Xenoblade Chronicles 2 (Switch)

Skrevet af Zone - 30-11-2017 10:09

Da Monolithsoft udgav det førse Xenoblade Chronicles-spil på Wii I sin tid, viste det sig at være en perle af et japansk rollespil, og at Nintendo havde fået fat i en dygtig udvikler. De har sidenhen lavet Xenoblade Chronicles X til Wii U, men nu er turen altså kommet til at Switch får et spil i serien, med Xenoblade Chronicles 2. Undertegnede har fået æren af at anmelde det, og jeg glæder mig til at se, om 2’eren lever op til samme kvalitet som de andre spil i serien.

På eventyr i skyhavet
Xenoblade Chronicles 2 starter stille og roligt ud. Vi møder skrotsamleren Rex, der sammen med titanen Azurda svømmer rundt i det såkaldte Cloud Sea eller skyhav og hejser gamle vragdele op fra bunden. Xenoblade Chronicles 2s verden består af en række kæmpestore titaner, som menneskene bor på ryggen af. I midten af skyhavet står der et gigantisk træ, kaldet The World Tree, som ifølge myterne skulle huse paradiset Elysium. Verden er truet af at titanerne er ved at dø ud og at der er begrænset med plads tilbage og Elysium myten er derfor et håb, som mange klamrer sig til, selvom det har vist sig at være umuligt at kravle op i verdenstræet.

Spillet går først for alvor i gang da Rex får et job fra Trade Guild’ets leder, Chairman Bana. Da Rex hyres til at hjælpe en gruppe mystiske ”Drivers” med at bjerge et ældgammelt skib, bliver hans hverdag vendt op og ned for altid. Drivers bruger såkaldte Blades til at kæmpe, som udvindes fra Core Crystals. Disse blades er i og for sig deres egne personer, som dog er tæt knyttet til deres driver. Gruppen af Drivers der har hyret Rex, er kendt som Torna og har i sinde at finde et ældgammelt Blade, der går under navnet The Aegis. Efter at have hjulpet Torna frem til deres mål bliver Rex forrådt af Tornas leder, Jin, og er ved at miste livet. Det er kun fordi The Aegis, som tager form som pigen Pyra, beslutter sig for at knytte sig til Rex at han overlever. Rex og Pyra flygter så, med hjælp fra en af Tornas Drivers – Kattepigen Nia og hendes Blade Dromarch – og kommer i sikkerhed. Pyra overbeviser Rex om at tage hende til Elysium, hvor hun kommer fra, og da Rex også har interesse i at finde dette sagnomspundne paradis, og ikke mindst fordi han vil beskytte Pyra fra Torna, siger han ja. Der er derefter lagt op til et stort eventyr, der kommer til at tage Rex og kompagni på en rejse hele verden rundt.

Historien i Xenoblade Chronicles 2 er overordnet godt skruet sammen og medrivende. Spillet tager utroligt meget inspiration fra japansk anime og manga, og der er derfor mange klichéer at finde. De er dog ikke uudholdelige, og hvis man ér til den slags er det meget sjovt. Det sagt, så har spillet også masser af overraskelsesmomenter og store, følsomme øjeblikke, der skaber en nuanceret og velfungerende historie. Xenoblade Chronicles 2s verden bliver yderligere skitseret gennem side-quests, heart-to-heart-samtaler med ens holdkammerater og NPC-samtaler, der giver yderligere info om verdenens kultur og oprindelse.

Om kvinder, Nopons og andet godtfolk
Xenoblade Chronicles 2 har et varieret karaktergalleri, der måske er lidt for præget af dets japanske rødder. Mens karakterernes designs går i vidt forskellige retninger og viser deres personlighed frem, så er nogle kostumer og kropsformer præget lidt for meget af fanservice. Især Pyras design virker til at lefle for det mandlige publikum, da hun både er letpåklædt og har overdimensionerede former og fordi at kameraet i spillet tit fokuserer på disse aspekter. Det er synd, da Pyra ellers er en utroligt sympatisk karakter, der både er mystisk og har en afrundet personlighed. Også andre karakterer i spillet, både hovedpersoner og bipersoner, bærer præg af dette. Der er sikkert nogen derude der sætter pris på denne fanservice, men for udefrakommende der ikke har kendskab til japanske tendenser eller har læst/set manga eller anime, så kan det være en smule grænseoverskridende. Jeg vil dog sige, at man ikke skal dømme spillet på baggrund af dette, da det ellers er en god oplevelse, både karaktermæssigt og historiemæssigt.

