Animal Crossing: New Horizons (Switch)

Skrevet af Zone - 08-04-2020 13:28

Der var stor glæde at spore i dele af Nintendo-fællesskabet da Nintendo i 2018 annoncerede, at et Animal Crossing var under udvikling til Nintendo Switch. Det var meningen det skulle være kommet i 2019, men blev senere udskudt til foråret 2020 og nu er spillet endelig kommet ud. Animal Crossing er en spilserie der er kendt for sin fjollede, dog intelligente, humor og afslappende gameplay, men er også en spilserie som sjældent genopfinder sig selv når der kommer et nyt spil i serien. Om Animal Crossing: New Horizons formår at løfte serien til moderne højder, men samtidig bevare sin identitet og den stemning og humor, der kendetegner spillene, må du finde ud af i min anmeldelse. Så grib din solhat og tag med Timmy, Tommy og Tom Nook med på ø-afslapning og eventyr.

Animal Crossing er en serie, der handler om andre ting end hvad de mest udbredte spil handler om. Det handler ikke om at nedkæmpe drager og monstre eller overleve i et fjendtligt miljø (medmindre Taranteller der skræmmer livet af dig, tæller). Animal Crossing handler i større grad om at leve et virtuelt liv på den mest afslappende måde, opbygge et landsbysamfund og lære ens dyrenaboer at kende. Dette er mit første spil i serien, men jeg har altid været interesseret i at tage del i Animal Crossing-universet.

Animal Crossing: New Horizons lader spilleren tage sin tid om at gøre tingene i det tempo spilleren selv sætter. Det er et utroligt afslappende spil, der endda opfordrer spilleren til at tage det roligt når det begynder at gå lidt for stærkt. Sprinter man for meget rundt, skræmmer man dyr, tiltrækker taranteller eller ødelægger planter, så selvom man har mulighed for at spurte rundt, så prøver Animal Crossing: New Horizons hele tiden at sætte spilleren ned i gear.

Spillet starter med at du møder Timmy og Tommy, Tom Nooks vaskebjørnsassistenter, som fortæller dig, at du skal med på Island getaway til en øde ø. Du laver din karakter og svarer på nogle spørgsmål omkring dig selv og inden længe er du allerede på flyet og på vej til dit nye hjem, sammen med to nye dyrenaboer. Da flyet lander står det klart at øen mere eller mindre er ubeboet, udover Tom Nook, som har slået et telt op hvor han yder service til øens nye beboere. Jeg møder mine to nye naboer, som i mit tilfælde var katten Katt og hanen Goose - det er nemlig vilkårligt hvilke dyr man får som naboer og det lader til, at der er en ret stor pulje at tage af. Efter at Tom Nook har givet os en orientering får jeg derefter mulighed for at finde et sted at slå telt op, men da der hverken er broer eller andre måder at komme over floder på, må jeg tage til takke med at slå både mit eget, samt Katt og Gooses telte op på den første del af øen. Herfra handlede spillet så om at låse op for nye muligheder lidt efter lidt. Der er nok at lave hver dag i de første par uger, til at man sjældent keder sig, medmindre man spiller så meget at man nærmest kun kan tjene Bells (spillets møntfod) - men det er nu heller ikke så ringe.

Mål der giver spilleren retning, uden tvang
Spillets struktur er bygget således op, at man hele tiden har mål og delmål at arbejde hen imod. Selvom det klart føles, som om der er mest progression i starten af spillet, hvor man både kan opgradere sit telt til et hus, bygge en ny butik, hvor Timmy og Tommy kan sælge ting fra og låse op for muligheden for at besøge andre øer og tage på ekspeditioner, så formår spillet i de første par uger hele tiden at give dig ting at arbejde hen imod, om det så koster den ene eller den anden møntform. Den hovedsagelige møntfod er som sagt Bells, men et af de helt store tiltag i New Horizons er nemlig den alternative møntfod, Nook Miles, som du får for at udføre handlinger i spillet.

