21
dec
2017

Mario Party: The Top 100 (3DS)

Skrevet af Bo130

Siden udgivelsen af Mario Party på Nintendo 64 i 1998 har der været over 10 installationer i serien – den nummererede hovedserie har man holdt på hjemmekonsollerne, mens udgivelserne til de håndholdte konsoller har fået undertitler – og Nintendo GameCube har med sine fire udgivelser (Mario Party 4-7) modtaget flest af dem. 3DS’en kryber sig dog i denne uge op på en delt andenplads, som før tilhørte 64’eren alene, og det sker når Mario Party: The Top 100 lander i butikkerne fredag, få dage inden juleaften. Jeg har allerede fået lov at pakke gaven op, og her får I mine tanker om spillet.

Mario Party-serien er, hvis nogen skulle være i tvivl, indbegrebet af party-spil, og det gør sig naturligvis også gældende for den nyeste installation. Enkelte spil har genbrugt elementer eller minispil fra tidligere udgaver, men ingen gør det helt som Mario Party: The Top 100, for her tager vi et tilbageblik på essensen af serien; nemlig de mange minispil. Enhver Mario Party-fan har gennem tiden haft sine personlige favoritter i de forskellige spil, og Nintendo har med denne nyeste titel forsøgt at samle de bedste af de bedste i ét spil. Som titlen indikerer det, så er der tale om 100 af slagsen.


Mario Party-seriens fortolkning af ”Simon siger”.


Minigame Island
Det første man støder på, det er den eneste del af spillet, som kun kan spilles af én person, og på Minigame Island skal man klare samtlige 100 spil ét efter ét, meget som nogen vil kunne huske det fra det første Mario Party-spil. Det er her muligt at indsamle stjerner og collectables ved at blive nummer 1, men man kan komme videre uanset hvad, og spillene er opbygget til at give et godt flow. Så snart man har prøvet et minispil, så er det således tilgængeligt i resten af spillet.

Normalt ville jeg kritisere spil, hvis primære fokus er multiplayer, hvor man ikke kan få det fulde udbytte fra start, men her fungerer det fint med en gennemspilning alene. Dette skyldes halvt, at det er en god introduktion med indbygget nostalgi – det står nævnt ved hvert spil, hvor det oprindeligt er fra – men også at det ikke tager mere end et par timer at gennemføre, og dermed er det en ganske overkommelig proces.


Nogle minispil foregår i hold – det kan være 3-mod-1 eller 2-mod-2 som her.


Udvalget af minispil
Nintendo har gjort et overraskende godt arbejde med at udvælge de bedste minispil fra de mange udgivelser, som vi har set gennem årene. Der er selvfølgelig nogle enkelte, som jeg ikke vil vende tilbage til – særligt dem der afhænger af held og bruger alternative styringsmetoder som fx mikrofonen – men over halvdelen er gamle favoritter og nyklassikere. Kigger man tilbage på de minispil, der ikke er blevet udvalgt kan der ofte ses en fornuftig grund, til hvorfor dette er tilfældet, og typisk skyldes det, at tæt relaterede spil allerede er inkluderet. Er du i tvivl om, hvorvidt dit yndlingsspil indgår i samlingen, så kan du med fordel se denne gennemgang af dem alle.

Måder at spille minispil på
Ved siden af Minigame Island findes tre forskellige måder at tilgå minispillene på uden andet fokus, og alle kan de spilles i både single player og multiplayer. Heldigvis er udgivelsen designet sådan, at man med blot et eksemplar af spillet via Download Play-funktionen kan spille samtlige minispil med hurtige loading-tider, og dermed kan du let spille med andre, selvom kun du ejer spillet. Fordelen ved, at alle har spillet, er til gengæld, at hver kan vælge deres personlige favoritter. I de kommende afsnit følger en gennemgang af de forskellige spilvarianter.


Yoshi har vist taget svampe!


