Bye-Bye BoxBoy! (3DS eShop)

Skrevet af KJ85 - 08-04-2017 16:27

Vi skal blot skrue tiden to år tilbage for at finde den første udgivelse af et spil i BoxBoy!-serien i Europa, og efter at have bragt en efterfølger hertil sidste sommer, så er HAL Laboratory og Nintendo nu klar med den afsluttende del af trilogien. Passende navngivet Bye-Bye BoxBoy! blev det, der altså er afskeden med vore venner i det firkantede univers, udgivet på vore breddegrader d. 23. marts, og dermed skulle vi denne gang kun vente halvanden måneds tid på en lokalisering. Som med det forrige spil i serien, så har jeg haft fornøjelsen af at spille det igennem, og her følger mine oplevelser med spillet.

Bye-Bye BoxBoy! er naturligvis en puzzle-platformer ligesom dets forgængere, og endnu engang tager man kontrollen over den kvadratiske helt, Qbby, med evnen til at danne sammenhængende blokke af kvadrater ud af den blå luft. Denne gang er han i selskab med vennerne, Qucy og Qudy, rejst ud i rummet, og spillets historie udspiller sig dermed direkte efter det originale BoxBoy! – der var ingen rigtig handling i BoxBoxBoy! – hvor en sort masse havde invaderet vennernes planet. Det er nu andre planeters eksistens, som er truet af den sorte substans, og Qbby vil gøre alt for at fordrive den, men han kan ikke danne flere blokke på en gang som i BoxBoxBoy!, og vi er derfor gået mere tilbage til udgangspunktet for det første spil i serien.

Illustrationer som den i baggrunden underviser spilleren.

Spillets første verden finder vi på rumskibet, hvor man lærer det basale i forhold til at skabe blokke og udnytte dem til at komme forbi helt simple forhindringer, og derefter går turen ellers til den første af i alt fire planeter. Spillet består denne gang af 190 baner fordelt på i alt 27 verdener, hvoraf de 18 første udgør hovedspillet, og dertil kommer så fire bonus-verdener samt fem særlige challenge-verdener, hvis indhold jeg kommer ind på senere. Hver verden er som regel bygget op omkring 6-8 baner med en bestemt form for udfordring, og målet er ganske enkelt at guide Qbby sikkert frem til døren for enden af hver bane. Først når alle baner i en verden er klaret, bliver det muligt at gå videre til den næste, men der vil dog være tidspunkter, hvor flere verdener åbnes op på samme tid.

De grundlæggende principper har som sådan ikke ændret sig siden de første udgivelser i serien, og de største forskelle finder man derfor i indholdet af banerne, som på forskellig vis skal udfordre spilleren. Der er selvfølgelig elementer, der går igen, så som kontakter der skal aktiveres, pigge der skal undgås, huller der skal forceres, og fjender der skal guides frem til et bur, men der er også en del nye ting, og spillet introducerer tingene løbende med muligheden for at slå forskellige emner op i bøger, der tilføjes en menu fremkaldt på START. Det hele er imidlertid ret simpelt, for du navigerer Qbby rundt ved brug af D-Pad eller Circle Pad, hopper på B, danner samt kaster bokse med Y og får bokse til at forsvinde med et tryk på X. Hvor mange kvadrater Qbby kan anvende i dannelsen af en blok fremgår i øvrigt af en tekst på nederste skærm.

I det gråstribede område er alt påvirket af vind.

Dannelsen af blokke foregår som sagt ved at trykke Y, og med D-Pad vælger man, hvor de enkelte kvadrater i en blok skal være i forhold til Qbby. Man kan ikke starte med at danne et kvadrat direkte under ham, men ved at udnytte forskellige teknikker kan man både hæve ham fra underlaget og lade ham hive sig frem til andre tilgængelige overflader, og det handler i bund og grund blot om at finde den rette metode at komme frem på. På hver planet finder man dog også i hovedspillet en verden, hvor der kommer nye muligheder på bordet, og dette sker efter at have guidet en Qbaby hele vejen gennem den forrige verden, hvilket er en ny form for udfordring. Babyerne belønner herefter vores helt med evnen til at danne særlige blokke til brug i den afsluttende bane på planeten, og disse inkluderer raket-bokse, bombe-bokse, warp-bokse samt fjernstyrede bokse.

