5
apr
2012

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Skrevet af fattige ricko

Den største Nintendo-hjemmeside i Danmark har ikke engang en anmeldelse af det nyeste Zelda-spil? Dette virker mystisk, hvorfor jeg nu har sat mig for at skrive den. Her følger altså mit personlige syn på Skyward Sword, i en kort og koncentreret udgave. Finder I jer uenige i mine udtalelser så skriv det i kommentarerne, så vi kan få gang i en debat. Nuvel, nok forord og retfærdiggørelser, videre til teksten:

The Legend of Zelda: Skyward Sword er det nyeste kapitel i Zelda-serien, og det er historien om en dreng ved navn Link, der bor i himlen sammen med sine venner. Her findes der en civilisation, der bor på svævende øer langt over den jordiske overflade. En dag bliver Zelda, Links barndomsveninde, kidnappet, og det er nu op til spilleren at nedkæmpe fjender i en fremmed verden, og løse puzzles for at komme videre igennem spillet og historien.

Det gode

Spillet introducerer brugen af din Wii Remote som et sværd. Dette tiltag, når det fungerer, er en, i mine øjne, en længe ventet tilføjelse til Zelda-serien, der altid har haft sværd i fokus på den ene eller den anden led. Personligt døjede jeg med nogle problemer med hensyn til bevægelseskontrollen under mine spilsessioner, men lidt research på internettet har vist mig, at det nok blot er noget teknologisk knas, der har gjort min spiloplevelse værre end den burde være. Det, at man kan slås mod de traditionelle Zelda-fjender med sine egne bevægelser, er, som sagt, noget jeg personligt havde set frem til, og konceptet er fint nok. Så selvom jeg har nogle kritikpunkter hvad dette angår, så vil jeg betegne denne form for styring som noget af det gode i spillet, da det i høj grad forenkler kampelementerne - det kan lidt sammenlignes med spillene Wii Sports og Wii Sports Resort, hvor Wii Remoten også tjente dette formål, netop at forenkle spiloplevelsen og gøre den lettilgængelig.

Kampene er en helt ny oplevelse i dette Zelda-spil, og er et af de punkter, hvor Zelda-teamet har været ambitiøse.

Spillet byder også på en række andre tiltag, såsom et opgraderingssystem til dine våben, der bestemt tilfører spillet et element af selvbestemmelse og interessante valg. Dog er fjenderne i spillet så nemme og overkommelige, at dette system næsten bliver helt overflødiggjort. Ligeledes er der også et nyt system, hvor man kan spurte for at komme hurtigere frem eller op ad stejle skrænter, hvilket er et godt og brugbart tiltag - dette ville dog være væsentligt mere brugbart, hvis ikke Link løb tør for energi efter et kort øjeblik. Spillets helt store styrke er dog de høje produktionsværdier. Alt i spillet er flot og nydeligt at se på, og det er selvfølgelig noget, der trækker op. Den grafiske detaljegrad i fjenderne, figurerne og landskaberne er i top, og lydsiden er også finpudset. Om man bryder sig om den musikalske stilart i spillet er selvfølgelig en ting i sig selv, men alt i alt har Nintendos store mål i hvert fald været at fremstille og præsentere spillet på den flotteste og mest storslåede måde - og her har de i hvert fald ikke slået fejl.

Det dårlige

Spillet lider dog under nogle fundamentale problemer, der også er at finde i mange andre moderne videospil. Selvom spiloplevelsen er strømlinet i den forstand, at der ikke er alt for mange forvirrende eller unødigt svære elementer, så er spillet nedladende overfor spilleren. Spillet er ekstremt lineært, og ikke på ét tidspunkt skal man være i tvivl om, hvorvidt man er på rette vej, eller om der er fare på færde, osv. Nintendo har nemlig endnu engang givet Link en såkaldt sidekick, denne gang i form af figuren Fi, der mere end én gang kommer til at stoppe spilleren uanmeldt igennem spillet. Fi er dog blot én af mange elementer, der fratager spilleren frihed, og denne linearitet gør spillet mildest talt kedeligt og træls at gennemspille. Det er derfor på ingen måde nemt at gå til. Jeg kan også omformulere det helt:

Dette er dybest set ikke en traditionel Zelda-oplevelse. Man forventer at skulle slås mod fjender med sin Wii Remote og gå på opdagelse og udforske en storslået verden (det gør jeg i hvert fald, når jeg spiller et Zelda-spil), men i stedet skal man følge en lang kæde af mellemsekvenser, der fortæller historien om Link og Zelda. Disse mellemsekvenser, der dukker op med jævne mellemrum og er obligatoriske, gør, at spillets forløb er blevet meget forenklet, og der er derfor ikke megen udforskning at foretage på egen hånd. Et eksempel er spillets introduktion, der foregår på øen Skyloft i himlen. Her bliver spilleren taget ved hånden igennem en lang række tutorials og mellemsekvenser, der introducerer de forskellige figurer, som historien er bygget op om. For det er netop ikke det nye kampsystem eller udforskningen, der er i fokus, men derimod historien. Dette gør Skyward Sword til et nichespil, der ikke kan forventes at tilfredsstille den traditionelle Zelda-spiller - omend serien har været således i lang tid nu.

Det er historien imellem Link og Zelda, der er i fokus i dette spil, og ikke kampsystemet som man ellers kunne forvente.

Som en sidste negativ ting vil jeg her inddrage det store fokus på puzzles, og hvordan det smitter af på kampsystemet, hvor det rent faktisk ødelægger et koncept, der ellers kunne have gjort dette spil meget sjovere at spille. Det er nemlig sådan, at spillets flow og progression bliver dikteret af puzzles - altså, små eller større opgaver, der skal løses som gåder. Det er ikke spillerens evner til at bruge sværdet eller de andre genstande og våben, der styrer, hvornår man kommer videre. Spillets sværhedsgrad ligger altså ikke i at mestre bestemte former for spilmekanismer eller fjendernes mønstre og ageren, osv. Den ligger derimod i brugen af puzzles, og dette virker også som et nicheelement på en Nintendo-konsol. Det er særligt et problem, når man sidder fast på en eller anden bestemt opgave, og ikke har noget andet at tage sig til, fordi spillet er opbygget på denne lineære facon, hvilket bidrager til spillets sløve natur. Fjenderne i spillet er tilmed også bygget op om dette koncept med puzzles, og det betyder, at man skal besejre dem på specifikke måder. Dette, koblet med fjendernes langsomme tankevirksomhed og bevægelser, gør kampdelene i spillet kedelige.

Fjenderne er meget stationære, og udgør ikke en særlig stor trussel for spilleren.

Den ideelle spiller

Som det allerede er fremgået af anmeldelsen, er dette et nicheprodukt. Det vil sige, at man lige skal sikre sig, at det er et spil for én, før man erhverver sig det (omend det selvfølgelig gør sig gældende for alle spil). Spillet har nemlig ikke megen hurtig action, og i det hele taget er det sløvt og langsomt at kome igennem. Man skal investere meget tid i det for at kunne følge den centrale historie, og gameplayet i sig selv er bygget op om gåder, der skal løses i en lineær rækkefølge. Hvis man derfor er til denne form for spildesign indenfor adventure-genren, med spredte fjender og generelt set meget lidt action, men med et ordentligt læs af gåder og mellemsekvenser, så vil spillet nok virke meget godt og fængende.

Hvad man dog helt konkret kan spørge sig selv er: Kunne man lide spil som Twilight Princess, Phantom Hourglass og Spirit Tracks, alle spil som er udviklet af Eiji Aonuma, lederen bag dette spil? Man kan nemlig finde mange af elementerne fra de spil i Skyward Sword, og spillet kan derfor anbefales til fans af disse. Der er f.eks. såkaldte 'stealth' elementer med, hvor man skal snige sig rundt for ikke at blive opdaget, præcist som det er set i Aonumas andre Zelda-spil, der også alle har fokus på narrativitet og puzzles. Flyveelementerne, der har form af de store fugle, som også bor i Skyloft, er også noget, der går igen fra Aonumas andre spil, hvor man har skullet rejse over store afstande, enten i en båd, et tog eller som nu på ryggen af en fugl.