100 Minigames
Den nemmeste måde at komme i gang med at spille er ved at gå ind i oversigten med de 100 spil. Her kan man sortere efter forskellige kriterier, herunder genrer, oprindeligt spil eller om det er en favorit – noget der er muligt at tilpasse under hele spillet – og så vælger man ellers bare et af dem at spille. Ved hvert spil er det muligt at skippe introen og/eller når de computerstyrede spillere har deres tur, så man kan hurtigt komme hen til den sjove del af spillet. Mario Party-serien ikke videre kendt for sin sværhedsgrad, men sætter man computeren på Very Hard eller Master, så får man en god og retfærdig udfordring i de fleste spil.

Championship Battles
En anden måde at dyste på er turneringerne, hvor man kan vælge 3 eller 5 spil og se, hvem der først vinder blandt disse, men det virker fjollet at have en så fastlåst begrænsning på turneringsdelen af spillet, og jeg vil sige, at det nærmest gør denne del af spillet ubrugelig.


Her ses en af samlingens bedste spil; klassikeren Bumper Balls.


Decathlon
I visse spil fra Mario Party-serien går det ikke bare ud på at komme først, da en ekstra udfordring findes i at gøre det hurtigere eller bedre, end man selv tidligere har gjort det. Der er selvfølgelig også en håndfuld af sådanne minispil i denne kompilation, og dem har Nintendo samlet i en forudbestemt 5- og 10-kamp, som man kan konkurrere i. En fin detalje er, at den gemmer ens high-scores fra gang til gang på personniveau, men det bliver alligevel hurtigt lidt ensartet.

Minigame Match
Det eneste udover minispil, der gør Mario Party-spillene til det, de er, må være brætspillene, og selv om fokus i denne omgang er på førstnævnte, så har man ikke helt skippet dem. Der er ganske vist kun et enkelt bræt i Minigame Match, og det er småt, men det introducerer nogle overraskende gode, nye tiltag til det velkendte koncept, og det adskiller sig især fra de fleste spil i serien på tre områder: 1) I hver tur slår og rykker alle samtidig, og de vælger frit, hvor de vil gå hen. 2) Der er ikke længere minispil efter hver runde, men ved bestemte hændelser. 3) Minispil ikke tilfældige, men vælges i stedet ud fra sandsynlighed baseret på fem minispil, som hver deltager udvælger ved brætspillets start.


I minispil som dette kan man sætte tidsrekord, og den vises øverst ud for kronen.


Ovenstående tre ændringer resulterer i et langt mere strategisk og flydende forløb, som egner sig til den håndholdte spillestil, og det er klart den mest positive overraskelse i udgivelsen. Det er dog også være at nævne, at det grafiske er blevet pudset af, så spil fra de ældre udgivelser er mere i tråd med de nye, ligesom soundtracket er blevet mikset til lejligheden – ja, enkelte minspil er tilmed også blevet finjusteret, så de passer bedre til den håndholdte konsol, og det er alt sammen ganske fint.

Konklusion:
Mario Party: The Top 100 bringer en blændende mængde nostalgi til bordet med en overraskende velvalgt bunke minispil og nogle fine tiltag på brætspilsdelen. Hvis man kan samle tre venner til at tage del i løjerne, så er der altså klart dømt underholdning fra første øjeblik, men ellers er spillets levetid ikke prangende, og man kan hurtigt køre træt i det. Spillet fungerer udmærket på Nintendo 3DS, men vi kommer heller ikke uden om, at Nintendo har forspildt en kæmpe chance ved ikke at udgive dette på Switch med online multiplayer-funktionalitet og dybere fokus på konkurrenceelementet, og der er ikke den store grund til at købe samlingen, hvis kun få i ens omgangskreds ejer en 3DS.

Spillet fylder XX blocks.

