Artikel: Hvorfor Wii HD aldrig kommer

Onsdag d. 3. februar 2010
Artikel: Hvorfor Wii HD aldrig kommer


I år er året, hvor vi får Wii HD at se på markedet. I hvert fald hvis man skal tro analytiker Michael Patcher. For nyligt var den medievante analytiker atter ude i pressen og give en garanti om, at en HD-udgave af Nintendos populære konsol er på trapperne. Et postulat han er kommet med flere gange de seneste par måneder, og et postulat som har resulteret i et verbalt slagsmål mellem ham og Nintendos amerikanske præsident Reggie Fils-Aime. Industrien er generelt af den overbevisning, at en Wii HD kommer. "Nintendo elsker at opdatere deres hardware. Det gør de jo hele tiden med Nintendo DS". Men industrien bliver skuffet, for Wii HD kommer ikke.

Der er flere grunde til, at en Wii HD ikke kommer. For det første har Reggie utallige gange udtalt, at det ikke sker. Han har understreget, at Nintendo først har planer om at udgive deres næste konsol langt ude i fremtiden, og når det sker, så skal muligheden for at spille i en højere opløsning ikke være den eneste nye feature.

For det andet er situationen med Wii anderledes, end situationen var med den originale Nintendo DS. Nintendo sælger i øjeblikket tonsvis af Wii-konsoller og har stort set gjort det siden udgivelsen. Kig blot på de seneste salgstal fra december, hvor Nintendo slog rekorden for flest solgte konsoller i Nordamerika på én måned. I forhold til den gamle Nintendo DS havde software som Nintendogs, Animal Crossing og Mario Kart rigtig nok sat skub i hardwaresalget i Japan, men i USA og Europa var salgstallene stadig ikke overvældende. Det var først med udgivelsen af New Super Mario Bros. og DS lite, at den håndholdte maskine for alvor blev et salgsfænomen i resten af verden. Med andre ord havde markedet brug for en hardware-opdatering på daværende tidspunkt. Nintendo er i dag i en helt anden situation med Wii.

Nintendo har momentum med Wii, og det har de, fordi de fra starten har valgt den rette strategi. Nintendo valgte at fokusere på motion controls og traditionelt spildesign. Konkurrenterne Sony og Microsoft valgte at gå den modsatte vej og fokusere på HD og på spil, der i højere grad minder om film med dybe historier og lange mellemsekvenser. Her tre år senere snakker salgstallene sit tydelige sprog. På trods af at industrien forudsagde, at HD ville gøre videospil mere populært, er det ikke sket. Alle anmelderne, journalisterne og analytikerne forudsagde, at spil som Grand Theft Auto IV og Metal Gear Solid 4 ville blive kæmpe sællerter, der ville udvide markedet og for alvor gøre HD-tvillingerne populære, men det skete heller ikke. I stedet er det spil som Wii Sports, Wii Fit, Mario Kart Wii, Wii Sports Resort og senest New Super Mario Bros. Wii, der har solgt mange, mange millioner og udvidet markedet.

Det er derfor vigtigt, at Nintendo fastholder denne strategi. Forbrugerne har talt: HD er ikke en væsentlig faktor. Det er motion controls til gengæld. Motion controls var og er det, der sælger konsollen. Forbrugerne har en forventning om, at Wii-spil gør brug af motion controls. Nintendos problem er, at der slet ikke er nok spil, der gør brug af motion controls, som eksempelvis Wii Sports og Wii Fit gør det. Forbrugerne venter stadig på, at maskinens fulde potentiale bliver opnået.

I 2008 var Nintendo ved at dumme sig gevaldigt, da de pludseligt skiftede strategi og begyndte at fokusere på brugergeneret indhold. Det betød, at softwaren, der skulle sælge Wii-konsoller i 2008, var Wii Music og Animal Crossing, hvor brugeren selv skulle skabe indholdet. Det resulterede i nedgang. Forbrugerne var ikke interesseret i de to titler, for det var ikke det, de havde købt konsollen for. Iwata rettede dog hurtigt fejlen året efter ved at udgive Wii Sports Resort, der introducerede Wii MotionPlus, der fik motion controls til at virke endnu bedre. På mange måder var teknologien i Wii MotionPlus det, som forbrugerne havde forventet, at den originale Wii Remote kunne fra starten. Forbrugerne kvitterede, og Wii Sports Resort blev en stor succes.