Raket-boksene kan selvfølgelig flyve opad, men brændstoffet holder ikke evigt, og det er naturligvis ikke muligt at lette kun med kvadrater direkte over hovedet på Qbby. Holder han til gengæld en blok med bare et kvadrat, der ikke vil sætte ild til ham, så kan han udnytte, at det stiger til vejrs direkte efter et hop. Ved bombe-bokse består det sidst dannede kvadrat af en bombe, som man kan bruge til at sprænge dele af banen i stykker og derved skabe sig en vej, men der findes pansrede elementer, der ikke kan ødelægges. Også på warp-boksene er det sidst dannede kvadrat, der er det vigtige, men her opretter det naturligvis en teleport, som man vil blive smidt hen til, når man slipper boksen. Slutteligt kan de fjernstyrede bokse efter dannelsen flyttes rund med ved atter at holde Y inde, og man kan altså sagtens flytte Qbby og efterfølgende flytte videre med den fjernstyrede blok.

Babyer skal af og til guides gennem de farefulde baner.

Som udgangspunkt skal du ikke tænke så meget over, om du laver fejl undervejs, for Qbby har et uendeligt antal liv, og der er indlagt checkpoints i banerne efter hver lille sektion. Det er dog en god idé at forsøge at minimere sin brug af kvadrater, da hver bane indeholder en eller flere kongekroner, som man skal indsamle for at klare banerne perfekt, og disse forsvinder, hvis man danner for mange kvadrater, før kongekronerne er indsamlet. Ved at trykke samtidig på L og R kan man derfor starte forfra i den aktuelle del af banen, hvis man begår fejl, men det tæller som et retry, og dem skal man også minimere, hvis man også vil have S-rang i hver verden – en ting man dog først får oplysninger om efter gennemførsel af de 22 almindelige verdener.

Når man har klaret en bane for første gang, så udløser det et vist antal medaljer, der kan anvendes i spillets butik, og klares en bane perfekt, så får man lidt flere medaljer at handle for. Medaljerne kan bruges til at købe adgang til små humoristiske tegneseriestriber med Qbby og vennerne, til at låse op for spillets forskellige musiknumre, til at købe challenge-verdener eller til at åbne op for nye kostumer. Gennemfører man hele spillet og får fat på alle kongekroner, så kan man naturligvis købe alt indholdet i butikken, men har man save data fra de første spil i serien, så kan man også få adgang til de tilgængelige kostumer derfra, og yderligere kostumer kan opnås gennem brugen af amiibo-figurer fra Kirby-universet. Nogle kostumer ændrer på gameplay-mæssige ting, men de fleste giver blot en kosmetisk ændring. I den japanske version af spillet benyttes en Qbby-amiibo i øvrigt til at åbne for et Game Boy-filter, der ændrer farverne i spillet, og et Qucy-kostume, men da figuren ikke udgives i Europa, så får vi disse ting bare for at have save data fra de første to spil i serien.

Her har Qbby i Kirby-kostumet blokeret laseren for at åbne en port.

Hvor challenge-banerne i det forrige spil var forbundet med brugen af kostumer, så er det denne gang primært restriktioner i gameplay’et, der er omdrejningspunktet. Her bliver man således kastet ud i at klare baner uden at kaste blokke fra sig, uden at bruge kroge og slangeteknikken, uden at falde fra to kvadraters højde eller uden at hoppe, og så er der en enkelt verden med fokus på at samle alle kongekroner. Målet er stadig at nå til enden af hver af banerne, og der er otte baner af hver type at give sig i kast med. Samlet set er der altså masser af indhold at prøve kræfter med, og der er en fin udvikling i sværhedsgrad hele vejen igennem de almindelige verdener.

Hovedspillet bestående af de 18 verdener er forholdsvist enkelt, og det klarede jeg mig personligt igennem på fem timer og tre kvarter med alt samlet, men derfra får sværhedsgraden så også et vældigt hak opad, og det er ikke let at komme igennem de sidste fire verdener med alle kongekroner. Her er nemlig slet ikke plads til frås i brugen af kvadrater, og man skal ofte finde smarte måder at Qbby frem på. Derfor kan de sidste baner sammen med challenge-banerne sagtens give lige så meget spiltid som den øvrige del af spillet, og den sammenlagte gennemførselstid ryger dermed også op i nærheden af 12 timer som i de første spil i serien. Har man efterfølgende mod på at optimere gennemførselstid samt antallet af kvadrater og retries brugt i hver bane for at opnå S-rang på hver verden, så kan man til gengæld snildt bruge endnu længere tid.

Det er ganske praktisk med raket-blokke må man sige.

Bye-Bye BoxBoy! har bestemt nogle gode kvaliteter, og ligesom sine forgængere viser det, hvor langt man med en velfungerende gameplay-formel kan nå med et ellers ret simpelt koncept. Visuelt er spillet jo ret minimalistisk med sit univers primært bestående af sort-hvide elementer, men det er ikke det vigtige, og der er da også blevet plads til lidt farver denne gang. På samme vis er der også tale om et forholdsvist enkelt soundtrack med elektroniske numre, der virker som en rigtig fin underlægning, og da vi snakker nogle ret afslappende melodier, så er det bestemt ikke noget, som man bliver træt af at høre på. Nej, det fungerer derimod rigtig godt i spil som dette, hvor man skal bruge hovedet en del.