Nook Miles er en app der ligger på den smartphone, som din figur får udleveret i starten af spillet. App’en fungerer først og fremmest, som en form for logbog eller achievement-system, der holder styr på, hvor mange gange du har gjort ting, som f.eks. hvor mange insekter du har samlet, hvor mange værktøjer du har ødelagt, osv. Det er dog ikke bare en tjekliste, hvor du kan se alle mål fra starten af. De låser op lidt efter lidt, som du opdager nye ting og tiltag i spillet. Hver gang du klarer et mål eller delmål i Nook Miles App’en, så bliver du belønnet med Miles alt lige fra 100 til 2000. Yderligere låser man ret hurtigt op for Miles+ funktionen, der konstant genererer nye opgaver, så som at fange 5 fisk, snakke med 3 naboer eller tjene 5000 Bells ved at sælge ting, osv. Hver gang du klarer en opgave, som giver et lavt antal miles mellem 100-300 ad gangen, kommer der en ny, og så er det op til dig som spiller at vælge om du vil tjene miles ved at følge de opgaver du får eller bare gøre det, du nu har sat dig for i forvejen. Når du har låst op for funktionen, får du også hver dag fem Miles+ opgaver, som giver det dobbelte antal Miles. De Miles du optjener, kan så blive brugt til forskellige ting, som at låse op for nye funktioner til sin smartphone i spillet eller købe ting, der bliver sendt i posten. Spillet introducerer også produkter der løbende er brugbare, som forskellige former for billetter, der giver dig mulighed for at tage ud til mystiske øer eller give dig Bells, men mere om det længere nede. Nook Miles fungerer umådeligt godt i spillet, da du tjener dem ved at udføre de samme opgaver som du ellers ville have klaret. Men på denne måde kan du få nogle belønninger samtidig og hvis du mangler lidt retning den pågældende dag du spiller, kan du lade Miles+ opgaverne guide dig. Man tjener derfor nærmest Miles for alt hvad man gør og der er stort set hele tiden meningsfulde ting du kan bruge dem på.

En af de features der koster Miles er ekspeditionerne til de mystiske øer. Man køber en billet for 2000 Miles og så går man ned til lufthavnen hvor Dodo Airlines står klar til at assistere. Du bliver derefter fløjet ud til en vilkårlig ø, der har en eller flere parametre. Disse mystiske øer er en kærkommen tilføjelse, som gør at man ikke løber tør for materialer, hvis de daglige resurser er opbrugt på ens ø. Det kan være at man har tømt alle sine sten og træer for materialer og derfor kan man finde flere på de mystiske øer.

Om spillets mål og delmål kræver Bells eller Nook Miles, så formår spillet hele tiden at give spilleren ting at arbejde hen imod, nogle mål større end andre, men gør det uden at overvælde spilleren med alt for mange ting. Spillet lærer dig tilmed hurtigt at når du klarer én ting, åbner du op for en eller to nye tiltag, som gør spillet dybere eller giver dig fede belønninger. Det er en utrolig belønnende følelse at udvide sit hus, f.eks., som gør at du kan indrette et nyt rum med et nyt formål og tilmed få større opbevaringslager.

Indretning og crafting sætter spillerens stil
En af de ting man kommer til at bruge rigtig meget tid på i spillet er at indrette sin ø og sit hus. Spillet har gjort det utrolig nemt at flytte rundt og positionere sine møbler i den helt rigtige vinkel. Dette kan gøres manuelt ved at ens karakter tager fat i et objekt og manipulerer positionen, men når man får låst op for sit hus, kan man også tilgå en brugergrænseflade, der tillader en langt nemmere, mere detaljeret og præcis måde at indrette på. Her får man lov at se sine rum oppefra, mens man lettere kan se hvor og hvordan ens møbler bliver placeret på forhånd. Men for at indrette sit hus kræver det selvfølgelig at man har møbler!

Der er flere måder at skaffe møbler og andet gejl, man kan indrette sin ø og sit hjem med. Først og fremmest kan du få det fra Timmy og Tommy, der sælger det i Tom Nook’s Resident Services telt og senere fra deres butik, Nook’s Cranny. Så snart butikken åbner, sælger de fire stykker møbler om dagen, hvilket ikke er ret meget. Så er det også godt at der er andre måder at få møbler på. Udover at man kan finde dem ved at ryste træer og snakke med sine naboer er der et helt centralt system man kan få møbler fra.

