fornemmer at det nok er fordi jeg ikke har den her indre samler længere.

    Et spil har værdi for mig når jeg spiller det, ikke når det er spillet færdig.

    150kr for Cloud saves er selvfølgelig at sætte det på spidsen. Personligt mener jeg ikke de 20 NES spil eller mulighed for at fortsætte med at spille online, er god grund til at betale pt. Men det er en helt anden snak.

    Jeg søgte blot en mere dyb forståelse af de tanker der ligger bag denne klage om manglende cloud saves på Switch. En der var lidt dybere end blot - "fordi Nintendo kan!" eller "konkurrenterne har det!".

    AND lader til at være mere på min bold bane Smiley