Jeg kan rigtig godt lide, at man her i afslutningen på serien er vendt mere tilbage til seriens udgangspunkt, hvor Qbby kun kan danne en blok af gangen, for det kunne let blive lidt overkompliceret sidst, og til trods for ændringen i det andet spil, så følte jeg ikke, at det adskilte sig nok fra det første. Denne gang har man i stedet fokuseret på at skabe nye former for udfordringer, og det virker dermed mere som en reel opfølger, hvilket jeg kun kan sætte pris på. Det var nærmest bare konstant en god blanding af nyt og gammelt, som gav mig lyst til at spille videre og se, hvad det næste kapitel mon ville bringe af finurlige forhindringer, og det var dermed en rigtig god oplevelse at spille eventyret igennem.

Vand er bare en af mange nye elementer i spillet.

Til at starte med kunne jeg til tider savne reel udfordring og nogle fantasifulde måder at bruge de nye blokke på, når de kom i spil, men alt det fik jeg så i bonusbanerne, der uden tvivl kan tilfredsstille de mest erfarne puzzle-løsere. Her var det som sagt ikke givet, at man mere eller mindre ville være sikker på at få alle kongekroner med i første forsøg, og der skulle virkelig tænkes kreativt af og til. For at det ikke skulle tage mig for lang tid at komme igennem spillet til anmeldelsen, så jeg mig derfor også nødsaget til at søge hjælp i videoer fra den japanske udgave af spillet på YouTube, men spillet er nu også meget godt til at hjælpe i sig selv, da man kan få tips til hver del af en bane for bare 1 Play Coin pr. tip – en ganske fin funktion, som har været med siden første spil i serien.

Det seneste spil i serien kritiserede jeg for at have en uinspireret challenge-verden, men der har man heldigvis strammet op denne gang, og det nye spil har formentlig de bedste challenge-baner overhovedet på tværs af de tre spil. Jeg kan rigtig godt lide, hvordan man som spiller bliver tvunget til at tænke anderledes gennem restriktioner i gameplay’et, og især banerne, hvor man ikke kan hoppe eller ikke må falde to kvadrater ned, er virkelig underholdende. Det er bestemt ikke en dårlig måde at slutte af på.

Her anvendes en bombe-blok til at få den grå blok for oven ned.

Der er dog en enkelt ting ved Bye-Bye BoxBoy!, som jeg ikke er helt vild med, og det er sådan set en ting, der har gået igen hele vejen gennem serien. Det drejer sig om måden, hvorpå der vælges baner, og efter gennemførsel af en bane er det ganske enkelt kun muligt at genspille den, gå videre til den næste eller forlade verdenen. Det er ikke noget problem, når man er på sin første gennemspilning, men når man efterfølgende vil gå efter eventuelt missede kongekroner, så bliver det lidt irriterende, at man ikke kan spille flere baner fra samme verden uden at forlade verdenen og gå ind i den igen, med mindre banerne altså kommer lige efter hinanden. Når man opholder sig i spillets hub, så kan man let skifte mellem de enkelte verdener gennem brug af touchskærmen, så man kan egentlig kun undre sig over, at det ikke også er muligt med banerne i en specifik verden. Det hører nok til i bagatelafdelingen, men man skulle egentlig blot bytte om på de to skærmbilleder her for at gøre det muligt.

Bye-Bye BoxBoy! er mere eller mindre en perfekt afslutning på BoxBoy!-trilogien, og det er i særdeleshed en rigtig god puzzle-platformer. Med en simpel og på mange måder minimalistisk præsentation formår det nemlig fuldt ud at underholde spilleren fra ende til anden, og det har bestemt været godt for serien at tage et skridt tilbage til sit oprindelige udgangspunkt for i stedet at fokusere på at bringe nye former for forhindringer til. Resultatet af dette valg har givet en rigtig god blanding af nyt og gammelt, som jeg kun kan værdsætte, og til trods for at jeg i starten savnede udfordring, så blev jeg bestemt ikke skuffet til sidst. Kan man lide at bruge hovedet, så er der bestemt noget at komme efter her, og til en pris på bare 37,50 kr., så er det svært ikke at være begejstret over indholdet. Det er slet intet problem at bruge i omegnen af 12 timer på spillet, og foruden en lille besværlighed i forhold til at genspille udvalgte baner, så er det intet at brokke sig over, og jeg kan klart anbefale et køb, hvis man er til spil i genren.

Spillet fylder 1.271 blocks.

1

5/5