Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Pokémon Unite

Hollow Knight

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Fokus på Paper Mario: Sticker Star

Skrevet af KJ85 - 09-06-2012 00:01

Så er tiden kommet til at se nærmere på det næste spil i min serie af nyheder, der sætter fokus på nogle af de spil, der blev fremvist til Nintendos konsoller under E3. Denne gang er turen kommet til det næste spil i en serie, der første gang så dagens lys på Nintendo 64 tilbage i 2000/2001 og som nu ser sin fjerde udgivelser. Der er selvfølgelig tale om det nye Paper Mario til Nintendo 3DS, så lad os se, hvad der er at sige om det.

Først og fremmest har Nintendo ligesom det var tilfældet med det kommende Luigi’s Mansion: Dark Moon nu præsenteret den endelige titel på spillet, som altså kommer til at hedde Paper Mario: Sticker Star. Hvad undertitlen refererer til, ja, det ligger hurtigt klar når man ser den nye trailer for spillet, og jeg vil i det følgende prøve at beskrive spillet og nogle af de nye features, som gør dette spil unikt.


Kendere af serien er ikke i tvivl når de ser denne trailer. Intelligent Systems er tilbage med endnu et RPG i den fantastiske verden med papirtynde karakterer, og der skal selvfølgelig udkæmpes masser af kampe med alt, hvad det indebærer i denne spilserie, hvor man med præcist timede tryk på knapperne kan øge den skade man gør på sine fjender eller begrænse den skade de gør på dig.

Historien i spillet starter, da Bowser på dagen for den årlige klistermærkefestival vælger at lave rav i den og spreder seks royale klistermærker rundt omkring i landet, hvor de nu er påklistret Bowser og hans undersåtter. Vores helt, Marios opgave bliver at få fat på de mystiske magiske klistermærker og sammen med Kersti, en klistermærke-fe, begiver de sig på eventyr gennem prærier, ørkener, skove, vulkanlandskaber og tilsneede bjerge rundt omkring i den magiske verden.

Hvert nyt Paper Mario udgivet indtil videre har alle tilført noget unikt til serien. I Paper Mario: The Thousand-Year Door gav man blandt andet Mario Muligheden for at transformere sig til papirgenstande så som et fly eller en båd og introducerede individuel HP til Marios sidekicks, i Super Paper Mario fjernede man store dele af RPG-aspekterne og indførte et mere platformsagtigt gameplay og gav Mario mulighed for at skifte mellem den flade 2D-verden og en 3D-verden med dybde i billedet, og ja, i Paper Mario: Sticker Star har man så indført klistermærker. Hvad disse helt præcist kan bruges til blev forklaret til Nintendos 3DS Gameshow event, som du kan se det i klippet herunder.


Klistermærkerne er helt essentielle for spillets gang, for man har i dette spil fjernet det traditionelle valg af faste angrebs-/forsvarshandlinger i hver tur og erstattet det med et valg af klistermærke, der hver repræsenterer forskellige træk. Dette betyder derfor, at et givent angreb ikke kan benyttes med mindre man har klistermærket til det, hvorfor spilleren konstant skal indsamle nye mærker for at forbedre sine strategiske muligheder. Som I kan se er klistermærkerne blandt andet spredt rundt i omgivelserne, hvor Mario kan hive dem løs, hvorefter de tilføjes hans samlehæfte, men kan også indsamles på andre måder.

Rundt omkring i spillet vil man også støde på objekter, der ikke virker til at høre til i Paper Marios univers, og disse er det meget vigtigt at man indsamler. Objekterne kan nemlig i visse butikker i spillet transformeres til klistermærker og har alle særlige funktioner i spillet. Ikke bare er de ekstrem kraftfulde i kamp, men de kan også benyttes rundt omkring i omgivelserne for at låse op for nye steder og hemmeligheder. Til gengæld optager de også mere plads i Marios samlehæfte, hvilket kan indeholde en begrænset mængde klistermærker. For at placere klistermærkerne i sine omgivelser gør man brug af en ny funktion kaldet ”paperization”, der så og sige lægger banen ned og synliggør firkanter, hvor mærkerne kan anvendes.

