Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Weekend-diskussion: Nintendos spil på iOS og Android

Skrevet af Bo130 - 18-01-2014 12:14

Det er ikke særlig mange år siden at man og spillede Snake på sin Nokia 3210, og for mange var dette nok det første bekendtskab med det mobile spilmarkedet. Der gik dog nogle år for det for alvor begyndte at tage fart, men den seneste tid er det klart det spilmarked med størst vækst.

Det der især adskiller det mobile marked for det som Nintendo 3DS og Vita kæmper om er free-to-play mentaliteten, hvor mange spil koster få eller ingen penge, men at man så til gengæld kan betale penge undervejs i spillet for at få visse fordele, nye baner eller andet.

En række større spilserier er allerede dukket op på denne platform og flere kommer til nærmest dagligt, herunder Rayman, Assassin's Creed, Call of Duty, Madden, Minecraft og Grand Theft Auto - flere serier, som end ikke Nintendo kan tilbyde på hverken Wii U eller Nintendo 3DS.

Med sådan en vækst og den konstante udvikling af mere og mere ambitiøse spil til platformen kunne man måske overveje om Nintendo også selv skulle begynde at udvikle nogle af deres succesrige serier dertil, men til dette sagde Nintendo for nogle måneder siden nej.

"We think that the best way to make the software come to life is to make custom hardware that is tuned so that when you play a game like Super Mario 3D World, you experience Mario jumping, and you experience the dynamic because it's tuned precisely for that hardware.

If you ported that same software to another device, you wouldn't have that same responsiveness. You wouldn't have the same controls that Mr. Miyamoto and his teams designed it for. So, market position has been consistent that our software comes to life the best when it's on hardware that's been specifically designed to bring it to life. So that's what our philosophy is and we're consistent with that approach."


Da man spurgte ind til om dette synspunkt kunne ændre sig, måtte man dog sige at det udelukkende var deres nuværende situation, og at alt derudover kun ville være spekulation.

I går sænkede Nintendo deres forventninger til både Wii U og Nintendo 3DS, hvilket resulterede i en pressekonferencer og nogle ret interessante udtalelser fra Hr. Iwata. Han kunne både fortælle, at han ikke har planer om at træde af fra sin stilling, men også følgende citat.

"We cannot continue a business without winning. We must take a skeptical approach whether we can still simply make game players, offer them in the same way as in the past for 20,000 yen or 30,000 yen, and sell titles for a couple of thousand yen each.

We are thinking about a new business structure. Given the expansion of smart devices, we are naturally studying how smart devices can be used to grow the game-player business. It's not as simple as enabling Mario to move on a smartphone."


En ny forretningsstruktur? Kunne det betyde at Nintendo er på vej ind på det mobile marked?

Iwata har ligeledes, som følge af deres pressekonference i går, udtalt at de skal blive bedre til at læse markedet og følge trends udenfor Japan.

Deler I Nintendos holdning omkring spil på det mobile marked?
Ville I selv købe Nintendos spil hvis de udkom dertil?
Burde spillene i så fald udkomme på både Nintendo 3DS og det mobile marked, eller skulle Nintendo finde frem til en måde hvorpå de to markeder kunne eksistere samtidig og uafhængigt?

0
1ups givet

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

18-01-2014 18:36

Nintendo gør klogt i at fortsætte som de gør på software-fronten - alt andet vil være direkte ødelæggende for deres forretning. Der er slet ikke noget at diskutere her - de skal bare holde sig langt væk fra mobilmarkedet..
0
1ups givet

#2 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

18-01-2014 19:34

Jeg kunne godt se visse spil fra Virtual Console på mobile enheder. Det er klart, at de ikke skal udgive nye spil i deres største serier på mobile platforme, men at udvide VC til at virke på mobiler er bestemt ingen dårlig idé i mine øjne. Det vil give reklame, og hvis de sætter prisen rigtigt, vil de også få indtjening på det. Desuden er der ingen, håber jeg, der køber en Wii U eller 3DS for at spille de helt gamle spil, og det vil derfor ikke skade salget af 3DS og Wii U.