En af de helt store tilføjelser i Animal Crossing: New Horizons er nemlig crafting-systemet. De materialer jeg nævnte tidligere kan nemlig bruges til at lave sine egne møbler. Man skal bare have den rigtige opskrift og de rigtige materialer og så kan man selv lave møbler, fremfor at vente på at de rigtige ting sælges i Nook’s Cranny. Ikke nok med at det giver spilleren større mulighed for at skabe deres egen stil på deres ø og i deres hjem, men det giver også spilleren flere delmål og flere grunde til at gøre ting, udover at tjene Bells og Miles. Materialer kommer i mange former og fås fra forskellige kilder, der oftest kræver forskellige værktøjer for at udvinde materialer. F.eks. bruger man en økse til at få brænde fra træer eller sten eller jern fra store sten.

Værktøjer kræver dog også materialer og går tilmed i stykker efter de er blevet brugt et vist antal gange. Man skal derfor hele tiden holde gang i en lind strøm af forskellige værktøjer, men heldigvis får man nemt fat i de materialer man bruger til at lave det mest basiske værktøjer. Crafting-systemet er et system der gennemsyrer alle spillets aspekter og det er en meningsfuld tilføjelse, der giver spillet en god dybde, da man både kan fortabe sig i at lave fede møbler, men samtidig også skal sørge for, at man hele tiden har nok materialer til at lave værktøjer når de går i stykker. Værktøjer bruges dog også til andet end at samle materialer. Man kan nemlig også lave fiskestænger og net, så man kan fange insekter og fisk. Ikke nok med at du kan tjene gode Bells og sågar Miles på disse aktiviteter, så kan du donere dem til Blathers, museumsdirektøren, for at fuldføre museets samling af insekter, fisk og fossiler. Sidstnævnte kræver en skovl og kan findes i jorden.

På denne måde hænger stort set alle spillets systemer sammen. Materialer kan bruges til at lave værktøjer, der kan bruges til at fange dyr, der igen kan doneres til museet. På den måde skaber synergien mellem alle disse systemer et solidt gameplay loop, uden at holde spilleren alt for meget i hånden og diktere spillerens spillestil.

Men møbler og stilarter er der nok af i spillet, og der findes et vælg af møbelopskrifter, som meget langsomt låses op, jo mere du spiller. Efter indledningsfasen, hvor du får en god del opskrifter både fra Tom Nook og andre aktiviteter, begynder man dog at få langt færre opskrifter, selvom man i gennemsnit får én om dagen via flaskepost på ens ø. Man kan finde flere flasker med post hvis man tager til de mystiske øer med en Nook Miles Ticket eller man kan få opskrifter ved at snakke med sine naboer mens de ’crafter’ i deres huse. Opskrifterne giver dog spilleren endnu et mål at gå efter, så man kan lave ens drømmehus præcis som man tænker det – og hvis man er virkelig heldig, kan det være at Timmy og Tommy har lige præcis det du leder efter i deres butik.

Naboer bringer liv og glade dage til øen
Udover at dine naboer på øen er utroligt gavmilde, så giver de også et helt specielt liv til spillet, som er helt unikt for Animal Crossing-serien. Som jeg skrev i begyndelse af anmeldelsen, starter man med to dyrenaboer, men over tid får man plads til i alt 10 huse på øen, udover dit eget, hvilket giver mulighed for masser af spøjse og finurlige personligheder. Rent teknisk lader det til at dyreart, pelsfarve og personlighed er de tre ting der ændrer sig mest, dyrene i mellem, og ved at snakke med andre N-club’ere er jeg kommet frem til at personlighederne lader til at være, der hvor der er mindst variation. Men chancen for at du får en ø med 10 vidt forskellige naboer er alligevel ret stor, og hvis den er helt gal kan man skifte lidt ud undervejs. Som udgangspunkt handler det dog om at få sine naboer til at føle sig velkomne og godt tilpas på øen. Derfor at det vigtigt at snakke med sine naboer dagligt, og hvis du er vedholden, låser det op for, at du kan begynde at give dem gaver eller få gaver og breve fra dem.

