Skrevet af Lukas Skywalker - 10-12-2011 00:01
Miyamoto har åbenbart ikke nogen konkrete planer om at trække sig. I et nyt interview forklarer han hvad det var han egentlig mente, da han snakkede om at trække sig tilbage.
I det nye interview udtalte Shigeru Miyamoto:
"There is no plan to retire. I have no intention to retire. (Jokingly) And probably they won't allow me to retire. What I really meant by this was that people have to retire someday, sometime, and I am not the exception at all. The company really has to get prepared for that kind of thing.
It's not just quite recently, actually, but for many years now I've been repeatedly telling this to the team at Nintendo so they can be more responsible. So they can take on more important assignments and take the initiative to make quality games to finalize and commercialize for the company.
In that process, I say "You've got to be prepared for the time I'm going to retire. In other words, I was spurring the younger developers to take on more important assignments.
As a matter of fact, when we look at the most recent work from the teams I'm supervising, games like Super Mario 3D Land and Skyward Sword, they were shaping up quite nicely, so I think they are coming very very close to what I want these teams to be. This is the thing I was trying to tell."
Shigeru Miyamoto tror på Nintendos udviklerhold, og at de nok skal kunne bære arven videre når han engang trækker sig tilbage.
"That is a feeling (I have) that they are growing up so that sometime, someday, if I needed to retire, they are going to carry on the ultimate responsibilities — they are going to make Nintendo-quality games. After all, a game is not made by one single person. It is the result that reflects on the entire ability of the team. Now I think I have some meaning being involved in any development team. The question is, if I'm out of there, what sort of ability will the entire team be able to exercise? My impression is they are growing up today so that they are going to be able to make something really great without me.
- Shigeru Miyamoto
#1 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
10-12-2011 00:11
Håber han kommer i gang med noget nyt og spændende... det savner jeg efterhånden#2 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
10-12-2011 12:12
Underforstået jeg har magt. Jeg former de unge spildesignere til hvordan jeg mener de skal være og hvilke former for spil de skal lave.#3 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 12:52
Miyamoto har en forudforståelse af, at han ved hvad der er et godt spil, så det skal han give videre.#4 - AND
Level: 35 (Lakitu)
10-12-2011 16:31
Andi - det kunne være at du skulle læse noget faktuelt i stedet for at overfortolke i en sådan grad. Der er da ingen tvivl om at Miyamoto har rigtig meget indflydelse, men det er jo ikke ubegrundet - og derfra og til at han skulle være et hjernevaskende, overmanipulerende narcissistisk monster... Well - det er lidt af et postulat.#5 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
10-12-2011 17:36
Jeg mener så også du overfortolker i nogen grad.#6 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
10-12-2011 19:15
Hvis Miyamoto stopper med at side i en general manager-rolle, eller hvad den officielt hedder, så er det jo klart, at hans magt bliver mindre koncentreret. Han kan muligvis stadigvæk udøve magt over ét udviklingshold, men han kommer ikke til at overse udviklingsprocesserne i hele Nintendo som tidligere.#7 - AND
Level: 35 (Lakitu)
10-12-2011 19:26
^Andi, fin pointe synes jeg - der er helt sikkert brug for at vi får nogle nye tanker ind, hvis Nintendo fortsat skal udvikle sit repertoire af geniale spil-serier.#8 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 20:01
"Lad os håbe at udviklingen vil fortsætte i den rigtige retning, så vi ikke ender med endnu et Star Fox Adventures, eksempelvis..."#9 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
10-12-2011 20:22
Eller også vil du bare gerne have at han er enig. SFA var bare dårligt, men forventningerne til det var da ganske høje selvom det ikke var lylat wars 2.#10 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 20:29
Hvorfor var det dårligt? For mig at se var det da samme gameplay som Skyward Sword - bare uden motion controls.#11 - AND
Level: 35 (Lakitu)
10-12-2011 20:44
Oni Nick, det er simpelthen den største fejlslutning jeg længe har læst..! Jeg er absolut ikke enig i at moderne Zelda- og Mario-spil har begået den samme fejl som SFA.#12 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
10-12-2011 20:44
Når vi en dag får lavet den video omkring SFA så skal du få at se hvorfor det er dårligt#13 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
10-12-2011 20:45
Tror vel det var fordi at det var alt andet, end det man kendte og elskede Rare for.#14 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 20:45
Jeg har spillet 30 timers Skyward Sword, og jeg har gennemført SFA.#15 - AND
Level: 35 (Lakitu)
10-12-2011 20:55
Så undrer det mig at du sammenligner deres gameplay, Oni Nick.#16 - AND
Level: 35 (Lakitu)
10-12-2011 20:57
