Dr Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused? (3DS)

Skrevet af ThePatrickBay - 30-07-2017 16:19

Brain Training er en serie af spil inspireret af den berømte neuroforsker Dr Kawashimas forskning om hjernen. Første spil i serien, Dr Kawashima’s Brain Training: How Old Is Your Brain?, udkom i Europa kort tid inden Nintendo DS Lite i sommeren 2006, og det blev faktisk mit allerførste DS-spil. Nu er vi så nået til fjerde spil i serien, og denne gang er der fokus på… ja, fokus, for Dr Kawashima har forsket i, hvordan hjernen holder fokus, og hvordan man træner denne evne. Resultatet af denne forskning er blevet komprimeret ned til dette spil, der oprindeligt udkom i 2012 i Japan og året efter i USA, og i fredags blev Dr Kawashima’s Devilish Brain Training langt om længe udgivet på vore breddegrader.

I det første spil i serien holdt man DS’en som en bog – altså med skærmene ved siden af hinanden i stedet for over/under hinanden – men dette ændres dog denne gang, så man holder den som i helt almindelige håndholdte spil. Nogle dele af spillet nyder godt af denne ændring, mens andre ville have gavn af den gamle måde, men mere om det senere, for nu skal vi først have styr på, hvad spillet har at byde på. Dr Kawashima’s Devilish Brain Training er bygget op af forskellige game modes, som alle består af en række minispil, og minispillene er inddelt efter hvilken type træning, de bidrager med. Der er fem game modes denne gang i form af Devilish Training, Concentration Challenge, Training Supplements, Brain Training og Time Out – dem vil jeg alle gennemgå om lidt.

Spillet udkom i Japan tilbage i 2012 og i USA året efter, men det har først nu fundet vej til Europa.

Først vil jeg dog kommentere på stemmeskuespillet i spillet, for jeg har sjældent oplevet stemmeskuespil, der er så dårligt tilpasset som i dette Brain Training-spil. Af og til skal man vente flere sekunder, fra stemmen har talt færdig, til munden på Dr Kawashimas figur stopper med at bevæge sig, så næste sætning starter. Det ødelægger fuldstændigt flowet og glæden ved de mellemsekvenser, som spillet byder på, hvor Dr Kawashima forsøger at forklare til spilleren, hvad formålet med en bestemt type træning er, og hvordan det hjælper i praksis. Der er desuden ofte skiftende lydstyrke fra sætning til sætning, som om de har været nødt til at tage nogle optagelser om, men ikke tilpasset lydniveauet til de andre optagelser. En feature, der hjælper en lille smule i den sammenhæng, er, at man kan fordoble Dr Kawashimas talehastighed ved at holde stylus’en nede på touchskærmen, men den dobbelte talehastighed stopper, hvis man løfter stylus igen. Det dårlige stemmeskuespil betød, at jeg i alle mellemsekvenser var nødt til at se det i dobbelt hastighed, blot for at undgå at høre på det dårlige lydarbejde.

Nu er det heldigvis ikke lyden, der er alt i spillet, så tilbage til selve spillets dele. Den primære game mode er Devilish Training, og her kan man dagligt spille diverse små minispil i fem minutter. Der er otte minispil i alt i Devilish Training, hvilke man låser op for efterhånden, som man spiller på forskellige dage. Dette gør sig gældende for alle game modes med forskellige minispil, men i Devilish Training følger alle minispillene det mønster, at jo bedre man klarer sig, jo sværere bliver minispillet. Et eksempel er “Devilish Calculations”, hvor man skal løse simple regnestykker – dog med det twist, at der bliver vist flere regnestykker efter hinanden, hvor man skal huske de foregående. Nogle kender det måske fra demoen, men det er nemmest at vise det visuelt som følger, for de uindviede:

[i]1) Først bliver 2 + 2 vist.
2) Så bliver 4 - 1 vist.
3) Nu bliver 6 - 3 vist, og spilleren skal svare på første regnestykke.
4) 5 + 0 bliver vist, og spilleren skal svare på andet regnestykke.[/i]

Det er specielt i små indslag som Brain News, at det dårlige stemmeskuespil bliver tydeligt.

Sådan fortsætter Devilish Calculations, indtil man er igennem omkring 25 regnestykker, hvorefter Dr Kawashima fortæller spilleren, hvordan det gik. Hvis man fik 85% eller mere korrekt, stiger spillet i sværhedsgrad, så man næste gang skal huske flere regnestykker tilbage. Hvis man fik 67-84% korrekt, fortsætter man på samme sværhedsgrad, men med 66% eller mindre korrekte svar bliver sværhedsgraden sat ned. Når man har udført en af Devilish Training-sessionerne, får man desuden en karakter ud fra den amerikanske karakterskala, som bliver givet ud fra, hvordan man samlet har klaret sig i alle minispillene i denne game mode. Devilish Training træner angiveligt spillerens arbejdshukommelse, så den bliver bedre. Det er den del af hukommelsen, som får en person til at udføre handlinger ud fra korttidshukommelsen.

