30
maj
2013

A Hat in Time - dansk 3D-platformer på Kickstarter

Skrevet af LinkTheWindWaker

Jeg har tidligere skrevet om A Hat in Time. Meget er dog sket siden da, og her til aften har vi valgt at lancere en Kickstarter-kampagne for spillet:

http://www.kickstarter.com/projects/jonaskaerlev/a-hat-in-time-3d-collect-a-thon-platformer

Spillet udvikles af Gears for Breakfast, som er stiftet af danske Jonas Kærlev. Undertegnede er senere blevet bragt ind for at hjælpe med at stable Kickstarter-kampagnen på benene.

A Hat in Time kan bedst beskrives som en sammenblanding af 90'ernes største Nintendo-klassikere, såsom Super Mario 64, Zelda og Banjo-Kazooie. Spillet omhandler pigen Hat Kid, der ved hjælp af tidsrejser og en paraply skal bekæmpe sig igennem et hav af baner. Du kan høre (og se) meget mere om spillet i nedenstående video:



Kickstareren går i skrivende stund fremragende. På blot få timer er vi nået op over $7,000 ud af de i alt $30,000, som der spørges efter.

A Hat in Time kommer først og fremmest til PC og Mac, men vi håber derudover meget på at få det udgivet til Wii U. Det er dog ikke et løfte vi kan give på nuværende tidspunkt, men hold fingrene krydsede!

Level 33
563000 XP
#16:  Peblisko - 31. May 2013 13:08

Grafikken er pæn, men det ser ikke sjovt ud som spil. Hvad kan man lave? Bare samle hele dagen?

citer indlæg

Level 29
441500 XP
#17:  Rasmus A - 31. May 2013 14:13

Thomas D skrev:
Og nu er de 20.000 dollar over målet. Håber der kommer en masse stretch goals på. Smiley



der er stretch goals indtil 110000 videre..

men mon ikke de når at hente det Smiley

håber de tjener nok til at kunne udgive det andre steder end PC

citer indlæg

Level 50
15924000 XP
#18:  KJ85 - 4. Jun 2013 11:24

Gad vide om dette har øget interessen?


citer indlæg

Level 43
956000 XP
#19:  Zalman - 4. Jun 2013 11:27

Skulle lige til at poste det! Fedt at spillet får så meget omtale.

citer indlæg

Level 50
15924000 XP
#20:  KJ85 - 4. Jun 2013 11:29

Umiddelbart lød Tweetet bare som om det var deres oprindelige sidste stretch goal på 110.000, men det er blevet sat op til 150.000 kan jeg se..

citer indlæg

Level 28
426000 XP
#21:  Navn - 4. Jun 2013 16:37

Er jeg den eneste der synes at "Collect-a-thon"-delene i hhv. DK64 / Banjo-Kazooie / SM64 var det absolut kedeligste? 100-coins og 8 red coins var altid de sidste stjerner jeg indsamlede, fordi de overhovedet ikke havde samme appeal som objective-baseret forhindringsløb. Som jeg ser det, er collectables en billig måde at forlænge spillets levetid på, og burde derfor aldrig være i fokus.

Kickstarter er både en velsignelse og en forbandelse. Jeg kan godt lide, når etablerede firmaer som Double Fine cutter producere for at levere et produkt de tror markedet vil have (og som de har erfaring med at lave). Jeg bryder mig IKKE om, når unge spiludviklere uden erfaring tror, at deres første spil skal være et AAA Collect-a-thon med et stort budget.

I mine øjne skal alle kunstnere pumpe nogle dårlige ting ud, og lave nogle fejl, før de er klar til at spille i de store ligaer. Det eneste Gears for Breakfast har, er deres appél til gameres nostalgia-fetish.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl omkring A Hat in Time, jeg håber endda at jeg gør. Men indtil Kickstarter begynder at pumpe gode spiltitler ud til tiden, forbliver jeg tvivlsom.

citer indlæg

Level 34
597500 XP
#22:  Kanin - 5. Jun 2013 11:08

God vinkel. Omend udviklerne her netop har været involveret i diverse modding communities igennem mange år og har spillet en hel del spil igennem deres liv. Derfor må de have en god fornemmelse af hvad "et godt spil er".

Personligt vil jeg være enig med dig omkring Collect-a-thon delene ikke var super spændende. Det har jeg dog svært ved at tro på, bliver den eneste del i spillet.

Så længe udviklerne ikke bliver forelsket i deres egen kreation og udfører professionelle test af spillet hele vejen igennem processen, så burde det kunne holdes på den underholdende side.