Det er naturligvis klart, at ikke alle deres spil fungerer til touchskærm, men nogle gør, og disse kan sagtens udgives.

Derudover skal de også sætte prisen ned på titler på eShop, så de ikke ligger så meget over priserne på App Store og Google Play. Det er simpelthen vanvittigt, at et spil skal koste 32-64 kr. der, mens det eller et tilsvarende koster 7-14 kr. på de mobile platforme. Prisen på eShop-titler har tit fået mig til at fravælge dem.
0
1ups givet

#3 - [8-Bit] MoNkEy

Level: 31 (ChuChu)

18-01-2014 23:03

Har ikke råd til en stor shiny flad skærm, der jo nok alligevel går i smadder da den hopper ud a' lommen inden længe, men har sagtens råd til en smexy lille 3DS ^-^

^that was my two cents...

0
1ups givet

#4 - Jesperv

Level: 5 (Cheep)

19-01-2014 02:13

Sidder lige nu og spiller Hearthstone og det kommer til både pc og ipad. Og jeg er slet ikke i tvivl om at Blizzard kommer til at tjene en masse penge da de fleste har en ipad nu til dags og hvis et spil bliver populært på ipad/iphone/tablet ender det med at alle spiller det.
0
1ups givet

#5 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

19-01-2014 11:01

Telefonmarkedet er nyt og spændende, og jeg synes det er svært at gennemskue helt hvordan det hænger sammen. Med mængden af spil der er gratis eller koster $1 havde jeg aldrig forventet at der ville blive brugt så mange penge på den service.

Jeg kan meget godt lide tanken om at udgive de gamle NES-spil fra Virtual Console, men synes som JOEP også at første trin burde være at sænke priserne på den service, så de kan konkurrere mod de nuværende spil. For det meste har spillene på iOS mere indhold end de fleste NES-spil, så den nuværende strategi holder ikke, især når det ikke kan haves med rundt.

De kunne godt forsøge sig med Super Mario Bros. eller en ny WarioWare-titel, måske. Dumb Ways to Die fungerer meget som WarioWare, og det fungerer sgu meget godt synes jeg.
0
1ups givet

#6 - ThePatrickBay

Level: 33 (Hammer Bro)

19-01-2014 21:03

Alt hvad jeg mener, er allerede skrevet. NES+GB-spil kan de sagtens udgive på iOS/Android for at tjene penge i dårlige tider. De skal bare sørge for, at de ikke bliver for afhængige af det, for alt andet lige er det jo deres egen hardware, som vi vil have det på.
0
1ups givet

#7 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

19-01-2014 22:24

@JOEP: Håber du mener VC-spil når du skriver eShop-titler, for jeg synes nu prisen er fair nok på de fleste andre download-titler.
0
1ups givet

#8 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

19-01-2014 22:32

Nogle eShop-spil er på grænsen til at være for dyre, ja. Men jo, det er nok mest VC-spil, jeg mener.
0
1ups givet

#9 - LinkTheWindWaker

Level: 22 (Ice Keese)

20-01-2014 10:54

Jeg forstår ikke, hvordan nogen som helst vil have lyst til at spille et traditionelt spil (read: bruger knapper) på en touchskærm. Virtuelle D-pads er forfærdelige.
2
1ups givet

#10 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

20-01-2014 10:58

Men man kan jo tilpasse spillene, selv om det ikke er noget vi er vant til fra Nintendo af. Men funger vist okay i GTA-spillene?