Der er dog et andet sted hvor karaktererne halter en smule, og det er på stemmeskuespillet. Undertegnede har spillet med engelske stemmer, da den gratis DLC der aktiverer japanske stemmer, ikke er udkommet endnu. Mens de engelske stemmer har deres charme (det er udbredt skotske stemmeskuespillere der lader til at være blevet hyret), så er det til tider så ringe at det skader indlevelsen. Det er tydeligt at hver stemmeskuespiller bare har fået stukket et manuskript i hånden og er begyndt at læse op og det er ikke altid at situationens kontekst og intonationen i en replik passer sammen.

Yderligere virker det ikke som om, at skuespillerne har stået overfor hinanden og indtalt replikkerne og nogle replikker virker derfor en smule fragmenterede som resultat. En af de få der virker til virkelig at være gået all in er stemmeskuespilleren der lægger stemme til Tora. Tora er en energisk Nopon man får med på holdet i starten af spillet og på trods af, at hans stemme og de ting han siger er yderst irriterende, så har hans stemmeskuespiller ikke holdt noget tilbage. Konklusionen på dette må være at, på trods af at jeg ikke har hørt de japanske stemmer, så vil jeg anbefale at man downloader den DLC, da de engelske stemmer er udmærket det meste af tiden, men decideret skadelige for spillerens indlevelse når de er værst – det er svært at tage et følsomt øjeblik seriøst når karakterens visuelle følelse ikke stemmer overens med den auditive grundet dårligt stemmeskuespil.

Drag i kamp med dine Blades
Ethvert JRPG der tager sig selv seriøst har et komplekst og velfungerende kampsystem. Xenoblade Chronicles 2 er ingen undtagelse og det er noget anderledes fra de forrige spil i serien. Kamp i spillet fokuserer på de Blades man har med sig i kamp. Hvert Blade har en bestemt våbentype, f.eks. et sværd, en kanon eller en bold, der definerer deres class og et bestemt element. Udover at våbentyperne definerer hvilke arts man kan bruge i kamp har deres class også noget at skulle have sagt. Class kommer i tre udgaver nemlig tank, healer og damage, som definerer hvilken type arts ens våben har og hvilke stats der fokuseres på. Elementerne definerer hvilken type ether-skade som våbenet giver, og hvilke specielle angreb et Blade kan bruge. Lad os tage Pyra som eksempel. Pyras våbentype er et sværd og hendes element er ild. Sværdet giver brugeren en række offensive Arts der fokuserer på at give høj skade. Elementet ild gør at når man har ladt op til at Pyra kan bruge et angreb af typen ild, som kan kombineres med bestemte andre specielle angreb, som andre blades på holdet kan bruge. Man kan på den måde lave blade combos, som giver utrolig meget skade.

Man angriber stadig via ’auto attacks’ og uddeler høj skade med sine Arts, som det også har været i de forrige spil i serien. Forskellen her er at man ikke har nær så mange arts per våben (de åbner op for 4 i alt, men 3 kan være equipped på én gang), men at man til gengæld kan bruge op til 3 forskellige blades, per holdmedlem i kamp. Dette gør at man i og for sig har adgang til 9 arts spredt ud på 3 blades. Man kan dog ikke bare spamme disse Arts. Man lader op til dem ved at lave auto attacks, og man lader op til Blades’ specielle angreb ved at bruge arts. Det betyder at jo flere handlinger du får lavet i kamp, jo stærkere angreb kan du fyre af. De forskellige arts har også forskellige parametre. F.eks. er det sådan at Rex’ Anchor shot smider healing potions på banen og kan topple fjender, mens hans Double Spinning Edge giver mere skade når det bruges på en fjendes side. Det gælder derfor om at bruge sine Arts med omtanke for at få det bedste ud af dem. Det betyder dog også at kamp i spillet lægger op til at man husker at positionere sig korrekt hele tiden. Om man skal samle healing potions, undvige angreb eller positionere sig for at bruge en Art, så gælder det hele tiden om at holde sig i gang. Måden man healer på i spillet er i øvrigt primært gjort gennem healing potions, som visse Arts trækker ud af fjenderne, selvom det også er muligt for karakterer der bruger healer Blades i kamp til at heale ens hold, om end ikke ligeså effektivt, som healing potions eller specielle angreb med fokus på healing.

