6
apr
2017

Little Inferno (Switch eShop)

Skrevet af KJ85

Da Wii U blev udgivet i efteråret, 2012, var der foruden en masse fysiske spil en lille håndfuld indie-titler tilgængelige på eShop, og blandt dem fandt vi Little Inferno fra Tomorrow Corporation. Sådan kunne det også meget vel have været på Switch, men spillet nåede tilsyneladende ikke helt igennem godkendelsesprocessen hurtigt nok, og derfor skulle der altså gå tre uger, før vi kunne få fingrene i det på den nye platform. I det følgende får i min gennemgang af spillet, og da vi ikke anmeldte Wii U-versionen i sin tid, så skal jeg gøre det så grundigt som muligt.

Little Inferno kan med rette betegnes som et ret alternativt puzzle-spil, og det er et utroligt simpelt et af slagsen. Du sidder nemlig fra første færd foran din nyindkøbte pejs, Little Inferno Entertainment Fireplace, hvor du brænder ting af, og sådan vil det være i hovedparten af spillet. Vilkårene for brug af pejsen samt breve fra producenten, Tomorrow Corporation, er det første, der brændes af, og for hver gang et objekt futtes af, så modtager du mønter, der kan benyttes til køb af nye ting fra de kataloger, som du løbende modtager. Første katalog modtager du gratis, men de næste seks af slagsen skal du betale for, og for overhovedet at kunne købe et nyt hæfte, så skal du have købt hvert af de 20 objekter i det forrige katalog minimum en gang.


Ting brændes af fra første færd.


Alt imens du holder dig varm foran pejsen ved at brænde ting af, så vil du fra tid til anden modtage breve fra Tomorrow Corporation såvel som fra vejrmanden, der svæver i en ballon over byen, og nabopigen, der sidder foran sin egen pejs hele dagen. Herigennem følger blandt andet vejrrapporter samt små statusopdateringer, og af og til vil du tilmed blive bedt om at sende ting ind til nabopigen via brevene. Du er dermed ikke helt isoleret i den kolde verden, da du føler, at der er andre derude som dig, og det er altså gennem brevene, at historien drives frem så at sige.

For at det hele ikke skal gå alt for hurtigt, så skal du naturligvis vente lidt tid på at modtage tingene, som du bestiller fra katalogerne, og det er alt fra sekunder til minutter, som vi taler om, afhængig af varen, men ventetiden kan helt elimineres med brug af frimærker. Mærkerne får du af og til for at brænde ting af, men den primære vej til dem er forbundet med afbrændingen af særlige kombinationer af ting, og det er her spillets puzzle-element kommer ind i billedet. I alt er der 100 kombinationer at finde frem til via titlerne på en lang liste, og eksempelvis finder vi Bike Pirate COMBO som den mest simple, da første katalog indeholder en pirat såvel som en cykel. For at gøre det overskueligt kan man let se på listen, hvilke kombinationer, der kan opnås på et givent tidspunkt i spillet, og det ændrer sig jo så for hvert katalog, man får adgang til. Ligesom alle objekter skal købes, så kræves det også, at et mindre antal af kombinationer findes, før man kan købe sig nye kataloger undervejs.


Det kræver ikke så meget at få adgang til nye kataloger.


Spillets afsluttende del kan man indlede, når man har brændt alle 140 objekter fra katalogerne af minimum en gang og løst en særlig lille opgave, men det er altså ikke et krav, at du løser alle spillets kombinationer på vejen dertil. Bekymrer man sig ikke fuldt ud om kombinationer, så er det i sagens natur et ret kort spil, men vil man have det hele med, så kan man sagtens forvente at bruge fem timer eller mere på at nå helt til enden.

Spiller man på konsollen i Handheld Mode, så foregår alle input via touchskærmen, men i Table Mode såvel som TV Mode kan man benytte sig af en Joy-Con som pegeredskab i stedet, som vi kender det med Wii Remotes. Som noget nyt i Switch-versionen er det tilmed muligt at være to om at brænde ting af, og det er ganske let at komme i gang sådan, da der jo følger to controllere med til maskinen. Dette er imidlertid ikke det eneste nye tiltag, for på startskærmen kan man nu tilgå spillets soundtrack og derved lytte til alle dets numre, når man lyster det.


Nogle ting ændrer på flammernes farve, når de brændes af.


Det gode:
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Little Inferno er lidt af en underlig størrelse, men det er samtidig også et forfriskende pust, da det ikke minder om andre ting på markedet. Det vinder blandt andet en del point på sin grafiske stil og det fantastiske design af mange objekter, men det besidder også et ret godt soundtrack, hvor især reklamen med vokaler står ud som noget specielt. Det er simpelthen bare bizart og mærkeligt fængende på en og samme tid, og så er det jo meget rart, at man nu kan lytte til sine favoritnumre fra soundtracket, når man lyster det, direkte i spillet.

