LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Weekend-diskussion: Forventer vi for meget af Zelda Wii U?

Skrevet af O-train - 31-05-2014 13:38



GameTrailers har for nyligt lagt en video op med håb og forslag til hvad Zelda Wii U kan byde på, og hvad GT synes der bør implementeres i den kommende titel. Videoen ses forneden.

Udover tekniske foreslag, så er følgende foreslag værd at kigge på:

- Tillad fuldkommen kontrol over spilkarakterens udseende inkl. køn. Altså den defineret Link skal ikke være relevant medmindre du selv ønsker det.
- Tag ved lære af A Link Between Worlds, hvor der var fokus på frihed og man bl.a. kunne vælge dungeons i den rækkefølge som man selv ønsker
- Bliv IKKE til Dark Souls men tilbyd en åben verden ligesom det originale
- Hold ikke spillerne i hånden, og prøv at belønne udforskning
- Gem items i den åbne verden, ikke kun i dungeons eller butikker (går bl.a. hånd i hånd med foreslaget for oven)
- Flere side-missioner som gør hovedmissionerne nemmere
- Valgfri dungeons
- Slet tidslinjen og lad ikke spillet være afhængig af den





Det jo altsammen vældigt fint, og vi har sikkert alle gjort os med tankerne, men hvorfor forventer vi disse ændringer? Nogen har det helt fint med at overlade alt til Nintendo, mens andre føler at firmaet slet ikke lytter til sin fanbase, og det er da også en tradition, at man med Zelda serien (såve som andre Nintendo serier) forsøger at udforske nye elementer hele tiden.

Desværre har Skyward Sword, Twilight Princess og Wind Waker af samme grund splittet seriens fanbase helt enormt meget, og på trods Zelda-seriens popularitet, så er det ikke længere et spileventyr som formår at stjæle scenelyset fra alternativer, kun på Nintendos egne platformer. Andre firmaer har for længst bygget ligeså rige og detaljeret verdener op, og de har formået at pumpe solide oplevelser ud, som også har positioneret sig med respektabel status. Så er nogle af disse punkter relevante? Og er det overhovedet ændringer vi forventer, eller er det Nintendo giver slip på deres traditioner for blot at påtage en anden familiær standard.

Jeg tror ikke vi kommer til at se character-customization i den form som GT ønsker. Det ville gøre Link som figur irrelevant. Det betyder dog ikke, at spillene ikke kunne implementere nogle alternative dragter eller lign., og det kunne være underholdende at se et Zelda spil, hvor historien tog udgangspunkt i et hold bestående af Link og Zelda (eller Shiek m.m.). Så kunne man få mulighed for at spille som én af de to efter eget valg. Dette ville naturligvis åbne op for det kvindelige køn som et valg.

Valget er efterhånden ved at blive en stndard. Eksempelvis gør Bioware meget for at skubbe denne form for frihed, men ofte føles det noget ligegyldigt, og det bliver blot til for at tilfredsstille en fanbase. Det jo også iorden, men med Zeldas 25+ års historie, så synes jeg det er helt iorden at man ikke kræver at serien pludselig SKAL tilbyde et kvindeligt alternativ. Mange serier har sit fodfæste i én karakter, og så må man overveje om køn virkelig har så stor en betydning. Nogen vil mene at Zelda portrætteres som en hjælpeløs stakkel, men det ved vi ikke er sandt.




Bør der være mere frihed? Måske. Umiddelbart er idéen om en åben verden med frihed ganske attraktiv, men ofte glemmer vi hvor fantastisk krævende det er, hvis man ønsker at lave en åben verden som føles livlig, og som stadigvæk sørger for at bevare momentum. At holde spilleren i hånd er irriterende, men Nintendo laver sjældent spil udelukkende til deres erfarne publikum,og Zelda skal nemlig ikke gå hen og blive Dark Souls, hvor de yngre og mere uerfarne udelukkes. En åben verden som løsriver spilleren totalt kan give bagslag. Det kan give en masse ekstra spilletid, ja selvfølgelig, men det kan også risikere at blive for overvældende. Uden hints til at guide spilleren, så risikerer man at blive udmattet af manglen på reel fremgang. Derfor bør udforskningen af verden netop belønne spillere som ønsker at udforske, men samtidig mener jeg nu, at man stadigvæk bør guide dem som ønsker det. Kunne man sørger for, at denne form for hjælp var valgfri, så burde man måske overveje at gøre det til en virkelighed. At kunne slå det til og fra i en options-menu, eller gør det til en gamemode for sig selv.