Siden er New Super Mario Bros. Wii. udkommet, og det har givet Nintendo det fulde momentum igen. Dog er det ikke et spil, der har motion controls som fokus. Derfor er forbrugerne fortsat sultne efter flere motion controls-spil, især Wii MotionPlus-spil, da Wii Sports Resort har vist, at der stadig er masser af potentiale at udforske. Heldigvis virker Nintendo til at være på rette vej. Deres to store titler på årets E3-messe bliver Wii Vitality Sensor-spillet og Zelda Wii, der umiddelbart begge vil gøre stor brug af motion controls. Wii Vitality Sensor er en satsning, men det kan potentielt ramme et hidtil ukendt marked. Derudover har Nintendo muligheden for at genopfinde Zelda-serien ved hjælp af Wii MotionPlus. Interessen i den legendariske serie har været støt faldende de senere år. Mange forbrugere har ytret et ønske om, at Zelda Wii skal vende tilbage til rødderne og fokusere mere på action og udforskning, som de oprindelige spil gjorde, fremfor en lineær historie og mange puzzles. Action-delen kan Wii MotionPlus især hjælpe med.

Hvis Nintendo udgiver en Wii HD, vil det være at skuffe forbrugerne, da deres forventninger til den nuværende Wii endnu ikke er opfyldte. For hvordan skulle forbrugerne kunne stole på, at Nintendo leverer varen med en ny konsol, hvis den hidtidige konsol ikke har leveret det, som den lagde op til? Derfor kommer der heller ikke en Wii HD. Ikke med mindre Nintendo pludselig mister overblikket. Kun hvis Nintendo fortsætter deres nuværende strategi, vil de bevare momentum og deres forspring til konkurrenterne på markedet. Det kræver dog, at de udvikler flere motion controls-spil, fordi det er det, de fleste forbrugere fortsat venter på.

Kommentarer
Avatar
Mads-Christian - 03/02-2010 klokken 21:43
Jeg håber at der ikke kommer en Wii HD lige foreløbig, da jeg ikke har oplevet nogle spil til wii som fuldt ud bruger motion control (ret mig hvis jeg tager fejl), hvilket jeg var/er overbevist om, er det Wii'en skal bruges til. Jeg synes at spil som 'Wii Sports' og 'Wii Sports Resort' virker trivielle og kedelige i længden. Så jeg håber på et godt spil som gør brug af (tilpas meget) motion control, i stedet for en konsol med bedre grafik og blue-ray afspiller.
Avatar
Lukas Pedersen - 03/02-2010 klokken 22:18
Det er et skidegodt syn du har, Alexander. Jeg er også ret sikker på, at Wii HD ikke kommer. Det er muligt at vi er en skare af folk der går op i spil, der næsten ser det som et must, at spil er i HD. Men virkeligheden er, at vi er få fisk i søen, i forhold til den gigantiske masse af de såkaldte "casual-gamers", som er fuldstændig ligeglade med HD, og hvis prisen så bliver dyrere (hvilket ville ske med al sandsynlighed), vil det udelukkende skade salget. Salget går ikke op, fordi de udgiver en Wii HD, det er ret logisk.

Nintendo er ikke dumme, de fortsætter den gode stil, og opgraderer ikke Wii, ligesom de har gjort utallige (nu må det altså snart stoppe) gange med DS'en.
Avatar
Asger Grau - 03/02-2010 klokken 22:58
Har præcis på samme måde Alexander. Jeg er fuldkommen enig med dig der kommer ingen Wii HD. Jeg håber og tror personligt at Zelda Wii kommer til at blive en af de bedste Zelda spil til dato. Nintendo prøver at gå tilbage til deres rødder og med Wii Motion Plus kan det ikke gå galt Smiley!
Avatar
L'er - 04/02-2010 klokken 00:06
Nintendo opgraderer DS'en hele tiden som Sony også hele tiden gør det med deres PSP. Den er vidst også blevet opgraderet 3-4 gange efterhånden - 1 gang hvert år.