Som noget nyt har man nu fjernet XP-systemet, så når en fjende besejres vil man blot blive tildelt mønter og nye klistermærker, men disse er til gengæld meget værdifulde. Klistermærkerne har jeg forklaret hvorfor, men mønterne har også en særlig funktion. De kan først og fremmest bruges til at købe nye klistermærker i butikker, men kan også anvendes til i kamp, at købe sig adgang til en funktion kaldet ”Battle Spin”. Dette er helt basalt er en form for enarmet tyveknægt, hvor du med lidt held kan vinde adgang til at benytte op til tre klistermærker i en enkelt runde, hvorfor denne funktion bliver meget vigtig i kampe med mange modstandere.


Eftersom man har fjernet XP-systemet har man selvfølgelig indført nye måder, hvorpå man kan øge Marios HP, angrebsstyrke og størrelsen på hans samlehæfte til klistermærker. Dette gøres primært ved at finkæmme sine omgivelser for hemmeligheder og løse opgaver og puzzles for forskellige karakterer man møder på sin vej. I videoen længere oppe ser vi eksempelvis Mario blive belønnet for at have hjulpet en grædende Toad, som har mistet sine blomster i en storm.

Paper Mario: Sticker Star har endnu ikke fået en fast udgivelsesdato, men vil blive udgivet en gang før jul. Det er alt, hvad jeg kan skrive om dette spil, som jeg personligt glæder mig meget til. Ikke mindst fordi jeg holder utroligt meget af disse Mario RPG-spil, men også fordi Nintendo lover, at 3D-effekten i dette spil bliver fænomenal.

Hvad er dine jeres forventninger til spillet her på N-club, og kan I lide, hvad I har set indtil videre?

8
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Togbis

Level: 16 (Space Pirate)

09-06-2012 00:17

De har 'Fokus'-nyheder er vildt fede, KJ85, keep 'em coming! Smiley

Købte selv Paper Mario 64 over virtual console og synes det er ekstrem fedt. Især alle de forskellige områder og små samfund man udforsker. Den slags content kunne platformer-Mario godt lære lidt af. Det er også fedt at de er gået tilbage til tur-baserede kampe.

Der går ikke længe før jeg må have mig en 3DS.
0
1ups givet

#2 - Navn

Level: 19 (Bullet Bill)

09-06-2012 00:20

Ja, hold da op. Du burde få dobbelt belønning for disse nyheder.

Jeg har også spillet Paper Mario 64 og TTYD vildt meget. Jeg var ikke så glad for de manglende RPG-elementer i Wii-udgaven, men det lader til at disse er tilbage så - score! Jeg er vild med humoren, jeg er vild med kampsystemet der hele tiden kræver inputs for at reducere og øge skade (ligesom Mario & Luigi serien).
1
1ups givet

#3 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

09-06-2012 00:21

Takker Togbis - jeg gør mit bedste Smiley

Jeg glæder mig virkeligt meget til dette spil. Sammen med "Mario & Luigi"-spillene er det helt klart en af de spilserier jeg værdsætter mest.
0
1ups givet

#4 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

09-06-2012 00:25

Af en eller anden grund elskede jeg Mario & Luigi, men hader Paper Mario. Der er en eller anden forskel - ved ikke hvad det er.
0
1ups givet

#5 - Pieyanthikos

Level: 18 (Twhomp)

09-06-2012 00:27

Godt arbejde med artiklen Smiley Jeg sætter min lid til Intelligent Systems, de plejer at have flair for gode spil. Super Paper Mario skuffede mig dog, havde hellere set M&L-serien fortsætte på 3DS.
0
1ups givet

#6 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

09-06-2012 00:30

Tja det har jo godt nok været sådan indtil nu, at M&L var håndholdt, mens Paper Mario var hjemmekonsol, men tror helt klart det er de fede 3D-effekter de kan implementere, der har bragt dette til 3DS.
0
1ups givet

#7 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

09-06-2012 00:32

Jeg spillede Paper Mario til GC i en time, så gad jeg ikke mere. Super Papar Mario spillede jeg måske i 2. Forfærdeligt kedelige spil. Gab. Synes bare det var lettere at komme i gang med M&L.
0
1ups givet

