Dragon Quest Builders (Switch)

Skrevet af Nemy - 09-02-2018 15:22

De såkaldte builder-spil er blevet utrolig populære efter Minecraft blev udgivet og fik sit gennembrud for snart 7 år siden. Ligesom alle spil efterhånden skal have et RPG-element vil det ikke undre undertegnet, hvis alle spil snart skal have builder-elementer også. Det er formentlig denne trend, der har fået Square Enix til at begive sig ud i builder-genren med deres Dragon Quest franchise. Dragon Quest Builders havde for første gang premiere i 2016 på Playstation, og nu er turen så kommet til Nintendo Switch.

I Dragon Quest Builders sættes du i rollen som den legendariske bygger, der igennem 4 kapitler skal rydde verden for ondskab. Dette gør du ved at indsamle materialer, opbygge din by og nedkæmpe de mange monstre der lurer. Du er som den legendariske bygger født med en fantastisk evne. Den gør, at du kan forestille dig og bygge nye ting når du opdager nye materialer. Jo mere du går på opdagelse og indsamler jo flere ting vil du kunne bygge.

I hvert kapitel nulstilles din karakter så du igen starter fra bunden, blot i en ny verden. Den overordnede mission i hvert kapitel er dog den samme. Genopbyg byen og skaf lyset tilbage over landet. Efterhånden som du bevæger dig igennem de forskellige kapitler introduceres nye spilmekanismer. I første kapitel introduceres det grundlæggende gameplay. I kapitel 2 bliver du for første gang introduceret for risikoen for at blive forgiftet eller lammet og skal gardere dig mod disse udfordringer ved at brygge modgifte. Tredje kapitel byder på magi og magiske våben og i sidste kapitel kombineres alle elementer fra de tidligere kapitler i den hidtil største prøvelse du udsættes for.

Gameplayet er så let at gå til, så selv de mindre kan være med. Spillet har ramt den magiske balance, der gør det sjovt at spille for de yngre, men samtidig har nok dybde til, at de voksne også synes det er sjovt. Spillet er ligeledes så sjovt, at det ikke gør noget, at der ikke er en multiplayerdel. Der er nok at give sig i kast med alene, og en multiplayer-del ville ikke have tilføjet det store til en i forvejen god oplevelse.

Hvis du ikke er den kreative bygger, som spillet sætter dig i rollen af, skal du ikke frygte. De tilflyttende indbyggere er nemlig fyldt med inspiration til dig. De vil således give dig såkaldte plantegninger, som beskriver, hvordan et givent rum skal bygges og hvilke materialer der skal bruges. Disse plantegninger kan du også få ved at nedlægge monstre i de forskellige områder. For de kreative hoveder er det dog kun fantasien der sætter grænser. Du kan bygge så obskure bygninger som du overhovedet vil.

I hvert kapitel får du adgang til 3 portaler jo længere du kommer ind i kapitlet. Hver portal giver adgang til nye øer, som indeholder nye materialer. Disse nye materialer kan bringe dig længere i historien og kan hjælpe dig med at opgradere bygninger og våben. Hvert nyt område indeholder også stærkere fjender. I hvert kapitel er der desuden 5 såkaldte ”Challenges”, som du kan forsøge at udføre udover spillets historiedel. En udmærket lille tilføjelse til dem der ikke kan få nok af spillet.

Udover spillets historiedel er der også en såkaldt sandkasse mode. Her er du ikke styret af nogen missioner eller historie. Her kan du bygge så tosset du vil og gå på opdagelse til du har set det hele. I denne mode kan du tage det i dit eget tempo og bygge et helt imperium, hvis det er det du ønsker. Efterhånden som du klarer de forskellige kapitler i spillets historie bliver flere materialer, øer og opskrifter tilgængelige i sandkassen, så det er ganske underholdende at køre de to modes sideløbende.

Styringen fungerer efter hensigten. Her er intet hokus-pokus og ikke brug for fancy motion-control. Det er et spil bygget til en controller. Der opstod dog i løbet af min gennemspilning en del irritationsmomenter i menustrukturen for items, hvor det kan være svært at navigere til de korrekte ting du skal bruge. Dette er særligt et problem i hektiske situationer, hvor du har monstre lige i hælene. Jeg tog gentagende gange mig selv i at forsøge at styre menuerne med styrepinden, men den går ikke. Det er tiltænkt, at du bruger Switch-pendanten til D-padden til at navigere disse. Det er dog til at overleve, og når man tænker på spillets størrelse hører det til småtingsafdelingen.

Dragon Quest Builders er et af de spil, som man bare ikke kan få nok af. Du bliver aldrig færdig med at bygge, og man er altid nysgerrig efter, hvordan den næste bygning kan se ud. Det er så vanedannende at indsamle materialer og bygge lige præcis det man har lyst til. Kombineret med RPG-elementer som level-system til basen og mulighed for at opgradere våben mv. giver det en opskrift på et virkelig dybt spil, der kan spilles til døde uden at føles ensformigt. Hvis RPG og/eller byggegenren tiltaler dig er der helt sikkert et spil til din ønskeliste i Dragon Quest Builders.

5

4/5