Det er nok også nemmere at lave en ny version af en bærbar spillekonsol, da den er billigere og både Sony og Nintendo har ikke ændret på formatet spillet ligger på (alle spil kan spilles på alle versionerne af konsollerne, hvis vi ser bort fra PSP Go) Hvis der bliver lavet en ny stationær konsol bliver formatet som regel også nyt, og kan ikke spilles på de tidligere konsoller. På bærbare spillekonsoller er de fleste opgraderinger ekstra features, eller at konsollen gøres mindre, men det kunne egentlig godt undværes.
Avatar
koopi - 04/02-2010 klokken 02:39
Så fik vi sat det på plads. Smiley

God artikel!
Avatar
Jeppe Larsen - 04/02-2010 klokken 09:08
Det kan man jo kun bifalde. Gameplay fremfor alt. Jeg håber dog også de fortsat vil understøtte det jeg mener er en anden af Wii'ens styrke i forhold til de andre - genoplivning af gamle spil på Virtual Console eller remakes som WiiWare spil. Her kan man da tale om gameplay før moderne grafik.
Avatar
Abild - 04/02-2010 klokken 11:23
Den enes brød, den andens død.
Avatar
Lukas Pedersen - 04/02-2010 klokken 11:45
^ Hmm, kan du uddybe det Smiley? Forstår ikke helt hvad du mener Smiley
Avatar
Abild - 04/02-2010 klokken 15:46
Mere waggle > Mindre almindelig kontrol.

Ikke fedt, da næsten ingen udvikler koncepterne ordentligt.
Så hvis Nintendo vælger den sti, der her er lagt ud, så giver det dem brød og mig død.. Dog ikke bogstaveligt talt, naturligvis Smiley
Avatar
Clapthom - 04/02-2010 klokken 19:18
God artikel og jeg er enig i at HD ikke er det som sælger konsoller (selvom jeg personligt synes det er ret lækkert at kunne se detaljer som sprækker i asfalten i GTA IV).

Dog tror jeg du undervurderer potentialet i brugergenereret indhold. Hvis du ser på monsterhittet Little Big Planet til PS3 har de medfølgende tools til at skabe brugergenerede baner forlænget underholdningsværdien og levetiden gevaldigt. Jeg mener det drejer sig om flere tusinder (det kan være nogle herinde fra har et tal på hvor mange). Måske kunne det hjælpe til at sælge maskiner, hvis Nintendo gjorde noget tilsvarende med New Super Mario Bros.
En anden ting man kan se på er hvor mange der hakker deres wii for at downloade og skabe uofficielt brugergeneret indhold. Apple havde det samme problem med Iphone, men besluttede sig at løse det ved at lancerer Appstore, hvilket gjorde at de i det mindste kunne tjene lidt penge på processen.
Min pointe er at du har ret i at det selvfølgelig er motionssensorer der sælger wii'en , men at der nok også er rigtig mange muligheder indenfor brugergeneret indhold, som også kunne hjælpe til med at øge salgstallene og hjælpe Nintendo på bundlinien. Tror bare at de var uheldige med lige de to spil du nævner. Men derfor er der stadig potentiale.

Men jo, giv os bedre udnyttelse af Motionsensorerne. Jeg savner selv en efterfølger til Wario Ware: Smooth Moves Smiley

Mht. uofficielt brugergenereret underholdning: er der nogen herinde som har tjekket Asshole Mario på YouTube? Det er simpelthen et ondt geni, som har designet disse baner... Hvor ville det være fedt hvis Nintendo udgav Toolkits til wii, så man selv kunne lave ligeså fede baner...
Avatar
Alexander Brock Petersen - 06/02-2010 klokken 00:55
Clapthom >> At kalde LittleBigPlanet, der har solgt lidt over 3 millioner eksemplar i hele verden, for et monsterhit, er noget af en overdrivelse. Hvad er Mario Kart Wii så? Et monstermonstermonsterhit? Det har solgt 21 millioner!

LittleBigPlanet er et typisk eksempel på, hvordan industrien SELV hyper et spil op, inden spillets udgivelse. Udviklerne, anmelderne og analytikerne kunne slet ikke få armene ned. LBP ville revolutionere hele spilbranchen, være det nye Super Mario Bros., og trække masser af nye spillere ind, mente industrien. Det skete bare slet ikke.

Min vurdering er, at størstedelen af de tre millioner, der købte LBP, tilhørte Sonys kernepublikum. Spillet øgede altså ikke antallet af solgte PS3'er. Forbrugere, der ikke havde en PS3, fik ikke lyst til at købe en PS3 pga. LBP.