#8 - Pieyanthikos

Level: 18 (Twhomp)

09-06-2012 00:34

Med fare for at få kritikerlauget på nakken herinde, så må jeg tilstå at jeg er total ligeglad med 3D Smiley Bowser's Inside Story var rigtig underholdende, og så solgte det vist helt okay. Men hvem ved, måske vi får et M&L-spil at se igen om nogen år - det håber jeg.
0
1ups givet

#9 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

09-06-2012 00:36

^ Det er jeg nu som udgangspunkt også - struktur og gameplay kommer selvfølgelig først, men jeg klager da ikke over lidt gode grafiske elementer Smiley
0
1ups givet

#10 - Hassus

Level: 22 (Ice Keese)

09-06-2012 00:47

Min ærlige reaktion da jeg først hørte om Paper Mario til 3DS var at det var et eller andet ugennemtænkt forsøg på at få et "hardcore" spil til 3DS'en. Min tanke var at papirtemaet og 3D'en ikke rigtigt havde noget til fælles...

...lige indtil jeg så traileren i 3D. Hands down et af de mest charmerende spil jeg nogensinde har set takket være 3D-effekten. Det er som at kigge ind på en lille papirscene.
0
1ups givet

#11 - Togbis

Level: 16 (Space Pirate)

09-06-2012 00:52

Kom lige i tanke om at jeg også har et ugennemført Super Mario RPG liggende på Virtual Console.
Nogen, der har spillet det? Det er vidst designet af en SquareEnix fyr fra Final Fantasy-holdet og er ligesom det, der lagde grundstenen for Paper Mario og Mario&Luigi spillene.
0
1ups givet

#12 - AND

Level: 35 (Lakitu)

09-06-2012 01:28

Nej har ikke selv prøvet det endnu, men har hørt gode ting Smiley
1
1ups givet

#13 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

09-06-2012 07:12

Alexander, jeg kan godt følge dig med hensyn til forskellen på M&L og Paper Mario.

M&L-spillene kommer generelt lidt hurtigere i gang, og kampsystemet er generelt en hel del hurtigere, især når man skal beskytte sig mod angreb. Lige netop det at beskytte sig mod angreb er så veludført i M&L, elsker den måde hvor hver fjende har et eller andet tegn på, hvordan og hvem de angriber.

Paper Mario har så nogle andre styrker, som jeg også sætter pris på. De plejer for det meste at have en god omgang customization og en del flere muligheder når det kommer til at angribe.

Uanset hvad glæder jeg mig rigtig meget til dette her. Håber dog også vi får et M&L til 3DS, uanset hvor overkill det er at have to forskellige Mario RPGer.

Togbis: Jeg synes personligt Super Mario RPG er en del kedeligere end de nyere Mario RPGs, men jeg fik ikke spillet det så meget, indrømmet.
0
1ups givet

#14 - chessr

Level: 31 (ChuChu)

09-06-2012 11:18

Har altid bedre kunne lide Paper end M&L
Specielt TYD til GC og så var jeg egentlig også ret glad for Wii udgaven Smiley
0
1ups givet

#15 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

09-06-2012 16:19

Jeg synes alle omtaler Wii-udgaven som om den BURDE være et RPG ligesom de andre spil, men det er jo et spin-off, deraf navnet "SUPER", som indikerer at det er mere platformer-agtigt med real-time combat.
0
1ups givet

#16 - chessr

Level: 31 (ChuChu)

09-06-2012 16:25

Synes blandingen er meget fin Smiley
0
1ups givet

#17 - Ebbebom

Level: 6 (Cucco)

10-06-2012 18:28

Lyder fedt!
0
1ups givet

#18 - Merlinman

Level: 2 (Keese)

11-06-2012 08:22

Jeg har stadig ikke forstået om man mister sin sticker hver gang man bruger den? Hvad nu hvis man har brugt dem alle sammen o_o? Ville nu helst have ønsket det gode gamle kamp-system, men noget nyt kan selvfølgelig også vise sig at være endnu bedre! Smiley
0
1ups givet

#19 - Moysen

Level: 16 (Space Pirate)

11-06-2012 09:06

Hvis jeg havde en 3DS ville jeg investerer i spillet. But I don't. Smiley
0
1ups givet