Ellers kan man jo nu tilslutte kontrollere til smartphones Smiley
1
1ups givet

#11 - AND

Level: 35 (Lakitu)

20-01-2014 14:54

^Virker ret omstændigt at skulle rende rundt med en controller i lommen.
1
1ups givet

#12 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

27-11-2014 08:52

Jeg hiver lige dette gamle emne op, fordi Yahoo har skrevet en artikel, der omhandler det. Kort og godt mener de, at Pokémon sælger så godt, at det vil dræbe Nintendo. Smiley

The end of November period brought just about the worst possible news for Nintendo: The latest Pokemon games sold a dazzling 1.5 million units in Japan during launch week.

It’s a massive number in a market where few titles manage to crack the 100,000 unit barrier during their debuts. The hot Pokemon rollout helped once again revive the aging 3DS portable console sales, boosting the weekly unit sales number to 83,000. This is more than seven times higher than weekly sales of Sony’s flagship PS4 console in Japan.

This toxic triumph was precisely what Nintendo did not need. The company requires shock therapy to force its hidebound executives to abandon their preposterous opposition to launching Nintendo’s beloved franchises on iPad. Instead, the ancient Nintendo properties from its ’80s and ’90s halcyon days keep performing well enough to enable the company to keep its head in the sand.

Nintendo is not crashing fast enough. The core device franchise, the 3DS, has now sold nearly 2.4 million units in Japan so far this year, which is substantially below the 4 million units it sold in the same period last year. But the erosion is simply too slow to force the company to change its mind about getting into the mobile app market. The strong Pokemon sales numbers from its home market just gave the reactionary wing of Nintendo’s management a new argument to stay the course and keep hanging onto its slowly sinking game console platforms.

While Nintendo’s console sales slide, the mobile game market is about to hit $22 billion in 2014 and is poised to balloon to $30 billion in 2016. So many of the most famous and lucrative game franchises are sitting out the tablet and smartphone game explosion completely – Mario, Zelda, Metroid, Castlevania, Pokemon, etc.

Animal Crossing would be a perfect fit for the iPad and the monetization potential of its item collection system boggles the mind. Dr. Mario and other puzzle gems Nintendo has created could challenge the billion-dollar Candy Crush Saga empire so easily. F-Zero and Mario Kart are precisely the kind of rally games that fit the tablet format.

What could possibly be more delicious than Advance Wars for iPad? An insanely addictive, turn-based strategy game that begs for a connected, touchscreen-based device with a micro-payment system. Who amongst us would not pay $1.99 for new AW campaigns every damn month?

Nintendo is missing out on billions of dollars in totally new revenue with development costs that would be substantially below of what the Wii U requires. But with every passing quarter, Nintendo’s brand power becomes a little less valuable and relevant to younger consumers. Franchises like Castlevania and Metroid are already unknown to the new generation.

The sweet elixir of Pokemon 3DS profits are a slow venom dripping into Nintendo’s veins, numbing the mind of the company that needs to embrace change right now.


0
1ups givet

#13 - AND

Level: 35 (Lakitu)

27-11-2014 12:32

Animal Crossing would be a perfect fit for the iPad and the monetization potential of its item collection system boggles the mind. [...] An insanely addictive, turn-based strategy game that begs for a connected, touchscreen-based device with a micro-payment system.



Synes at det her opsummerer artiklens vinkel meget godt. "Nintendo kunne bare vride mange flere bananer ud af deres kunder, hvis de gik 'mobile'." Det er jeg sgu meget glad for at de ikke gør - men det er selvfølgelig mere en idealistisk kommentar, til en noget kynisk, omend måske mere realistisk, artikel.

0
1ups givet

#14 - BjarkeM

Level: 9 (Bob-omb)

28-11-2014 10:09

Så et firma firma der bryster sig ved at have familieværdier skal begynde at adoptere en fuldkommen uetisk forretningsstruktur? Jeg tror bare de ramte en smule ved siden af deres primære kundegruppe med Wii U pga af gamepad'en(som jeg personligt ser gode muligheder i, men for min nevø er den stor og klodset) og at de nok skal komme igennem det her og tilbage på toppen.
1
1ups givet