Human Resource Machine (Wii U eShop)

Skrevet af KJ85 - 25-01-2016 22:22

Mange af jer har sikkert allerede stiftet bekendtskab med Tomorrow Corporation og deres arbejde. Inden de tre Indie-udviklere stiftede firmaet i 2010 for at arbejde på Little Inferno, havde de nemlig været med til at bidrage til skabelsen af titler som Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure og det anmelderroste World of Goo. Little Inferno blev færdigt i 2012, hvor spillet også fandt vej til Wii U, og nu er Tomorrow Corporation så klar med deres andet spil, Human Ressource Machine. Det blev udgivet i starten af december, og i den forgangne uge har jeg taget et kig på spillet.

Human Resource Machine er et puzzle-spil, der ganske enkelt handler om programmering, og som spiller indtager du rollen som en af fire valgbare arbejdere, der for hver opgave, de løser, får lov til at blive endnu et år i firmaet. Man starter ud i postrummet, hvor man ganske enkelt skal flytte tre ting fra indbakken til udbakken, og til dette job har man kommandoerne; inbox og outbox, der bruges til at bygge sit program til højre på skærmen. Det hele foregår med touch-input, og når man har bygget sig et program, kan man køre det med et tryk på Play-knappen nederst i billedet. Løser programmet opgaven tilfredsstillende, så får man lov at tage elevatoren op til næste niveau, hvor en ny opgave venter.

Velkommen til erhvervslivet.

Hvert niveau repræsenterer et år i virksomheden, og efterhånden som din anciennitet stiger bliver dine opgaver mere komplekse. På dit andet år arbejder du således i et mere travlt postrum med flere ting i indbakken, og for at flytte dem alle til udbakken får du adgang til jump-kommandoen, så du kan indføre loops i dit program. Med jævne mellemrum introduceres nye kommandoer, så du ikke kommer til at kede dig på arbejdet. På 3. år får du adgang til copyfrom, hvor med du kan kopiere indholdet af et felt på gulvet. På 4. år får du med copyto adgang til også at gemme indhold på gulvet. Med add får du på 6. år lov til at lægge værdien fra indholdet af et felt på gulvet til det du holder, og med sub får du senere lov til at trække fra i stedet.

På det 7. år introduceres du for den betingelseshæftede jump if zero-kommando, og senere i dit forløb får du ligeledes jump if negative-kommandoen, så du kan lade forskellige ting ske alt efter behov. Seks år senere får du lov til at knytte kommentarer i form af papirlapper til dit program, og senere kan du også navngive felterne på gulvet. På dit 19. år i virksomheden introduceres de sidste nye kommandoer i form af bump+ og bump-, der henholdsvis kan bruges til at lægge 1 til og trække 1 fra værdien af et felt på gulvet, men på 29. år bliver det også muligt at bruge mange af kommandoerne i indirekte udgaver, hvor et felt kan pege på et andet felt.

Med kommandoerne kan man sammensætte fine programmer.

Spillet udspiller sig over i alt 42 år, inklusiv kaffepauser der tilsyneladende også varer et år, og i løbet af de aktive af slagsen bliver du stillet over for mange varierede opgaver. I de første år kan det være simple ting som at hente to ting i indbakken og bytte dem rundt, før de leveres til udbakken, eller måske, at hente ting, som du skal lægge sammen, før du afleverer dem. Med tiden vil det udvikle sig til opgaver, så som at hente et tal i indbakken og levere alle værdier der fra og ned/op til 0, før man henter næste værdi i indbakken og gentager processen, og opgaver centreret omkring elementerne i ”zero-terminated strings”, hvilket vil sige elementer adskilt af værdien 0. I de senere år vil det udvikle sig til også at omfatte bogstaver, og man kan få brug for at adressere felterne på gulvet indirekte. Man kan således smide et tretal på et felt og derefter bruge det til at kalde værdien af felt nr. 3 frem for at kalde værdien direkte, og dette værktøj kan så bruges til eksempelvis at finde ud af, hvor mange gange hver ting i indbakken matcher indholdet af felter på gulvet, eller til at sortere to ord alfabetisk.

For at det hele ikke bare skal dreje sig om koden, så har man valgt at visualisere programmeringsprocessen ved at lade vores arbejder fysisk udføre alle kommandoer. Når du trykker Play render han/hun således rundt og flytter værdier fra sted til sted, samler op, lægger sammen, trækker fra og hele pivtøjet. Er der problemer med koden, så vil din chef bryde ind og fortælle det – eksempelvis, hvis en forkert værdi leveres til udbakken eller, hvis din løsning ikke vil kunne løse opgaven hver gang. I sådanne situationer kan du praktisk finde fejlen ved at lade din arbejder udføre opgaven skridt for skridt, så du kan se helt præcist, hvor i koden det går galt og få rettet op på problemet. For at det ikke skal tage for lang tid for din arbejder at løbe et program igennem, så er det selvfølgelig også muligt at sætte hastigheden op, så ventetiden reduceres.

Chefen er ikke tilfreds.

Skulle det ske, at du er i tvivl om betydningen af en opgave, så kan du altid bede din chef bag skrivebordet om et eksempel. Han eller hun fortæller altid lidt, når en ny bane påbegyndes, men det er oftest bare lidt humoristisk dialog, der ikke har betydning. Ikke desto mindre kan du bede chefen fortælle mere i den dur, og eksempelvis høre, hvordan chefen mærker sin sandwich med navn, så andre ikke tager den i køleskabet. Du kan også bede om at få vist en banes optimeringsudfordringer, og på den måde få at vide, hvor mange kommandoer du skal stræbe efter at opbygge dit program af, og disse udfordringer er der to af for hver bane. Den øverste går på antallet af kommandoer (programmets størrelse), mens den nederste handler om antallet af skridt (hastigheden) hvormed programmet løser opgaven, og i elevatoren indikerer grønne lamper ved banerne, hvilke udfordringer du har formået at klare. Udfordringerne er fuldstændig frivillige, og så længe dit program klarer opgaven, får du lov at fortsætte til næste bane.

