15
mar
2018

Kirby Star Allies (Switch)

Skrevet af Zone

Nintendo Switch har allerede efter et år fået masser af store first-party-titler, men 2018 ser også ud til at byde på masser af dem. Et af de første er et nyt spil i Kirby-serien, nemlig Kirby Star Allies, som traditionen tro er udviklet af HAL Laboratories. Kan Kirby opnå samme succes på Nintendo Switch, som Mario og Link eller bør man springe over dette spil? Det håber jeg min anmeldelse kan give svar på.

Historien i Kirby Star Allies starter med at Kirby, som altid, ligger og slapper af. Men der er onde kræfter på spil, som manipulerer med flere af Kirbys gamle rivaler, heriblandt King Dedede, som har beordret alle hans undersåtter til at samle alt mad i Dreamland. Dét sidder ikke ligefrem godt hos Kirby, der straks tager afsted for at undersøge hvad der sker, som den ædedolk han er. Historien er som oftest ikke det man spiller Kirby-spil for og der er da heller ikke nogen store overraskelser, som spillet skrider frem. Kirby kommer dog ud på et større eventyr, som strækker sig ud over Dreamlands grænser.


Velkendt gameplay, ikke meget innovation
Kirby Star Allies er et utroligt klassisk Kirby-spil. Alle hans velkendte evner, som f.eks. at sluge fjender og tage deres evner, er tilbage. Det spiller faktisk stort set identisk med Kirby-spil fra SNES-æraen, udover at styringen er endnu mere skarp og veldesignet end i forrige spil i serien. Spillets nye feature, som det også er opkaldt efter, er at Kirby kan overtale fjender til at blive venner med ham, ved at kaste hjerter på dem.

Kirby kan have op til tre kompagnoner af gangen, og det gælder om at have så varieret et hold, som muligt, da forskellige kombinationer kan blandes og sættes sammen, og dette resulterer i special moves og elementbaserede opgraderinger. F.eks. kan Kirby kopiere en fjende der bruger sværd og derved åbne op for et ”Link-agtigt” moveset. Men ikke nok med dét, så kan en af hans venner, f.eks. en ildfjende, sætte ild til sværdet og derved ændre dets parametre. Der er en lang række unikke angreb og effekter man kan opnå med dette, men det føles desværre aldrig helt så tilfredsstillende, da man det ikke føles som om at de forskellige elementer ændrer tilstrækkeligt på ens våben.


Det er ikke alle evner, der kan kombineres lige succesfuldt, og nogle bliver kun stærkere i kraft af, at ens venner øger et specialangrebs styrke. Det føles derfor som om, at spillets hovedmekanik ikke er så interessant igen, og spillet føles hurtigt bare som endnu et Kirby-spil i rækken uden den store form for innovation. Det er endda ikke første gang at Kirby kan blande evner, da det også var tilfældet i Kirby 64, og her føles det bare en lille smule klodset udført. Dette kommer til udtryk når man blandt andet skal opgradere en af sine venners våben i stedet for sit eget. Her skal man trykke op flere gange og være sikker på at de rigtige figurer står tæt nok på hinanden. Lige her er styringen lidt klodset, og det kan tage lang tid at få den opsætning af kombinationer man søger.

Det gør også at spillets tempo bliver langsommere end det er i forvejen. Kirby-spil er ikke just de hurtigste til at starte med, og spillet bliver nærmest designet efter den lave hastighed og gør også at spillet ikke er specielt svært. Man høster masser af ekstra liv på kort tid, men får ikke rigtig brugt dem til noget som helst, da man meget sjældent dør og der føles derfor ret så overflødige. Heller ikke i boss-kampene mister man liv, da de i de fleste tilfælde bare kan tvinges ned ved at Kirby og hans blandede hold af ’frenemies’, spammer deres specielle evner. Man føler sig derfor aldrig helt udfordret. Især når man heller ikke skal tænke særlig meget over at kombinere evner. Man får som regel den evne man skal bruge og en udførlig forklaring af hvilke evner der skal blandes for at overkomme en forhindring. Kirby-spil har aldrig været særligt svære, men Star Allies føles næsten for nemt, så medmindre man virkelig sætter stor pris på klassisk Kirby, så vil man nok kede sig lidt i Star Allies.


Gode baner, som dog mangler en rød tråd
Banerne i spillet er ret lange og har varierede fjender og elementer med fra bane til bane. På trods af dette føles det generelt som om der mangler en rød tråd i banerne og føles som resultat en smule fragmenterede. Det føles nogle gange, som om spillet bare vilkårligt smider forskellige fjender og forhindringer i hovedet på spilleren. De fleste baner følger også en lineær skabelon, men der er få baner, hvor strukturen på banen ændrer sig. Dette sker oftest når man aktiverer Friend Abilitiies, der gør brug af alle ’vennerne’ i Kirbys gruppe. F.eks. kan man aktivere evnen Friend Star, som gør at man kan flyve gennem banen og skyde med projektiler mod fjender og skrøbelige vægge. Spillet overrasker et par gange med nogle virkelig sjove og interessante Friend Abilities og det er netop her at spillet faktisk begynder at vise sin kreativitet, det er bare en skam at dén kreativitet ikke er at spore i resten af spillets gameplay.