Eksemplet med LBP viser to ting.

1) At dem, der mener, at alle spil, der sælger enormt godt, kun sælger, fordi de har "casual"-appel, tager fejl. De fleste i industrien mener fx, at Nintendo kun har succes, fordi de udvikler spil, der appellerer til "casual gamers". Det er så forkert.

For LBP kan sagtens betegnes som et "casual"-spil. Men det har ikke solgt godt. Det har ikke solgt PS3-konsoller. Og det er jo noget af en selvmodsigelse, hvis man skal følge industriens "logik" Hvorfor har det ikke solgt godt? Fordi brugergenereret indhold ikke interesserer forbrugerne. Forbrugerne vil have content (indhold). Jeg mener, at content ofte er en større motivation for, at man vil spille et videospil, fremfor fx gameplayet (det er dog næsten lige så vigtigt).

2) At store dele af industrien ikke har nogen ide om, hvad forbrugerne egentligt vil have.

I forhold til LBP købte jeg spillet på udgivelsesdatoen, og det er nok det spil, jeg har spillet mindst. Jeg spillede det sammenlagt i to-tre timer. På mig havde muligheden for brugergeneret indhold den modsatte effekt af det, du skriver. Jeg savnede indhold, og til sidst gav jeg op og solgte det. Og jeg er nok ikke den eneste, der har det sådan. LBP solgte som sagt kun tre millioner. Endvidere røg spillet meget hurtigt ned i pris hos forhandlerne efter udgivelsen. Når det sker, er det som regel et tegn på, at det pågældende spil ikke har klaret sig alt for godt.

Og sidste kommentar. Havde Nintendo valgt at fokusere på brugergeneret indhold i NSMBW, så havde de dræbt det spil. Heldigvis er Iwata en klog gut, og han gjorde alt rigtigt. Derfor er NSMBW i dag et kæmpe hit, der bl.a. har medført at Wii igen, igen er udsolgt flere steder i USA.
Avatar
arnel925 - 07/02-2010 klokken 23:03
Redigeret 07/02-2010 klokken 23:08
Jeg er ikke enig med nogle ting i den her tekst..... Altså det nyeste Call of Duty spil har solgt meget mere end noget wii spil og COD spillet er i HD(selvføgelig taler jeg om xbox/ps verison). Personligt bliver det kedeligt for mig at spille wii sport og resort efter 20min.. Ja det er rigtig konsolen sælger godt, da hvert barn i verden fra 4år til 15år ønsker sig sådan en fætter. Og plus mange voksende som aldrig har spillet spil køber sådan en, de er ligeglade med HD, så selvføgelig nintendo forsætter sin strategi da de kun tænker på penge og ikke på dem som har været med nintendo siden første dag. Ærlig talt, kan man ikke kalde wii for en konsol mere i den traditionelle form. For mange som spiller på den er ikke gamer, så hvordan skal en gamer maskine som ps3 eller xbox 360 konkurrere mod sådan en. Jeg elsker wii kun pga. en ting og det er Virtual Console (hvor jeg også er skuffet over at de ikke udgiver de gamle spil med nyere grafik)... og den anden ting er mario og zelda spillene... Jeg håber at nintendo en dag tag sig sammen og bliver mætte af alle de penge og udgiver noget, som gøre os gamer glade, for jeg troede aldrig i mit liv da jeg havde en nes, snes, n64 eller gamecube at jeg skulle gå over til ps eller xbox.... men nu er det sket, og selvom jeg har en wii, så spiller jeg næsten aldrig på den.... Jeg er meget skuffet over nintendo, tror det der var tiltænkt os gamer var at vi skulle forsætte med at spille gamecube spil på vores wii Smiley surt show........ En ting har du ihvertfald ret i.... så længe nintendo bader i penge, kommer der aldrig HD eller gode spil fra andre end nintendo selv Smiley
Avatar
arnel925 - 07/02-2010 klokken 23:16
Redigeret 07/02-2010 klokken 23:18
Og så anden ting jeg simpelthen ikke forstår er nintendo fans som siger at de heller vil have god gameplay end god grafik.... ja okay fint nok, men den holder jo ingen steder... Eneste godt gameplay er nok mario og zelda spil og wii sport, resort alt nintendo selv har udgivet... Hvorfor ikke god gameplay plus god grafik, tag hvilken som helt anmelder website og se hvad karakterene ligger på xbox 360 og så Sammenlign med wii spil.... Gennemsnittet på wii spil er nok 4-5 stykker ud af 10 mens xbox 360 ligger på 7-8 stykker. Xbox 360 spil har bare bedre gameplay og bedre grafik, måske fordi nintendo har ikke haft lang tid til motion-kontrol eller hvad ved jeg hvilken undskyldinger de skulle komme med... men jeg vil til hver en tid købe call of duty, fifa, eller andet spil som kommer på begge konsoller først til xbox 360 da den har god grafik og bedre gameplay...  Er ingen fanboy ejer alle 3 konsoller(wii,360,ps3).... det her er bare min ærlige mening Smiley
Avatar
Arne aka Den gamle - 08/02-2010 klokken 07:47
Selvfølgelig kommer der en HD konsol fra Big N - når markedet er klar til det. Så længe majoriteten ikke ejer et HD TV, vil masserne blive ved med at efterspørge godt gameplay frem for HD (well, det vil de nok fortsætte med, når HD bliver udbredt Smiley).