Man har også noget der hedder en party gauge. Denne mekanik har to funktioner: 1. at genoplive faldne holdkammerater og 2. at bruge et kraftfuldt kombinationsangreb. Party Gaugen består af 3 barrer, som bliver fyldt op når man laver handlinger i kamp. Det koster 1 bar at genoplive et holdmedlem og 3 barrer at bruge kombinationsangrebet. Der er en vis taktisk dybde til denne mekanik, da man kan vælge at bruge alle 3 på kombinationsangrebet og derved gøre meget skade til sin modstander, eller man kan gemme dem og bruge dem til at genoplive sine holdkammerater, hvis man er oppe mod en ekstra svær modstander. Det er nemlig sådan at hvis den figur man som spiller styrer, f.eks. Rex, dør i kamp og man ingen barrer har opfyldt i sin party gauge, så bliver man game over. Det kan derfor være godt at vente til ens figurer har meget liv, før man bruger kombinationsangrebet.

Mens mange af de nævnte elementer har at gøre med den aktive del af kampsystemet, så er der også nogle bagvedliggende systemer, der har indvirkning på hvor godt man klarer sig i kamp. Når man klarer modstandere i spillet, får man point, som man kan sætte ind i sit affinity-træ. Det tager en del tid at spare op til nye traits i dette træ, men det ændrer markant på ens muligheder i kamp, fra at få mere liv eller styrke til at kunne bruge visse Arts i starten af kampen uden at skulle lade op til dem. Blades har også et affinity-træ, men det fungerer på en lidt anden måde, da de har bestemte krav der skal opfyldes før de får nye traits. Det er derfor en god ide at tjekke op på kravene engang imellem, så man hele tiden prøver at låse op for flere traits.

Udover Affinity-træet kan man equippe en række accessories, som ændrer på ens stats eller giver én fordele i bestemte situationer. F.eks. kan man få en Nopon Maske, som gør at man hvert sekund opbygger mere aggro mod sine fjender, så de angriber én. Det er rigtig godt for tanks, f.eks. Der findes et væld af forskellige accessories som har forskellige effekter, og de kommer alle i forskellige udgaver, alt efter om det er en almindelig, sjælden eller ekstra sjælden udgave. Mens Blades ikke kan bruge accessories, så kan de equippe Core Chips og Aux Cores. Core Chips er en direkte opgradering til et Blades auto attack og er det samme som hvis man købte et bedre sværd fra en våbenforhandler. Aux Core derimod minder mere om accessories, i den forstand at de kan give Blades stat boosts og situationsbaserede bonusser. Alle disse bagvedliggende systemer er med til at man kan forbedre og tilpasse sin spillestil og giver en større taktisk dybde til spillets kampsystem.

Masser af aktiviteter
Xenoblade Chronicles 2 er et utrolig stort spil, med masser af ting at tage sig til. Udover selvfølgelig at komme videre i spillet hovedhistorie, så er spillets områder spækket med hemmeligheder, sidequests, skatte og sjældne, udfordrende monstre. Det er derfor anbefalelsesværdigt at stoppe op engang i mellem og sætte hovedhistorien på pause. Sidequests kan være både langtrukne og udfordrende, men man får til gengæld nogle gode belønninger, så som experience, items og penge. Det kan være en fordel at lave disse sidequests for at få et forspring på experience, da man nogle steder godt kan falde lidt bagud i levels, hvis man kun holder sig til hovedhistorien. Der er også masser af skatte at finde i spillet, hvilket passer godt til Rex, da han jo er skrotsamler, eller Salvager som de kalder det i spillet. Udover at slå monstre ihjel er der tre effektive måder at finde forskellige items, som materialer og unikt udstyr, på, nemlig Treasure Troves, Salvage Points og Collection Points. Treasure troves er gemt alle steder i spillets verden, om det så er i byer, i felten eller i dungeons. De fleste kan bare åbnes, mens nogle har brug for forskellige traits, som dine Blades kan få. Det er derfor en fordel at have mange forskellige blades at vælge imellem, der så kan hjælpe med at åbne op for treasure troves. Dette gælder i øvrigt også for visse forhindringer i spillet, som på samme måde kan fjernes via traits og åbne op for nye, hemmelige områder.