Men der er så meget at tage hånd om. Så mange muligheder for at "forbedre" Zelda, hvis disse ændringer altså er forbedringer. Men hvad nu hvis intet af det bliver en virkelighed? Hvad hvis Zelda forbliver nogenlunde der, hvor det altid har været: i Nintendos hænder.

Virkeligheden er, at Zelda serien har været ændrende siden første installation. Kamera-vinkler har skiftet, og den visuelle præsentation har også ændret sig fra spil til spil, men med henblik på gameplay så har vi da altid fået lidt nyt og der, og Zelda har da aldrig været totalt ulideligt hvad angår combat? Selv ville jeg ønske et mere platformer-hack 'n slash baseret spil, men det er ikke hvad Zelda er, og ikke hvad det har været i 25 år, så det er meget at bede om.

Og Hvorfor bør Zelda blive konform? Så det kan løbe om kap med andre RPG-spil derude? Frygter vi, at de mange alternativer skal skylle Zelda fuldstændig ud fra spilverdenen, eller har serien bare set bedre dage, og oplever vi bare de samme spil med desperate ændringer i gameplay?

Hvis et spil ikke sælger, fortjener det så at blive? Nok er Link et ikon uden lige, men alting har en ende, men så længe serien sælger og knægten med den grønne hat hiver fans til sig, hvorfor forventer vi så altid så meget fra Nintendo?

Vi ved at der kommer mere information om Zelda Wii U, når Nintendo afholder deres Nintendo Digital Event d. 10 juni.

Hvad forventer du af Zelda serien fremover, og hvad forventer du især af Zelda Wii U?

5
1ups givet

Kommentarer:

#1 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

31-05-2014 14:06

Den her er lidt lang... Because i felt like it.

MEN det er helt iorden bare at rulle ned til spørgsmålet - se dog helst GT's video, for at danne nogle overvejelser! Smiley
0
1ups givet

#2 - Chibi

Level: 12 (Fire Keese)

31-05-2014 16:22

at det ser godt ud (et krav idag Smiley) at spændende og har en anden historie end forgængerene.

mindst lige så sjovt som de gamle dage og indeholder et minimum på 100+ timer gameplay Smiley
0
1ups givet

#3 - [8-Bit] MoNkEy

Level: 31 (ChuChu)

31-05-2014 18:36

First: Øv hvor synes jeg snart at blødende fanboys/gurls har aaaalt for meget at sige om hvad det næste Zelda skal være.
I GameTrailers klippet snakker han først og fremmest om total frihed til at lave om på hovedpersonen i spillet, e.i. tøj, køn. NO FRIGGIN' WAY, dude. Hvis man vil spille et eller andet totalt custom JRPG så er der 1000+ andre spil at vælge imellem. Link, ham der den døvstumme dude i grønt, er den karakter man nu engang spiller som i Zelda! Historien, om end jeg meget gerne så lidt mindre af den (historie, cut-scenes) og lidt mere indhold i form af udfordringer og udforskning, er sjovt nok også helt op til Nintendo selv at støbe.

Fans græder aaaalt for meget i denne dags interwebs-meme verden.

^Dét sagt så så jeg meget gerne at Ninty holder hvad de "lover", ved fremtidige sneak-peaks af spillet.
Til Skyward Sword blev der sagt, at himlen ville være fyldt med små øer man kunne droppe af på, og udforske... Realiteten blev to snoldede mini spil, og et par øer med heartpieces.
Wind Waker havde laaaangt mere at udforske. Twilight Princess haltede desværre også en anelse. Der var da et par random huller i jorden, men ellers var Hyrule Field en anelse gold.
^Det bliver en længere diskutius hvis vi skal runde samtlige Zeldaer, men jeg ønsker bare alt i alt mere indhold og færre filmscener.