Så at postulere at der aldrig kommer en HD konsol fra Big N, så længe de "bader i penge", er da helt hen i vejret.

PS Det er i øvrigt en fed artikel Alexander - keep up the good work Smiley
Avatar
Jeppe Larsen - 08/02-2010 klokken 08:45
"Hvorfor ikke god gameplay plus god grafik"

Måske fordi hvad der i nutidens standarder er god grafik i nogens øjne automatisk går udover gameplayet. Når det mere og mere ligner filmgrafik og mindre et spil.
Men alt er jo en smagssag. Jeg foretrækker sig selv stort set kun 2D 16-bit spil med den type gameplay det nu giver, ofte arcade-agtigt. Den type gameplay er bare meget sjældent foreneligt med avanceret 3D HD grafik.

Jeg har også primært en wii for VC. Og de laver jo interessante remakes til wiiware af gamle spil som Final Fantasy IV, Contra Rebirth, Castelvania ReBirth og så videre. At gøre noget ved de gamle spils grafik vil ikke give mening.
Avatar
Michael - 08/02-2010 klokken 10:25
Den store kickstarter ligger jo i, at det aldrig er samme afdeling der står for spillets design, som står for spillets øvrige støttepæle - som spilmekanikker (gameplay) og andre finurlige ting.
Avatar
Alexander Brock Petersen - 08/02-2010 klokken 12:09
Redigeret 08/02-2010 klokken 12:15
arnel925 >>
MW2 har samlet set solgt 16,1 millioner eksemplarer fordelt på P33 og X360. NSMBW har solgt 11,50 millioner på Wii. Og det er kun et spørgsmål om tid, før Marios seneste eventyr overhaler det.

For som du kan se på denne graf over de to spils salgstal, gik luften hurtigt af ballonen med MW2. Efter den enorme hype faldt salgstallene drastisk, hvorimod NSMBW peakede i meget længere tid. I dag sælger NSMBW regelmæssigt mere end MW2.

Hele min pointe i artiklen er netop, at MW2 ikke solgte hardware i samme grad. Det understreger denne graf over alle de tre konsollers salgstal fra oktober og frem. Salget af X360 og PS3 stiger ikke markant ved MW2’s udgivelse d. 10. november 2009. Der sker lidt senere, men effekten er ikke lig med med, hvad der sker med Wii’s salgstal ved udgivelsen af NSMBW.

Ligesom med GTA IV solgte MW2 rigtig nok godt, især i starten, men det solgte kun til dem, der i forvejen ejede HD-konsoller. Det er et problem, når markedet ikke er så stort, som industrien gerne så det. Spillene er i denne generation blevet dyrere at udvikle, men markedet er blevet mindre. Det er et kæmpe problem. Både økonomisk, men også sådan helt generelt i forhold til gaming. Interessen er faldende hos forbrugeren – i hvert fald i forhold til cinematiske spil som fx GTA og MW.

Generelt til debatten >>
Det er en misforståelse at stille ’god grafik’ op imod ’gameplay’. God grafik er ikke problemet. Forbrugerne vil gerne have god grafik. Dog er grafikken på Wii god nok til de fleste forbrugere, derfor er de ikke interesseret i at betale mere for at spille i HD.