Selv om spillet foregår over 42 år, så behøver du kun at klare 25 baner for at nå spillets slutning. Seks år udgøres nemlig af kaffepauser, eller animerede mellemsekvenser om man vil, mens 11 baner findes ved valgfrie forgreninger i elevatoren. Jeg valgte selv at gå efter at klare alle 36 baner, og det tog mig omkring 12 timer at gennemføre spillet med dette mål.

Mit sidste program var kort, men ikke så hurtigt.

Ligesom Little Inferno er Human Resorce Machine ret charmerende, og det er da også bygget i helt samme stil. Et eller andet sted er det hele en smule barligt med de karikerede figurer, men det er samtidig et karakteristisk træk for spillene fra Tomorrow Corporation, som jeg ikke kan lade være med at holde af. Nu sker der selvfølgelig ikke så meget i spillet ud over, at din spilfigur bliver ældre med årene, men det kommer så til udtryk i udseendet på bedste vis, og i de animerede mellemsekvenser gøres der god brug af humor. Jeg vil ikke sige så meget om dem, men oftest følger vi det, jeg forestiller mig er tre sekretærer i virksomheden, og det hele er lige så bizart som i Little Inferno. Slutningen er derfor både sjov og sørgelig på samme tid, og lydsiden passer godt hele vejen gennem oplevelsen.

Som puzzle-spil tvinger spillet dig virkelig til at tænke, og at tænke programmering skiller sig markant ud fra andre spil i genren. Jeg synes selv, at det er enormt underholdene at bruge min tid på at løse den slags opgaver som spillet stiller, men jeg har da også en smule erfaring med programmering fra min uddannelse. Det er ikke noget, som jeg er en ørn til, men jeg tog gerne opgaven i projekter på universitetet, hvor det var MATLAB vi benyttede, og i HTX-tiden havde jeg programmering på C-niveau i Visual Basic, så tankegangene er mig ikke fjerne. Sværhedsgraden udvikler sig i et ganske passende tempo, men med bare 36 baner, så går der selvfølgelig ikke alt for lang tid, før det bliver udfordrende for sådan en mit erfaringsniveau. Det er således virkelig en god følelse, når man endelig efter en halv time knækker koden til en opgave, og det er styrken ved dette spil.

Der sker sjove ting i mellemsekvenserne.

En anden ting, som jeg vil fremhæve, er de frivillige udfordringer. På de første baner klarer man dem egentlig uden at tænke over det, men det bliver hurtigt noget, som ikke er en direkte konsekvens af at klare banen. Kan man lide programmeringsverdenen, så er det dermed ikke usandsynligt, at man vil vende tilbage til en bane for at optimere sin kode, og man klarer ikke nødvendigvis begge udfordringer på en bane samtidig. Derfor har udviklerne også ganske praktisk implementeret tre faneblade i dit kodevindue, så du kan kopiere en fungerende kode over på en anden fane, før du begynder at foretage ændringer. Dette er virkelig dejligt, for så kommer man ikke til at ødelægge noget for sig selv i sit forsøg på at optimere, og man kan altid vende tilbage til den fungerende løsning igen. Det tror jeg, at de fleste programmører vil finde uundværligt.

Det eneste jeg synes Human Resource Machine har imod sig er, at det er et ret nørdet spil. Det er bestemt ikke alle der vil finde det underholdende at løse programmeringsopgaver, og spillet gør ikke det store for at hjælpe dem, der måtte have svært ved det. Der er ingen hints at hente i spillet ud over eksempler på, hvad et bestemt input ville føre til af output, og nogle gange beder spillet dig ligefrem at slå begreber op på Internettet, hvis du vil vide mere. Det er ikke ligefrem den mest brugervenlige tilgang til tingene, men med alt den viden på nettet, så kan man vel heller ikke bebrejde udviklerne. Har man til gengæld en solid programmeringsbaggrund, så kan jeg forestille mig, at spillet vil føles en anelse kort, men det retter udfordringerne så forhåbentlig op på. Jeg har i hvert fald stadig til gode at optimere mange af mine programmer, og den sidste frivillige bane blev jeg ligefrem nødt til at finde en løsning til på nettet. Primfaktoropløsning kunne jeg ganske enkelt ikke overskue programmeringsmæssigt.

Toppen er snart nået her.

Human Resource Machine er et solidt puzzle-spil, der tvinger dig til at tænke i helt anderledes baner end andre spil. Det handler kort sagt om programmering, og det skal man være klar over. Kan du lide at udtænke løsninger til, hvordan en computer vil håndtere opgaver, som vil være ganske simple at udføre manuelt, så vil du hurtigt føle dig hjemme, men det er en smule nørdet, og det er bestemt ikke for alle, for man bliver ikke rigtig hjulpet. Tomorrow Corporation har til gengæld på bedste vis tilført liv til processen med deres dystre visuelle univers, og det er faktisk ret charmerende, til trods for, at det ikke har nogen gameplaymæssig betydning. Har man stor erfaring med programmering, så er det ikke sikkert, at det vil tage lang tid at komme igennem spillet, men der er stadig udfordringer at tage fat på, og 75 kr. synes at være en fornuftig pris for den samlede pakke.

Spillet fylder 111 MB.

2

4/5