^Andi - endnu en vigtig pointe, som jeg er helt enig i Platform-elementet i SFA var virkelig dårligt, N64er generationens Rare-spil taget i betragtning.#17 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 21:02
Jeg tror du har misforstået hvad ordet gameplay betyder.#18 - AND
Level: 35 (Lakitu)
10-12-2011 21:54
At du mener at jeg har misforstået begrebet gameplay ændrer jo ikke på de kritikpunkter som jeg opsætter. Den sidestilling du laver er jo så overfladisk at den kunne gælde for langt de fleste action-adventure spil som er lavet inden for de sidste ti-femten år og hvis du mener at de alle er det samme spil med forskellige brands påklistret, så vil jeg mene at du oversimplificerer moderne spil, for at tilpasse dem din teori.#19 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 21:56
Hvornår var der backtracking i SFA, og hvorfor var den meningsløs? Gav det mening, at vi skulle igennem det første tempel i SS to gange? Nej, det var udelukkende for at forlænge spillet.#20 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
10-12-2011 21:58
Det der gør SFA en pose blandede bolcher er at man prøver på den ene side at skabe et Zelda look a like spil, men i en spil serie som man ikke ligefrem forbinder særlig med adventure eller zelda baseret stil.#21 - AND
Level: 35 (Lakitu)
10-12-2011 22:01
Backtracking i SFA var meningsløs fordi den ikke udløste nogen speciel reward - i SS kan du vælge at beskæftige dig i større eller mindre grad med det udforskende element knyttet til Skyloft. Derfor er der en kæmpe forskel og derfor giver backtracking mening for mig, i SS. Jeg kan ikke huske de præcise mønstre i backtracking-elementerne i SFA, men ikke desto mindre var de der. Jeg vil give dig ret i at det er fjollet at besøge det samme tempel to gange, though... Det ændrer bare ikke helhedsindtrykket af spillet for mig.#22 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 22:04
Grunden til at jeg spørger så meget ind til det er, at i mine øjne var SFA og SS strukturmæssigt meget ens. Derfor giver det ikke mening for mig, at man kan synes det ene er godt, og det andet er dårligt. Men jeg kan godt se, at der trods alt er mere at lave i SS, og at man efterhånden er blevet vant til at forvente denne type gameplay af Zelda.#23 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
10-12-2011 22:10
Hvis jeg forstår dig rigtig, så siger du (correct me if i'm wrong) at hvis spillene er bygget op omkring samme grundstamme, så bør de i mange tilfælde næsten være lige gode.#24 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
10-12-2011 22:15
Det siger jeg ikke, omend jeg godt kan se jeg har formuleret mig dårligt. Jeg siger at de problemer som jeg synes de to spil har er meget ens. Og grunden til, at jeg ikke kan lide dem er, at de er lineære, for puzzlebased, fjenderne er nemme, der er kedelig backtracking osv.#25 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
11-12-2011 01:19
Nogle af problemerne er også det samme. For eksempel overdreven brug af "du har fundet denne her ting/løst det her puzzle" musik og cutscenes. Mener faktisk at have læst på denne side engang at miyamoto snakkede om at netop denne musik ikke skulle bruges for ofte og hvordan de sørgede for at få den smidt ordentligt ind i oot... Men så kan det jo undre en hvorfor den kører næsten konstant i SS.#26 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
11-12-2011 01:21
Så vidt jeg ved, var Star Fox Adventures et færdigudviklet spil (Dinosaur Planet something?), som Nintendo bare valgte at smække Star Fox-lincensen ovenpå, da de ellers ville være bange for, at det ikke ville sælge godt (gjorde det ikke alligevel). Lyder jo faktisk præcis som med Galaxy og Skyward Sword.#27 - Eagle
Level: 21 (Paragoomba)
11-12-2011 01:31
Jeg tror ikke det var færdigudviklet, men det var vist ret langt i udviklingsfasen. Jeg har et gammelt N64 magasin hvor de har en feature om spillet, og stort set alle områder er i det endelige produkt. Nintendo så at hovedpersonen lignede Fox, og ja, så er resten historie.#28 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
11-12-2011 01:35
Eller at Rare bare slet ikke lavede så gode spil, når det kom til stykket. Der var en grund til, at Nintendo sendte dem videre.#29 - Eagle
Level: 21 (Paragoomba)
11-12-2011 01:46
Om de lavede gode spil er vel en smagssag. Jeg synes personligt, at de lavede gode spil indtil Conker's Bad Fur Day, som var ret kedeligt gameplay-mæssigt med enkelte undtagelser.#30 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
11-12-2011 02:37
Conker var for nice til xboxen.#31 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
11-12-2011 08:39
Jeg mener at have læst, at under N64 storhedstid (Hvis der var en sådan), havde Rare måske 10 % af Nintendo samlede software salg, men da man valgte at sælge dem var de under 2 %, så uanset om SFA var blevet en succes, var de ude i kulden. Jeg mener så heller ikke de har ramt de kæmpestore titler for Microsoft.#32 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
11-12-2011 09:30
Det var heller ikke alle fra Rare der blev da de kom til ms#33 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
11-12-2011 10:39
