Rocket League (Switch eShop)

Skrevet af Brocky - 25-11-2017 12:22

Tilbage i 2015 udgav det lille og forholdsvis ukendte udviklingsstudie, Psyonix, spillet Rocket League, der var en blanding af et indendørs fodbold- og et bilspil, til PC og PlayStation 4. Spillet var en efterfølger til PS3-spillet, Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, fra 2008/2009, men i modsætning til dets forgænger voksede det sig hurtigt til lidt af et fænomen med en stor gruppe af dedikerede fans på streamingtjenesten Twitch og på den internationale eSports-scene – ikke mindst takket være at blive udgivet gratis til PS Plus-medlemmer ved lanceringen. Det var derfor en glædelig nyhed, da Psyonix tidligere på året annoncerede, at de ville udgive Rocket League til Nintendo Switch, og efter at være landet på hybridkonsollen d. 14. november har jeg fornøjet mig med det i noget tid. Du kan nu læse hele vores anmeldelse her.

Et indendørs fodboldspil med raketdrevne biler
Rocket League er et indendørs fodboldspil, hvor man i stedet for at styre en menneskelig fodboldspiller, styrer en bil, og målet er selvfølgelig at få bolden i modstanderens net flere gange end dine modspillere i dit. Bilerne er dog ikke normale biler, for hver bil er udstyret med en raketmotor, der muliggør, at de kan lave de vildeste akrobatiske hop gennem luften, og det skal du udnytte til fulde, hvis du vil have overtaget på banen. Der er primært tale om et onlinespil, og det vil sige, at man foruden individuelle træningsøvelser spiller udelukkende mod andre spillere online.

Et typisk spil Rocket League foregår to-mod-to eller tre-mod-tre, hvor hver spiller styrer sin egen bil, og målet er så at få sendt bolden i modstanderens net. Det er muligt at hoppe, vende i luften og køre ind i hinanden, og arenaen, man spiller på, er udstyret med en masse små flade overflader med lys, som, når man kører over dem, lader ens bil op med boost, der kan aktiveres. Aktiverer man sit boost, så tændes ens raketmotor, og ens hastighed stiger kraftigt. Hopper man samtidigt, så kan man tilmed svæve i luften i en kort periode.

Udvidet tyngdekraft
I Rocket Leagues univers er der dog en noget anderledes tyngdekraft, end man er vant til, hvilket påvirker styringen af ens bil. Når man kører normalt rundt nede på jorden, er kontrollen meget skarp, hvilket gør det nemt at dreje. Ofte behøver man slet ikke at bremse normalt, men man kan i stedet nøjes med at bruge spillets håndbremsefunktion, der let og elegant får ens bile til at skride en smule ud, så man kan lave en U-vending. Derudover kan man som sagt også hoppe og vende i luften, men når man kommer op i luften, så bliver spillets fysik mere floaty – dvs. at tiden, man ’hænger’ i luften, er forlænget. Når man er i luften, har man således mulighed for at manipulere sin bils retning i stor grad. Det er også muligt at køre op ad banernes gennemsigtige vægge – ja, sågar deres tag – som var det et loop, og her hænger ens bildæk fast i et par sekunder, før man falder ned. Når man er i luften, kræver det en meget præcis styring for at ramme bolden. Man kan som sagt let påvirke ens bil i luften, men da raketmotoren sidder i bagenden af ens bil og ikke under den, så betyder det, at vinklen på ens bil er afgørende for, hvor vellykket ens bevægelse i luften er. Når man affyrer sit boost og hopper op i luften, er den vertikale vinkel, som ens bil er i, derfor meget vigtig for, hvordan ens bane i luften bliver, og den bestemmer ultimativt, om man rammer bolden eller ej.

Nemt at lære, (meget) svært at mestre
Konceptet er ekstremt nemt at forstå, og spillets simple og skarpe styring på jorden, gør det nemt at komme i gang, men samtidig gør spillets fysik, når man er i luften, det også ekstremt svært at mestre. Ikke fordi, at man ikke ved, hvad man skal gøre, eller at spillets styring er upålidelig, men fordi det bare tager tid at træne præcisionen op. De fleste nye spillere vil nok opleve, at de har meget svært ved overhovedet at komme op i luften med den rigtige vinkel og ramme bolden. Det tager virkelig tid at lære at mestre ens hop, boost og styring i luften, så man kan ramme bolden rent med en god vinkel. Det kan sagtens tage timer, men heldigvis har spillet en række af rigtig gode træningsøvelser, hvor man kan træne for sig selv, og når man efterhånden lærer at eksekvere et par nye teknikker i luften, så er det rigtig tilfredsstillende.