Denne anmeldelse har fremstillet et meget negativt syn på The Legend of Zelda: Skyward Sword, men formålet har kun været at understrege, at dette ikke er et spil for alle. Derfor er der jo intet andet at gøre end at tage op til overvejelse, hvilken type spil man er til. Hvis man er til hurtige spil med arkade-lignende slåskampe med sværd og RPG-lignende udforskningselementer, så er dette nok ikke et spil man har lyst til at købe. Spillet er godt produceret, men har meget lidt med de oprindelige Zelda-spil at gøre.

Som et humoristisk indslag her til sidst kan jeg linke til Navns 'Let's play' af spillet, der er klippet sammen af Thomas Dyregaard her fra siden:

Karakter

2/5

Forbeholdt niche gamereForbeholdt niche gamere
HjernegymnastikHjernegymnastik
ØjegufØjeguf
Level 28
407500 XP
#1:  Navn - 6. Apr 2012 17:38

Fin anmeldelse. Jeg er ikke i tvivl om at alle herinde kender din holdning til spillet i forvejen, så der kommer næppe megen debat. Du argumenterer fint for dine holdninger osv, så det er jo godt!

citer indlæg

Level 30
476000 XP
#2:  Thomas D - 7. Apr 2012 12:27

Jeg tror også denne sag er uddebateret. Virkelig ærgerligt at spillet ikke indbyder til playthrough snak. Der mangler seriøst indlæg fra folk som sidder fast eller diskutere spøjse locations der ikke er vigtige for main quest.

citer indlæg

Level 50
3450000 XP
#3:  Bo130 - 7. Apr 2012 14:05

Din pointe fremgår klart og tydeligt, men jeg sidder nu stadig med tanken om hvad det er der har kommet så meget bag på det. Jeg synes stadig det bærer præg af at spillet ikke levede op til dine forventninger til spillet, som, for mig at se, er hvad der har været forkerte - og ikke selve spillet.

Nu er jeg ikke den store Zelda-spiller, men jeg har da nyt en god del af dem efterhånden og som det lyder i anmeldelsen (har desværre ikke selv haft tid til at prøve det), så lyder det præcis som hvad jeg selv ville forvente at det nyeste spil i Zelda-serien når man ser på puzzles i forhold til kampene. Det er trist at det er mere lineært og historiepræget, dog.

Tror bare jeg ikke synes karakteren passer til anmeldelsen, da det mere virker som om dine forventninger til spillet har været forkerte og at du sætter en ekstra lav karakter for at holde folk væk fra spillet.

Men jeg har som sagt ikke spillet det selv, så er ikke i stand til at diskutere omkring selve spillet er så dårligt - det har bare undrer mig længe nu at folk kritiserer det SÅ meget, så nu ville jeg lige se hvad du havde at sige om det Smiley

citer indlæg

Level 39
794500 XP
#4:  chessr - 7. Apr 2012 14:32

Vil ikke sige det er til nichegamere men til de gamere der vil have en god oplevelse og en fin fortalt historie.

jeg er uenig i det meste men tror som nævnt oven over at det er uddebateret. Og når du i starten skriver at vi skal komme med komentar lugter lidt af at du gerne vil nedgøre folks holdninger lige en sidste gang for at fortælle at du ved bedst.

Det er nok ikke sådan du mener det men sådan jeg tolker det.
Men ellers fin skrevet anmeldelse, helt sikkert.

citer indlæg

Level 30
476000 XP
#5:  Thomas D - 7. Apr 2012 17:20

@Chessr: De gamere der ønsker at have en god oplevelse og en fin historie, er vel niche gamers? Smiley

Karakteren virker også for lav i forhold til spillets styrker. Du siger selv at denne type spil ikke er for dig, men hvad kan de spillere det er lavet til få ud af det?
Du skriver meget om hvordan der ikke er et rigtigt kampsystem eller action at finde fordi puzzels er det primære fokus. Men du skriver intet om hvordan disse puzzels virker?

Nu ville jeg ikke selv sige at alle puzzels er lige geniale. Der er en del lige gyldige og intetsigende af slagsen, men der er bestemt også nogle enkele veludførte. Ærgerligt at de ikke ligger op alternative løsninger på 2. playthrough...