Salvage Points bruger Rex’ unikke skrotsamleregenskaber. De kræver et item der hedder ’Cylinder’, som kan fås i forskellige udgaver og gør at Rex kan hoppe ned i skyhavet, fra visse punkter, og samle materialer og skatte op. Der kommer som regel også et monster med op, som man skal nedkæmpe. For at få de bedste resultater skal man spille et lille quicktime event minigame, som er en smule irriterende, og det er derfor ikke den primære kilde jeg har brugt til at finde items. Det er Collection point til gengæld. Disse punkter er ligesom treasure troves strøet ud over verdenen. Man skal blot gå hen til dem og så giver de én en masse materialer. Materialerne ændrer sig i forhold til hvor punktet ligger, så hvis det ligger ved siden af et træ får man træbaserede materialer, eller hvis det er i en sø, får man fisk, osv. Også her kan dine Blades’ traits hjælpe dig, da de kan give dig dobbelt så mange materialer fra et givent collection point, hvis din Blade har en specifik viden om f.eks. botanik.

Der er også kampmæssige udfordringer for dem der leder efter højere sværhedsgrad. Det får man gennem sjældne væsner der holder til i bestemte områder og som et ekstra svære at tage ned. Belønningen er dog også forhøjet og kampenes højere sværhedsgrad er ret sjove.

Udvid dit Blade-arsenal
Det er ingen hemmelighed at Blades har en central rolle i Xenoblade Chronicles 2, både for historien og kampsystemet. Som du måske har bemærket er det blevet nævnt at hver Driver på ens hold kan have op til 3 Blades på én gang. Men hvordan får man så flere? Man låser op for nye Blades ved at finde Core Crystals der ikke er vækket til live endnu. Man finder en lang række Core Crystals igennem spillet, både nogle man looter i kamp eller i skattekister, men også nogle man får som del af hovedhistorien. Ud fra en Core Crystal kan man så vække et nyt Blade til live. Når man vækker en Core Crystal kan man se hvilke parametre der påvirker den. Der er fire parametre: Truth, Bravery, Compassion og Justice. Jeg har ikke helt fundet ud af, hvad hvert parameter gør, men det har en indvirkning på dit Blades stats og hvilket element det bliver. Hvor mange point et Blade får i hver af de fire parametre påvirkes af driver og Core Crystal. Man kan tilmed få en række boosters der gør at man kan øge et bestemt parameter.

Når man har valgt sin Core Crystal og valgt om man vil bruge boosters, kan man så låse op for sit blade. Class og våbentype vælges automatisk og i de fleste tilfælde får man et blade med 1 eller 2 stjerner, der definerer deres styrkeniveau. Men i visse tilfælde kan man være så heldig at låse op for sjældne Blades. Mens almindelige 1-2 stjerners Blades alle ligner hinanden, så har hver enkelt af de sjældne Blades deres helt egen unikke stemme og design. De er mere eller mindre på højde med Pyra og Dromarch i styrke og er typisk dem man vil bruge i kamp. Det er utrolig spændende hver gang man åbner et blade, især fordi der findes en lang række våbentyper, elementer og udseender til Blades. Det er samtidig sjovt at afprøve forskellige Blade-kombinationer i kamp, så jo flere forskellige man har, jo sjovere bliver det.

Det betyder dog ikke at de gamle almindelige blades er ubrugelige. Der er flere ting de kan bruges til. Hvis man ikke er tilfreds med at man har fået et blade, kan man slippe dem fri, a lá hvad man kan i Pokémon og så giver de én en booster. Men når man når en god del timer ind i spillet låser man op for Merc Group. Merc Group er et system hvor du kan sende de Blades du ikke bruger ud på missioner. De missioner giver penge, loot og expxerience til ens mercenary level. Missionerne er tidsbaserede og kan f.eks. vare en halv time. Man kan derfor sende sine blades ud mens man alligevel kommer videre i hovedhistorien eller mens man kæmper mod sjældne monstre. Missionernes fremskridt pauses dog når man sætter sin Switch i dvale eller går ud i Home-menuen, så de fremskyndes kun når man spiller. Det er et interessant system der giver lidt ekstra dybde til spillet, men man skal huske på at sætte sine Blades på missioner, ellers får man ikke ret meget ud af systemet. Yderligere er det en smule irriterende de gange hvor man skal bruge en Merc Mission for at komme videre i hovedhistorien, hvilket gør at man bare skal vente på at missionen gøres færdig og lave andre ting i mellemtiden.

Generelt set er Blades rigtig godt implementeret og deres centrale placering i spillets systemer og historie gør at deres tilstedeværelse føles veludført og gennemgribende, hvilket kendetegner en solid spilmekanik.

Tutorials i hobetal
I et komplekst rollespil, som Xenoblade Chronicles 2, må man forvente at spillet vil forklare spilleren hvordan det fungerer. Og det gør dette spil i dén grad. Som man bevæger sig frem i spillet, bliver man fra tid til anden stoppet for at få en lille tutorial omkring hvordan et givent system virker. Det er der som sådan ikke noget galt i, men til tider kan det godt blive en smule irriterende at blive stoppet og kun få forklaret en brøkdel af et system. Spillet skal dog have ros for ikke at overdynge spilleren i for meget information ad gangen, og de er hurtige nok at springe over hvis man spiller spillet igennem en anden gang.

