Flip Wars (Switch eShop)

Skrevet af ThePatrickBay - 11-12-2017 21:23

Flip Wars blev fremvist for første gang kort tid inden udgivelsen af Nintendo Switch ved den store præsentation i februar. Dengang gik spillet under kodenavnet ‘Project Mekuru’, hvor ‘mekuru’ er japansk og betyder ‘flipper’, men det var først i en Nintendo Direct i april, at vi for alvor fik øjnene op for det, da en lokalisering blev bekræftet. Undertegnede havde muligheden for at prøve spillet flere uger før udgivelsen, da N-club dækkede Nintendo of Europes Post E3-event, og efter at have spillet det i 10 minutter var jeg ganske begejstret over for det simple lille spil. Spillet er udviklet af Over Fence, og det blev udgivet af Nintendo i Europa d. 6. juli, men siden da har spilet modtaget flere opdateringer, og her vil vi komme nærmere ind på, hvad det har at byde på i sin nuværende form. Spørgsmålet er, om det kunne leve op til de forventninger, jeg havde, og det skal I nu få svar på.

Grundlæggende går Flip Wars ud på at vende fliser rundt, og der er tre forskellige game modes, som jeg vil komme ind på senere, men alt hvad man skal vide for at forstå spillet, det er, at man skal vende fliserne ved at hoppe på dem. Når man vender fliserne, så får de samme farve som spillerens figur – man går lidt hurtigere rundt på banen ved at gå på sin egen farve og langsommere ved at gå på modstandernes farver – og i løbet af en kamp kan man samle opgraderinger i stil med Bomberman. Således kan man samle power-ups, der giver større rækkevidde, hurtigere bevægelse eller lignende, og i det hele taget minder Flip Wars om Bomberman – eller måske mere præcist om kængurustyltespillet i Crash Bash, hvis nogen kan huske det.

Det ser rimelig simpelt ud, og det er det egentlig også!

Det er i skrivende stund snart et halvt år siden, at Flip Wars udkom, og siden d. 6. juli har spillet fået op til flere opdateringer, som har tilføjet nye game modes og baner. Ved udgivelsen var der dog udelukkende Local Battle at boltre sig med, hvilket fik spillet til at føles lidt tyndt. Local Battle er nemlig lokal multiplayer på samme konsol, og der skal til hver en tid være fire figurer på banen, så hvis man kun er 1-3 menneskelige deltagere, så bliver de tomme pladser optaget af CPU’er. Local Area Battle blev låst op et par måneder efter udgivelsen, og med denne opdatering blev det muligt at spille multiplayer på hver sin Switch, såfremt alle deltagere ejer spillet. Her kunne man have ønsket, at et så lavprofileret spil havde noget svarende til 3DS’ens Download Play, så andre Switch-ejere kunne spille en lille del af spillet uden at have købt det.

Online Battle var heller ikke klar på udgivelsen, hvilket er et meget stort kritikpunkt og slet ikke acceptabelt. Det har gjort, at online-delen var fuldkommen irrelevant allerede ved implementeringen, og få dage efter introduktionen prøvede jeg at gå online for at spille mod en tilfældig, men det var simpelthen umuligt at møde nogen. Her næsten et halvt år efter udgivelsen af spillet er det helt umuligt, og det gør det til en værdiløs onlinefunktionalitet, hvilket er ærgerligt, da Flip Wars ellers egner sig ellers godt til ultrakorte online-sessioner. Man kan (teoretisk, såfremt der er andre online) spille Random Match, Friend Match eller Class Match, og hvis man vælger sidstnævnte, så kan man optjene points og bedre ranking, som bruges til at parre spilleren med andre spillere på samme niveau. I princippet er det en god tanke, men det har ganske enkelt været umuligt at teste på grund af mangel på andre spillere.

Her er en bane med risiko for bølger...og Beyblade?

Da spillet udkom, var der fire baner tilgængelige, men i dag er der fem, og de er sådan set fint varierede. Der er lige fra en stor bane til en lille, intens bane, og der er en bane med en flip-aktiveret bombe, en bane med en laser og ikke mindst den nye bane, som har en dims, der mest af alt minder om en Beyblade, på midten. Hver bane kan desuden modificeres til at indeholde katastrofer, der henleder tankerne på SimCity-lignende tilstande, som gør det hele mere besværligt, medmindre man undgår dem.

Der er i alt tre af de føromtalte katastrofer at vælge imellem. Der kan komme monsterbølger, som gør, at ens figur mister balancen i et par sekunder, og bølgen rammer alle, medmindre man når at hoppe over den. Så er der tordenvejr, som kan paralysere figuren et stykke tid, og når denne katastrofe er i brug, så lyser nogle tilfældige fliser på banen op i kort tid, hvorefter de rammes af lynet. Slutteligt har vi spontant kogende fliser, som brænder figurernes fødder, hvis man går på dem, og det vil i bedste Super Mario-stil medføre, at figuren løber næsten ukontrollabelt rundt, indtil fødderne ikke gør ondt længere.

Der er blevet åbnet for online-kampe, men det er endnu ikke lykkes at fange nogen, der var på.

Spillets baner kan tages i brug i tre game modes, hvoraf de to minder meget om hinanden. Første game mode er Panel Battle, hvor det gælder om at have så mange fliser i ens egen farve som muligt, når tiden er gået, og man kan selvfølgelig justere hvor meget tid, man synes, der skal være, inden kampen starter. Knock Out går derimod ud på at vende fliser under modstandernes fødder, så de flyver ud af banen, og den spiller med flest Knock Outs, når tiden er gået, vinder – tiden kan også her justeres inden kampens start. Sidste spilvariant er Life Battle, og det er i princippet det samme som Knock Out, men her har hver spiller en begrænset mængde liv. Spillet slutter, når der kun er én spiller tilbage, eller når tiden udløber – både tid og mængden af liv kan justeres inden start.

Og nu tilbage til det indledende spørgsmål, om hvorvidt Flip Wars lever op til de forventninger, der havde opbygget sig efter E3. Det korte svar er nej! Da jeg prøvede det for første gang, så jeg potentiale i et strategisk Bomberman-inspireret spil, men Over Fence og Nintendo har på næsten alle fronter skuffet med denne udgivelse.

I Knock Out gælder det om at eliminere flest mulige modstandere.

Selvom der er forsøgt at rette op på det med løbende opdateringer, så er det for sent at redde den synkende skude. Hvis online-funktionaliteten havde været der fra start, ville der sandsynligvis stadig være spillere, der spillede Flip Wars, men min analyse er, at spillerne allerede var kørt død i det, da opdateringen endelig kom. Spillet ville have godt af flere, innovative baner med mere variation samt en simpel single player-del, og når Bomberman kan have det, så kan man undre sig over, at det ikke findes her. Prisen på spillet lyder 75 kr., og set i lyset af, at spillet kun er sjovt i max 10 minutter ad gangen, at det aldrig er sjovt alene og at onlinefunktionalitet findes, men er totalt dødt, så må jeg drage den konklusion, at Flip Wars ikke er pengene værd. Jeg kan således kun anbefale, at man sparer lidt ekstra penge sammen og køber Super Bomberman R i stedet.

Spillet fylder 415 MB.

5

2/5