Noget af det sjoveste ved at have naboerne er dog nogle af de ting de gør ud af den blå luft, som at stille sig op og synge en K.K. Slider-sang (den ypperste musiker i Animal Crossing-universet) eller at løbe op til dig når de ser dig for at give dig en gave eller dele noget viden med dig. Det kan dog også gå den forkerte vej. Hvis man ignorerer sine naboer, kan de få lyst til at flytte fra øen, eller hvis man rammer dem for mange gange med et net kan de blive sure på én. Dette kan man selvfølgelig bruge til sin fordel, hvis der er en bestemt nabo man gerne vil af med.

Generelt set skaber dine dyrenaboer en stemning og stil for din ø, og du kan selv vælge om der er nogle bestemte naboer du vil gå efter, f.eks. ved at møde én på en mystisk ø og invitere dem eller bruge Amiibo, eller om du bare vil lade terningen rulle og lade ’skæbnen’ bestemme hvem der ender på din ø. Alt i alt er det en af de features der gør Animal Crossing til Animal Crossing.

Multiplayer skaber fællesskab, men føles tungt
Animal Crossing: New Horizons indeholder også multiplayer. Der kan spilles flere spillere på samme konsol, hvor man deler samme ø, der kan spilles over lokal forbindelse, mellem flere Nintendo Switch-konsoller i samme rum og så findes der selvfølgelig online multiplayer. Personligt har jeg kun erfaring med online multiplayer, så det er ud fra den erfaring at det følgende segment skrives. Det er kommet frem at der er nogle problemer med at dele ø når man spiller på samme konsol, som at det kun er den første spiller der kan skabe progression på øen og i de større mål, men de problemer vil jeg ikke komme ind på her, selvom det lader til at være frustrerende for nogen.

Online multiplayer i Animal Crossing, som i øvrigt kræver Switch Online-abonnement, fungerer således at man selv eller en man har på sin Switch-venneliste åbner op for besøgende på sin ø. Herefter venter man på at andre spillere vælger ens ø og tager afsted. Generelt set fungerer multiplayer utrolig gnidningsfrit. Man kan frit løbe rundt på hinandens øer og man kan tilmed skrive til hinanden eller bruge Switch Online app’ens voice chat, hvis man vil. Det er dog begrænset hvad man kan lave af ravage på hinandens øer, gudskelov, men hvis man bliver ’bedste venner’ i spillets indbyggede venneliste (altså en venneliste du skal tilføje folk til udover din Switch-venneliste), får gæsterne mulighed for at bruge deres værktøjer på ens ø. Åbner man op for sin ø og får besøg, så er der dog også begrænsninger for selve værten. Man kan f.eks. ikke sende breve og man kan ikke sætte eller flytte på møbler eller tilføje broer og anden infrastruktur. Man kan heller ikke komme videre med sine mål andet end dem der giver Miles, så derfor sættes den slags ting på pause så længe man har besøg. Man kan dog stadig fremvise sin ø, dele items og gå på sommerfuglejagt sammen. Især det med at dele items er en af de bedste ting ved spillets multiplayer.

Hver spiller har en unik ø, med deres unikke parametre, der ændrer sig fra dag til dag. Det er f.eks. forskelligt hvornår man får besøg af diverse sælgere, hvilken item der giver dobbelt Bells og hvilke frugter hver spiller starter med. Frugter der ikke kan fås på ens ø fra start af sælger nemlig for mere. Men der hvor der for alvor går sport i at besøge hinanden er ift. roe-systemet. Roer, som hedder Turnips på Engelsk, sælges nemlig hver søndag af sælgeren Daisy Mae. Prisen varierer fra ø til ø og det gælder om at finde den billigste pris. Roe-priserne ændrer sig nemlig fra mandag til lørdag, hvor Timmy og Tommy køber dem. Prisen på roer ændrer sig hver tolvte time og priserne er forskellige fra spiller til spiller. Det gælder derfor om at købe roerne billigt og sælge dem til den højest mulige pris og her hjælper det altså at snakke sammen med sine Switch-venner, så man kan få den største udvinding af sine købte roer. Det er en super fed måde at skabe sammenhold på i multiplayer og er et reelt gameplay eksempel hvor det er en fordel at spille sammen med andre.