For at komme tilbage til spørgsmålet: JA, jeg mener egentlig at "vi" (dem fanguys) forventer aaalt muligt, der rangere imellem smarte små tiltag til total omvæltning af spilserien.
Lad Nintendo lave hvad de gør bedst selv! Spil!
^Hvis man så ikke er tilfreds med ikke at kunne skifte hårfarve på Link, så skulle man måske snuppe sig en feckin' tudekiks og spille "venneliv" istedet, aye? Smiley
^Ninty arbejder såmen på samme hold som os fans. De prøver at bringe tiltag, de hører fans græde om, ind i spillene. I Skyward blev det muligt at opgraderer/ændre på sine fundne ting, dette blev båret over til A Link Between Worlds, hvor du også for første gang kunne leje tingene istedet for at finde dem. Lækre tiltag, der selvfølgelig ikke kommer uden børnesygdomme.

"Jamen jamen neeeeej, jeg vil se en rooomaaanceee mellem Link og Zeeeldaaa"

^Hvis tilstrækkeligt mange fanz græder længe nok, kommer vi sgu nok også til at se dem få børn, og endviddere skulle bygge et køkken til dem. . . Smiley
...der findes dog andre spil der gør akkurat det samme, og her kan man også klæde sig ud som en punkrocker, hvis man dette lyster...

Spil Zelda, når du spiller Zelda!

Og dét var abens to cent...
SkÅÅÅL derude! (=

3
1ups givet

#4 - CandyFace

Level: 13 (Baby Dodongo)

31-05-2014 19:17

Woah MoNkEy, det var en udemærket smørre, den får du +1 for. Jeg kunne ikke være mere enig angående "os" fans og vores krav... Hvorfor skulle vi dog have brug for at kunne skifte facials O.o hvad har det med Zelda universet at gøre, hvordan skulle det gøre spillet bedre, jeesus. Når det så er sagt, så ud fra flere års erfaring af at være Nintendo fan, stoler jeg på at de har styr på hvordan det næste Zelda spil bør være for at kunne tilfredsstille deres fans (hvis det altså er muligt idag, med at det meme-prank web crap) og lige ledes nye ansigter Smiley
1
1ups givet

#5 - NiN4ever

Level: 1 (Goomba)

31-05-2014 19:30

....har længe tænkt denne her tanke...:
Hvad hvis Zelda!! for engang skyld var helten (heltinden, om man vel), og man så hele eventyret fra hendes side....eller måske ?! endnu bedre....man skulle skifte mellem Link og Zelda, som historien skred frem og man skulle sammen arbejde mellem hinanden, ikke hele tiden, men en gang i mellem...det kunne være ret, om ikke meget interessant og en ny måde at udforske Hyrule.....bare en tanke
1
1ups givet

#6 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

31-05-2014 19:34

^ En god tanke! Ville meget gerne høre folks mening om følgende del af artiklen, som jo netop begår sig med samme (nogenlunde) idé:

...det kunne være underholdende at se et Zelda spil, hvor historien tog udgangspunkt i et hold bestående af Link og Zelda (eller Shiek m.m.). Så kunne man få mulighed for at spille som én af de to efter eget valg. Dette ville naturligvis åbne op for det kvindelige køn som et valg



Er det en vej Nintendo kunne gå, hvis altså valget om at inkludere et kvindeligt køn er en nødvendighed?

0
1ups givet

#7 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

31-05-2014 19:59

Jeg er personligt på det punkt, at Link skal ud af det grå område han er i lige nu. Han har ikke karakter nok til at være en interessant figur (Bortset fra Wind Waker, personal preference) men han har ikke frihed nok til at vi 100% kan smelte os ind i ham. Enten skal vi have mulighed for at redigere ham, eller også skal han fyldes ud som sin egen figur. Det kan godt være den typiske Link fungerede for 25 år siden, men den fungerer ikke længere, i en industri hvor alle løber cirkler om Nintendo.

Hvad spil design angår... Hør, Zelda skal ikke være Dark Souls, og Zelda skal ikke være Skyrim. Det kan godt tage inspirationer fra det, men det er vigtigt at holde kernen i live.
Jeg håber at Nintendo tør give spilerne lidt mere frie tøjler og opfordre dem til at udforske verden, og da også belønne dem for det. Men samtidig skal vi ikke gå ind i Elder Scrolls territorium. Fokus skal stadig være på spillets hoved-dungeons som vil have det gameplay med mest kød på.