Overdrevet fart og aktion, men også en del taktik
Rocket League er særdeles action-præget med muligheden for turbo-acceleration både på jorden og i luften og med masser af sammenstød med modstandere, men det er også en taktisk affære. Man lærer således hurtigt, at det er vigtigt også at placere sig korrekt. Det er ikke altid super nemt at ramme bolden med ens bil, og derfor skal man sørge for at positionere sig godt, så man ikke misser og i stedet lader modstanderen få en stor chance for at score imod en. Samtidig skal man også tænke på, at det er et holdspil, hvor man er afhængig af sine medspillere, og derfor hjælper det ikke, at alle spillere på det samme hold konstant accelererer mod modstanderens mål. Man finder hurtigt ud af, hvornår man skal blive tilbage, og hvornår man skal presse fremad, og nogle spiller derfor med skiftende rotation mellem de forskellige taktiske positioner, man kan indtage. På den måde har spillet et ret dybt taktisk spil gemt under overfladen af den rendyrkede action.

Effektive og sjove træningsøvelser
Som sagt har Rocket League en træningsdel, og her kan man som udgangspunkt træne spillets grundlæggende styring – herunder boost og hop – men også forskellige roller som fx ’målmand’ og ’angriber’, og spillet har tilmed en hel del dedikeret kun til at lære at ramme bolden i luften. Hver del kan spilles på tre forskellige sværhedsgrader, og derudover er det også muligt at lave sine egne øvelser. Her kan man f.eks. opstille en maskine, der skyder bolde ud i en særlig højde og med en særlig hastighed, og det er sådan set kun fantasien, der sætter grænser, så det er muligt at træne lige præcis de situationer, som man har lyst til. Et ekstra plus er, at det under en øvelse til hver en tid er muligt at genstarte med et enkelt tryk på en af bagknapperne, hvis man laver en fejl.

Det er ligefrem muligt at uploade og downloade hinandens øvelser, så man kan bare gå ind og søge og se hvilke øvelser, der er populære verden over – der er ikke brug for, at man er venner med den person, der har lavet øvelsen. Derudover kan man også konkurrere i træningsøvelserne, da man får point for antal mål scoret, og muligheden for at lave egne træningsøvelser, der kan skabe et valg af forskellige situationer, gør således træningsdelen til et virkeligt værdifuldt redskab i jagten på at blive bedre. Samtidig er det også ret underholdende i sig selv, og man kan sige, at træningsdelen dermed fungerer både som en tutorial, en træningsøvelse og et minigame med et mål om at opnå de højeste scorer.

Spillets tekniske formåen på Nintendo Switch
Det er udviklerne hos Panic Button, der i tæt samarbejde med Psyonix har stået for porten af Rocket League til Switch, og Panic Button er det samme studie, der står bag udgaven af DOOM til Switch, som også netop er udkommet. Lad det være sagt med det samme; Rocket League på Switch fungerer, men det er sket på bekostning af nogle grafiske nedgraderinger, og spillet kører derfor med en såkaldt dynamisk opløsning. Det betyder, at når der sker meget på skærmen – især i nogle af arenaerne med mere krævende grafik – så bliver opløsningen lavere og nogle af de pæne effekter forsvinder, så billedet bliver ret grumset. Det største problem med den grumsede grafik er, at når bolden er i luften, så er der altid en cirkel under den, der viser hvorpå banens overflade, den vil ramme, og på grund af den lave opløsning og manglende anti-aliasing er den cirkel ofte så grumset, at den falder ud i et med banens underlag og dermed ikke kan ses ordentligt på afstand.

I forhold til spillets performance kører spillet med noget, der tilnærmelsesvis minder om 60 billeder i sekundet. Der er slowdowns undervejs – især når man rammer ind i de andre, eller når konsollen pludselig har behov for hurtigt at opdatere noget i baggrundsbilledet – men personligt finder jeg det ikke super forstyrrende, da spillets styring ikke afgøres af præcision på enkelte frameniveau. Selv hvis man er hardcore Rocket League-spiller fra PlayStation 4 eller PC, så kan man også godt undskylde de små mangler med, at man faktisk har mulighed for at træne og spille på farten, hvilket er en velkommen mulighed.