Det er dog de sjove små situationer der kan opstå ud af at spille med andre der er de bedste. Måske har man en dyrenabo der pludselig snakker om hvor fedt det var at have en på besøg fra en anden ø eller også mødes man og tager til fødselsdag hos en dyrenabo, eller mødes for at lege gemmeleg på en af sine venners øer. Der er uanede muligheder og det bliver interessant at se hvilke højder Animal Crossing-miljøet kan tage multiplayer-funktionen til.

Multiplayer-funktionen kan dog godt føles lidt tung til tider, især når det handler om at tilslutte sig hinanden. Hver gang en ny gæst ankommer skal man nemlig stoppe alting på øen og alle gæster, samt vært, skal se på en loading-skærm mens den nye gæst ankommer. Det samme er tilfældet når noget forlader øen – da der så vises en lille cutscene hvor der bliver sagt farvel. Det er en lille ting, men hvis man vil sætte en større forsamling op, så tager det noget tid før alle er ankommet og det kan være frustrerende at skulle se den samme loading-skærm igen og igen. Yderligere er det irriterende at man ikke kan skifte tøj eller flytte om i sin bolig mens man har besøg, hvis man f.eks. gerne vil fremvise en item eller et stykke tøj man har fået af en af sine gæster. Det er småting, men alt i alt gør det at multiplayer godt kan blive en tung affære. Heldigvis bliver det vejet op af at det er sjovt at besøge hinanden og at forbindelsen forbliver stabil når man er landet på en ø.

Brugergrænseflade og redundans skaber unødig frustration til tider
Jeg har brugt meget tid på at rose spillet indtil videre, men der er også steder hvor spillets krav om at man tager alting stille og rolig godt kan blive frustrerende. Det er især ift. brugergrænsefladen at der stadig mangler lidt livskvalitetsløft. Man kan godt sortere i de items man har i sin taske, ved at flytte rundt på dem, men hvis man f.eks. skal spise mere end én frugt for at få energi nok til at fjerne sten eller træer, så er man nødsaget til at spise en ad gangen, fremfor at kunne spise flere på én gang. Generelt er muligheden for at dele ting op i bundter med forskellige antal i, samt at tage en bestemt mængde materialer ud af sit storage, en kende bøvlet, da man ikke har præcis kontrol over det. Det kan være man kun skal bruge 10 iron fra et fuldt bundt af 30, men fordi du ikke kan tage et bestemt antal ud, skal man tage et fuldt bundt iron ud i stedet. Det er det samme hvis man vil lave flere items via crafting-systemet, hvor man er nødsaget til at lave en item ad gangen. Det kunne være behjælpeligt at lave flere af samme item ad gangen, hvis man f.eks. masseproducerer en item man vil sælge i Nook’s Cranny eller skal lave meget fiskefoder for at fange en sjælden fisk. Disse småproblemer med brugergrænsefladen lyder måske som små, men når de viser sig føles de unødvendigt frustrerende og en smule som tidsspilde, da der ikke er noget sjovt i at sidde og trykke på A igen og igen, mens man laver 10 stykker fish bait i træk.

Den unødvendige frustration kommer også til udtryk i nogle af de mange tekster man skal gennemgå igen og igen, når man snakker med bestemte NPC’er, f.eks. Blathers in museet eller når man skal åbne op for sin lufthavn og invitere gæster eller tage af sted. Teksten ændrer sig aldrig og du har ingen mulighed for hurtigt og nemt at gå over den. Animal Crossing er ikke et spil hvor du som sådan skal skynde dig igennem en samtale med dine dyrenaboer, så måden spillet er skrevet på, giver mening, men at høre på, at Blathers hader insekter for 40. gang føles en smule redundant. Det er dog et langt mindre problem end det forrige problem jeg nævnte. Problemerne med brugergrænsefladen kunne med fordel ændres i en fremtidig patch fra Nintendos side af, mens det sidstnævnte nok bare er del af Animal Crossings natur.