#20 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

11-06-2012 10:36

@Merlinman: Det var egentlig det jeg prøvede at forklare med teksten her:

Klistermærkerne er helt essentielle for spillets gang, for man har i dette spil fjernet det traditionelle valg af faste angrebs-/forsvarshandlinger i hver tur og erstattet det med et valg af klistermærke, der hver repræsenterer forskellige træk. Dette betyder derfor, at et givent angreb ikke kan benyttes med mindre man har klistermærket til det, hvorfor spilleren konstant skal indsamle nye mærker for at forbedre sine strategiske muligheder


Man mister dem når deer brugt, og skal hele tiden indsamle nye mærker Smiley

0
1ups givet

#21 - Merlinman

Level: 2 (Keese)

11-06-2012 11:11

Ahh, sorry, jeg må have skimtet for hurtigt igennem nyheden, undskyld xD
0
1ups givet

#22 - Ebbebom

Level: 6 (Cucco)

11-06-2012 21:01

Tror det bliver godt!
0
1ups givet

#23 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

01-09-2012 14:35

I videoen herunder kan man se, at sølvkronen fungerer som en slags guide, der fortæller en, hvad man skal:



Og så er der i øvrigt kommet boxart:


0
1ups givet

#24 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

01-09-2012 18:10

Den her video er noget bedre Smiley Og hvad skrev jeg for nyligt om sølvkronen? Lidt som Navi...


0
1ups givet

#25 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

01-09-2012 19:23

Boxartet er super fedt. Hold da helt op.
0
1ups givet

#26 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

05-10-2012 01:34

Mange detaljer om spillet - ikke alle nye:

- No partner characters
- Don’t earn experience
- Bowser knocks out Mario, who, once awakened, meets Kersti
- Bowser literally leveled the town and it has been rolled up into a giant tube
- Mario has to recruit a couple of dozen Toads to help unravel the city before progressing
- Emphasis on backtracking/exploration
- You may not be able to access one path right away until you find whatever you need in a later level
- There will be another path in the level that you can take to exit
- Levels that haven’t been fully explored will be marked
- Stickers include: jump, hammer, Koopa shell, POW block, spiked defense helmet, fire flower, ice flower
- Will come across higher tier stickers throughout the game
- Basic jump may cause five damage, but its next level will cause ten, etc.
- Level of a sticker indicates how many times you can execute hits
- One sticker attack per turn, unless you use the Battle Spinner
- With the Battle Spinner, you can bribe the machine with 15 coins to merge the first two rollers so that you get at least two attack slots automatically, and for another 30 coins you can make the slot machine slow down the spinning
- Can use the Battle Spinner with each turn
- Price goes up with each use in each specific battle
- You will gain HP by finding HP+ hearts in the world or by helping Toads in need of assistance
- “Things” take up four slots on your album page
- Can revisit a level and reacquire a Thing (or buy them in shops)
- If you don’t have enough stickers, you can run away or die
- Bosses usually need a specific set of stickers to be defeated without causing a huge amount of trouble
- Normal, gold, silver, and shiny crystalline stickers
- Metallic stickers reflect light differently as you move the 3DS around physically as a real shiny sticker would
- Some enemies will fold themselves into sharp points to better attack Mario
- Lots of hidden items
- Stickers and characters will be stuck on various surfaces
- Flip over cardboard puddles to find stuff inside
- Faint outlines of doors mark where you can add stickers later that will open secret areas
- Sometimes flowers indicate the presence of a hidden block or a place to affix a sticker
- Levels include 1-1 Warm Fuzzy Plains, 2-1 Drybake Desert, and 3-1 Leaflitter Path
- You think that these levels are open to you, but you’re quickly turned back in Worlds 2 and 3 by RPG-trope barricades, such as a giant and impassible sleeping Wiggler that won’t wake up
- World 1 features recurring battles with Goomba soldiers across Boquet Gardens, Hither Thither Hill, and ends at the Bob-omb fortified Goomba Fortress


0
1ups givet

#27 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

25-10-2012 16:44

Ny trailer:


0
1ups givet

#28 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

25-10-2012 23:01

Europæisk boxart:


0
1ups givet