BoxBoy + BoxGirl (Switch eShop)

Skrevet af KristianH - 19-06-2019 15:49

Når man hører at BoxBoy + BoxGirl er en 2D puzzle platformer, der omhandler at man skal bruge kasser til at løse forskellige gåder, er der en del ordspil, som popper op i hovedet på mig. Dem skal jeg dog spare dig for i denne anmeldelse. Men hvis du alligevel ikke selv kan komme på dem, kan du lytte til vores N-cast episode hvor vi snakker om dette spil, her fyrer vi nemlige endnu flere af. Denne episode kan findes her: https://n-club.dk/podcast/n-cast-boxboyboxgirl-switch-ports-detective-pikachu-og-retro/ Med det ude af kassen.. øhh jeg mener systemet kan vi for alvor komme i gang med anmeldelsen.

Ikke overraskende i forholdet til spillets titel, styrer du i dette spil en lille kasse. I spillets single player-del kan du selv vælge om du vil spille, som BoxBoy der hedder Qbby eller BoxGirl der hedder Qucy. Det specielle ved disse kasser, som Qbby og Qucy udgør, er at udover at kunne gå til højre og venstre samt hoppe, har de også evnen til at kunne udvide sig med flere kasser. Måden dette fungere på, er at mens du holder Y-knappen nede er din kassefigur i en slags “udvid med kasser” tilstand. Mens din figurer er i denne tilstand kan du ikke bevæge dig, men som navnet antyder kan du nu udvide din figur med flere kasser. Dette sker ved at du trykker styrepinden i den retning du gerne vil have den nye kasse skal komme i. Når du er færdig med denne handling står du nu med en ny kasse. Denne kasse kan du så bruge som platform til at komme op på en ny platform, som du ikke tidligere kunne komme op på.

Denne helt simple handling udgør dermed kernen i spillet. I resten af spillets 3 forskellige eventyr, bruger du nemlig størstedelen af din tid på at lære nye forskellige spilmekanikker, som bygger oven på denne simple handling. Den første mekanik du som spiller lærer, at der er en begrænsning på hvor mange kasser du kan lave på én gang, når du går i “udvid med kasser” tilstand. Denne begrænsning bidrager til, at man ofte skal tænke sig en smule om for blot at kunne komme igennem de forskellige baner, der er i resten af spillet.

De mange baner du finder i BoxBoy + BoxGirl er nemlig inddelt i mindre verdener, som indeholder mellem 6 - 8 baner i hver verden. Ofte er de første par baner meget nemme at gennemskue, men sværhedsgraden stiger fornuftigt igennem verdenerne. Personligt begyndte jeg at skulle bruge de små grå en del, allerede halvvejs igennem verden 5, så lad dig ikke narre af spillets simple design, der er nemlig et par gode hovedbrud at finde i dette spil. Hovedårsagen til at vi ser denne udvikling imellem de forskellige verdener er fordi spillet introducere en ny mekanik i hver verden. Det kan for eksempel være knapper der skal trykkes på for at åbne en dør, eller laserstråler som skal undgås. På denne måde fungerer spillets design meget a la det vi ser i mange 2D Mario-spil, hvor spilleren starter med at blive introduceret til et nyt koncept i den første bane. De næste par baner bygger så videre på dette koncept og til sidst en enkelt eller to baner, som leverer et twist på konceptet.

Hvis du vil gå efter at se alt hvad der er at finde i spillet, så skal du gå efter at klare hvert enkelt bane 100% Måden dette fungere på, er at hver bane har 4 forskellige mål. De 3 første mål, handler alle om at gennemføre den pågældende bane med forskellige mængder af brugte kasser. Her er det første mål ofte ret let og kan klares af de fleste, hvor hvis man skal klare det trejde og sidste mål skal man ofte virkelig tænke over hvordan man kan bruge de forskellige kasser optimalt. Det 4. mål handler om at samle alle kongekroner som er placeret rundt om på banerne. For at løse de puzzles, som er forbundet til kongekronerne, skal man ofte tænke en smule anderledes og tage højde for nogle flere parametre når man skal finde ud af hvilke mønstre de forskellige kasser skal udvides i. Klarer man alle mål i en bane, så bliver man belønnet med points. Disse points kan bruges til at købe små minispil og forskellige kostumer, så man kan ændre udseendet på den kasse man har valgt. Det er dog ikke påkrævet at klare alle mål for at komme videre til næste bane, så hvis man sidder fast, kan man nemt spille en anden bane og komme tilbage senere.

I og med at spillets giver dig flere points, for hvor få kasser du bruger, kommer spillet lidt til at virke som en optimerings-puzzler. Kendetegnet ved optimerings-puzzlers er at man ofte ret nemt kan finde på en løsning, den giver bare ofte ikke særlig mange points. Herfra handler det så om at kigge på, hvordan man kan optimere sin løsning så den bliver bedre. På den måde, opstår mange af de “a ha” øjeblikke, som man kender fra andre puzzle-spil, ofte i BoxBoy + BoxGirl, når man finder ud af, at man kunne spare en kasse her og 3 kasser der.

