Severed (3DSWare)

Skrevet af JOEP - 08-11-2016 21:32

Fra Drinkbox Studios, udviklerne der gav os det fantastiske Guacamelee!, kommer nu Severed – en first-person slasher, der er udgivet til samtlige maskiner med touch-controls – og i denne anmeldelse vil jeg kigge nærmere på 3DS-udgaven af spillet. Denne version får du gratis med ved køb af Wii U-udgaven, og det kan derfor være svært at vælge, hvor du skal spille Severed, men lad os se, om det holder på den lille skærm!

I KJ85s anmeldelse af Wii U-udgaven får du en nydelig og dybdegående gennemgang af, hvordan spillets mekanikker fungerer, så det vil jeg springe let henover her. Denne anmeldelse skal således ses som en second opinion, der kan give dig en idé om, hvilken Nintendo-platform du bør vælge at spille spillet på, hvis du da nøjes med at spille det én gang.

På den store skærm bør du slå 3D til ind i mellem for at nyde spillets udsigter.

Styringen af spillet er enkel. På Circle Pad, D-pad eller ABXY-knapperne bevæger du dig rundt i en labyrintisk verden, hvor områder er sammenhængende med andre områder gennem portaler og skjulte vægge, mens du bruger touchskærmen på 3DS til at interagere med genstande i verdenen. I kampsituationer tilføjes en funktion ved tryk på L- og R-knapperne, som giver dig hurtige skift mellem fjenderne, der tit omringer dig. Denne styring kræver, at du kun benytter én hånd til at spille Severed, og derfor er det meget lækkert, at 3DS’en ikke er super tung. Jeg kan forestille mig, at det bliver en kende anstrengende at tage en længere session på andre konsoller, men jeg kunne godt holde til et par timers spil på 3DS, før min hånd blev træt. Den symmetriske kontrol gør det desuden let for venstrehåndede at være med her.

De fleste achievements får du automatisk, som du spiller spillet.

En stor forskel på 3DS-udgaven og de øvrige formater er udnyttelsen af de to skærme. På nederste skærm ser du spillet, og du udfører dine handlinger og slashes mod fjender her. På den øverste skærm har du en forholdsvis stor udgave af kortet, hvilket ikke er til stede uden knaptryk på de andre udgaver. Det giver et meget bedre overblik i spillet end ellers, hvor det kan være svært at finde rundt – når jeg skulle hen til et tidligere område kiggede jeg næsten aldrig ned på nederste skærm, men navigerede udelukkende ved hjælp af dette kort. Bliver den store skærm med 3D så overhovedet udnyttet optimalt? Ja, det kan du måske godt spørge om, men skulle du have brug for at se spillet i al sin pragt er der en knap, der giver dig spillets handling på den store skærm OG den lille skærm. Her giver det så god mening at slå 3D til, men spillets psykedeliske farveskala og førstepersonsperspektiv gør det til en udfordring at spille med 3D tændt i en længere periode uden at få kvalme. Det ser dog virkelig godt ud i korte perioder!

For at opgradere dit liv skal du samle fem stykker hjerte og spise hjertet - spillet er en kende brutalt til tider.

Severed er uden tvivl et særdeles godt spil, og det er ikke overraskende, at det høstede gode anmeldelser på andre platforme, da det blev udgivet. Jeg er selv vild med Metroidvania-stilen, hvor du bliver stærkere og låser op for evner, der gør det muligt at gå tilbage til gamle områder og opdage nye ting, og det element har Severed klaret rigtigt godt. Når man kigger på kortet og tænker ”Jeg skal derhen!”, så kan det godt i teorien se ud som en lang tur at gå, men det tog sjældent mere end et minut at gå til et hvilket som helst sted på kortet, især lidt senere i spillet, hvor det bliver muligt at åbne hemmelige gange og portaler mellem områderne.

Spillet har en passende længde. I mit run brugte jeg knap 7 timer på at finde ca. 95 % af spillets hemmeligheder, så det er godkendt fra et gameplay-mæssigt synspunkt. Jeg føler i hvert fald, at jeg er mættet af oplevelsen for nu, men vil måske i fremtiden kunne finde på at vende tilbage til spillet.

Her ses den øverste skærm med kortet - en noget større udgave af kortet end på andre formater hjælper dig let rundt.

På den negative side oplevede jeg til tider, at touchskærmen ikke helt reagerede på mine tryk i kanterne for at aktivere Sashas evner i kamp. Derudover er jeg en anelse nervøs for, om spillet har givet mig ridser i skærmen, for jeg havde en tendens til at bevæge stylus hen over skærmen i den samme bane hele tiden (fra venstre mod højre i en buet bevægelse), men kan ikke se noget, der ligner permanente mærker. Det er desuden ikke et problem, der afviger fra andre formater, hvor der benyttes stylus.

Der skal ikke herske tvivl om, at Severed er et godt spil uanset format, hvis du er til den slags spil, men den grafiske stil og brutaliteten i nogle af billederne gør, at man skal være lidt ældre for at spille det. Den psykedeliske grænseflade kan desuden godt virke lidt afskrækkende ved første øjekast, men under den gemmer der sig et dybt spil med nogle gode dialoger og et velfungerende gameplay, som helt igennem pålægger spilleren et ansvar – hvis du dør, så er det altså din egen skyld. Kampsystem er veludført med nok variation og sværhedsgrad til aldrig at blive trivielt, og det er godt fundet på at bruge fjendernes lemmer som midler til at opgradere Sashas evner. Valg af version afhænger af egne præferencer, men jeg fandt det fornøjeligt at spille på 3DS, selvom jeg i første omgang hellere ville have spillet Wii U-udgaven. Spillets grafikstil gør, at det ser godt ud og uden alt for mange kanter på den lille skærm, og det at have et stort kort tilgængeligt hele spillet igennem er guld værd. Min anbefaling er klart, at du skal prøve Severed.

Spillet fylder 1.176 blocks.

4

5/5