God multiplayer, men ikke essentiel
Kirby Star Allies er det første Kirby-spil på Switch, men bruger ikke ret mange af platformens funktioner centralt i spillet. Måske lige bortset fra konceptet, der handler om at man let kan give en joycon til en ven eller veninde, som så kan hoppe direkte ind i spillet og være med. Det aspekt understøtter Star Allies’ hovedmekanik direkte, men det er ikke dét man bør købe spillet for.


Multiplayer fungerer fint i Star Allies, men det føles langt fra essentielt, da man lige så nemt kan gennemføre banerne i single player, og når fire spillere går efter den samme fjender, bliver den allerede lave sværhedsgrad endnu lavere. Dér hvor multiplayer virkelig skinner er i de minigames, der traditionen tro, kan låses op for og tilgås fra hovedmenuen. Mens de er ret kedelige når man spiller dem mod CPU’en, så bliver de rigtig sjove når man spiller imod sine venner. Det er dog stadig ikke nok til at gøre multiplayer-delen essentiel.

Fantastisk præsentation
Et af de steder hvor spillet virkelig brillerer er på præsentationen af spillet. Her taler vi selvfølgelig grafik og lyd, som begge er i top klasse. Spillet er utrolig flot at se på og spiller rigtig flydende, både i handheld og TV mode. Grafikken er skarp og fuldstændig gennemført, med farverige karakterdesigns og flotte, sprudlende baggrunde. Man kan stort set altid forstå hvad der sker på skærmen, da evnernes partikeleffekter er klart definerede. Nintendo Switch har masser af flotte spil i sit bibliotek og Kirby Star Allies er helt klart endnu ét til samlingen – også selvom alting ikke er lavet af garn.


På lydsiden er spillet en overflod af nostalgi og lækker musik. De klassiske temaer er flot gengivet i deres nye udgaver og man fanger ofte sig selv i at nynne med på sangene. Lydeffekterne er ligeledes tro mod Kirbys univers og giver masser af liv til spillets store karaktergalleri.

Både lyd og grafik er med til at løfte oplevelsen man får i Star Allies og som resultat er spillet ikke blot en fryd for ører og øjne, men føles også rigtig godt når lyd, billede og gameplay smelter sammen i ét.


Konklusion:
Alt i alt er Kirby Star Allies et solidt Kirby-spil, der spiller rigtig godt og nemt opnår de ting, som spillet har sat sig for at opnå. Med grafik og lyd der er helt i top får man en fantastisk flot og sprød indpakning, men indholdet af pakken er dog en anden snak, for så snart man ser ud over den, så begynder man hurtigt at kede sig. Det er ikke fordi, at Star Allies er et dårligt spil – slet ikke – men man savner den samme kreativitet og innovation, som man f.eks. har set i spil som Super Mario Odyssey og The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Nu er Star Allies heller ikke helt i samme størrelse som de to spil, men i forhold til, at det er Kirbys første eventyr på Switch, så havde jeg personligt forventet en større forandring i spillets struktur – især når serien også indeholder genistreger som Kirby’s Epic Yarn. Ér man stor fan af Kirby-spillenes gameplay og har lyst til at spille en platformer, der er lidt mere nede i tempo og ikke byder på de største udfordringer, så er Kirby Star Allies dog et fremragende spil, der har masser af timers underholdning i sig. Søger du imidlertid en udfordrende platformer med masser af dybde, så skal du nok lægge dine penge et andet sted end her.

Spillet fylder 3,0 GB.

Karakter

3/5

For de yngsteFor de yngste
Fremragende lydFremragende lyd
Nemt at gå tilNemt at gå til
ØjegufØjeguf
Diskuter
4
Gå Tilbage
Level 36
694500 XP
#1:  Zone - 16. Mar 2018 10:48

Jeg nåede lige at få skrevet min anmeldelse af Kirby Star Allies færdig til udgivelsesdagen. Pyha! Smiley

citer indlæg

Level 50
7098500 XP
#2:  JOEP - 16. Mar 2018 11:36

Så det er som Kirby-spil oftest er, lyder det som om. Jeg springer pænt over igen. Smiley

Tak for anmeldelsen.

citer indlæg

Level 47
1184000 XP
#3:  [8-Bit] MoNkEy - 16. Mar 2018 15:42

Jeg gad altså virkelig godt at de gad oppe sværhedsgraden så den matcher de gamle Kirby-spil til Game Boy og NES...
Kom nuuuu med et svært Kirby-spil! :'(

citer indlæg

Level 19
179000 XP
#4:  Brocky - 16. Mar 2018 21:46

Elsker Kirby, men demoen er latterlig. Synes nærmest at hovedserien toppede med originalen til Game Boy.

citer indlæg

Side: 1Vis alle
Du skal være logget ind på N-club for at kunne deltage i diskussioner.

Log ind
Bliv gratis medlem
Glem kodeord?