Men nu er BoxBoy + BoxGirl ikke kun et rendyrket puzzle spil, det har også en del platform-elementer. Desværre virker disse ikke helt lige så godt som de forskellige puzzle dele i spillet. Årsagen til dette skal findes i, at selvom Qbby eller Qucy kan hoppe, så føles det en smule langsomt og upræcist. Jeg oplevede flere gange i løbet af min gennemspilning af spillet, at jeg stod ved en platform, sprang fra den samme afstand, men hvorvidt jeg landede på den anden platform virkede lidt tilfældigt. Det er ikke helt optimalt, når det kommer til spil i platform-genren. Heldigvis er det ikke fordi spillet kræver super præcis styring, men det gav mig ofte følelsen af at det ikke var meningen jeg skulle klare en given puzzle ved at hoppe.

På den audiovisuelle side er BoxBoy + BoxGirl meget simpel. Spillets grafik er meget minimalistisk, næsten til det punkt at udviklerne bag spillet ikke ville kunne fjerne mere uden at noget ville gå tabt. På den ene side fungerer dette rigtig godt for spillet. Spillets simple grafik og animationer gør at Qbby og Qucy nemmere kommer til at fremstå mere charmerende. Eksempelvis er jeg helt vild med nogle af de vinderanimationer, der kommer, når man har gennemført en bane. Min yndlingsanimation er, at Qbby slår benene sammen, lukker øjne lidt sammen og fremstår stolt over, netop at have gennemført den sidste puzzle på en meget gennemtænkt måde. På den anden side, gør den simple grafik også at spillet fremstår meget ensformigt og ikke rigtig har nogen “wow” effekt når man kommer videre til en anden verden. Med andre ord det nok mere på grund af de nye spilmekanikker frem for grafikken, at man glæder sig til at komme videre til den næste verden.

På samme måde er spillets lydside også meget simpelt. Spillet har nogle få musiknumre som er meget simple i deres opbygning. Dette er generelt en god ting i puzzle-spil, da musikken skal være med til at sætte en stemning, men må heller ikke tage for meget fokus, så man ikke kan koncentrer sig om at løse puzzles. Den balance holder BoxBoy + BoxGirl fint med deres lydside. Musikken består af en lille liste af numre, som looper på tværs af de forskellige baner. Disse numre med deres simple opbygning gør, at man meget hurtigt kan sidde og nynne med på musikken. Desværre varer dette ikke ved igennem hele spillet, og efter at have brugt nogle minutter på at gennemføre en 3 - 4 baner, kan musikken godt komme til at fremstår en smule ensformig.

En virkelig fed og meget kærkommen feature, som for første gang optræder i serien af BoxBoy spil er, co-op puzzles. Når spillet starter har du nemlig mulighed for at vælge at gå på to slags eventyr. “A tale for one” eller “A tale for two.” A Tale for one er den klassiske singleplayer-oplevelse, hvor du ene person skal prøve at løse alle de puzzles som spillet smider efter dig i de forskellige baner. I A tale for two fungerer det på næsten samme måde, men her har man i stedet muligheden for at spille med en medhjælper. De puzzles som optræder i A tale for two, minder lidt om dem man finder i single player delen, men er blevet re-designet, så de passer til at man nu er to personer, som spiller i stedet for kun en. Dette kunne for eksempel være, at for at komme videre til næste del, er der to kontakter som skal være aktiveret på samme tid, men level designet tillader ikke at den samme kassefigur kan røre ved de to kontakter samtidig. Herfra skal man så samarbejde om at få placeret enten Qbby eller Qucy korrekt, så de to kontakter kan aktiveres på samme tid. Dette betyder også at alle de baner, som man finder i denne del af spillet, er helt unikke i forhold til de baner man vil finde i “A tale for one.” Personligt havde jeg frygtet at man havde spillet præcis de samme baner, som var at finde i “A tale for one”, men dette er heldigvis ikke tilfældet.

En anden interessant feature ved denne del af spillet er, at man ikke behøver at skulle spille den sammen med en anden person. “A tale for two” kan nemlig også spillet igennem af en enkelt person. Måden dette fungerer på er, at man ved et hurtigt tryk på ZL-knappen kan man skifte imellem hvilken af de to kassefigurer man har kontrol over, og er dermed ikke afhængig af at have en anden person ved sin side, hvis man gerne vil spille den del af spillet. Personligt vil jeg kun opfordre folk til at spille sammen, da noget af det sjoveste ved at spille puzzle-spil sammen er måden man kan diskutere hvordan en puzzle skal løses. Oven i det, så er glæden ved at løse en puzzle sammen med andre også noget større end hvis man gør det alene.

BoxBoy + BoxGirl er helt sikkert værd at tjekke ud, hvis man er glad for puzzle platformers. Spillet hælder mere til puzzle-delen, da nogle af platform elementer ikke sidder 100% i skabet, men det er på ingen måde med til at ødelægge helhedsoplevelsen. Når det er sagt, så må man ikke glemme hvor meget indhold spillet har at byde på. To forskellige eventyr er låst op fra start, og når man har gennemført en af disse lukker man op for endnu et eventyr. Der er med andre ord en god portion underholdning at finde i dette spil. Personligt var jeg ca. 10 timer om at gennemføre hele “A tale for one” delen, og de to andre eventyr har indhold i samme størrelsesorden. Der med andre ord rigtig meget indhold at komme efter og med en pris på bare 75 kr. er det svært at være utilfreds.

1

3/5