Der er andre ting der kan gøre det besværligt for nogle spillere, så som at Nook’s Cranny lukker kl. 22 og at man derefter kun kan sælge ting for 80% af den fulde pris i deres indleveringsboks, men fremfor at være et stort problem, så gør det faktisk bare at spillet forstærker følelsen af, at man er del af et levende samfund, hvor butikkerne selvfølgelig lukker. Og hvis det man er nærig, så kan man jo altid opbevare de ting man vil sælge til dagen efter og få fuld pris for det. Det giver samtidig spillet en manifestering i den rigtige verden, hvor man måske husker at logge ind lidt tidligere på en pågældende dag, så man lige husker at få solgt sine ting eller får tjekket roepriser.

Simpel grafik, imponerende præsentation
Animal Crossing har altid haft en bestemt stilart i sin grafik og udtryk. Nu er spillet kommet over på en højdefinitions spillekonsol og har fået noget af et ansigtsløft. Men alligevel formår spillet at holde sig tro mod sine rødder. Grafikken er stadig simpelt lavet, men detaljegraden og farveudtrykket er fuldstændigt fænomenalt. Der er virkelig gået op i at hvert objekt skal være detaljeret og at de interaktive objekter har sjove reaktioner når man trykker på dem. Udover det er grafikken klar og farverig og understøtter konstant stemningen i spillet, så som at gøre det lidt ekstra mørkt når det regner eller at lyset kastes realistisk om natten. Spillet kører tilmed stabilt hele vejen igennem og der er langt i mellem loadtiderne. Objekter der kan påvirkes af fysik blæser i vinden og dyrenaboerne reagerer på andre væsner i verdenen, som når de bliver bange for en tarantel der lusker rundt.

Alt dette er selvfølgelig understøttet af en fremragende lydside, der også beholder samme niveau af detaljegrad, og akkompagneres af fremragende musik, der skifter hver dagtime og skifter endda med vejret. Musikken er afslappende og giver oftest følelsen af at være på ferie på en øde ø, sjovt nok.

I en verden med stress og jag og andre tunge begivenheder, så har man nogle gange brug for bare at koble fra. At tage ud på en øde ø og lytte til bølgernes brusene klang og bruge timer på at snakke med fjollede dyr der har de særeste karaktertræk. Så er det godt at Animal Crossing: New Horizons findes. Det er stadig svært at finde spil der gør tingene så finurligt og samtidig gennemført som Animal Crossing: New Horizons. Spillet tager de ting der gør Animal Crossing-spillene unikke og moderniserer det med populære spildesignkoncepter, som crafting-system og vilkårligt sammensatte opgaver, og med klassisk Nintendo-magi bliver koncepterne inkorporeret på meningsfuld og veludført maner, især Nook Miles kommer til sin ret i denne sammenhæng. Det at spillet har fået lidt mere struktur og rammer om sin progression gør noget godt for spillet, og giver spilleren massere at arbejde hen imod uden at man bliver overvældet. Når noget åbner sig op, føler man for det meste at der er meningsfulde nye ting at give sig til. Det er nemt og underholdende at indrette sit hjem eller omforme sin ø og giver spilleren en masse frihed til at sætte sit eget præg. Trods små irritationsmomenter, i form af en lidt kejtet brugergrænseflade og en smule redundans i nogle af de tekster man gennemgår, så er spillet så velfungerende at disse ting ikke er nok til at ødelægge ens oplevelse. Multiplayer fungerer godt, når alle er ankommet til en ø og åbner spillet op på en måde der er til gavn for alle parter og skaber en hyggelig og fri form for multiplayer, der ikke rigtig findes i andre Switch-spil på samme måde. Når spillet derudover er toppet af med en lækker, stemningsfuld præsentation på grafik- og lydside, så har man i den grad et spil der har været værd at vente på. Animal Crossing: New Horizons er en fantastisk ny titel i Animal Crossing-serien, der gør sig tilgængelig og attraktiv for mere end bare det regulære Animal Crossing-publikum.

8

5/5