Blockbuster-udsalg i gang...

N-club Streams: uge 14

Lanceringstrailer for Wha...

L.A. Noire (Switch)

Skrevet af Nemy - 10-01-2018 14:13

Det er begyndt at regne med klassikere på Nintendo Switch den seneste tid, for flere tredjepartsudviklere er begyndt at bringe tidligere perler til maskinen. Således har vi i slutningen af 2017 set titler som The Elder Scrolls V: Skyrim og DOOM fra Bethesda gøre sit indtog på platformen, og en anden titel i denne guldregn af spil er en forbedret udgave af L.A. Noire fra Rockstar Games. Den ny version blev på blandt andet Nintendos platform udgivet d. 14. november, så der er gået hele seks år fra den oprindelige udgivelse, og et spørgsmål, der melder sig, er derfor, hvordan spillet tager sig ud så mange år senere. Det prøver vi at give dig svaret på her.

L.A. Noire sætter dig i rollen som politibetjent i Los Angeles i 1940’erne, og her bliver du sat til at løse en lang række af fantastiske og obskure sager. Dette gøres ved at finde beviser, indsamle vidneforklaringer og drage konklusioner på baggrund af disse. Der er i alt 21 forskellige sager, som du skal arbejde dig igennem i spillet – enkelte af dem kan føles en smule ens, men overordnet set byder de på en perlerække af gennemtænkte plots, som kræver, at man lægger hovedet i blød og tænker kreativt. Præmissen er til at forstå; beviser skal fremføres på de rigtige tidspunkter for at overrumple forbryderne.

Det hele er selvfølgelig ikke bare ”walk and talk”, så du bliver også kastet ud i biljagter og pistolkampe med forbrydere i rollen som L.A.-betjent, men der hvor L.A. Noire for alvor skinner igennem, det er dog i afhøringerne af de mistænkte. Det kræver opmærksomhed og snilde at gennemskue de mistænkte i en afhøring, og at fælde dem ved at bruge de indsamlede beviser er ikke altid enkelt. Den tilfredshedsfølelse man får, når man fælder en forbryder ved hjælp af en gennemtænkt bevisfremførelse, er således svær at slå.

Selve verdenen, du bevæger dig rundt i, er den klassiske Rockstar open-world, som vi kender den fra Batman- og GTA-spillene, og det er nok i open-world miljøet, at man mest tydeligt lægger mærke til, at vi her har at gøre med et seks år gammelt spil. Man får til tider følelsen af, at man er palle alene i verdenen når man kører rundt, og man føler sig en smule spoleret af senere open-world udgivelser, når man tænker, at verdenen føles lidt tom. Det er altså her, der er mest negativt at sige om spillet. Genskabelsen af Los Angeles i 1940’erne er bestemt autentisk, men det som burde være en by fyldt med liv, virker mere som en by, der er forladt, og dette efterlader spilleren i en situation, hvor der ikke er ret meget at foretage sig udenfor spillets hovedmissioner.

Lidt er der selvfølgelig at se til i verdenen, for undersøgelse af gerningssteder og andre steder af interesse er naturligvis også en væsentlig del af at være betjent. Denne del kan dog til tider være en smule frustrerende, da der kan være lidt for mange objekter, som blot er med som fyld, men det er imidlertid ikke noget, der ødelægger oplevelsen – følelsen af kedsomhed og frustration varer nemlig ikke særlig længe af gangen.

Man kunne helt sikkert frygte, at spillet med sine seks år på bagen kunne fremstå meget forældet i forhold til nutidens standarder, men selvom man enkelte steder (som med den åbne verden) godt kan mærke, at spillet ikke er lavet i 2017, så er det alligevel ikke noget, der påvirker helhedsindtrykket særlig meget. Skuespillet og figurernes ansigtsanimationer var noget af det mest banebrydende ved den oprindelige udgivelse, og disse ting holder sig fortsat flot og nutidigt på Switch-udgaven, så overordnet set er der tale om en rigtig god port. Enkelte steder kan man selvfølgelig godt se, at udviklerne har nedskaleret Switch-versionen en smule for at få den til at køre på maskinen, men spiller man i TV-tilstand er det ikke vildt tydeligt.

Spillere, som har spillet det oprindelige spil, vil kunne spotte mindre ændringer her og der i løbet af spillet. Bl.a. er forhørsmenuen blevet ændret en smule, så i stedet for at kunne vælge ”Truth”, ”Doubt” og ”Lie” er det nu ”Good Cop”, ”Bad Cop” og ”Accuse”. På overfladen er der måske tale om en minimal ændring, men når du rent faktisk er i gang med spillet, så vil det føles mere gennemsigtigt og let at forstå, hvad det er du er ved at sige til personerne i de forskellige situationer.

Der er fra udviklerens side også lagt en god portion arbejde i at tilpasse styringen til maskinen, så man præsenteres for et bredt udvalg af kontrolskemaer. Undertegnet foretrækker helt klart at spille i TV-tilstand med Pro Controller, men det er naturligvis smag og behag, og for dem, der ønsker motion-controls, er dette også en mulighed. Her styrer man karakteren med venstre Joy-Con, mens man bruger den højre Joy-Con til at styre kameravinkler og undersøge ting du samler op. Slutteligt kan du med touch-styring bevæge dig i den retning, du trykker, og samle de ting op, som du trykker på. Det er som sagt smag og behag, hvad man foretrækker, men styringen kommer primært til kort i action-sekvenser, for her føles den ofte ens smule klodset og langsom.

Med L.A. Noire på Switch giver Rockstar Games dig en fantastisk mulighed for at kunne tage detektivarbejdet med på farten, og spillet i sig selv er ligeså sjov en oplevelse, som det var for seks år siden, da det oprindeligt blev udgivet på andre platforme. I rollen som politibetjent i 1940’ernes Los Angeles kommer de små grå således på overarbejde, når forbrydere skal indfanges i action-sekvenser og overrumples med gennemtænkt bevisfremførelse. Det giver en sand tilfredsstillelse, når det lykkes, men det er imidlertid ikke alt ved spillet, som er lige godt, for den åbne verden synes uhensigtsmæssigt tom, og det kan være frustrerende at undersøge gerningssteder fyldt med objekter uden betydning. Er du tiltrukket af tanken om at sidde i toget og opklare forbrydelser, og har du ikke tidligere stiftet bekendtskab med spillet, så er L.A. Noire et rigtig godt køb til maskinen, men har du allerede set, hvad Los Angeles anno 1940 kan byde på, så er der ikke det store incitament for at købe Switch-versionen, for der er intet nyt under solen.

Spillet fylder 13,1 GB sammen med fysisk kopi.

6

4/5