Sikkert ikke, men det ændre dog ikke ved, at de stille og roligt ikke fik omsat det man kunne forvente af dem, og derfor blev solgt fra.#34 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
11-12-2011 12:55
Andi måske jeg misforstår men synes ikke denne kommentar fra dig:#36 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
12-12-2011 08:12
Jeg mener at kvalitativt var Rares spil uden tvivl nogen af de bedste til Nintendo 64, men over konsollens levetid var salget stagnerende, og det måtte Nintendo tage konsekvensen af sælge dem fra.#37 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
12-12-2011 12:44
Rare specialiserede sig jo i 3D platformers ala Super Mario 64 på 64'eren, så hvis man ikke kunne lide den genre lavede de jo ikke så mange gode spil (dog vil jeg sige at Goldeneye 007 og Perfect Dark begge var rigtig gode FPS'er). Heldigvis elsker jeg open-world 3D platformers, så Banjo-Kazooie og Donkey Kong 64 var jo geniale spil i min bog. Gode tider.#38 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
12-12-2011 12:48
Ja det er selvfølgelig en forudsætning at du kan lide netop den genre. Personligt kunne jeg bedre lide Banjo-Kazooie (Tooie) end f.eks. Super Mario 64, særligt fordi der var en del secrets at gå i gang med og også muligheden for at lære nye moves m.m.#39 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
12-12-2011 16:20
Rares største styrke var deres production values. Da begejstringen over det lagde sig, mistede mange interessen i deres spil.#42 - Abild
Level: 9 (Bob-omb)
12-12-2011 17:31
Rare lavede awesome spil. Banjo Kazooie var nice.. Jeg kunne også godt lide Conker's, selvom det lagger ret meget lol xD#45 - AND
Level: 35 (Lakitu)
12-12-2011 18:38
Skal vi lige tage en liste over uforglemmelige klassikere fra Rare - alene til N64 (Country-spillene til SNES er, som nævnt andetsteds lige så uforglemmelige!):#46 - AND
Level: 35 (Lakitu)
12-12-2011 18:40
Arh - og som Oni Nick så rigtigt siger, så var Golden Eye jo også på listen - seks monster-titler - det taler for sig selv!#47 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
12-12-2011 20:58
Jonas jeg tænkte så stadig mens man talte N64#48 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
12-12-2011 23:57
Det er sjovt som folk skyder mig i skoene at jeg er nostalgisk, når de selv definerer "monstertitler" med de spil, de selv voksede op med som barn.#49 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
13-12-2011 08:45
Jeg skyder ikke efter nogen, men det nok gået op for mig at jeg er ekstrem nostalgisk Jeg tror jeg skal hjem og pudse den kære N64, og få gjort den køreklar, hvis den ikke er forsvundet i mængden af ophobet junk derhjemme.#50 - AND
Level: 35 (Lakitu)
13-12-2011 09:43
Hej Alex. Er der nogen der har ondt i en vis legemsdel over at du er nostalgisk? Det skal du slet ikke tage dig af - jeg er personligt (som du jo også insinuerer) voldsomt nostalgisk! Det er der skam ingenting galt med at være#51 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
13-12-2011 09:52
AND >> Ja, det er der. Det sjove af, at jeg er fuldstændig enig i, at man ser underholdningsprodukter anderledes, når man er 10-13 år. Sådan er det bare. Selv mindre gode ting, synes man er gode dengang. Og i dag har man stadigvæk et positivt forhold til dem af nostalgiske grunde.#53 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
13-12-2011 10:29
And -> Du skulle næsten se min N64. Det er efterhånden et lig, fra hvordan den før har set ud. Den har efterhånden været på gulvet utallige gange, men den spiller bare#54 - AND
Level: 35 (Lakitu)
13-12-2011 11:42
Hehe - kvalitet overlever alt! Mine to første kontrollere er totalt nedslidte - det er næsten umuligt at få Mario til at løbe hurtigt, hvis man bruger dem i Mario 64#55 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
13-12-2011 15:33
Holdbarheden og kvaliteten kan man ikke sætte en finger på#56 - AND
Level: 35 (Lakitu)
13-12-2011 16:59
Hehe - kun på control-sticken - den er godt nok blev sløj med alderen#57 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
13-12-2011 17:34
N64 controlleren var rigtig fed og lagde fundamentet for analog controllers på konsoller... MEN ja, havde den da bare været mere robust og uden "mel"#58 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
13-12-2011 17:44
Skal siges at min controller er så god, at Mario render mere baglæns end forlæns i Mario 64. Det gør det noget udfordrende.#60 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
13-12-2011 17:50
Er det også. Glæder mig hver gang til at starte det op på ny. Jeg kan dog ikke komme ind i slottet. (0 stjerner efter 5 timers gameplay - Det er cool.)#61 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
13-12-2011 22:53
Haha ja det var dengang spil virkelig var udfordrende... Det var tider... De unge har det for nemt i dag!#62 - PD
Level: 1 (Goomba)
14-12-2011 08:18
Gradius hvad mener du? Det var da vel en fejl ved kontrolleren, ikke spillet XD#63 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
14-12-2011 09:27
@PD - Vi joker bare off-topic om N64 controllerens holdbarhed da Mario 64's styring aboslut ingenting fejler