Karakter

3/5

Essentiel multiplayerdelEssentiel multiplayerdel
FamiliesjovFamiliesjov
FestspilFestspil
KlassikerKlassiker
Nemt at gå tilNemt at gå til
Diskuter
6
Gå Tilbage
Level 50
6448000 XP
#1:  JOEP - 21. Dec 2017 10:11

Bo har spillet de 100 minispil og giver her sin bedømmelse af pakken, man får ved købet af Mario Party: The Top 100. Læs og kommenter endelig!

citer indlæg

Level 20
204000 XP
#2:  Alpha sapphire - 21. Dec 2017 10:52

jeg ville gerne have set det her spil være godt, men det er bare ikke tilfældet ingen gode eller sjove boards og dårlige spil som bumper balls er blevet ændret fra altid at ende uafgjort til at vare 5 sekunder i gennemsnit det er utroligt at nintendo kan lave spil så gode som breath of the wild og oddysey, men sammentidig kan lave sådan et dårligt spil.

citer indlæg

Level 50
6448000 XP
#3:  JOEP - 21. Dec 2017 10:59

Har du spillet det? Det er slet ikke så dårligt, minispillene er ganske fornuftige, som Bo også skriver, og der er et enkelt bræt i spillet, som vi fik en god halv time ud af.

citer indlæg

Level 34
619000 XP
#4:  stelzig - 21. Dec 2017 11:02
redigeret af stelzig d. 21. Dec 2017 11:04

Alpha sapphire skrev:
jdårlige spil som bumper balls er blevet ændret fra altid at ende uafgjort til at vare 5 sekunder i gennemsnit

Ikke at jeg vil se mig uenig i at bumper balls er elendigt fordi det altid ender uafgjort, og det er en skændsel at det nu har været med i 3! spil. Men hvis det nu slutter på 5 sekunder i stedet for at skulle vente på den åbenlyse draw lyder da som en forbedering i mine ører. Smiley

citer indlæg

Level 20
204000 XP
#5:  Alpha sapphire - 22. Dec 2017 11:08

^ ja jeg har prøvet hos en kammerat og vi havde det ikke specielt sjovt fordi at vi ikke syntes det er fedt at sætte sig ned og spille Mario party minigames uden et board, men problemet med det board der er i spillet er at man (ifølge mig) ikke har det sjovt på de boards combiner det med at de minigames der kan spilles på boardet vælges inden i form af pakker i stedet for at alle spil bare er der så føler jeg lidt det punkterer oplevelsen. Og det bumper balls så syntes jeg egentlig det er ligeså kedeligt når det varer fem sekunder, som når det ender uafgjort hvis du kunne vare et sted mellem 10-30 sekunder ville det være en del bedre for på fem sekunder kan man kun lige nå at løbe at sted og så risikere at falde i.

citer indlæg

Level 34
619000 XP
#6:  stelzig - 22. Dec 2017 12:29
redigeret af stelzig d. 22. Dec 2017 12:48

Min pointe er bare at det er bedre at kede sig i 5 sekunder end at kede sig i et minut Smiley

Korte minigames er som regel stadig dårlige, helt enig. Det var mit største problem med mp10. Indtil 10'eren har jeg altid ment at mini-games har været gode i samtlige (stationære) spil, og at det kun er helheden der er gået ned ad bakke. I mp10 er der en del spil hvor jeg følte at de ville være gode hvis bare de ikke sluttede så tidligt.

Kender ikke så meget til top100 (håndholdt mario party er ikke mig...), men ved at de også har smidt timer på ALLE mini-games, hvilket også har den effekt. Eksempelvis gør det at booksquirm stopper inden det bliver rigtig sjovt og det er et mini-game der absolut ikke behøver en rigtig timer, siden de bare kan sætte hastigheden op indtil det bliver umuligt.

Edit: Nu blev jeg lige nødt til at slå det nye bumper balls op på youtube, og synes det ligner en betydelig forbedring - den ekstra høje pacing i movement og højere knockback er begge nødvendige elementer og gør at det ser ok underholdende ud imo... Men synes også stadig bare at de skulle have droppet at tage det.

Nu jeg er igang med edit kan jeg også tilføje at de sjovt nok samtidig også har taget nogle ekstremt sløve spil med igen som.... honeycomb havoc. For mig virker det som om at de har taget en hel masse af de absolut bedste spil fra serien med, men så har de bare også lige ramt de værste som bumper balls og honeycomb. Ingen middle ground lol.

citer indlæg

Side: 1Vis alle
Du skal være logget ind på N-club for at kunne deltage i diskussioner.

Log ind
Bliv gratis medlem
Glem kodeord?