Personligt er min egen interesse i A Hat In Time udsprunget af muligheden for at kunne få indflydelse på projektet. Indie udviklere er som regel åbne overfor inputs fra deres brugere - hell det bør de være i en situation hvor så mange mennesker har investeret i dem.

citer indlæg

Level 33
563000 XP
#23:  Peblisko - 7. Jun 2013 11:55
redigeret af Peblisko d. 7. Jun 2013 11:58

@Navn
1: Hvad var overhovedet det spændende ved de spil? Jeg troede "forhindringsløbene" handlede om at samle noget i sidste ende, som fx en stjerne. Var det bedst når sjernen fungerede som målet i en platformer-bane med en lineær struktur, i stedet for baner, hvor man skulle gå og lede efter målet (stjernen)?
2: Skriv det da til dem, så de bliver klar over det. Jeg er sikker på, at de vil være åbne overfor det.

citer indlæg

Level 34
614000 XP
#24:  Hassus - 27. Jun 2013 12:25

Så er alle delmål nået og projektet er næsten på 250.000 med 34 timer tilbage. De overskydende penge går bl.a. til flere Grant Kirkhope-melodier som der lige nu kommer til at være mindst 4 af, med en yderligere tilføjet for hver 15.000 over 245.000, der nås i slutspurten. Med en god håndfuld baner og en række interessante features ser spillet efterhånden ud til at kunne blive ret interessant synes jeg.

citer indlæg

Level 50
15924000 XP
#25:  KJ85 - 27. Jun 2013 13:43

Synes det er helt vildt så mange midler de har fået skrabet sammen. Men det har altså godt nok også fået langt mere omtale på Nintendo-relaterede sider end de fleste andre Kickstarters. Det på trods af at det endnu ikke er sikkert vi får det at se på Wii U.

citer indlæg

Level 43
956000 XP
#26:  Zalman - 27. Jun 2013 21:03

Det har godt nok været en succesfuld Kickstarter-kampagne. Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt solgt på det endnu, men jeg glæder mig da alligevel til at se, hvordan det ender med at blive. Grant Kirkhope gør det kun mere interessant.

citer indlæg

Level 50
5208000 XP
#27:  JOEP - 27. Jun 2013 23:08
redigeret af JOEP d. 27. Jun 2013 23:09

Sjovt nok havde Gamereactor spillet på sin liste over spil, der udkommer til Wii U, og som ikke indeholder Mario eller Sonic.

Link

citer indlæg

Level 28
426000 XP
#28:  Navn - 28. Jun 2013 09:13
redigeret af Navn d. 28. Jun 2013 09:17

Peblisko, det er præcis hvad jeg mener. Stjernerne i SM64 var jo ikke deciderede "collectables", mens snarere bare en flagstang der agerede mål. 8 red coins + 100 coins er hvad jeg ville mene er "collect-a-thon"-agtigt, og som nævnt det absolut mest kedelige i SM64, efter min mening.

Nu har jeg set både Cosmo og farfromsubtle spille det, og jeg er på ingen måde solgt. Det ligner at de har mere fokus på at have store hubs med masser af små perler man skal samle (og filler Mafia-dialog), end engagerende og udfordrende platforming.

Jeg har ingen intentioner om at kontakte dem angående mine personlige holdninger, da dette projekt ikke siger mig noget. Jeg håber dog for alles skyld at det bliver en succes, så det ikke ødelægger troværdigheden for fremtidige indie-projekter af lignende karakter.

Edit: En anden ting jeg har problemer med er deres ambitioner kontra mængden af arbejdskraft de har. De har PT lovet ekstra chapters som stretch goals - men hvis de skal overholde deres tidsplan, betyder dette jo bare mindre polish på de andre chapters, da kun 1, (EN!) af deres holdmedlemmer kan programmere gameplay, mens resten er "artists" og "designers"

citer indlæg

Level 50
2478500 XP
#29:  O-train - 3. Jul 2013 00:36

Jeg tror folk sælges på looket og de små spøjse ord som "Mafiaville" og "Moustache Girl". Det ser vældig Rare Ware inspireret ud, men ligesom overstående kommentar, så er jeg heller ikke fuldstændig solgt. Selv de bedste platformer fra N64 tiden havde udfordrende platforming og sjove bossfights. Indtil videre ser dele af spille også en smule stive ud, hvad der angår styring, men det er jo kun i alpha.

Jeg ser frem til det, men tror det vinder mere hjem på præsentation end egentlig gameplay, i hvertfad indtil videre.

citer indlæg

Side: 12Vis alle