Det store problem for forbrugerne er altså ikke god grafik, men det cinematiske aspekt i mange moderne videospil. Det vil sige, at det er ikke teknologien i sig selv, men den måde teknologien påvirker gameplayet/spiloplevelsen, der får forbrugerne til at miste interessen. MGS4 er det oplagte eksempel. Et cinematisk spil, hvor der er fokus på meget, meget lange mellemsekvenser og en lineær historie.

Da videospil begyndte at blive cinematiske midt i halvfemserne, blev videospil mindre populære. Det er sikkert ikke helt tendensen herinde, men mere overordnet set er det.

Men det er et større emne, som jeg muligvis skriver en artikel om i fremtiden.
Avatar
odensen - 08/02-2010 klokken 13:58
Redigeret 08/02-2010 klokken 14:02
Rigig godt skrevet,,, og enig i det meste.

MEN hvad med VR...  HD er jo som bekendt ikke næste skridt.

Er det i år, vi endelig kommer ind i zelda, og hvad vil det betyde ikke at skulle bruge tv skærm ( HD TV ) overhovedet.

Husker en udtagelse fra nintendo tidliger i år... zelda fans vil besvime når de ser det..

Kan man forestille sig en addon "ting"  til wii ( med vr, kraft og andet fun ) ala 32 x til mega..  Måske en klods der passer på toppen af wii, med 2 usb ben...

For mig giver det top mening, pga wii nuværende salgs tal, og når vi nu har motion plus, wii boarded og snart vitality sensor.. er der ikke så meget tilbage andet end briller.

PS hvor kunne det være fedt, hvis sony og ms kommer med deres motion kontrol.. og nintendo ændre reglerne i konsol verden igen....Smiley
Avatar
Alexander Brock Petersen - 08/02-2010 klokken 16:48
Redigeret 08/02-2010 klokken 16:50
odensen >>

VR har ingen fremtid. Det er slet ikke der, hvor størstedelen af forbrugerne vil hen. Videospil handler om først og fremmest om sjov og fantasi. Ikke om at komme ind i virtuelle univers.

Selvfølgelig kommer der mere tilbehør. Vi ved allerede nu, at Nintendos Vitality Sensor udkommer i år. Og hvis der efterfølgende ikke kommer mere tilbehør til Wii, gør der det til Wii 2 (som i øvrigt også vil have HD. Ikke fordi det er det næste skridt inden for udviklingen af videospil, men fordi det på det tidspunkt vil være et naturligt teknologisk valg).

I forhold til Nintendos udtalelser om Zelda Wii skal du nærmere se det som hype. Zelda Wii kommer til at kræve Wii MotionPlus og næppe andet tilbehør.
Avatar
odensen - 08/02-2010 klokken 19:23
Redigeret 08/02-2010 klokken 19:43
Alexander: VR har ingen fremtid..  Er du sikker...S

Har du prøvet det...  Det er rimeligt vildt, jeg prøvede et "spil" med min bror da Elektronic world åbnede i odense.. Det var et spil hvor man i hver sin tog vogn kunne kigge frit rundt..  nakke flagermus og hinanden,, mens man fløj afsted gennem en "horror" verden... grafikken mindede om super nintendo... "udstyret" fyldte ca det samme som en acade maskine nede fra spille hallen + man havde hansker og vr briller på... Det var over 10 år siden.

Nintendo har prøvet for lang tid siden med virtual boy..  en ting der stod fast på bordet.. OG selvfølgelig floppede..  tosset ide.

Nu år 2010... er "hanskerne" klaret ( enten motion plus.. eller hanske med motion plus ).. vi har fået muligheden for at "gå" eller "forskyde vægt" i spil med wii-boarded.. og wii-vitality åbner bare flere muligheder. og måske også for at sikre at man kan tåle "susset"... Smiley

OG tilbage til om verden vil have Wii-R...Smiley

Mit drømme E3 2010... nintendo viser Zelda hvor man er zelda.. kan se sit svær ( der reagere perfekt med motion plus ) kigge rundt i zelda verden.. snakke face 2 face med the "villagers" og nakke monstre.. Dernæst Mario Galaxy 2 ( som er første efterfølger til et mario spil i samme generation ) Og 2 store VR online rollespil spil. F-Zero Vii-R.... må også gerne komme..Smiley Måske lidt til pigerne også.. en ny kanal...  Wii-Talk... Wii-Shop... Wii-Cinema... eller andet casual...