Havde nok givet det 3/5 - måske 4/5. Men med stor streg under, at dette IKKE er et action spil med en masse genspilningsværdi.

citer indlæg

Level 39
794500 XP
#6:  chessr - 7. Apr 2012 17:43

Min opfatning af gamere i dag vil gerne have historie der er velskrevne i deres spil Smiley
Ok ikke nogle her på siden men ellers Smiley

citer indlæg

Level 39
785000 XP
#7:  fattige ricko - 7. Apr 2012 18:30

@Thomas: Jeg kunne godt have skrevet noget om, hvilke puzzles der var i spillet og så videre, der vil jeg give dig ret i, at anmeldelsen halter. Omvendt er det svært at beskrive puzzles, da de ikke er ens eller fungerer ens som regel, og jeg skrev trods alt, at puzzles i dette spil er små eller større opgaver, som der skal løses for at komme videre i spillet. Glemte at komme med eksempler, det skal jeg huske til næste gang.

@chessr: Gruden til, at jeg skriver, at dette er et nichespil er, at denne type spil, med fokus på historie og puzzles, som regel sælger langt mindre end f.eks. spil som Mario Kart, der snildt kan sælge over 10 mio. (og endda meget mere, MKWii er oppe på 30 lige nu tror jeg), mens det er "fantastisk" hvis et moderne scriptet spil bryder 1 mio. solgte eksemplarer, eller måske endda 2.

@Bo130: Anmeldelser er subjektive, men er der noget jeg har glemt at inddrage, eller har fokuseret for meget/for lidt på? Mine forventninger til spillet var, at det var scriptet, fyldt med puzzles osv. Og disse elementer oversteg i høj grad mine forventninger, hvorfor spillet har fået en så lav karakter. Jeg mener ikke det er godt, og det appellerer kun til en smal målgruppe (som uden tvivl vil synes det fortjener 4 eller 5).

citer indlæg

Level 30
476000 XP
#8:  Thomas D - 7. Apr 2012 19:22

Skal vi ikke lige have et link til vores episke Skyward Sword-diskussionsemne.

Spillet har om nogen, været et hårdt debatteret emne Smiley

citer indlæg

Level 32
528000 XP
#9:  Peblisko - 7. Apr 2012 20:19

Velargumenteret anmeldelse.
Jeg synes du er fair; du anmelder spillet på dets egne præmisser og bliver ikke for negativ/subjektiv som man kunne forvente.
Du er meget ærlig, og siger netop at spillet ikke tilfredsstiller så mange som det kunne. At det har en masse cutscenes osv.

citer indlæg

Level 50
7115500 XP
#10:  KJ85 - 8. Apr 2012 11:24

Jeg har stensikkert gjort det klart tidligere, at jeg ikke deler anmelderens overordnede negative holdning til dette spil.

I min bog er spillet i det store hele ganske godt, men indeholder dog en række forstyrrende elementer. Oni Nick har nævnt Fi, der nok kommer med lidt for mange afbrydelser. Dertil kommer, at man hver gang der samles de her items op, der bruges til opgraderingssystemet, bliver afbrudt, hvis ikke itemet tidligere er samlet op under den pågældende spilletid.

Det værste element i spillet er dog nodesamling i skovområdet sent i spillet. Alle disse negative elementer er dog ikke nok til at fratage mig den overordnede spilleglæde ved et Zeldaspil, og derfor fortjener Skyward Sword nok nærmere 4/5 i min bog, da der trods alt er plads til forbedringer.

citer indlæg

Level 1
500 XP
#11:  Link89 - 10. Apr 2012 13:56

Jeg ville nok også give Spillet Zelda Skyward Sword 4/5 siden det er så let at spille i genem og ikke minder om de andre. Men jeg er stor fan og skulle bare havde det. Jeg glæder mig til det næste Zelda spil kommer til 3DS har læst at det er majora's mask.

Majora's mask skulle også komme i år Ca samtidig med WiiU .Jeg har spillet på N64 og gennemført det så det kommer jeg nok også til på 3DS.

citer indlæg

Level 42