Concentration Challenge er en game mode, som er låst til at starte med, og det er den eneste del af spillet, der er låst, indtil man når et vist niveau. For at låse op for denne game mode, skal man nemlig nå så langt i Devilish Calculations, at man skal huske tre regnestykker bagud. Årsagen til dette er formentlig, at Concentration Challenge er en måde at teste sin evne til at fastholde intens fokus i længere tid ad gangen. Det er en vanskelig udfordring, så derfor kræver denne game mode, at man ikke tager det som det allerførste, når man starter spillet op. Udfordringen er grundlæggende det samme som i Devilish Calculations, men man skal nu tælle øjne på terninger i stedet, og det bliver naturligvis sværere og sværere, jo længere man kommer ind i udfordringen. Mit første forsøg gav et resultat på omkring halvandet minut, hvilket Dr Kawashima efterfølgende fortalte, var meget normalt for en i min aldersgruppe. Det er ikke svært i starten, men skiftende hastigheder og mønstre gør, at det til sidst er en massiv udfordring.

Her svarede spilleren kun rigtigt på 63% af spørgsmålene, så nu bliver sværhedsgraden skruet ned.

Næste game mode er Training Supplements, og som navnet antyder, så er det et supplement til hjernetræningen. Det er tiltænkt at øge hastigheden af spillerens arbejdshukommelse i modsætning til Devilish Training, som styrker arbejdshukommelsen, og der er i denne game mode en del gengangere af minispil fra tidligere spil i serien – deriblandt “Calculations x20”, som er 20 simple regnestykker, hvilke man skal svare på så hurtigt som muligt. Det er blandt andet i dette minispil, at man har en ulempe af den nye måde at holde konsollen på fremfor den gamle. Årsagen er, at man nemmere kan hvile hånden med skærmene ved siden af hinanden, og tallenes form er også højere end bredde, så derfor gav den gamle måde mere mening. Det er dog ikke så stor en ulempe, at man bliver træt af det, men når man har spillet det første spil i serien, kan man ikke lade være med at føle, at det nye ikke føles naturligt.

Når man har klaret en træningssession i Training Supplements, får man en rangering i form af hastighed, lige fra en gående person til et jetfly, og det er en god indikator på, hvad man bør træne. Der er ni minispil i Training Supplements, men da det tager 40 dages træning at låse op for dem alle, har jeg ikke haft mulighed for at teste de sidste par stykker. Jeg kan godt lide konceptet med at lade antal træningsdage afgøre, hvornår man låser op for minispil, men det føles som alt for lang tid, da der bliver længere og længere imellem hver oplåsning, jo mere man spiller.

Block Head er et sjovt minispil, hvor man skal blokere Dr Kawashima fra at få flere points end spilleren.

Den sidste hjernetrænende game mode hedder ganske enkelt Brain Training. Det er ikke hjernetræning med et konkret formål, men det giver angiveligt generel træning af hjernens funktioner, og primært er denne game mode designet til at holde hjernen ung. Der er ni minispil i Brain Training, men grundet det føromtalte oplåsningssystem, så mangler jeg stadig at låse op for fire af dem. Det vil formentlig tage mig tre ugers træning at låse op for resten.

Til sidst har vi en game mode, der går under navnet Time Out. Her skal bruge man ligeledes bruge hjernen, men på en afslappet måde. Minispillene i Time Out er nemlig designet til at få spilleren til at glemme tid og sted, så man kan få et afbræk i hverdagen. Der er tre minispil, som alle er ganske underholdende og kunne være små eShop-spil i sig selv, og et af dem er faktisk Germ Buster fra Dr. Mario-spillene, så det burde være velkendt territorie for mange.

Klondike/kabale vender også tilbage fra et tidligere spil i serien.

Det har været svært for mig at vurdere seneste skud på stammen i Brain Training-serien, for på den ene side virker det som om, at Dr Kawashima forsøger at lave nogle spil, der kan træne alle dele af hjernen, men på den anden side er der så mange overlap og lignende minispil, at det får denne titel til at virke som malkning af serien. Der ligger også det i det, at jeg efter knap en måned med spillet ikke føler nogen forbedring af min koncentrationsevne på nogen måde overhovedet, og hvis spillet skal ses som reel hjernetræning, så må min karakter være i bunden. Der er dog også en underholdningsfaktor, der skal tages med ind i billedet, og spillet leverer ganske fin underholdning i korte bidder, som man kan klare, mens man er på farten. Regnestykkerne og de andre små minispil føles lidt som et alternativ til krydsord eller sudoku, og spillet ender med middelkarakter, fordi det er underholdende i de korte intervaller, det er designet til, men jeg blev samtidig også hurtigt træt af at gentage de små udfordringer dag efter dag. Til sidst blev det nærmere af pligt end af lyst, at jeg spillede det, og alt i alt er Dr Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused? et underholdende lille spil, som desværre hurtigt bliver repetitivt. Det kan være, jeg vender tilbage til spillet i fremtiden, for det er før sket, at jeg har fundet mit gamle, originale Brain Training-spil frem, men jeg ender altid ud med samme konklusion; det bliver utroligt kedeligt i længden.

Spillet fylder 5.904 blocks.

3

3/5