Her er en simpelt ting jeg beder om. Pacing. Næsten alle Zelda spil af nyere tid, har haft kæmpemæssige stop-klodser der kapper bollerne af din morskab, fordi at du skal jagte Triforce pieces, eller flyve tilbage til de samme områder for at samle noget andet junk end hvad du skulle tidligere, eller tilbage til en central dungeon for at gennemføre de samme stealth puzzles igen. Spillet skal have en flydende pacing-curve som introducere dig til nye og spændende ting, eller kreative variationer af ting introduceret tidligere. Spilleren må under ingen omstændigheder kede sig, fordi at udviklerne trækker mandetory fetch-quests ud i langdrag så de kan blære sig med "50+ timer gameplay!"
Spillet skal fortsætte så længe at udviklerne har noget interessant at vise dig, og når de løber tør skal det slutte. Jeg vil hellere være 100% underholdt i 10-20 timer, end røvkede mig i 100.

Og sidste punkt, som Ollie foreslog, skær ned på alt den håndholdning, eller giv os muligheden for at slå det fra i en menu et sted. Tilfælde som Skyward Sword er måske ekstremt, hvor din partner figur dukker op for at gentage lige præcis hvad du lige har hørt, men det skal bare ikke have lov til at ske igen.

Og sætter fans for høje krav til Nintendo? Ja, men det er fordi at Nintendo fortjener det. Modsat aberne inde hos Naughty Dog, så har Nintendo altid potentialet til at genskabe en genre eller i det mindste fuldstændig ændre hvordan vi kigger på den. Og det sekund vi beder om mindre end det, så får vi 4 New Super Mario Bros. spil.
1
1ups givet

#8 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

31-05-2014 20:01

Jeg vil hellere være 100% underholdt i 10-20 timer, end røvkede mig i 100. f



Så enig så enig!

1
1ups givet

#9 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

31-05-2014 20:04

Also, Oliver.
Jeg ville elske at kunne vælge mellem Link eller Zelda. Men hvis de gør det, så vil jeg ikke se Zelda være Link i dress. Hun skal have sin egen kampstil og sine egne items.

En mulighed som måske kunne være sjovt, kunne jo være at begge figurere altid var til stede. Hvis du spillede som Link, så var Zelda altid lige bag dig. I kunne bekæmpe forskellige fjender samtidig, lave tag-team puzzles, jeg kan se mange muligheder i det her.
0
1ups givet

#10 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

31-05-2014 20:22

Ja især med Nintendos fokus på asymmetrisk gameplay, så er det mig en gåde, at man ikke har forsøgt sig med noget lign... MEN det skal jeg jo ikke kunne sige endnu, der er stadigvæk E3, hvor alt jo kan ske!
0
1ups givet

#11 - Kanin

Level: 23 (Skree)

31-05-2014 21:02

Four swords adventures på Wii U anyone?

GameCube spiller er brilliant, men ikke særlig relevant længere... Og svært at skaffe 4 gameboys + kablet til.
Online multiplayer vil gøre det godt.
... Samt Tetras trackers Smiley
1
1ups givet

#12 - Zintendo

Level: 10 (Bomchu)

01-06-2014 09:05

Four swords ville være epic! fantastisk spil! har desværre kun anskaffet mig de to gameboys Smiley
0
1ups givet

#13 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

03-06-2014 16:11

Jeg elsker normalt GTs videoer, men kunne ikke være mere uenig i denne. Jeg er på ingen måde den største Zelda-fan, men det jeg elskede ved Ocarina of Time og Wind Waker var hele stemningen i spillet, meget båret af musikken.

Det med Zelda og Link som skiftevis spilbare lyder potentielt godt og jeg kunne godt forestille mig at det var noget af det vi kommer til at se til E3.

Four Swords ville være genialt at tage fat i igen, men synes ikke spillet egner sig til Online Play, af samme grund som Mario Party-serien ikke gør det.

Uanset hvad er det i hvert fald spændende når man ser det første fra et nyt Zelda-spil, så den del af det glæder jeg mig bestemt til Smiley
0
1ups givet