NBA Playgrounds (Switch eShop)

Skrevet af JTHL1980 - 25-05-2017 21:01

Da Nintendo sidst i februar fremviste indiespil på vej til Switch, da var et logo for NBA Playgrounds at finde på et stort oversigtsbillede, men på daværende tidspunkt var det stadig lidt af et mysterium, hvad det var. Mere end en måned skulle der gå, før Saber Interactive officielt annoncerede spillet til den nyeste konsolgeneration samt PC, og NBA Playgrounds skulle altså vise sig, at blive det første sportsspil udgivet til Nintendos hybridkonsol. Det blev lanceret digitalt verden over den 9. maj, og som en eShop-udgivelse er det naturligvis ikke i den helt store liga, men mange forbinder det med de klassiske NBA Jam-spil fra 90'erne, hvor man spillede 2-mod-2. Jeg har i min første anmeldelse givet spillet et skud i selskab med min søn, så lad os se, om det kan leve op til forventningerne.

I NBA Playgrounds går turen til legepladsen, hvor der spilles street basketball, og ligesom i de første NBA Jam-spil foregår det 2-mod-2. Før kampene kan begynde, skal man dog først have sig nogle spillere, og spillet indledes derfor med en velkomst, hvor man får tre spillerpakker med fem spillerkort i hver. Man kan sammenligne det lidt med Ultimate Team i FIFA, men her findes der dog kun sølv- og guld-pakker, og det er altså tre sølvpakker, som man tildeles fra start. Guldpakkerne får man for at vinde turneringer i spillet for første gang, mens sølvpakkerne fås for at spille generelt, og forskellen på dem er sådan set bare, at man i guldpakkerne er garanteret et sjældent kort med en god og legendarisk spiller. Man kan ikke købe pakker som i andre spil, men måske kan det blive tilføjet i en opdatering, for der er i hvert fald potentiale for det.

Tre sølvpakker skal åbnes fra start.

Spillet indeholder fra start i omegnen af 150 spillere fra 30 NBA-hold, men der skulle med tiden blive tilføjet endnu flere spillere at vælge mellem. Spillerne er en blandet flok af både nuværende og pensionerede NBA-spillere som bl.a. Shaquille O'Neal og Magic Johnson fra min barndom, men grundet strukturen med kortene kan man selvsagt ikke vælge spillere fra alle hold fra start. Man kan dog frit sammensætte sit hold med to spillere, så man skal ikke have to spillere fra det samme hold, og på hvert spillerkort kan man foruden højde og vægt se, hvor gode de forskellige spillere er. Dette er udtrykt ved tal-værdier for dunks, 3-pointsscoringer, 2-pointsscoringer, steals, blokeringer, fart, udholdenhed og rebounds, og statistikker afslører desuden, hvor længe man har spillet med de enkelte spillere, og hvordan de har spillet.

I hver kamp optjenes der XP, uanset om man vinder eller taber, og dette går til dit brugerniveau såvel som de anvendte spillere. Man får naturligvis en del mere XP ved at vinde, og man får nye spillerpakker hver gang ens brugerniveau stiger – i starten vil det være sølvpakker, men efter level 50 bliver det guldpakker. Spillerne kan som sagt også stige i niveau, hvilket skulle påvirke deres udvalg af moves i spillet, og får man et spillerkort, som man allerede har, så modtager den pågældende spiller 100 XP, så det ikke går helt til spilde.

Når man vælger sine spillere til kamp kan alle stats ses.

Spillet indeholder de mest traditionelle spilvarianter for sportsspil, og det er naturligvis enkeltstående kampe i Exhibition og turneringer i Tournaments. Hvor mange spillere, der kan tage del i løjerne, afhænger af den valgte spiltype, så op til fire spillere kan spille Exhibition, mens Tournaments kan spilles alene eller i co-op mod et computerstyret hold. Spillet har også en onlinedel, hvor du ligeledes kan stille et hold alene eller med to spillere og dyste mod spillere verden over, men denne del er endnu ikke aktiv, og det bliver den først, når udviklerne sender en opdatering til spillet på gaden i en nær fremtid. I første omgang skal du spille en Exhibition-kamp, hvor du undervises i spillets forskellige teknikker, og først derefter åbnes adgangen til Tournaments.