En af de interessante ting ved spillet er, at det ikke blot føles som hjernedød underholdning, og udviklerne har uden tvivl villet have os til at tænke over forskellige emner. Der ligger altså nogle samfundskritiske vinkler bag, og emner som klimaforandringer, forbrugersamfund og ensomhed popper umiddelbart op i hovedet hos mig. Når du først når slutningen af spillet, så er det nærmest helt umuligt ikke at tænke igennem, hvad det er du lige har oplevet, og det er en særdeles god kvalitet.


Denne reklame for Little Inferno Entertainment Fireplace er bare fantastisk.


Heldigvis er puzzle-elementerne af spillet også ret gode, og det er virkelig underholdende at finde frem til løsningerne på de mange kombinationer. Her hjælper det utroligt meget på opfattelsen, at man ikke bare skal sætte to åbenlyse ting sammen konstant, som med cyklen og piraten, og man skal virkelig være opmærksom for at finde løsningerne til det hele. Nogle gange drejer det sig om udseendet på objekterne, mens det andre gange er objekternes navne eller finurlige beskrivelser, der kaster hint af sig, og det kan sågar være hændelser eller lyde affødt af afbrændingen, som er omdrejningspunktet for nogle af dem. På denne måde skaber man rigtig god variation i et ellers meget ensidigt gameplay, og det burde være guf, hvis man kan lide at bruge hovedet.

Tilføjelsen af muligheden for at være to om at brænde ting af sammen virker på mig som et godt træk, og det gjorde det muligt for mig denne gang at spille det igennem sammen med min bror. Jeg spillede naturligvis spillet igennem alene i sin tid på Wii U, men jeg kunne alligevel ikke huske løsningerne til kombinationerne, og det at kunne sidde og komme med input fra to kanter virkede ret godt. En af os kunne måske regne ud, hvad en specifik kombination drejede sig om, og så havde den anden måske et rigtigt godt bud på, hvilke objekter der skulle bruges i den sammenhæng. Det skabte dermed en god dynamik mellem os og gav en god spiloplevelse.


I starten er det ikke svært at løse kombinationer, men du kommer bestemt til at bruge hovedet senere.


Det dårlige:
Efter nok engang at have været igennem Little Inferno, så er det svært for mig ikke at være begejstret for spillet, men skal man sige noget negativt, så er det, at det er designet med en fare for, at du ikke kommer til at opleve spillets slutning. Har du ikke hukommelsen i orden, så kan du ganske enkelt ikke løse den afsluttende kombination, og det er der formentlig en risiko for, hvis man bryder spillet op over flere sessioner frem for at tage turen igennem det i et langt træk. Man kan selvfølgelig sagtens slå løsningen op på nettet, så større problem er det heller ikke, men det er bare en lille ting, som popper op i hovedet af mig.

En anden ting, som kan irritere en smule, er, at man med bevægelsesstyringen ofte får brug for at nulstille til skærmens centrum med tryk på henholdsvis plus- og minus-knapperne, men det er formentlig en konsekvens af, at der ingen sensorbar findes til Switch, og det er svært at klandre spillet for det. Nye funktioner til trods, så er det måske også lidt usædvanligt, at spillet koster præcis det samme som i 2012 på den nye platform, når det kan findes til næsten det halve på de mobile platforme, men om det er den fulde pris værd er selvfølgelig op til den enkelte, og spiltiden er ikke helt elendig til prisen, hvis man går efter at løse alle kombinationer.


Se dig ikke tilbage på vejen mod slutningen.


Konklusion:
Little Inferno kan lyse tilværelsen op på enhver platform og er en velkommen tilføjelse til spilbiblioteket på Switch, for med sit simple, sjove og på nogle punkter helt bizarre gameplay, så står det ud som noget fuldkomment unikt. Ja, med dette spil får man ganske enkelt noget at tænke over i flere henseender. På den ene side har man de mange finurlige kombinationer, som tilfører spillet sine puzzle-elementer, at finde frem til, og på den anden har man en historie, der sætter tankerne i gang, og den blanding er bestemt ikke dårlig. Har du været igennem spillet tidligere på Wii U, så er tilføjelsen af spillets soundtrack i menuen og muligheden for at spille det med en ven måske ikke helt nok til at investere i Little Inferno på ny, men kan du lide hovedbrud, og har du ikke spillet det tidligere, så er det bestemt værd at overveje et køb. Eneste lille minusser er, at spillet til en pris på 75 kr. koster tæt på det dobbelte af, hvad det gør på mobile enheder, og spiller du det over flere omgange er der risiko for, at du ikke kan løse kombinationen, der fører til spillets afslutning.

Spillet fylder 113 MB.

Karakter

4/5

Fremragende lydFremragende lyd
HjernegymnastikHjernegymnastik
Nemt at gå tilNemt at gå til
Diskuter
1
Gå Tilbage
Level 50
17396500 XP
#1:  KJ85 - 6. Apr 2017 13:47

Jeg har været en tur gennem Little Inferno, og det er der kommet denne lille anmeldelse ud af. Jeg håber den kan bruges Smiley

citer indlæg

Side: 1Vis alle
Du skal være logget ind på N-club for at kunne deltage i diskussioner.

Log ind
Bliv gratis medlem
Glem kodeord?