Fun Fakta:  Nintendo overtog Segas VR afdelling da de lukkede hardware afdellingen.

Kommer det. går verden amok... Hvis det kom.. kommer....Smiley
Avatar
Lukas Pedersen - 08/02-2010 klokken 19:42
Bare lige en kort bemærkning - det ville da være nederen at skulle styre Zelda Smiley
Avatar
odensen - 08/02-2010 klokken 19:48
Ja min fejl... Man er Link....Smiley 
Avatar
Alexander Brock Petersen - 08/02-2010 klokken 22:17
odensen >>
Jeg tror du, du må indstille dig på, at dine drømme er og bliver drømme. Det sker ikke.

Igen kan jeg kun sige, at forbrugerne ikke er interesseret i VR. De var det ikke med Virtuel Boy, og de er det ikke nu, hvis man kigger, hvad de interesserer dem på nuværende tidspunkt.

Det er spil som Wii Sports, Wii Fit, World of Warcraft og NSMBW, der udvider markedet og får mange mennesker til at spille (igen).

Når NSMBW, der bygger på et spil fra 80'erne, bliver sendt på markedet og bomber med indtil videre 11 millioner solgte eksemplarer, giver det et fingerpeg om, at moderne tiltag som HD, 3D, VR og hvad det nu hedder, næppe gør videospil mere interessant.
Avatar
Henrik Ossipoff - 09/02-2010 klokken 12:48
En anden kort bemærkning @odensen
Dernæst Mario Galaxy 2 ( som er første efterfølger til et mario spil i samme generation )

Det er nu sket op til flere gange før Smiley NES, SNES, til dels GBA Smiley
Avatar
odensen - 09/02-2010 klokken 13:54
Redigeret 09/02-2010 klokken 14:25
igen ok... jeg skrev også meget...Smiley..  Ikke destro mindre var det en kæmpe overraskelse at Galaxy 2 kommer..Smiley

Men hvorfor hænger 2 fra n-club crewet, sig i den slags små fejl..?
Når jeg læser alexanders artikel, sidder jeg da heller ikke og kigger efter slå fejl, eller (som med mario efterfølger) ligegyldige fejl..  men forholder mig til hvad han har at sige....?

Og nu forholder jeg mig...Smiley  Alexander..  Verden er i den grad til 3D...?  Avatar, næste harry potter og 007, OG Lucas overvejer (seriøst) at lave star wars i 3D. 
VR aka wiiR er der ingen der kender..  Så med mindre du er anders fogh, kan du da ikke bare sige med sikkerhed, at "Det er uintressant"....?

Og jeg spøger igen... har du prøvet at have vr-brille og vr-hanske på.. og være inde i et spil..?
Avatar
Alexander Brock Petersen - 09/02-2010 klokken 17:33
3D-film i biografen er der absolut et marked for. Det kan man se på modtagelsen af Avatar, som mange valgte at se i 3D.

Men det betyder ikke, at der er samme efterspørgsel i forbrugernes hjem. Fx køber personer, der elsker at se biograffilm, ikke nødvendigvis en projektor til hjemmet. Derudover mener jeg også, at du gør den fejl - som de fleste i industrien gør - at du sidestiller videospil med film.

Videospil er ikke film. Det er to forskellige medier. Derfor er der også tale om to forskellige oplevelser. Og det ved Nintendo godt. De ved, at hvis de lancerede et VR-set til deres konsoller, så ville det ændre spillereglerne for, hvordan forbrugerne spillede deres spil. Nintendos strategi er, at man skal kunne spille sammen. Hele pointen i New Super Mario Bros. Wii er jo netop, at man skal more sig sammen. Ikke online, men fysisk sammen i stuen.

Hvis det næste Zelda understøttede VR, ville dine venner ikke længere kunne følge med, når du spillede spillet, fordi kun du havde VR-briller på. Det ville mange anse som et problem.