Når man vælger at spille en turnering, så starter man i første omgang i storbyen, New York, og de andre storbyer låses herefter op en ad gangen, når man vinder en ny turnering og samtidig modtager en guldpakke. Der er i alt 10 forskellige destinationer at låse op for, og disse inkluderer bl.a. London, Paris og Shanghai. En turnering er delt op i fire kampe bestående af ottendedelsfinale, kvartfinale, semifinale og til sidst finale, men du behøver ikke at spille og vinde dem alle i træk, og vil du udfordre dig selv yderligere, så er der også en lille ekstra ting at tage højde for. Hver kamp til og med finalen har nemlig en form for mission, som du kan fuldføre ved at gøre forskellige ting. Det kan eksempelvis være at score med et alley-oop (kaste bolden op i luften, hvor ens medspiller griber den og dunker), og ved at fuldføre disse missioner kan der låses op for ting som basketballs i andre farver og mønstre.

Der er højtflyvende action at komme efter.

At være i stand til af udføre trick-skud som alley-oops er generelt en god ting, da det kan fylde den såkaldte Lottery Picks-bar godt op, men den fyldes såmænd også med almindelige scoringer. Når den fyldes helt op, så vil det udløse tilfældige power-ups, som når man får en ?-kasse i Mario Kart-spillene, og dette kan eksempelvis være Electric Ball, der garanterer dig en scoring på næste skud. Det kan også være Speed boost, som gør dine spillere hurtigere på banen i en tidsbestemt periode, og det kan være udløsning af dobbelt så mange point ved scoringer. Der er ingen regler og ingen dommere, så man kan skubbe, bruge albuerne og lave vejrmølle-driblinger, så meget man vil, men visse handlinger dræner også Lottery Pick-baren, så man gør klogt i at tænke sig om, da man kan ende i situationer, hvor man må klare sig uden de beskidte tricks.

Spillets styring er næsten et kapitel for sig, og når du starter med at spille NBA Playgrounds, kan det med knapperne godt virke lidt uoverskueligt. Det kræver lige at man kigger på layoutet, som i øvrigt vises mellem kampene, en gang ekstra, for de fire knapper; A, B, X og Y, skifter funktion, alt efter om man står i forsvarszonen eller i angrebszonen, og skulderknapperne skal også i brug. Desuden bruges begge analog-sticks, det venstre til selve styringen af spilleren og det højre til crossovers (drible-finter), og trickskud er ikke bare lige noget man udfører, da det bliver det en forbier, hvis timingen ikke er der. Det er i øvrigt en generel ting for alle skud, da knapperne skal slippes på bestemte tidspunkter, men timer man det helt perfekt, så gives der til gengæld et ekstra point for scoringen.

Sådan styres spillet med et Joy-Con-sæt, men det kan også spilles med en enkelt Joy-Con.

Der er bestemt godt at sige om NBA Playgrounds, og det er ret vanedannende at spille det for at åbne op for destinationer og ikke mindst nye spillerpakker med flere spillere. Der har udviklerne været ret smarte, for man får lige lyst til at spille lidt mere og få de sidste XP, som der skal til for at komme op i niveau. Desuden behøver man heller ikke at være en sportsfan for at nyde spillet. Min 10-årige søn kender ikke til basketball – hverken de kendte spillere eller hold – og alligevel synes han, at det er sjovt at kigge på stats og se, hvem som er gode til hvad. Der er jo stort set heller ingen regler, så det er bare med at få scoret en masse mål på den vildeste måde, og det tiltrækker let et publikum på den måde.