Flot grafik der skinner mest i Docked Mode
Xenoblade Chronicles-serien er kendt for at bruge sin respektive platforms ydeevne til det yderste og det er helt klart også tilfældet på Nintendo Switch. Xenoblade Chronicles 2 er et flot spil, der bruger en form for Cel-shading på sine spilfigurerner, der vækker det anime-agtige look til live. Udover dette, så viser Switchen meget af spillets store områder på én gang. Spillet er rigtig stort og flot og det kører generelt set rigtig flydende. Der er dog steder hvor frameraten falder gevaldigt, især når der er mange modstandere på skærmen eller hvis der er tilpas mange partikeleffekter, men det er ikke nok til at have en negativ indvirkning på spillerens oplevelse. Sådan er det når man spiller i docked mode i hvert fald.

I handheld mode spiller spillet egentlig mere eller mindre som i docked mode, men teksturerne bliver noterbart dårligere at se på. De er mere grynede og i lavere kvalitet og man kan ikke se nær så langt. Det er en fair nok nedgradering, men når man ser andre spil være utroligt sprøde og rene i handheld mode, så virker det en smule mærkeligt hvorfor Xenoblade Chronicles 2 ændrer sig så markant, men det er måske en af grundene til hvorfor spillet holder en rimelig stabil FPS, selv når maskinen er undocked.

Fantastisk musik der akkompagnerer historie, områder og stemning
Musikken er helt eminent i Xenoblade Chronicles 2. Det er noget der betyder ufatteligt meget for at skabe den rette stemning i et JRPG og det formår Xenoblade Chronicles 2 at gøre hele spillet igennem. Mens musikken i de store åbne områder er storartet og catchy, kan musikken ligeledes være stille og tung under et følsomt øjeblik. Kampmusikken, nogle af de musikstykker man hører mest igennem spillet, er catchy og energisk og tilpas episk når man kæmper mod bosser eller sværere fjender. Jeg fanger tit mig selv i at nynne spillets musik efter jeg har spillet og imponeres gang på gang, når et nyt stykke musik introduceres. Jeg forudser at spillets soundtrack kan blive mindst ligeså mindeværdigt, som andre store JRPGs.

Xenoblade Chronicles 2 er et solidt, tidskrævende JRPG, der er væsentligt mere tilgængeligt end det forrige. Med en historie der trods klichéer formår at skinne igennem på de sjove, følsomme, overraskende og episke områder, er det svært at lægge spillet fra sig når man først er gået i gang. Selvom nogle karakterdesigns lefler for meget for det mandlige publikum, så er spillets karaktergalleri varieret og velbalanceret. Det anbefales dog klart at man henter de japanske stemmer, så de engelske ikke skader ens indlevelse i spillet, men foretrækker man stadig at høre spillet på engelsk, så er det heller ikke værre end at det lige kan gå an. Spillet er spækket med indhold udover hovedhistorien og der er masser af aktiviteter man kan give sig i kast med.

Samtidig er spillets kampsystem nemt at sætte sig ind i og bliver kun bedre og mere interessant jo længere ind i spillet man kommer. Blade-systemet er med til at gøre kampsystemet mere interessant, da man frit kan vælge mellem Blades og sætte dem sammen i forskellige konstellationer. På præsentationssiden er spillet helt i top. Grafikken er flot og viser især de store områder rigtig godt frem. Det eneste kritikpunkt er at frameraten falder her og der og at spillet ikke er ligeså pænt i handheld mode. Det anbefales derfor at spille spillet i TV mode hvis muligt. Det er derimod umuligt at sætte en finger på musikken, som er helt igennem fantastisk og som undertegnede kommer til at vende tilbage til igen og igen.

Alt i alt er Xenoblade Chronicles 2 et rigtig godt rollespil, der formår at være stort og komplekst, uden at overdynge spilleren med systemer og informationer. Kunne man lide Xenoblade Chronicles 1 og Xenoblade Chronicles X, så vil man elske 2’eren. Til dem der ikke har spillet Xenoblade-spillene før, men som mangler et solidt, tidskrævende spil med en god historie, så er Xenoblade Chronicles 2 helt klart at anbefale.

Spillet fylder 13 GB.

6

4/5