Måske den bedste onlinedel på Nintendo Switch?
Spillet har muligvis den bedste onlinedel set på Switch hidtil, og med cross-play-funktionalitet er det muligt at spille mod spillere på andre platforme, dvs. Xbox One og Steam. Man skal således aldrig vente på at finde nye spillere at spille med, og selve onlinedelen er samtidig utrolig veludført. Det føles som om, at du spiller online på en PC i og med, at man til enhver tid kan søge efter et onlinespil, imens man har fuld adgang til hovedmenuen – inklusiv det at starte en træningssession imens man venter. Samtidig loader spillet flydende fra venteposition til selve kampene, så der er ikke noget med sort skærm og lange loading-tider her. Er man i træningsarenaen, imens man venter, så forvandles den automatisk til en kamparena, og de andre spillere fyldes efterhånden ind i banen. Derudover tager det virkelig ikke ret lang tid at finde spillere, og har du din Switch på standby, kan du lynhurtigt tænde den og tilslutte dig et onlinespil. Det er også super nemt at spille med en ven. Til enhver tid kan du fra hovedmenuen trykke på X for at lave et party og invitere en ven, og accepterer din ven, loades hans bil ind i hovedmenuen, hvor du kan chatte med ham og starte et onlinespil efter dine præferencer.

Hård konkurrence, men stadigvæk et spil, der kan spilles af alle
I forhold til spillets onlinedel skal det nævnes, at fordi man har mulighed for at møde spillere fra andre platforme, så vil man i starten møde stor modstand, hvis man bliver matchet med mere øvede spillere. Hvis man ikke er til hård konkurrence, kan det føles frustrerende, men giver man det en chance, og træner man lidt, så vil man hurtigt kunne mærke forbedringerne i ens eget spil. Det sagt er det jo også et holdspil, så man er aldrig helt alene, og man vil hurtigt kunne finde ud af, hvilken rolle på holdet, man nemmest kan indtage. Derudover understøtter spillet selvfølgelig lokal multiplayer med op til otte spillere fordelt på fire forskellige konsoller, hvor man kan spille mod venner, så kender man andre med spillet i sin omgangskreds, så kan man træne sammen her først.

Spillet indeholder også et simpelt, men sjovt kommunikationssystem, hvor man via D-pad (eller knapperne på venstre Joy-Con) kan give ros eller ris til med- og modstandere, og man kan herigennem også sende taktiske beskeder som, at man eksempelvis bliver i forsvaret eller går til angreb mod bolden. I forhold til spillets sværhedsgrad er det imidlertid vigtigt at pointere, at spillet som sådan ikke er svært at spille. En håndfuld nybegyndere vil hurtigt kunne få det sjovt med at spille mod hinanden, men der er bare teknikker i spillet, der er svære at lære, hvilket medfører, at der være et såkaldt "skill gap", hvis man møder en, der er langt mere øvet end en selv.

Masser af muligheder for tilpasning af bilerne
Rocket League tilbyder selvfølgelig også en lang række muligheder for tilpasning af ens bil, så hver gang, man spiller en onlinekamp, får man point, der åbner op for nye biler, hjul og tilbehør, så som hatte eller flag, der kan sættes på ens bil. Der er selvfølgelig også masser af farvekombinationer og mønstre, og hvis man er til det, så er det muligt at tilkøbe særlige biler (som fx biler fra Fast and the Furious- eller Batman-filmene) som DLC. Tilpasningen af ens bil kan nemt justeres løbende fra hovedmenuen – selv imens du venter på, at et onlinespil starter op – og som noget ekstra har Switch-versionen udgaver af biler med særlige Nintendo-temaer i form af Mario-, Luigi- og Samus-køretøjer, som dem præsenteret på et par af de tidligere billeder i teksten.

Da Rocket League udkom i 2015, blev det hurtigt et stort fænomen, og det er spillet fortsat den dag i dag grundet spillets nemme tilgængelighed, men ekstremt høje barriere for, hvad man kan lære at lave af svære tricks. Spillet er bare fantastisk sjovt at spille, og det gælder også, selvom spillet uden tvivl er blevet nedgraderet grafisk til Switch. Det giver nogle små problemer i forhold til at vurdere detaljer på afstand –især på bandernes overflade – men til gengæld kører spillet forholdsvis flydende med kun med få og forholdsvis uskyldige slowdowns. Med muligheden for at spille håndholdt kan det let tilgives, og spillet har muligvis den bedste onlinedel set på konsollen indtil nu. Spillet understøtter onlinekampe mod spillere fra andre platforme, og man kan til enhver tid søge efter et onlinespil, imens man fx tilpasser sin bils udseende eller træner i spillets fremragende træningsmode – ja, selv ventetiden på at blive tilsluttet et onlinespil er meget lav med en flydende overgang. På trods af spillets simple præmis er der til hundredvis af timers underholdning at hente, og er man til enten hurtige biler, akrobatik eller fodbold – eller måske alle tre ting på én gang – så er Rocket League ekstremt anbefalelsesværdigt med en pris på bare 126 kr. på eShop.

Spillet fylder 4,8 GB.

6

5/5