Spillet kan sagtens være underholdende alene, men det er bestemt sjovest at spille flere sammen, og da vi kun har to Joy-Cons i husstanden, har vi lige bestilt et sæt mere, så vi kan invitere vennerne over og prøve at spille det med fire spillere. En af årsagerne til, at det er sjovere i multiplayer, er, at din computerstyrede medspiller ikke altid er helt oppe på tæerne, og det er derfor ofte lettere at skabe et godt samspil med en makker ved sin side. Vi må heller ikke glemme onlinedelen, og selv om det er skuffende, at den endnu ikke er der, så glæder vi os meget til at prøve. Den kan kun trække spillet endnu længere op når den tilføjes, for det vil altid være sjovere at spille med andre end computeren, og jeg er sikker på, at der venter nogle gode kampe derude.

Begge hold vil her modtage dobbelt så mange point ved scoringer.

Lige så underholdende som det kan være at se spillerne udføre vilde driblinger og overdrevne dunks, lige så svært kan det dog være at komme ordentligt i gang. Det kræver en del træning at få helt styr på tasternes funktioner, og da der er en del at huske, så det er ikke altid, at man lige får trykket på de rigtige. Min søn havde det lidt svært i starten med de forskellige trickskud og dunks, så han endte ofte med at bare trykke løs, ligesom i det gode gamle Tekken, men efter nogle kampe bliver man selvfølgelig mere fortrolig med det, som i ethvert andet spil. Han synes stadig det er svært, og det kan jeg godt give ham ret i, så det er ikke et spil, som man let kan kaste nye spillere ind i og tage en kamp med dem. Dertil kræver det simpelthen for meget præcision, og det adskiller sig dermed markant fra de gamle NBA Jam-spil, hvor alle kunne være med uden besvær.

Spillet er altså ikke helt let at gå til, men det er heller ikke perfekt fra et præsentationsmæssigt og teknisk synspunkt. Musikken er lidt ensformig og egentlig ikke ret spændende, mens kommentatoren ofte gentager de samme replikker, hvilket bliver trættende at høre på, og en anden ting at bide mærke i er, at opløsningen er en del bedre på TV’et end i håndholdt og tabletop-tilstand. I teorien burde det også være sådan, når den lille 6,2”-skærm på konsollen kun understøtter 720p og vores fjernsyn 1080i/fuld HD, men NBA Playgrounds kommer desværre tættere på 540p, når det køres uden docken, og det kan let ses på de animationsfilmsagtige karaktermodeller, som spillet benytter. Spillet loader også ret langsomt, og det tager dermed lidt lang tid, før kampene i spillet går i gang, så der er altså stadig plads til forbedringer og småjusteringer. Netop det lover udviklerne også er på vej, og grafikken i håndholdt tilstand er blandt det, som de vil kigge nærmere på, når de får online-delen tilføjet til Switch-versionen.

En sikker scoring under opsejling.

NBA Playgrounds er på sin vis ret retro-agtigt og minder mig rigtigt meget om de unge dage, hvor jeg spillede på arkademaskinerne nede på den lokale grillbar. Det er altså ret vanedannende, og det bliver hurtigt en af den slags spil, hvor man lige skal have den næste kamp med, inden man lukker ned, men det kræver lige lidt tid at blive fortrolig med styringen. Det er fantastisk underholdende i multiplayer, men desværre er online-delen endnu ikke klar her to uger efter udgivelsen, og spillet kunne have taget sig bedre ud på Nintendos konsol. Det til trods er det med en pris på 150 kr. næsten et "must have" for basketballfans eller sportsinteresserede, som har savnet et sportsspil til Switch’en. Det er i hvert fald god underholdning, indtil FIFA og NBA2K kommer til efteråret, og hvis man bare lige skal hygge med vennerne, så er det et oplagt spil at spille sammen. Ingen regler, vilde driblinger og overdrevne dunks er sagen, men det er ikke så let at gå til, som NBA Jam-spillene var det.

Spillet fylder 7,4 GB.

6

3/5