Jeg har prøvet VR tilbage i 90'erne, så der er formentligt sket meget på området siden. VR forsøger at sætte spilleren ind i virtuel verden. Det er ikke det, jeg spiller videospil for. Og det er netop, der problemet ligger. Udover et "hardcore" publikum, er det ikke det, forbrugerne er interesseret i. Den påstand underbygger jeg med, hvilke typer spil, der appellerer til forbrugerne i disse tider. De har meget lidt med VR at gøre.

Iwata blev faktisk spurgt om 3D-teknologi i videospil på Nintendos seneste møde for investorer. Der udtalte han, at han havde sin tvivl, om forbrugerne havde lyst til at sidde med 3D-briller på i flere timer. Det i sig selv burde være argument nok for, hvorfor Nintendo ikke har i sinde at introducere 3D- eller VR-briller i nogen nær fremtid.
Avatar
odensen - 09/02-2010 klokken 20:09
Alexander@ Fun at du skriver artiklen på en "opgave" måde..Smiley
Men hvor jeg håber og tror. frem lægger du din mening som fakta... lad venligst vær med det.. virker useriøst..

"3D-film i biografen er der absolut et marked for. Det kan man se på modtagelsen af Avatar, som mange valgte at se i 3D."

Ja det nævnte jeg...Smiley  og også sony 3d tv, n vidia 3d briller, og 3d spil til ps3....  Smiley

"Derudover mener jeg også, at du gør den fejl - som de fleste i industrien gør - at du sidestiller videospil med film."

Nej JEG gir eksembler på at folk gerne vil opleve i 3d....Smiley

"Og det ved Nintendo godt. De ved, at hvis de lancerede et VR-set til deres konsoller, så ville det ændre spillereglerne for, hvordan forbrugerne spillede deres spil."

Nej det vil det ikke...?  En VR tilføjelse til wii, vil ikke udelukke de spil der allerede er lavet, eller forhindre nintendo og andre i at lave almindelige tv spil...Smiley

"Hvis det næste Zelda understøttede VR, ville dine venner ikke længere kunne følge med, når du spillede spillet, fordi kun du havde VR-briller på. Det ville mange anse som et problem."

Igen forkert...  det jeg prøvede i elgiganten for 10 år siden, havde faktisk skærme foran "standen"  der viste det de 2 spillere "så"...  Så mon ikke nintendo ville infører samme funktion...?

"Der udtalte han, at han havde sin tvivl, om forbrugerne havde lyst til at sidde med 3D-briller på i flere timer. Det i sig selv burde være argument nok for, hvorfor Nintendo ikke har i sinde at introducere 3D- eller VR-briller i nogen nær fremtid. "

At have sin tvivl er vel ok...  og det udelukker ikke noget.. og jeg tror heller ikke nintendo vil lade os sidde med "den virtuelle verden" på, så længe at det skader os...  det kunne også forklare Den ellers ubrugelige Vitality sensor....Smiley


Ellers kom glad jeg er ude for denne gang...Smiley


Avatar
Jeppe Larsen - 09/02-2010 klokken 21:36
3D, VR osv. er jo kun noget der øger den visuelle oplevelse. Hvad med selve spiloplevelsen? Ligesom med film tror jeg heller ikke det holder i længden at fokusere så meget på flotte visuelle oplevelser, hvis plottet eller gameplayet ikke holder. Og det er den tendens man ser med 3D film - herunder også Avatar. Tynde, forudsigelige, uoriginale plots. Ikke en god vej for filmbranchen.
Ligeledes med spil, holder fascniationen for nye visuelle gimmicks også kun et vist stykke. Et spil skal jo mest af alt være sjovt at spille. At det ser flot ud er ikke nok.
Selvfølgelig kan man sige man både kan have godt gameplay og avanceret grafik. 3D effekter og et godt plot til en film. I teorien ja. I praksis er der bare meget langt i mellem dem.
Avatar
MegaGame - 10/02-2010 klokken 22:32
sjovt er af ikke for så længe siden var der en masse folk herinde der menet jeg var forkert på den da jeg sage af Wii HD aldrig kommer, glad for af se flere har set fornuften.

3D film er som normale film, nogen er gode andre stinker, Avatar var den typisk action film.

En masse folk vil gerne have VR, af dem der ved hvad der er, bare af den VR teknologi vi har ikke er godnok til den rigtig pris eller brugervenlig nok, der er en del problemmer der skal løses før det er forbrugerklar
Du skal være logget ind for at tilføje en kommentar.